Уроки літературного читання з образотворчим мистецтвом актуальні на даний час, оскільки з їх успішною методичною реалізацією передбачається досягнення мети якісної освіти. Використовуючи інтегрований підхід до навчання, вчителю легко буде формувати в учнів бачення цілісної картини світу.
Проведення інтегрованих уроків в сучасній початковій школі сприятиме розвитку в учнів вміння бачити взаємозв'язки всіх аспектів життя, яке зрештою стане звичкою і буде допомагати їм протягом усього життя.
Тема. Життєдайний колір хліба
Павло Тичина. Де не глянь – колоски. (Уривок із вірша «Де тополя росте»). (Літературне читання).
Колір як засіб створення образу в живописі. Кольорові пори року. Мелодія осені. (Образотворче мистецтво).
Мета: формування ключових компетентностей (уміння учнів організовуватися до праці на уроці і сприймання нового матеріалу);
загальнокультурна компетентність (формувати культуру поведінки та мовлення);
формування предметних компетентностей (навчальна: вчити дітей бачити, відкривати красу довкілля та отримувати найкращі та позитивні враження від споглядання природи, розвивальна: розвивати в учнів уміння працювати в групі, сенсорні уміння і навички; розвивати естетичні смаки, допитливість та уяву; виховна: виховувати любов до прекрасного, дружбу, колективізм).
Матеріали до уроку
1. Гра «Слова-блискавки» ( на мить показати слова, діти повинні встигнути їх прочитати)
Хліб, комбайн, пшениця, пекар.
«Кореспондентам» нашого класу дано завдання дізнатися про хліб.
Слухаємо їх. Метод «Мікрофон».
1.Хліб – символ сонця у наших предків.
Як сонце давало життя усьому живому, так і хліб – це життя.
1. У християнстві хліб символізує тіло Ісуса Христа. Під час останньої вечері він взяв хліб і, розламавши його, дав кожному і сказав: « Це є тіло, Моє, яке за вас віддається.
2. Хліб в усі часи був святим, тому жоден із обрядів не обходився без хліба.
3. Коли народжувалась дитина, проповідували її з хлібом, на весілля йшли з хлібом, благословляли молодих також хлібом, в останню дорогу проводжали людину – на вікно домовини клали хліб.
4. У кожній українській хаті завжди на столі лежав хліб на рушникові, як символ гостинності.
5. За хліб люди не раз піднімалися на боротьбу. Скибка хліба для бідної людини була дорогоцінним скарбом. Ніхто не смів змести крихти додолу. А в 1933 році під час голодомору загинуло 12 мільйонів людей в Україні.
Послухайте вірш Павла Тичини «Де не глянь –колоски і спробуйте уявити собі картину природи, описану в поезії.
1. Мовчазне читання.
2. Ланцюжком по строчці.
3. Гра «Розвідники».
4. Знайти окличне речення і прочитати відповідно інтонації.
5. Знайти речення, яке закінчується трьома крапками
6. Гра «Незнайко». Вчитель читає вірш і називає неправильно слова. Діти на неправильні слова плещуть у долоні, виправляють слова
7. Гра « Вовк і зайці» - робота в парах. Строчку читає «заєць», потім читає «вовк».
8. Гра «Телевізор».
Доброго дня! Показує телебачення села Бойківщини. Сьогодні ви послухаєте вірш П. Тичини «Де не глянь – колоски». Читають артисти 4 класу.
Діти виходять до телевізора і по черзі читають.
9. Виступ групи «Інформаторів».
Дуже багато народних звичаїв пов'язано з хлібом.
Якщо впала додолу скибочка — неодмінно підніми і, поцілувавши, поклади на стіл.
Хліб ріжуть тільки в руках — лівою тримаючи хлібину, притиснувши її до грудей, а правою — ножа.
Паляниця, за добрим українським звичаєм, мала неодмінно лежати на столі. Не можна її класти сподом догори.
Коли хтось знаходив на дорозі окраєць, не можна було через нього переступати. Треба підняти, обтрусити й покласти на видному місці птахам.
Крихти зі столу ніколи змітали на долівку, збирали й віддавали курям. А крихти свяченої паски худобі й птиці.
За гріх вважалося надкусити і не доїсти шматок хліба.
Як гірко буває, коли ми бачимо шматок хліба на підлозі в коридорі, під партою. Хліб — не забавка, він вимагає до себе чемного, поважного ставлення.
10. З’єднайте частини прислів’їв.
Хліб – могутність держави.
Хліб – сила, всьому голова .
Хліб – білий хліб родить.
Без хліба а вода – мати.
Без хліба суха бесіда.
На чорній землі це сонце.
Хліб батько, немає обіду.
11. Літературна гра «Доповни вірш словами».
