ЛІТЕРАТУРНІ ДИКТАНТИ
6 клас
Учитель Т.В. Лапінська
2021- 2022 н. р.
Літературний диктант Календарно – обрядові пісні
-
Продовжіть речення. Пісні, що виконують під час обрядів, згідно з календарем, називають календарно – обрядовими
-
На які цикли поділяють пісні залежно від пори року? ( зимовий, весняний, літній)
-
Виберіть правильну відповідь. Календарно-обрядові пісні пов’язані з :
-
Порами року
-
Історичними подіями
-
Дайте правильну відповідь . Які пісні належать до пісень літнього циклу? ( русальні, купальські, жниварські)
-
Продовжіть речення. У слов’янській міфології богинь земної води називали русалками
-
Із даного переліку пісень запишіть русальні. «У ржі на межі», «Заплету віночок», «Там у полі криниченька», «Ой біжить, біжить мала дівчина»
-
Укажіть із якої пісні ці рядочки :
Да нашого житечка не ламали,
Да наших дівочок не лоскотали,
Бо наше житечко в колосочку,
А наші дівочки у віночку.
( « Проведу я русалочку до бору»)
-
Яке свято супроводжується купальськими піснями? Івана Купала
-
Виберіть правильну відповідь. «Ой вінку мій, вінку» - пісня
-
Дайте відповідь на питання. Що величають у колядках? Народження Ісуса Христа
-
Закінчіть речення. Як називаються обрядові величальні пісні, які виконують у Щедрий вечір? Щедрівки
-
Із даного переліку пісень запишіть посівальну пісню « Щедрик,щедрик, щедрівочка», « Нова радість стала», « Засівна», « Ой хто, хто Миколая любить»
Літературний диктант. Пісні літературного походження
-
Дайте відповідь на питання. Як називають пісню, яку знає й співає багато людей , але хто її автор , відомо не всім. ( народна пісня літературного походження)
-
Так чи ні. «Пісня про рушник», «Два кольори», «Молитва», « Ой у лузі червона калина похилилася» - пісні літературного походження? (так)
-
Закінчіть речення. Пісня, слова якої написані конкретною людиною називається (літературною)
-
Уставте в речення пропущені слова. Хто ( гімн) зародився в Стародавній Греції як хвала на честь кого? (богів)
-
Укажіть точну назву. Павло Чубинський написав …( «Ще не вмерла України…»)
-
Дайте правильну відповідь. Який вірш Тараса Шевченка вважали неофіційним гімном українці з другої половини 19 ст. ( Як умру, то поховайте…»
-
Уточніть. Музику до гімну України написав Микола Лисенко чи Михайло Вербицький ( М.Вербицький)
-
Закінчіть речення. Пісні, що були створені й побутували серед січових стрільців під час національно-визвольної боротьби українського народу, називають…. ( стрілецькими)
-
Дайте чітку відповідь Назвіть найвідомішу стрілецьку пісню, яку довгий час виконували як гімн. ( «Ой у лузі червона калина похилилася»)
-
Із якої пісні рядки
Чорне море ще всміхнеться,
і Дніпро зрадіє,
Ще на нашій Україні
Доленька доспіє («Ще не вмерла України…»)
11 Уточніть. Олександр Кониський написав пісню «Молитва»? (так)
12.Послухайте уривок із пісні.
А ми ярую пшеничку ізберемо,
А ми нашу славну Україну , гей, гей, розвеселимо!
