Метою уроку є поглибити знання учнів про головні члени речення, способи вираження підмета і присудка, про речення з одним головним членом; формувати вміння виділяти граматичну основу в реченні. Містить цікавий матеріал про запорізьких козаків, різнорівневі завдання.
Урок української мови у 5 класі
З голосу прадавнини
Тема. Речення, його граматична основа (підмет і присудок). Речення з головним
членом (загальне ознайомлення). Тренувальні вправи.
Мета: поглибити знання учнів про головні члени речення, способи вираження підмета і присудка, про речення з одним головним членом; формувати зага-
льнопізнавальні вміння виділяти граматичну основу в реченні, порівнювати
речення з повною граматичною основою і з одним головним членом, визна-
чати спосіб морфологічного вираження підмета і присудка;розвивати творчі вміння побудови речень і зв’язних висловлювань; виховувати любов до природи, почуття поваги до рідного краю.
Обладнання: підручник, таблиця «Способи вираження головних членів речення»,картки із завданнями для груп, картки – пам’ятки «Як працювати в
в групі», запис пісні, епіграф на дошці.
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.
Форми роботи: групова, фронтальна, індивідуальна.
Методи роботи: робота в малих групах
Є і нам про що згадати,
Пісне, душу возвелич.
Ой, була в нас ненька-мати,
Запорозька славна Січ.
В. Крищенко.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Установчо-мотиваційний етап.
1. Слово вчителя. Озвучення епіграфа.
- Діти, сьогодні ми з вами здійснимо мандрівку до Січі Запорозької, до волелюбних і відчайдушних козаків, які завзято протистояли нападам турецьких загарбників, від сваволі польських панів.
- Нумо, назвіть, нащадки козацькі, які славні імена козаків ви знаєте?
(Богдан Хмельницький, Іван Сірко, Іван Богун, Дорошенко, Іван Мазепа, Сагайдачний)
- А чи знаєте ви, кого називали козаком?
(вільна людина, що своєю охотою ходила у степ за здобиччю або поступала на службу до князя чи до московського царя)
- Правильно. Бачу, що дуже хочете мандрувати. Але спершу, ніж розпочати наші мандри, потрібно розказати, як ви справились із домашнім завданням.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
І група - «Історики» - захист проекту «На Запорізькій Січі»
Записати речення про «Утворення Запорізької Січі» та «Побут і звичаї запорожців». Підкреслити у трьох реченнях головні члени речення.
(На одному з дніпровських островів козаки стали кошем. З того часу почалась Запорозька Січ. Від турецьких галер боронили її дніпровські рукави, по їхніх берегах ріс тоді високий очерет.
Популярним покаранням на Січі було прив’язування винного до ганебного стовпа і биття його палицями. Хто вбив товариша, того разом з убитим клали в труну і закопували в землю.)
ІІ група «Дослідники» презентували проект «Козацькі ватажки». Записати речення про козацьких ватажків. Визначити у трьох реченнях головні члени речення.
(Петро Конашевич-Сагайдачний – видатна особистість, протягом великого відтинку часу Сагайдачний здійснив із запорожцями ряд морських походів до турецьких фортець.
Завзятим кошовим отаманом був Іван Сірко. Він був такий страшний татарам, що ім’ям його вони лякали дітей своїх неслухняних.
Найславетнішим з-поміж українських козаків став Богдан Хмельницький. Гетьман Хмельницький здійснив одвічну мрію нашого народу – виборов власну державність.)
ІІІ група «Художники» презентували проект «Запорожці». На основі картини Манастирського «Запорожець» описати вираз обличчя козака. Якими фарбами художник малює свою картину? У трьох реченнях виділити граматичну основу.
(Художник передає мужню вдачу запорожця – готовність до боротьби з ворогом. Увага концентрується на вольовому обличчю, сильних руках і козацькій шаблі. Засмагле обличчя козака ніби вказує на глибину думки, відображає тягар пережитого. Нижня частина обличчя схована за розкішними вусами. Підборіддя опирається на руків’я шаблі
Хвилює червоний колір одягу. )
ІV група «Літературознавці». Презентували проект «Уславлення козаків в українських піснях». На основі української народної пісні «Ой на горі та женці жнуть» виписати речення і підкреслити граматичну основу.
