Життєвий і творчий шлях Шевченка (Брейн-ринг, присвячений творчості Т.Г.Шевченка)
Мета: закріпити і узагальнити знання учнів про Тараса Григоровича Шевченка; викликати почуття симпатії до поета, до його природнього розуму, допитливості, хисту, співчуття до його нелегкого життя; розвивати усне мовлення, вміння коментувати, робити висновки; виховувати пошану до історичного минулого нашого народу, повагу до творчої спадщини Шевченка.
Тип уроку: урок-гра, закріплення і узагальнення знань.
Літературний брейн–ринг
«Маленькі Шевченкознавці»
(5 клас)
"Учітеся, брати мої,
думайте, читайте…"
Підготувала
вчитель укр. мови та літ.
Великодолинського НВК « ЗОШ I-III ст.-ліцей»
Дзекіш Т.Ф.
Життєвий і творчий шлях Шевченка
(Брейн-ринг, присвячений творчості Т.Г.Шевченка)
Мета: закріпити і узагальнити знання учнів про Тараса Григоровича Шевченка; викликати почуття симпатії до поета, до його природнього розуму, допитливості, хисту, співчуття до його нелегкого життя; розвивати усне мовлення, вміння коментувати, робити висновки; виховувати пошану до історичного минулого нашого народу, повагу до творчої спадщини Шевченка.
Тип уроку: урок-гра, закріплення і узагальнення знань.
Обладнання: портрет Т.Г. Шевченка, книжкова виставка, малюнки дітей, ІКТ.
Перебіг уроку
У грі беруть участь 2 команди. Вони обирають собі капітанів і виготовляють емблеми (кожна команда — різні), які відображають тематику змагання.
Вступне слово вчителя (Слайди 1-3)
– Тарас Шевченко – велична постать історичного та літературного життя нашої України. Його справедливо називають великим українцем. Адже, у ньому наша історія, наша мрія, наша надія. Шевченко був справжнім народним співцем, бо з дитинства знав і любив простий український народ, знав його страждання, бо сам їх пережив. Через усе життя проніс великий Кобзар палку любові до рідної землі, до неньки-України, у своїх творах нагадував про минулу славу України і закликав до патріотизму та великої любові до рідної землі.
Ім’я великого Кобзаря ми часто згадуємо і будемо згадувати, бо він подарував нам безцінний скарб. Цей скарб – його чудові твори, в яких струменить любов до Батьківщини та турбота про її майбутнє.
Наш сьогоднішній захід допоможе вам глибше зрозуміти Тарасові слова і позмагатися у тому, хто ж з вас є кращим Шевченкознавцем. А наші гості допоможуть нам визначити переможців.
I тур «Візитка» (Слайд 4)
Вітання команд (5 б.)
Хвилинка –цікавинка (Слайди 5-6)
У наш час технологій про Т.Г. Шевченка говорять багато, але чи можна вірити всьому? Наприклад, на одному з каналів телебачення транслювали
відеозапис, на якому Т.Шевченко читає свої твори, таке нечітке зображення, ледве видно людину, яка наче схожа на Кобзаря, навіть сумніви розвіюються, коли журналіст запевняє, нібито цей запис зберігався в архівах якогось музею. Перегляд відеозапису.
Саме це ми зараз і зробимо.
II тур «Швидко і влучно» (Слайди 7-13)
(Учні отримують картки, за 2 хвилини необхідно дати якомога більше правильних відповідей; кожна правильна відповідь 1 б.)
III тур « Художній» (Слайди 14-15)
Кожній команді дається ілюстрація. Завдання - відгадати твір Шевченка і спробувати відтворити його зміст (на виконання завдання - 1 хвилина; мах 3 б.)
«Садок вишневий коло хати…» «Реве та стогне Дніпр широкий…»
IV тур «Літературний» (Слайди 16-17)
(На завдання - 1 хвилина; кожна правильна відповідь – 1 бал.Учні отримують слова для довідки)
Край неба палає,
Соловейко в темнім гаї
Сонце... (зустрічає)
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона … (калина)
Хрущі над вишнями гудуть
Плугатарі з плугами йдуть,
Співають, ідучи… (дівчата)
Тії хатиночки у … (гаї)
Слова для довідки: гаї, виганяє, вуглина, дівчина, дитинчата, дівчата, зустрічає, небокраї, короваї, внучата, випливає, калина.
V тур «Театр одного актора» (Слайд 18)
Капітані декламують підготовлену поезію (мах – 5 б.).
