Розробка уроку літературного читання за темою "У кожного є співуча пір'їнка". Мета. Заохотити дітей до роздумів і припущень щодо змісту назви розділу; удосконалювати навички літературного аналізу твору, формувати оцінні судження; продовжувати розвивати в учнів прагнення самостійного творчого сприймання і осмислення навколишнього світу; збагачувати активний словник учнів; розвивати критичне мислення, пізнавальні інтереси; виховувати любов і турботливе ставлення до природи.
ЛІТЕРАТУРНЕ ЧИТАННЯ
4 клас
Тема уроку. У кожного є співуча пір’їнка
Матеріал уроку. Василь Сухомлинський "Співуча пір'їнка".
Мета. Заохотити дітей до роздумів і припущень щодо змісту назви розділу; удосконалювати навички літературного аналізу твору, формувати оцінні судження; продовжувати розвивати в учнів прагнення самостійного творчого сприймання і осмислення навколишнього світу; збагачувати активний словник учнів; розвивати критичне мислення, пізнавальні інтереси; виховувати любов і турботливе ставлення до природи.
Обладнання. Портрет В.Сухомлинського; виставка його книг; книги про птахів; "Червона Книга України"; картки; кросворд; карта України; ілюстрація із зображенням стрепета.
Хід уроку
І. Евокація
1. «Асоіативний кущ»
- Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте поняття здібності людини»?
Співати Вишивати
Акторські здібності Малювати
Здібності людини
Танцювати В'язати
Складати вірші Складати казки
2. Гра "Закінчіть речення"
"Кожна людина має певні ………………………………........(здібності)"
"Я вмію гарно.......................(співати, малювати...)"
"Своє ставлення до навколишнього світу я передаю у ………(малюнках віршах..)"
"Своїх батьків я люблю тому, що........."
"Я мрію стати...."
3. Повідомлення теми уроку.
Ми прийшли у світ, щоб жити
Всі на просторі земнім,
Щоб сміятись і радіти
У довкіллі чарівнім.
А життя, це справжня казка!
Ллється музика і сміх.
Ти ж (запам'ятай, будь-ласка)
Неповторний серед всіх!
- А й справді, на цілій планеті нема таких хлопчиків і дівчаток, як ви. Є мільйони інших дітей, але саме таких, як кожен з вас, немає ніде. І кожен по-своєму пройде життєвий шлях. Але людина не завжди цінує свою унікальність, не завжди знає свої здібності і можливості. Розпізнає і розвиває їх. Саме на такі роздуми хочуть наштовхнути вас твори цього розділу.
4. «Знаємо – Хочемо дізнатися – Дізналися»
Що ми знаємо? |
Чого хочемо дізнатися? |
Чого дізналися? |
|
|
|
II. Осмислення
Опрацювання казки В.Сухомлинського "Співуча пір'їнка"
1 . Підготовка до самостійного читання. Розминка.
Завдання 1. Відновіть прислів'я і вислови з творів В.Сухомлинського і поясніть їх значення.
Гарні не красиві слова, не було б краси.
Якби все на світі було однакове, своя співуча пір'їна.
Рана від слова заживає, проте а красиві діла.
До сяючої вершини слід глибокий зостається.
У кожної людини є веде кам'яна стежина.
Завдання 2. Прочитайте швидко, без помилок, змінюючи слова.
Завдання 3. Прочитати "пірамідки" слів.
птах дай
струна пробіг
Сергійко схожий
дивовижний маленький
настроюється захотілося
Завдання 4. Дібрати синоніми до слів:
Дивовижний –
Лунає –
Трапилось –
2.Створення проблемної ситуації (стрепет)
3.Самостійне читання казки.
- Про якого птаха розповідається у цій казці?
- Чи знаєте ви цю пташку?
- Давайте звернемося на допомогу до нашої хвилинки-цікавинки"
4. Інтелектуальна хвилинка (розповідь про стрепета).
5. Тестування (перевіримо, чи уважно ви прочитали казку?)
ТЕСТ "Що з двох правильне?"
1. Цей твір є.,.
а) оповіданням; б)казкою.
2.Стрепет - це...
а)дивовижний птах; б)хлопчик.
3.Стрепет співає...
а)крилом; б) дзьобом.
4.Якось Стрепет загубив.,
а)голос; б)співучу пір’їнку.
5.Співучу пір'їнку Стрепета знайшов....
а)маленький Сергійко; б)дядько Сергій.
6. Чоловік згадував Стрепета і думав...
а) "У кожної людини є своя співуча пір "інка ";
б) "Нещасливий той, у кого є співуча пір "інка ".
Самоперевірка. Відповіді 1-6, 2-а, 3-а, 4-6, 5-а, 6-а
6. Повторне читання казки вголос
Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.
7. Читання розвідка:
1) Знайти і прочитати, які спільнокореневі слова автор вжив у тексті до слова спів.
(Співає, співуча, поспівати, заспівала, співати, спів).
2) Скільки разів у творі автор вжив слово "Сергійко"? (3)
3) А скільки разів вжив слово "Стрепет"? (8)
8.Розігрування сценки за прочитаним (під музику).
Спробуйте уявити себе на місці героя казки, Сергійка, і птаха Стрепета.
Пограємо в театр. Можете закінчити казку по своєму.
III. Рефлексія.
1. Есе.
Чи віриш ти в себе? Чи допомагав тобі хто-небудь розкрити здібності? Як ти їх розвиваєш?
2. Сенкан. Робота в групах.
Схема сенкану
Тема – здібності
Опис – (два прикметники)
Дія - три дієслова)
Відношення - (фраза з чотирьох слів)
Перефразування змісту – (одне слово)
3. Самооцінювання (за індивідуальними картками).
ІV. Підсумок уроку. Технологія «Мікрофон».
Будь уважний до себе й до інших, не загуби свою співучу пір'їнку!
V. Домашнє завдання
Намалюйте малюнок до казки. Навчіться переказувати цю казку. (с.158). Спробуйте скласти акровірш про стрепета.