Урок позакласного читання є підсумком вивченого розділу про українські народні та літературні казки, а також підсумком адаптаційного періоду п*ятикласників у школі : спільної роботи вчителя української мови та літератури, класного керівника, бібліотекаря, шкільного практичного психолога, який запрошував дітей додому - бути учасником справжньої казки ( до улюбленців декоративних голубів). Урок побудовано на основі критичного мислення, сучасного розуміння законів суспільства з урахуванням вікових особливостей дітей, сучасними груповими та індивідуальними технологіями.
Урок української літератури у 5 КЛАСІ
Вчитель : Сівірінська Ірина Дмитрівна
Тема: Українські казки ( урок позакласного читання)
Казка вчить, як на світі жить
(усна народна творчість)
Мета: поглибити знання учнів про казку як вид усної народної творчості; формувати навики свідомого виразного читання, критичного мислення, особистісного спілкування і спілкування у групах; удосконалювати вміння характеризувати дійових осіб, знаходити в тексті потрібні аргументи, визначати головну думку казки; здійснювати активізацію позакласної роботи з читання казок українських та казок народів світу;
розвивати пам'ять, увагу, уміння висловлювати оцінні судження, збагачувати активний словниковий запас учнів;
виховувати високі людські моральні риси характеру, інтерес до читання, бережливе ставлення до тварин
Тип уроку: комбінований
|
Обладнання: виставка книг, ілюстрацій до казок, дитячі проекти, загадки, кросворд
Форма проведения: інтерактивне спілкування
Методи і прийоми: «Мозкова атака», методика «Груповий проект», прийоми критичного мислення
Хід уроку:
I. Організаційний момент (звучить мелодія «У гостях у казки»)
Дзвоник пролунав веселий,
Дружно всіх він кличе в клас.
I цікаве на уроці
Пропоную я для вас.
Нумо, діти, схаменіться,
Один одному всміхніться,
Приготуйте без мороки
Все, що треба для уроку.
II. Очікування уроку
- Які передбачення у вас щодо теми уроку?
- А чи любите ви подорожувати?
- Я пропоную вам вирушити сьогодні до однієї чудової країни. А про те, як вона називається, допоможе нам дізнатися цей кросворд. Відгадавши загадки, ми визначимо назву цієї країни.
1. Має ймення богатир від «Кочу горошини» (Котигорошко)
2. Де ж усі поділись звірі?
У якій такій квартирі?
Дуже тихо – невеличка ця квартира…
(Рукавичка)
3. Довгі вуха, куций хвіст, невеличкий сам на зріст.
(Зайчик)
4. Хто вигнав Козу- Дерезу із зайчикової хатки?
(Рак)
5. Дивний звірок, круглий, мов клубок, голки стирчать, спробуй узять.
(Їжак)
Ключове слово — «казка» (Перед ознайомленням з темою уроку пропоную передбачення за загадками і ключовим словом)
III. Повідомлення теми і мети уроку
1. Вчитель:
Сьогодні у нас - незвичайний урок!
До казки у гості – всього лише крок.
На зустріч із нею поспішали не раз!
Сьогодні вона завітала в наш клас.
Отже, тема уроку: «Українські казки». Давайте визначимо для себе завдання уроку: Знати: Вміти: Цінувати:
зміст казки працювати з текстом казки час
цікаву інформацію формулювати відповіді допомогу друзів
IV. Актуалізація опорних знань (учні поділені на групи ЖОВТІ. ЗЕЛЕНІ, РОЖЕВІ згідно кольору бланку відповідей, правильні відповіді приносять групі бали, котрі фіксуються на стікерах)
«Мозкова атака»
1.Теоретичний бліц
- Що таке казка?
- Як казка прийшла до нас?
- Які є види казки?
- Хто автор народних казок?
- Що називається літературною казкою? Чим вона відрізняється від народної?
- Розкажіть про будову казки.
-Назвіть відомі вам казки народів світу.
(Вчитель узагальнює рівень дитячих знань, сприяє правильному літературному формулюванню відповідей)
Вчитель : Казка - найперша абетка добра. Вона є доступним дитячим юридичним довідником, котрий навчає з малих років, як правильно відчувати, думати і жити. У казках є чарівні речі, слова, події, та найголовніше у ній те, що казка своєю чарівною розповіддю, складеною і переказаною тисячами людей і років, несе зразок правди крізь труднощі і прикрощі, вчить людину бути сильною, винахідливою і чесною у будь-яких життєвих обставинах.
Помандруймо по казках, відповіді на питання до яких допоможуть заробити командам бали:
2.Групові батли:
1. Збірка казок, яку створив письменник – син коваля (автор, назва )?