Підбиття підсумків гри. Нагородження переможців (Слайди 19-21)
Додаткові завдання
Кросворд « Шевченкові поезії»
Вставте відповідно пропущені слова з віршів Т.Г. Шевченка. Поясніть значення слова у виділених клітинках по вертикалі.
Завдання оцінюється 3 балами.
1. Пишається над водою червона …
2. Тече … з-під явора
3. А над самою водою … похилилась
4. ... моя вечірняя, зійди над горою.
5. Поклала ... коло хати маленьких діточок своїх.
6. Тихесенько … віє.
1 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||
|
2 |
|
|
|
|
|
|||||||||
3 |
|
|
|
|
|
||||||||||
|
|
|
4 |
|
|
|
|||||||||
|
|
5 |
|
|
|
|
|||||||||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
“ Прислів’я”
До даного початку знайдіть закінчення прислів’я та з’єднай їх. Одне прислів’я за вибором поясніть (Завдання оцінюється 3 б.).
Шевченкові твори облетів увесь світ.
Шевченко дужий був не силою, народу великий дар.
Тарасів «Заповіт « то правда жива.
Тарасів «Кобзар» - вічно житиме Тарас.
Тарасові слова – сяють, мов ясні зорі.
Хто з Шевченком знається, той розуму набирається.
Ми Шевченка славить будем а словом мудрим.
В наш чудовий час і ніколи не забудем.
Додаток
1.
|
2.
|
Край неба палає,
Соловейко в темнім гаї
Сонце______________________
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона __________________
Хрущі над вишнями гудуть
Плугатарі з плугами йдуть,
Співають, ідучи_______________
Тії хатиночки у ________________
Слова для довідки: гаї, виганяє, вуглина, дівчина, дитинчата, дівчата, зустрічає, небокраї, короваї, внучата, випливає, калина.
Край неба палає,
Соловейко в темнім гаї
Сонце______________________
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона __________________
Хрущі над вишнями гудуть
Плугатарі з плугами йдуть,
Співають, ідучи_______________
Тії хатиночки у _____________
Слова для довідки: гаї, виганяє, вуглина, дівчина, дитинчата, дівчата, зустрічає, небокраї, короваї, внучата, випливає, калина.
1. Пишається над водою червона …
2. Тече … з-під явора
3. А над самою водою … похилилась
4. ... моя вечірняя, зійди над горою.
5. Поклала ... коло хати маленьких діточок своїх.
6. Тихесенько … віє.
1 |
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
|
|
|
4 |
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||
|
1. Пишається над водою червона …
2. Тече … з-під явора
3. А над самою водою … похилилась
4. ... моя вечірняя, зійди над горою.
5. Поклала ... коло хати маленьких діточок своїх.
6. Тихесенько … віє.
1 |
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
|
|
|
4 |
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||
“ Прислів’я”
До даного початку знайдіть закінчення прислів’я та з’єднай їх. Одне прислів’я за вибором поясніть (Завдання оцінюється 3 б.).
Шевченкові твори облетів увесь світ.
Шевченко дужий був не силою, народу великий дар.
Тарасів «Заповіт « то правда жива.
Тарасів «Кобзар» - вічно житиме Тарас.
Тарасові слова – сяють, мов ясні зорі.
Хто з Шевченком знається, і ніколи не забудем.
Ми Шевченка славить будем а словом мудрим.
В наш чудовий час той розуму набирається.
|
“ Прислів’я”
До даного початку знайдіть закінчення прислів’я та з’єднай їх. Одне прислів’я за вибором поясніть (Завдання оцінюється 3 б.).
Шевченкові твори облетів увесь світ.
Шевченко дужий був не силою, народу великий дар.
Тарасів «Заповіт « то правда жива.
Тарасів «Кобзар» - вічно житиме Тарас.
Тарасові слова – сяють, мов ясні зорі.
Хто з Шевченком знається, і ніколи не забудем.
Ми Шевченка славить будем а словом мудрим.
В наш чудовий час той розуму набирається.
|
БАНДУРИСТИ |
КОБЗАРЕВІ ДІТИ |
1 |
|
|
2 |
|
|
3 |
|
|
4 |
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
БАНДУРИСТИ |
КОБЗАРЕВІ ДІТИ |
1 |
|
|
2 |
|
|
3 |
|
|
4 |
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
К |
А |
Л |
И |
Н |
А |
В |
О |
Д |
А |
|
|
В |
Е |
Р |
Б |
А |
|
З |
О |
Р |
Е |
|
|
М |
А |
Т |
И |
|
|
В |
І |
Т |
Е |
Р |
|
1