Урок української літератури в 5 класі,який розвиває творчу уяву, логічне мислення, виразне декламування віршів, виховує прагнення до єдності з природою, вираження своїх почуттів. Урок містить два додатка, які використовуються під час проведення. Також використовується презентація для виразного читання поезії
Палітра осені
(урок української літератури 5 клас)
Учитель української мови
та літератури вищої категорії
Красненьківської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Іллінецької міської ради
Вінницької області
2017
Тема. Максим Рильський. Його вміння бачити красу рідної природи в поезії«Осінь-маляр із палітрою пишною».
Мета. проаналізувати ліричний твір, визначити художні засоби;
Розвивати творчу уяву, логічне мислення, виразне декламування віршів; виховувати прагнення до єдності з природою, вираження своїх почуттів.
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь та навичок аналізувати поетичний твір.
Обладнання:
Міжпредметні зв’язки:
Хід уроку
І. Організаційний момент
Добрий день, дорогі діти
Домовляємося не шуміти
Бути уважними, слухняними
Відповідальними і активними
Дізнатися багато цікавого
У всіх завданнях здобути перемогу.
Тож вирушаємо в дорогу.
ІІ.Емоційне налаштування.
(лунає тиха спокійна музика, під яку учитель розповідає)
Учитель. Повіяв вітерець, зашелестіли листочки і стали кружляти в таночку. Це їхній останній танок, це їхнє останнє завдання:вкрити землю різнобарв’ям. Йдеш стежиною в лісі, відчуваєш ,як дерева , скидаючи листочки ,зітхають. Як ти думаєш , чому зітхають? Їм важко було утримувати на своїх руках-гілочках листочки-одяг, чи вони не хочуть відпускати їх від себе, щоб їх топтали ніжками, збирали в букети, або просто згорнувши спалили?(відповіді учнів)
Аж ось ці листочки зринають у пам’яті художника і він пише картину, а інший митець-поет- пише вірш, для письменника є натхнення створити казку про подорож листочка , а для майстрів –паперопластики створити цілі композиції з різнокольорових листочків. Про яку пору року йдеться?
Отож, як ви вже здогадались , мова піде про – осінь і сьогодні до нас завітали кленові листочки і принесли тему уроку.
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.
Запис дати,теми уроку в зошит.
ІV. Актуалізація набутих знань, умінь та навичок.
Учитель Давайте нагадаємо коротку біографію автора поезії «Дощ»
1.Цифровий диктант(взаємоперевірка, виставлення балів)
( правильне твердження- 1, неправильне-0)
2. Гра «Доміно» (відтвори строфи поезії) (додаток№1)
3. Перевірка домашнього завдання (парасольки)
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Слово учителя
Вона сьогодні не дуже приваблива, бо ллється дощ. Її вітер якось не гладить, а витріпує з неї душу. Ось там за лісом вона зупинилася і не йде до нас. Що-небудь не робить, що-небудь не несе, а лише прикрашає все навколо у золото, багрянцем виграють на сонці вони, і ніжно опадаючи, прикривають зелені трави. Один до одного і зібрано букет багряно-жовто –червоних їх. Красиво! Та він раптово зірвався і закружляв їх у ритмі вальсу, а ось полька, а ось спокійно опустив додолу – і зник. Ця пора року надзвичайна.
Про яку пору року ведеться мова? Хто виграє багрянцем на сонці?Чого зібрали букет? Хто закружляв листочки в танцю?(осінь, листя, листочків, вітер)
Отож, ви ,мабуть, здогадалися, що сьогодні ми аналізуємо ще один вірш Максима Рильського «Осінь-маляр з палітрою пишною»
Давайте прослухаємо цей вірш і переглянемо презентацію.
(перегляд презентації і читання поезії учителем)
2. Словникова робота.
Палітра-дощечка або пластинка, на якій живописець змішує і розтирає фарби.перен. сукупність кольорів, кольорова гама, характерна для картини або творчості художника.
Маляр- той,хто займається живописом, малюванням.
Маляр-робітник, який фарбує стіни, будівлі загалом
Шати-багате, розкішне святкове вбрання, металева оправа на образах.
3. Створення паспорта поезії(самостійно) (додаток №2)
Тема: милування рідним краєм.
Ідея: зображення яскравих фарб природи. Панування осені.
Основна думка: зобразити мальовничо-пейзажні фони.
Жанр: пейзажна лірика.
Художні засоби:
Епітети: «палітрою пишною», «красою розкішною», «роси сріблисті», «кольорами дивними», «цілунками переливними», «фарби рожеві, злотисті, червоні», «срібно-блакитне повітря», «Ніжні осінні пісні тихо дзвонні».
Метафори: «тихо … кружляє», «осипає красою», «розсипа роси», «тумани розливає», «ліс одягає», «ліс обливає». Уособлення: «ніжно сміється до вітру», «грає цілунками з ним переливними».
4. Складання сенкану на осінньому букеті(додаток №3)
Осінь
Пишна, різнобарвна
Розсипає, кружляє,одягає
Ніжно сміється до вітру
Маляр
VІ. Закріплення вивченого.
1 . Перегляд кошику успіху
2. Висловлювання загального враження від поезій М.Рильського та уроку
3. Оцінювання
VІ.Домашнє завдання.
Додаток №1Білі села звеселить. |
|
Дивним сяйвом осіяний, |
Золотий вечірній гість |
Впав бадьоро, свіжо, дзвінко |
На закурені будинки |
Зголоднілих передмість. |
Відкривай гарячі груди, |
Мати-земле! Дощ остудить, |
Оживить і запліднить,- |
І пшеницею, й ячменем, |
Буйним повівом зеленим |
Додаток № 2
Паспорт поезії.
Назва поезії |
|
Автор |
|
Рід літератури |
|
Жанр |
|
Тема |
|
Ідея |
|
Художні засоби |
|
Враження |
|