- Отже, в дорогу ви приготувалися чудово, тому тема нашого уроку…
ІV Повідомлення теми, мети і завдань уроку…
Під час мандрівки ви повинні знати:
Вміти:
Як бачимо, дорога непроста.
А ті учні, які зараз найактивніше відповідатимуть на запитання – будуть отаманами своєї групи.
Отже, пригадуємо:
V Актуалізація опорних знань учнів.
- Діти, давайте ще раз звернемось до таких чудових слів українського поета Крищенка. Зачитайте їх вголос.
А тепер постарайтесь знайти у цих словах частини мови: іменник і дієслово. Назвіть, будь ласка.
Отже, молодці. Отаманами будуть…
А ви, діти, за ваші знання будете винагородженні оцінками.
Подивимось, хто найкраще приготувався в дорогу. Тоді рушаймо.
VІ Основна частина уроку.
На цьому етапі уроку кожна група отримує завдання. На цю роботу вам відводиться 5 хв. Перед вами картки-нагадування «Як працювати в групі»
1. Групова робота.
І група. Списати речення. Підкреслити граматичну основу, вказати способи вираження головних членів.
Запорозькі козаки завзято протистояли утвердженню на українських землях польського панування, нападам турецьких завойовників.
Степ та воля – козацька доля.
ІІ група.
Січовики руйнували турецькі фортеці, знищували ворожий флот, звільняли багато бранців.
Січ – мати, а Великий Луг – батько.
ІІІ група.
Козаки глибоко шанували побратимство, виявляли повагу один до одного.
Козак – душа правдивая.
IV група.
Сміливі й волелюбні козаки здебільшого гинули в бою
Козак – як мала дитина.
- Групи справились із завданням.
2. Релаксаційна хвилинка.
- Діти, у козаків, крім походів, був і відпочинок, тож давайте і ми наслідуємо козаків. Для вас звучатиме пісня «Гей ви, козаченьки» на слова Крищенка. А ви у такт пісні порухайтесь і вдумайтесь у слова. (звучить пісня)
- Отже, трошки відпочили, тоді прошу.
3. Робота з підручником.
Вправа 108.
На це завдання 4 хв.
- Молодці! Козаки будуть вами задоволені.
А зараз перевіримо «Здоровий дух суперництва». Ну що ж, отамани, прошу до дошки!
4. Словниковий диктант. (на повторення орфограм: ненаголошені голосні –е,и-;
написання апострофа та м’якого знака).
Величезний. левада, чотирнадцять, весло, пенал, мавпячий, без’ядерний, священик, пів’юрти, близький, доньці, голці.
VІІ. Підсумок уроку.
Як підсумок уроку, проведемо «Турнір між групами». Кожна група придумує запитання для іншої групи і так по колу. (якщо група не знає відповіді, то відповідає та, що запитує).
VІІІ. Рефлексія.
«Незакінчене речення» - мікрофон
Діти, прошу вибрати одне із незакінчених речень і продовжити думку.
- На сьогоднішньому уроці я зрозумів (ла)…
- Найбільші труднощі я відчув (ла)…
ІV. Оцінювання учнів
Мандрівка підходить до завершення. І нашому козацтву, героям Січі – козакам, ми низько схиляємо голови.
Адже, вони – гордість України.
Бо як звучать слова Крищенка, щоб ми згадували і пам’ятали Запорізьку Січ не тільки у піснях, але й в душі А ви, любі друзі, з чим повертаєтесь із мандрівки? (із знаннями). Щоб вами у майбутньому теж гордилися ваші нащадки.
Тому давайте оцінимо ваші знання…..
І група працювала на…
ІІ група………….
ІІІ група…………
ІV група…………
Х. Домашнє завдання.
І щоб ви не забували наші мандри, то вам дається різнорівневе завдання.
1. Виписати 5 українських народних прислів’їв про козаків і підкреслити головні члени речення.
1