(Іван Франко «Коли ще звірі говорили»)
2.Казка, в якій головний герой став утікачем і покинув власних батьків? («Колобок», «Кривенька качечка»)
3.Казка, в якій відбувається переслідування головного героя? («Івасик-Телесик»
4. Казка, у якій порушено Закон про звернення громадян? («Колобок»)
5. У якій казці завдано героєві шкоди незаконним позбавленням волі? («Івасик- Телесик», «Ох»)
6. У якій казці покарано героїв за крадіжку чужого майна? («Про Котика і Півника», «Фарбований лис»)
7.У якій казці покарано героя за вторгнення у приватну власність? («Коза-дереза»)
8.У якій казці схвалюється родинна єдність на вирішення побутової проблеми? («Ріпка»)
9. У якій казці покарано неробство? («Колосок»)
10. У якій казці засуджується заздрість? («Білосніжка і семеро гномів»)
11. У якій казці заради дуба мали перебудовувати хату (автор, назва)?
(В. Сухомлинський «Дуб під вікном»)
12. У якій казці розповідається про мандрівних артистів, прізвище автора асоціюється з природним явищем (автор, назва)? (брати Грім «Казка про бременських музикантів»)
13. У якій казці засуджується людська підлість? («Фарбований лис», «Про правду і кривду»)
14. Яка казка вчить, що дружба закінчується брехнею? («Фарбований лис»)
V. Перевірка домашнього завдання: Захист проекту «Улюблена казка»
( Три групи дітей захищають проекти казок «Ох», «Мудра дівчина», «Фарбований лис» з характеристикою головного героя, складеними асоціативними гронами, ілюстраціями до казок)
VІ. Вивчення нового матеріалу
1. Презентація виставки прочитаних і принесених дітьми на даний урок книжок:
1) колективний розгляд книжкової виставки «Казка мала, проте розум має великий»;
2) добір і групування книжок за темою заняття;
3) аналіз виділених книжок за зовнішніми ознаками та бібліографічними покажчиками;
4) спостереження за основними покажчиками книжки; анотація книжки;
5) рекомендації учням щодо прочитання.
(Формування бібліографічної компетентності, розвиток вміння самостійно вибирати книгу)
2. Анонс улюблених прочитаних казок учнями (формування монологічного мовлення учнів)
Фізкультхвилинка (за піснею створення пантомімічної казки «У Оленя є свій дім»)
3. Робота над казкою « Чого плаче синичка» В. Сухомлинського
У хаті край села жили чоловік і жінка. Було в них двоє дітей – Мишко й Оля.
Біля хати ріс високий гіллястий осокір. - Зробимо на осокорі гойдалку, - сказав раз Мишко.
- Ой, добре буде гойдатися! – зраділа Оля. Поліз Мишко на осокір, прив’язав до гілки мотузку.
Стали на гойдалку Мишко й Оля, та й ну собі гойдатися. Гойдаються діти, й осокір гойдається.
Гойдаються діти, а навколо них синичка літає та й співає, співає. Мишко й каже: - І синичці весело, що ми гойдаємось. Як вона радісно співає.
Глянула Оля на стовбур осокора й побачила дупло, а в дуплі – гніздечко синиччине, а в гніздечку – пташенята маленькі. - Синичка не радіє, а плаче, - сказала Оля.
- Чого ж їй плакати? – здивувався Мишко. - Подумай, чого, - відповіла Оля. Мишко зліз із гойдалки, став на землю, дивиться на синиччине гніздо й думає: «Чого синичка плаче?»
а) Аудіочитання казки
в) Бесіда за основною думкою казки
г) Робота в группах з коментування на основі оповідання («Вміти співпереживати», «Не шкодити природі», «Людина- відповідальна за природнє оточення», «Серцевина людини повинна бути здоровою»)
4. Завдання критичного мислення:
1 група – скласти порівняльну характеристику головних героїв казки, опираючись на текст :
VІ. Систематизація та узагальнення вивченого
(додаток)
2) Складання сенкану «Казка» (колективно, додаток):
1.Казка
2.Цікава, духовна
3. Навчає, виховує, захоплює
4. Мудрість
VІІ. Оцінювання
VІІІ. Підсумки. Рефлексія:
Вчитель: Сьогодні закінчилася на уроці подорож по казках, але вона продовжиться, сподіваюся, завдяки вашому й надалі читанню художньої літератури. Адже читаючи, ви стаєте мудрішими, добрішими,вихованішими. Кажуть в народі, казка маленька, зате розум у ній великий.
(звучить мелодія « У гостях у казки»)