ЛІТЕРАТУРНІ ДИКТАНТИ
Кадендарно-обрядові пісні
Бліц-хвилинка
Сказати одним словом
Відповіді: колядки, купальська, купальських, жниварські, щедрівка, «Щедрик, щедрик, щедрівочка», 19 грудня, рефрен або приспів, дідуха, веснянки.
Пісні літературного походження
«Хто швидше?»
Учні на картках відповідають на запинання одним словом.
Д. Павличко, О. Гончар, П. Загребельний – ...
( вкажи ).
Відповіді: П. Чубинський , М. Вербицький, В. Діденко, Сян, «Молитва», М. Лисенко, гімн, Григір Тютюнник, Д. Павличко, піснею.
Микола Вороний
Виконати тести.
а) на Черкащині;
б) на Дніпропетровщині;
в) на Кіровоградщині.
2. Де проходило дитинство письменника?
а) на Харківщині;
б) на Дніпропетровщині;
в) на Черкащині.
3. Куди емігрував Вороний?
а) в Росію;
б) до Польщі;
в) у Молдавію.
4. Повернувся в Україну з новими надіями :
а) в 30-х роках;
б) в 20-х роках;
в) в 40-х роках.
5. «Євшан-зілля» написано на основі легенди з:
а) «Літопису руського»;
б) «Літопису Самовидця»;
в) «Літопису Граб’янки».
6. Визначте жанр твору «Євшан-зілля»:
а) повість;
б) поема;
в) вірш.
7. Ім’я князя, який узяв у полон ханського сина:
а) Олег;
б) Ігор;
в) Володимир.
8. Кого посилає хан в Київ і з якою метою:
а) гудця відшукати сина;
б) дружину відшукати сина;
в) джуру відвезти листа князеві.
9. Що пробудило у юнакові синівські та патріотичні почуття:
а) умовляння матері;
б) пісня;
в) трава євшан-зілля.
9. Напишіть невеликий твір-історію про подальше життя ханського сина.
Тарас Шевченко
Хронологічний диктант
Встановити написане в хронологічному порядку.
4. Академія наук. 5. Петербург. 6. 22 квітня
1838 року. 7. м. Канів. 8. Подорож на Україну. 9.Поема «Гайдамаки». 10. Поема «Тарасова ніч».
Бліц-диктант
Записати відповідь одним словом.
Леся Українка
Придумати по три найцікавіші запитання до біографічної довідки про письменницю.
Бліц-хвилинка
Дати відповідь одним словом.
Відповіді: Косач, дворянській, Олена Пчілка, 10, Михайлом, 10, малюванням, історії, «Надія», Сурамі.
Володимир Винниченко
Гра «Будь уважним читачем»
( Сибіряка ).
( Федькові ).
Олександр Довженко
Асоціативний диктант
С. Сосниця ( народився ), Поліна ( сестра ), Глухів ( закінчив учительський інститут ),
м. Київ ( навчається на економіста ), м. Берлін
( навчається на художника ), партійна газета
( працює карикатуристом ), тридцяті роки ХХ ст. ( демонструє фільми за кордоном ), 1958 рік
( фільм «Земля» ), 1956 рік ( помер у Москві ).
Вірю чи не вірю
9. Найбільше любив у дитинстві Сашко
фортепіано.
Виконай тести
а) 1894 року на Чернігівщині;
б) 1814 року на Черкащині;
в) 1897 року на Київщині.
2. Батьки О. Довженка мали:
а) 14 дітей;
б) 7 дітей;
в) двоє дітей.
3. Скільки дітей вижило в сім’ї Довженків:
а) троє;
б) двоє;
в) семеро.
4. Який навчальний заклад закінчив письменник:
а) Київський педінститут;
б) Львівський юридичний університет;
в) Глухівський учительський інститут.
5. Яку спеціальність здобув Довженко у Києві:
а) юриста;
б) економіста;
в) медика.
6. Де вчився на художника:
а) в Парижі;
б) в Празі;
в) в Берліні.
7. Після повернення з Німеччини працює в газеті:
а) карикатуристом;
б) редактором;
в) журналістом.
8. Який німий фільм О. Довженка зайняв перше місце на кінофестивалі в Брюсселі:
а) «Земля»;
б) «Арсенал»;
в) «Звенигора».
9. Який серед названих творів написав
О. Довженко:
а) «Диво»;
б) «Звенигора»;
в) «Собор».
10. Де жив, помер і похований Олександр Довженко:
а) в Києві;
б) в Полтаві;
в) в Москві.
11. Який музей хотів створити Олександр Довженко:
а) Великої Вітчизняної війни;
б) музей під відкритим небом;
в) краєзнавчий.