У цих рядках використано епітети чи порівняння ? (епітети)
Літературний диктант
Творчість Ірини Володимирівни Жиленко
-
У якому місті народилася Ірина Жиленко ? (Київ)
-
На який час припали дитячі роки поетеси? (воєнний і післявоєнний )
-
На що вважають літературознавці багаті твори Ірини Володимирівни? (барви)
-
Скільки назв кольорів ужито в її збірках? ( 1059)
-
Які квіти найбільше любить Ірина? ( фіалки)
-
Як називається літературний жанр, який створила поетеса? ( «вірші-фіалки»)
-
Назвіть, які поезії вам запам’яталися ? ( «Жар-птиця», « Підкова», «Гном у буфеті»)
-
Що приносить людині, знайдена на дорозі кінська підкова? ( щастя)
-
З якої поезії ці рядки:
І вся вороняча орава зчинила люту стрекотняву: « Вона яскра- яскра – яскрава!» ( «Жар – птиця»)
-
Уставте пропущені слова у рядки : «Була зима. Ішов зелений ….. (сніг). За ним - …… ( рожевий). Потім - …. (фіалковий).І раптом протрюхикав на коні….. (Дід Мороз). І загубив….. (підкову)»
-
Хто жив у старому буфеті, любив пити какао, смоктати м’ятні гостинці і довго і солодко стати в старій музикальній скриньці? ( гном)
-
ТАК чи НІ. Чи можна вірш «Жар –птиця» назвати казкою? (Так)
Літературний диктант.
Життя і творчість Емми Андієвської
-
Закінчіть речення. Емма Андієвська - незвичайна … ( письменниця і художниця)
-
Як називає вона істот з великими очима ? (комахами – бегемотами)
-
Що може поєднати Емма Іванівна в одній істоті? ( малюсіньку комаху й величезного бегемота)
-
З яким містом пов’язане раннє дитинство письменниці? (Донбасом)
-
Куди переїхала родина? (Вишгород)
-
До скількох років дівчина не володіла українською мовою? ( до шести)
-
Кого вона вперше побачила у Києві? (жінок у білих вишиваних сорочках)
-
З якого року мешкає в Західній Європі? ( з 1943 року)
-
Де закінчила університет письменниця? (Німеччині)
-
Назвіть країни, де проживала Емма Іванівна ( Німеччина, Франція, США)
-
Де нині мешкає Андієвська? (Німеччина)
-
У яких літературних жанрах працює авторка? ( прозові твори, вірші, казки, перекладає твори античної літератури)
Літературний диктант. Емма Андієвська « Казка про яян»
-
Що будували яяни у своєму місті? ( вежі, що розвалювалися)
-
Так чи Ні . Яяни не відповідали пастушкові , бо були глухими? (Ні)
-
Яким словом найточніше можна означити сутність яянів: злість чи егоїзм? (егоїзм)
-
Твір Е. Андієвської за жанром є оповіданням , казкою чи притчею? (казка-притча)
-
Закінчіть речення. Невелика повчально-алегорична оповідь, у якій приховано присутня мораль називається ….. ( притча)
-
Хто ще з українських письменників (творчість цього письменника вивчалась у 5 класі) використовував жанр притчі? (Франко)
-
Продовжіть речення. Різниця між притчею та казкою полягає в тому, що в притчі яскраво виражено ….. (мораль)
-
Яке слово відмикало браму міста ? (ТИ)
-
Чим харчувалися яяни? (власним «я»)
-
Кому належать слова із твору? « Я не пристосований до іншого світу, і час, відпущений мені вищими силами, добігає кінця?» (старому дідусеві)
-
Хто звернувся до брами із такими словами. « Вельмишановна брамо, чи була б ти така ласкава й випустила нас на волю, бо тільки ти можеш нас випустити»? ( пастушкові)
-
Уставте в цитату пропущені слова. « Та замість дідуся він намацав тільки …….. (мішок), по гузирі наповнений …… ( самоцвітами)
Літературний диктант
-
ТАК чи НІ. Батьки говорющої риби були шановані риб’ячою громадою? ( ТАК)
-
Коли говорюща риба вимовляла слова, то вони сипалися горохом чи рухалися кольоровими бульбашками? ( рухалися кольоровими бульбашками)
-
Закінчіть цитату. « …балакуща риба попрощалася з блакитними водоростями, де жила її рідня, і, війнувши хвостом, попливла ……. (шукати іншого табуна)
-
Який присуд зробила рибна громада балакучій рибі? ( видалити з води)
-
Кого зустріла на березі риба? ( рибалку)
-
Кому належать цитата з твору « Єдине тільки прошу, не проспи або не забудь нашого домовлення…..» ( рибалці)
-
ТАК. чи НІ. Дружина рибалки вміла слухати? (НІ)
-
Кому належать слова « Немає ради, тут усі такі заклопотані. Може я колись іншим разом завітаю сюди»? (рибі)
-
Продовжіть речення. Лихо в домі рибалки з його гостем трапилося через….. ( невміння слухати й чути одне одного)
-
Уставте пропущені слова у цитату « Глянув ….. (рибалка) на сковорідку, але смажені риби всі …. ( однакові), і ….. (рибалка) не пізнав свого … (приятеля)
-
Що робив рибалка на березі? ( весь час гукав свого приятеля)
-
Продовжіть цитату. «Коли витягували із виловом сіті на пісок, він припадає до кожної риби і на колінах….» , що благав рибалка? ( .. « щоб вона сказала йому хоч одне слово»)
Літературний диктант.
