Тамара Кусакіна, вчитель зарубіжної літератури
місто Тернівка Дніпропетровської області
Літературні диктанти відповідно до програми: ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 6-9 класи. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти. Затверджено та надано гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 03 серпня 2022 року № 698).
Літературні диктанти у своїй педагогічній діяльності здебільшого застосовую для перевірки засвоєних знань, рівня володіння навичками вдумливого читання, для розвитку пам’яті, мислення й творчих здібностей здобувачів освіти. В умовах дистанційного навчання практика застосування літературних диктантів дає вчителю зекономити час для перевірки знань, можливість виявити прогалини в знаннях учнів.
Літературний диктант
Герберт Джордж Уеллс. Новела «Чарівна крамниця», 7-й клас
-
Джип зник на очах у батька в крамниці після того, як «чоловік з різними вухами» накрив хлопчика… (барабаном).
-
«Продавець у крамниці повністю заволодів Джипом і відірвав його від…» («мого пальця»).
-
Батько запитав Джипа: «…Якби раптом твої солдати ожили і пішли б крокувати?» Що на це відповів син? («Мої солдати живі»).
-
Продавець у крамниці назвав Джипа «непоганим хлопчиком», що його дуже здивувало, не розуміючи, як він міг здогадатися.
-
«Джип успадкував чарівні риси своєї матусі: він не кликав мене до крамниці і не набридав, він тільки тягнув мене за палець до дверей».
-
Чий це портрет: «Він стояв за прилавком, дивний, блідий, з темним волоссям. Одне вухо було в нього довше за друге, а підборіддя – ну чистісінько як ніс черевика»? (Продавець крамниці).
-
«… Купа зім’ятого паперу росла й росла на прилавку все вище й вище і зовсім затулила його від нас».
-
Батько: «Слухайте…я маю надію, у вас не дуже багато таких виробів, чи не так? – Зовсім не тримаємо! Мабуть, ви занесли його з вулиці», - сказав продавець». Про кого це вони говорили? (про крихітного червоного чортика).
-
«Чарівна крамниця знаходилась між магазином і вікном з курчатами».
-
Чи був задоволений Джип від того. Як він провів день? («Він був страшенно задоволений»).
-
В цій новелі поєднано реальне і фантастичне.
-
Чому не кожен може потрапити до чарівної крамниці? (Він не вередливий, вихований хлопчик, не егоїст, як Едуард).
Літературний диктант
Ульф Старк. «Маленька книжечка про любов», 7-й клас
-
Ульф Старк – шведський письменник, сценарист.
-
Перша книга У.Старка з’явилась у 1981 році і називалась… («Петер і червоний птах. Петер і поросята»).
-
Що в перекладі зі шведської мови означає ім’я Фред? («Мир»).
-
Фред уявив тата. І признався йому, що любить Ельсу зі свого класу.
-
Фредова мама працювала … (кондуктором трамвая).
-
Для Фреда найулюбленішим предметом була … (математика).
-
«Була сильна, мала кучеряве каштанове волосся, гугнявила. А коли мірялася з кимось силою рук, то завжди перемагала». Про кого йде мова? (Ельса).
-
«Платив хлопцеві певний відсоток із заробленого і віддавав гілля, щоб палити вдома у грубі». Про кого йде мова? (Гранфош).
-
«Слухала на телефоні музику Фреда Астера і танцювала зі шваброю, щоб зігрітися». Про кого це сказано? (Мати Фреда – Едіт).
-
Хто вигадав витівку із вусами, що «вийшов скелетний фюрер»? (Оскар та Фред).
-
З якою метою хлопчики зробили напис на снігу: «Ви знаєте, чого нам хочеться»? (Хлопці сподівалися, що хтось з висоти побачить їхню роботу і виконає їхнє бажання, зокрема, щоб закінчилася війна).
-
Що подарувала головному герою Ельса? (Кишенькове люстерко).
Літературний диктант
Річард Бах. «Чайка Джонатан Лівінгстон», 8-й клас
-
За жанром твір Річарда Баха «Чайка Джонатан Лівінгстон» - це… (повість-притча, алегорично-філософська повість).
-
Твір Річарда Баха «Чайка Джонатан Лівінгстон» присвячено… (легендарному льотчику Військово-повітряних сил США 30-х років ХХ ст. Джонатану Лівінгстону).
-
«Чайки ніколи … не зупиняються в польоті. Спинитися на льоту – це для чайки страшний…» (сором, ганьба).
