Ці літературні диктанти розраховані на дітей з високим та достатнім рівнем грамотності. Слабшим учням можна дати задання, спрямоване лише на опрацювання змісту творів: розрізати запитання та відповіді на окремі прямокутники і запропонувати скласти утворені "пазли".
5 клас
Олександр Олесь «Микита Кожум’яка»
№ з/п |
Завдання |
Відповідь |
1 |
Справжнє прізвище Олександра Олеся – |
Кандиба. |
2 |
Він народився на |
Сумщині. |
3 |
Показ героя в дії – це |
драма. |
4 |
Розмова більш як двох осіб – це |
полілог. |
5 |
Короткі пояснення у драматичному творі – це |
ремарка. |
6 |
Гіпербола – це |
художнє перебільшення. |
7 |
Змій хотів забрати царівну, щоб |
з’їсти. |
8 |
Пораду князеві в тяжку хвилину дав |
старий дідусь. |
9 |
Микита не хотів рятувати царівну, бо |
князь не думав про порятунок інших дівчат. |
10 |
Хлопця вмовили на битву |
діти. |
11 |
Микита зрозумів, що коли не вб’є змія зараз, то |
ці діти теж стануть їжею. |
12 |
Про битву і перемогу Кожум’яки ми дізнаємось із розмов |
другорядних героїв. |
13 |
Пояснити прізвище Кожум’яка. |
Той, хто кожу (шкіру) мне (виготовляє). |
5 клас
Олександр Олесь «Княжа Україна»
№ з/п |
Завдання |
Відповідь |
1 |
Давні слов’янські боги – це |
Дажбог, Перун, Стрибог. |
2 |
Наші предки у лісах здобували |
м’ясо, шкіру, хутро. |
3 |
Родом керував |
наймудріший і найстарший. |
4 |
Плем’я очолював |
князь. |
5 |
Слов’яни воювали тоді, коли |
на них нападали інші. |
6 |
Поясни вислів «Дніпро ніс у Київ добро з усіх країв». |
По Дніпру до Києва пливли торговці (купці) з різним товаром. |
7 |
Аскольд і Дір походили |
з чужого північного князівства. |
8 |
Наші предки обрали їх за князів, бо |
вони допомогли їм позбутися іга хозар. |
9 |
Князь Олег пішов війною на Царгород, бо |
закони цього міста обдурювали наших купців. |
10 |
Княгиня Ольга була із роду |
селян, дочкою перевізника на Дніпрі. |
11 |
Князя Ярослава прозвали Мудрим, |
бо він наказав записати закони і дбав про добробут народу. |
12 |
Ярослав Мудрий залишив заповіт нащадкам: |
не сваритись, жити в злагоді між собою. |