Життя і творчість Всеволода Нестайка
-
Закінчіть речення. Всеволод Нестайко – майстер ( якого жанру?) ….. (пригодницького)
-
ТАК чи НІ. Твори Нестайка знають за межами нашої країни? (ТАК)
-
Який твір автора у 1979 році внесено до Особливого почесного списку Г.А. Андерсена як один із найвидатніших творів сучасної дитячої літератури? ( «Тореадори з Васюківки»)
-
У якому місті усе своє свідоме життя прожив Нестайко? ( Києві)
-
Чого хотів Всеволод Зіновійович, коли був маленьким? ( якнайшвидше вирости й стати великим, дорослим)
-
Як дражнили хлопця його однолітки? ( «Море горить». «Пожежна команда»)
-
ТАК чи НІ. Чи називали майбутнього письменника Рудим Африканським Їжаком? (ТАК)
-
У класі хлопець був найвищим чи найнижчим ? ( годинами мокнув під дощем)
-
Про кого ця цитата « Він нещодавно переїхав до Києва із села й уособлював народну мудрість»? ( сусіда й приятеля Вітасика Дяченка)
-
Кому розказував хлопець про нічні польоти? (мамі)
-
Уставте пропущені слова у цитаті. « Отже, що більше спати, то швидше ….. (виростеш)! І я почав лягати спати о ……. ( сьомій годині вечора)».
-
Уставте пропущені слова у цитаті. « Витягнувся майже під …. (два метри), і ото дивина – перестав бути …. ( рудим)
Літературний диктант. Творчість Станіслава Чернілевського
-
Уставте пропущені слова.
« Я народився поміж двох річок – невеличкою річкою …… ( Жван) з її мілинами та глибинами й могутнім і тихим ….. (Дністром) з його вирами та потужною течією»
-
У якому класі майбутній поет зіграв на сцені першу роль – хлопчика що вкрав на колгоспному полі огірки? ( у 4 класі)
-
Про кого Станіслав надрукував свій перший вірш? (Т.Г.Шевченка)
-
У скількох вищих навчальних закладах навчався Чернілевський? ( у трьох)
-
Уставте пропущені слова.
Упродовж життя працював ….. ( учителем), потім - …… (Київській кіностудії імені О. Довженка)
-
Доповніть речення.
Нині як викладач багато уваги приділяє студентам …… Київського університету театру, кіно й телебачення імені Карпенка-Карого
-
У якому вірші згадуються шиби, мати, полум’я , ковдра, дитина, хата («Теплота родинного інтиму»)
-
Уточніть. Яка пора року за «вікном хатини» у вірші « Теплота родинного інтиму» ? (зима)
-
Що забула внучка в баби? ( черевички)
-
Куди занесла бабуся «малесенькі дитячі черевички»? ( у спорожнілу хату)
-
Що опустила осінь бабусі? («горіховий листок перед вікном»)
-
Доберіть по 2 прикметники-епітети , які могли б сполучатись у віршах із такими іменниками : мамині……… руки, сонце…….., ……..хатина, ……….зоря