Ходить ...(осінь) по покосах,
в золоте фарбує ліс,
І горять шовкові … (коси)
у зажурених … (беріз).
Пада, в’яне … (лист) багряний,
золотиться сіножать.
Клен в сорочці … (вишиваній)
вийшов літо … (провожать).
12. Гра «З якого дерева листок?». Завдання від Лісовичка.
13. Навчальна вправа
Візьміть фарбу жовтого кольору. Додайте по краплині різну кількість зеленої або червоної фарби. Погляньте, які споріднені кольори вийшли.
14. Робота за картинами. Краса осінньої природи надихає також художників.
Ось такою побачили осінь художники-живописці (репродукції І. І. Левітана «Золота осінь», С. Ю. Жуковський «Синя вода. Золота осінь». Чи є на цих роботах споріднені кольори?
15. Група «Мистецтвознавці».
Зустріч з Чарівницею Гармонією (колірне коло).
Дивлячись на осінні пейзажі, створені видатними художниками, помічаєш багатство кольорів і відтінків. Давайте за порадою Чарівниці Гармонії спробуємо навчитись утворювати різні відтінки кольорів. Щоб правильно проводити кольорокорекцію, підбирати гармонійні кольори і розуміти принципи роботи з кольором, слід покладатися не лише на свій смак і стиль, але і знати принципи додавання кольорів, їх поєднання між собою.
16. Евристична бесіда про осінь.
Коли до нас приходить осінь за календарем?
А звідки в осені стільки золота?
Існує легенда про осінь.
Легенда
За народним переказом осінь — старша дочка Сонця. Вона останньою залишила батьківський дім і стала четвертою порою року. Посилаючи Осінь на Землю, Сонце сказало їй: «Забирай усе моє багатство. Я віддаю тобі все своє золото. Будь щедрою, і люди полюблять тебе». І осінь, як ви бачите, виконує наказ Сонця, і кожного року дарує нам щедрі дарунки плодів і садів, чарує нас своїм осіннім золотом.
17. Практична робота в групах.
1група. Малювання пейзажу акварельними фарбами.
2 група. Живописна композиція виконана відтінками одного кольору.
Виставка малюнків «В осінню пору року вдяглись ліси, поля…».
18. Підсумок уроку. Рефлексія.
Що означає термін «живопис»? Які види живопису ви запам’ятали?
Що ви взяли для себе із сьогоднішнього уроку?
Навіщо нам потрібні знання, що ми сьогодні здобули?
Тема. Патлатий дим стелився до землі
Павло Тичина. Сонце і дим. (Літературне читання).
Вибір художньої техніки для створення образу в живописі. Синій туман. (Образотворче мистецтво).
Мета: формування ключових компетентностей: вміння вчитися –
самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії; компетентності з ІКТ. Вміння добувати, осмислювати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел, користуватися різноманітною довідковою літературою; соціальної - продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі та команді, використовувати різні ролі й функції в колективі, проявляти ініціативу, підтримувати та керувати власними взаєминами з іншими); предметних компетентностей: розширити, поглибити й узагальнити знання дітей про життя і творчість поета; розвивати естетичні почуття, емоційність сприймання поезій, образне мовлення, уміння виразно читати, передаючи настрій мелодійність поезій, враховуючи структуру побудови віршів.
Матеріали до уроку
1. Вправи на формування уміння розширювати й уточнювати висловлювання.
1) Доповни речення. Вчитель пропонує учням вимовити речення і збільшити його, додаючи по одному, по два слова, наприклад:
Ігор вчить.
Ігор вчить уроки.
Брат Ігор вчить уроки.
Брат Ігор вчить уроки з математики.
Мій брат Ігор вчить уроки з математики.
Мій брат Ігор годину вчить уроки з математики.
Мій брат Ігор уже годину сидить і вчить уроки з математики.
Мій брат Ігор уже годину сидить за столом і вчить уроки з математики.
Мій старший брат Ігор уже цілу годину сидить за столом і вчить уроки з математики. Приклади речень: Пташка співає ..., Катя малює ..., Пішов дощ ... . На основі цієї вправи можна організувати цікаву і змістовну гру, пам’ятаючи про те, що речення може складатися з одного слова і налічувати 40 та більше слів.
2) Закінчи речення.
Учитель починає речення, а учні його закінчують. Передбачається, що може бути декілька варіантів відповідей або всього один, наприклад:
Дівчинка йшла ...
Дівчинка йшла стежкою додому.
Дівчинка йшла і співала пісеньку.
Дівчинка йшла вулицею і несла важку сумку.
Дівчинка йшла до бібліотеки.
Приклади речень. Іринка з Маринкою поверталися ..., Взимку важко живеться птахам ..., Ведмеді люблять ..., Діти зустріли в лісі бабусю, яка ...,
Не страшні тріскучі морози їжачкові, бо ...,
Вони дуже любили цього дуже симпатичного песика, який ...