12. Яка студія носить ім’я Олександра Довженка:
а) Київська;
б) Одеська;
в) Московська.
Ліна Костенко
Виконай тести
а) відома українська поетеса;
б) відомий прозаїк;
в) відомий драматург;
2. Ліна Костенко народилася:
а) 1930 року на Київщині;
б) 1945 року на Черкащині;
в) 1963 року на Полтавщині.
3. Поетеса виховувалася:
а) в учительській родині;
б) в селянській родині;
в) в робітничій родині.
4. Вищу освіту здобула:
а) в Київському педінституті;
б) в Черкаському педінституті;
в) в Львському педінституті.
5. Закінчила Літературний інститут:
а) ім. М. Горького в Москві;
б) ім. Карпенка-Карого в Києві;
в) ім. Лесі Українки в Києві.
6. Працювала на Київській кіностудії художніх фільмів:
а) ім. О. Довженка;
б) ім. М. Коцюбинського;
в) ім. І. Франка.
7. Ліна Костенко автор:
а) поетичних творів;
б) прозових творів;
в) драматичних творів.
8. Поетеса:
а) лауреат Державної премії УРСР
ім. Т. Шевченка;
б) лауреат Державної премії ім. В. Симоненка;
в) лауреат Державної премії ім. В. Сосюри.
9. Художній засіб, який використала поетеса у
вірші «Кольорові миші»:
а) гіпербола;
б) тавтологія;
в) епітет.
10. Ім’я підсудної з цього ж вірша:
а) Андромеда;
б) Анастасія;
в) Анна.
11. Яке сузір’я згадує Ліна Костенко в поезії «Кольорові миші»:
а) Саламандри;
б) Великої Ведмедиці;
в)
12. Що збирається сіяти на іншій планеті ліричний герой:
а) сортові огірки;
б) елітну пшеницю;
в) жменьку сліз із нашої землі.
Євген Гуцало
Диктант-асаціація
Записати імена однокласників, а потім записати письменників з такими ж іменами. Наприклад: Юрій – Юрій Федькович, Олександр – Олександр Довженко, Наталія – Наталія Віргуш, Леся – Леся Українка, Ірина – Ірина Вільде, Сергій – Сергій Носань та ін.
Бліц-диктант
Ігор Калинець
Диктант «Хто швидше?»
Придумати найцікавіші запитання до біографічної довідки про Ігоря Калинця.
Всеволод Нестайко
Диктант «Скажи правильно!»
( пригодницький твір).
Всеволод Нестайко
Літературний КВК
Клас ділиться на дві команди. Кожна команда готує назву, емблему, вибирає капітана.
І тур «Розминка»
Учитель читає питання, а команди відповідають. Та команда, яка відповіла першою, одержує один бал.
ІІ тур «Конкурс капітанів»
Кожен капітан робить словесний портрет одного з герої повісті (вчитель дає завдання на картках). Якщо супротивник відгадує, то обидві команди отримують по 5 балів. А якщо не відгадує, то з команди, яка складала словесний портрет, знімається один бал.
ІІІ тур «Карусель»
Обом командам даються картки, на яких вони по черзі, передаючи далі один одному, повинні записати, кому належить запропонований вислів із твору. За правильну відповідь зараховується 1 бал.
Завдання команди №1
«Вилазь, убоїще, бо гірше буде! Ти ж мене знаєш!» |
дід Варава |
«Давай влаштуємо бій биків» |
Ява |
«А на поверхню як випливати?» |
Павло |
«Якась свиня вкинула туди цуцика» |
Ява |
«Річка від дощів піднялася, з берегів вийшла...» |
дід |
Завдання команди №2
«Я вам дам метра! Я вам такого метра дам, що...» |
дід Варава |
«Ти пам’ятаєш, ми в клубі закордонне кіно дивилися «Тореадори»? |
Ява |
«А як водою заллє і затопить?» |
Павло |
«Я сідаю у цеберку й опускаюся. А ти мене дериш». |
Ява |
«Греблю від млина прорвало. Село внизу заливає...». |
дід |
ІV тур «Чарівне перо»
Обом командам за п’ять хвилин придумати нові цікаві пригоди для Яви та Павла. Найвищий бал – 5 балів.
Поки команди складають твори, вчитель перевіряє картки.
Учні озвучують складені твори.
Підведення підсумків уроку. Визначення переможців.
Віктор Близнець
Бліц-хвилинка
Диктант «Скажи одним словом»
Ярослав Стельмах
«Митькозавр із Юрківки, або химера лісового озера»
Літературний диктант