-
Найкращим учнем Джонатана стала чайка на ім’я… (Флетчер Лінд).
-
Композиція твору складається з трьох частин. Автор показав три сходинки духовного вдосконалення Джонатана:
-
Усвідомлення ідеї свободи.
-
Досягнення досконалості.
-
Прагнення поділитися знаннями вищої істини з учнями.
-
Як називається художній прийом зображення з наділення тварин, птахів, рослин рисами характеру людини? (Алегорія).
-
У творі Річарда Баха «Чайка Джонатан Лівінгстон» багато символів, зокрема образ крил. Що вони символізують? (Мрія, свобода, воля, духовність, багатство думки, емоційне піднесення, незалежність).
-
«Більшість чайок не завдають собі клопоту, аби дізнатись щось про політ, - хіба що найнеобхідніше: як долетіти від берега до їжі і повернутися назад… А для цієї чайки (Джонатана Лівінгстона) політ був важливішим за їжу. Джонатан Лівінгстон над усе любив літати.»
-
Виклик у Коло Ганьби означав, що…(його (Джонатана Лівінгстона) виженуть зі Зграї, засудять до самотнього життя на Далеких Скелях).
-
Як ви розумієте присвяту на початку твору? – «Справжньому Джонатану Лівінгстону, що живе в кожному з нас». ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Літературний диктант
Антуан де Сент-Екзюпері. «Маленький принц», 8-й клас
-
Жанр твору Антуана де Сент-Екзюпері «Маленький принц» - (казка-притча).
-
Рік написання твору «Маленький принц» - (1942 рік).
-
«Планета маленького принца була такою маленькою, що…» («Захід сонця на ній можна було спостерігати коли заманеться»).
-
«На планеті маленького принца росли трава і бур’ян … і було жахливе насіння … Це насіння …» (баобабів).
-
Діалог квітки і Маленького принца: « - Тигрів я не боюся, зате терпіти не можу протягів. У вас немає ширми? - Увечері накрийте мене ковпаком».
-
Маленький принц покидав планету Земля, бо … (обов’язково мав повернутися до любої квітки, за яку відповідає).
-
Хто кому і навіщо подарував «зорі, що вміють сміятись»? (Маленький принц подарував їх льотчику на згадку про себе).
-
Кому з героїв належіть слова: «Ти назавжди береш на себе відповідальність за тих, кого приручив»? (Лисові).
-
Назвіть основні риси характеру Маленького принца. (Щирий, чистий душею, має добре серце, мудрий, розумний, працьовитий, вірний у дружбі і любові, відданий в почуттях, дбайливий, безкорисливий, самотній, ранимий, мрійливий, розсудливий, наївний, уособлює природне бачення світу).
-
Ким створено ілюстрації до твору «Маленький принц»? (Створено самим автором).
Літературний диктант
Рей Бредбері. «451° за Фарингейтом», 9-й клас
-
Всесвітнє визнання Р.Бредбері приніс у 1950 році твір… («Марсіанські хроніки»).
-
Р.Бредбері не водив автомобіль, не користувався комп’ютером, а свої тексти набирав … (друкарською машинкою).
-
Один із крилатих висловів Р.Бредбері звучить так: «Є вчинки набагато страшніші, ніж спалювати книги. Наприклад … (не читати їх»).
-
«Розважальні твори, які друкуються великими накладами і є складовою «індустрії культури», це – (масова література).
-
Божевільною у творі Р.Бредбері «451° за Фарингейтом» вважали … (Кларіс Маклелен).
-
Кому з героїв твору належать слова: «Ми живемо в таку пору, коли люди не мають ніякої цінності. Людина – наче паперова серветка: в неї висякуються, зминають, викидають. Ніхто не має свого обличчя»? (Дядько Кларіс).
-
Хто з героїв твору запропонував друкувати книжки? (Фабер).
-
Місіс Фелпс сказала, що її чоловіка Піта вчора призвали, але він повернеться наступного тижня, бо тепер війни … (короткі).
-
Кому належать слова: «Ми всі повинні бути однаковими. Не вільні й різні від народження, як сказано в конституції, а просто однакові. Кожен схожий на кожного… А книжки – це заряджена рушниця в помешканні сусіда. Спалити їх!»? (пожежному Бітті).
-
Книга в романі Р.Бредбері «451° за Фарингейтом» - це символ … (відродження, знань, духовності).