Хочеш їсти калачі – не сиди на ...
Нових друзів май, а старих не ...
Книга вчить, як на світі ...
Як сіно косять, то дощів не ...
Ці вправи навчають слухати і розуміти співбесідника, читати за здогадкою, розуміти складні конструкції і користуватися ними у мовленні.
2. Група «Екскурсоводи» проведе екскурсію по творчості Павла Тичини.
3. Група «Інтелектуали». Який псевдонім мав Павло Тичина? У давньогрецькій міфології є образ геніального співця, винахідника музики й віршування Орфея.
Його мистецтво могло творити чудеса: приборкувати диких звірів і навіть зрушувати скелі. Це міфічне ім’я стало синонімом великого поета, людини надзвичайного обдарування й таланту
П. Г. Тичини.
4. Загадка.
Біле-біле покривало
По землі порозстеляла,
Все укрила ним сама.
Відгадайте: це… (зима).
За що ви любите зиму?
Мороз. Сніг вискрипує і хрумає під ногами. Якщо взяти до рук трохи снігу та уважно роздивитися, то кожна сніжинка – як витвір мистецтва, ніби якийсь казковий майстер-ювелір зробив ці крихітні ажурні зірочки. Сьогодні ми дізнаємося, як про цю пору року писав П. Г. Тичина. Вірш «Сонце і дим».
5. Гра «Літературний волейбол». (Діти складають і задають одне одному запитання за навчальним матеріалом уроку, той, хто відповідає ("приймає пас") повинен задати наступне запитання "віддає пас").
Чому місто здалося поету дивним?
Які кольори створюють незвичайність побаченого?
Чи можеш ти уявити дим патлатий, золотисто - рудуватий? А сад — синій?
Які почуття передає поет у вірші?
Які картини можна намалювати за рядками вірша?
Що автор говорить про дим?
Чому він тане?
Куди піднімається дим? На що він схожий? (На туман. Туман буває восени і зимою).
6. Гра «Розминка».
Назвіть основні кольори.
Назвіть похідні кольори.
Перелічіть холодні та теплі кольори.
Які кольори називаються хроматичними, ахроматичними?
Якого кольору сонце?
Як ви гадаєте, це хроматичний чи ахроматичний колір?
7. «Бліц- опитування»
Дощечка, на якій змішують фарби. (Палітра)
Різна ступінь темного кольору. (Тон)
Зіставлення протилежних зображень. (Контраст)
Закономірні співвідношення розмірів частин форми між собою. (Пропорція)
Правильне розташування предметів на аркуші паперу. (Композиція)
8. Гра «Збери слова»
Лакаревь (акварель)
Алтірпа (палітра)
Сивожип (живопис)
9. Гра «Впізнай». Назвати види образотворчого мистецтва.
Скульптура, Архітектура, Декоративно-прикладне мистецтво, Графіка,
Живопис. Який найпопулярніший жанр живопису? (Пейзаж)
10. Виступ групи «Природознавців».
11. Виступ групи «Живописців».
Свої враження художники часто передають кольоровими плямами.
Ми спробуємо побувати в ролі таких художників і передати свої враження, використовуючи техніку малювання «по мокрому». Зверніть увагу як сполучені теплі та холодні кольори? Як ви вважаєте, яку погоду можна передати такими кольорами? Що означає в акварельному живописі прийом «писати по мокрому»?
Живопис аквареллю на сирому папері називають «англійською аквареллю». Цей прийом дає акварелі глибину і створює відчуття сонячного світла та повітряної перспективи. Для збереження стабільної вологості листа, щоб мати тривалішу за часом можливість працювати зі складною мальовничою формою, художники вдавалися до численних хитрощів. При роботі аквареллю по-сирому під вологий аркуш паперу підкладали змочені у воді сукно або фланель, які тривалий час живили папір вологою в міру її підсихання із зовнішнього боку.
12. Практична робота. Творче завдання. Намалюйте акварельними фарбами у техніці «по-вологому» лірично-образну композицію «Синій туман». Продумайте сюжет і виберіть формат та положення аркуша. Вибрати потрібні барви тобі допоможуть колірний круг та колірна палітра відтінків.
Звучить музика Вівальді «Пори року».
13. Підсумок уроку. Виставка робіт. Рефлексія.
Чи сподобались вам вірші П. Тичини? Чим саме?
Що ви б хотіли перейняти у цієї людини?
Чого навчилися на сьогоднішньому уроці?
Які нові знання здобули? Що було найцікавішим?
13. Домашнє завдання. Індивідуальне завдання: для юних художників – намалювати ілюстрації за темою "Моя батьківщина", для юних поетів – написати вірш на цю тему.