Урок "Максим Рильський. Його вміння бачити красу рідної природи в поезії "Осінь -маляр з палітрою пишною"

Про матеріал

Урок української літератури в 5 класі,який розвиває творчу уяву, логічне мислення, виразне декламування віршів, виховує прагнення до єдності з природою, вираження своїх почуттів. Урок містить два додатка, які використовуються під час проведення. Також використовується презентація для виразного читання поезії

Перегляд файлу

C:\Users\comp\Desktop\максим рильський творча скарбничка уроки\images (18).jpgПалітра осені

(урок української літератури 5 клас)

Учитель української мови

та літератури вищої категорії

Красненьківської ЗОШ І-ІІІ ступенів

 Іллінецької міської ради

Вінницької області

2017

Тема. Максим Рильський.   Його вміння бачити красу рідної природи в поезії«Осінь-маляр із палітрою пишною».

Мета. проаналізувати ліричний твір, визначити художні засоби;

Розвивати творчу уяву, логічне мислення, виразне декламування віршів; виховувати прагнення до єдності з природою, вираження своїх почуттів.

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь та навичок аналізувати поетичний твір.

Обладнання:

Міжпредметні зв’язки:

Хід уроку

І. Організаційний момент

Добрий день, дорогі діти

Домовляємося не шуміти

Бути уважними, слухняними

Відповідальними і активними

Дізнатися багато цікавого

У всіх завданнях  здобути перемогу.

Тож вирушаємо в дорогу.

ІІ.Емоційне налаштування.

(лунає тиха спокійна музика, під яку учитель розповідає)

Учитель. Повіяв вітерець, зашелестіли листочки і стали кружляти в таночку. Це їхній останній танок, це їхнє  останнє завдання:вкрити землю різнобарв’ям. Йдеш стежиною в лісі, відчуваєш ,як дерева , скидаючи листочки ,зітхають. Як ти думаєш , чому зітхають? Їм важко було утримувати на своїх руках-гілочках листочки-одяг, чи вони не хочуть відпускати їх від себе, щоб їх топтали ніжками, збирали в букети,  або просто згорнувши спалили?(відповіді учнів)

Аж ось ці листочки зринають у пам’яті художника і він пише картину, а інший митець-поет- пише вірш, для письменника є натхнення створити казку про подорож листочка , а для майстрів –паперопластики створити цілі композиції з різнокольорових листочків. Про яку пору року йдеться?

Отож, як ви вже здогадались , мова піде про – осінь і сьогодні до нас завітали кленові листочки і принесли тему уроку.

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.

Запис дати,теми уроку в зошит.

ІV. Актуалізація набутих знань, умінь та навичок.

Учитель  Давайте нагадаємо коротку біографію автора поезії  «Дощ»

1.Цифровий диктант(взаємоперевірка, виставлення балів)

(  правильне твердження- 1, неправильне-0)

  1. У Максима Рильського  батько був з бідної сімї. (Ні)
  2. Мати Максима Рильського навчила любити природу(ні)
  3. Максим Рильський народився в селі Романівка (так)
  4. Коли помер батько , на плечі матері лягли усі турботи(так)
  5. Батьковими мудрими порадами поет   керувався все життя: “ Коли хочеш зробити зле, поміркуй як слід, а тоді не роби. Коли ж задумав добре, не вагайся. Ніколи не чини  вдень такого, що заважало б спати вночі ”. (Ні,материними)
  6. Максим Рильський найбільше любив читати(так)
  7. Поезія , в якій розповідається про явище природи називається «Дощ»(так)
  8. Перша збірка Максима Рильського «На білих островах» (так)

 

2.    Гра «Доміно»  (відтвори строфи поезії) (додаток№1)

3.   Перевірка домашнього завдання (парасольки)

 

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Слово учителя

Вона сьогодні не дуже приваблива, бо ллється дощ. Її вітер якось не гладить, а витріпує з неї душу. Ось там за лісом вона зупинилася і не йде до нас. Що-небудь не робить, що-небудь не несе, а лише прикрашає все навколо у золото, багрянцем виграють на сонці вони, і ніжно опадаючи, прикривають зелені трави. Один до одного і зібрано букет багряно-жовто –червоних їх. Красиво! Та він раптово зірвався і закружляв їх у ритмі вальсу, а ось полька, а ось спокійно опустив додолу – і зник. Ця пора року надзвичайна.

Про яку пору року ведеться мова? Хто виграє багрянцем на сонці?Чого зібрали букет? Хто закружляв листочки в танцю?(осінь, листя, листочків, вітер)

Отож, ви ,мабуть, здогадалися, що сьогодні ми аналізуємо ще один вірш Максима Рильського «Осінь-маляр з палітрою пишною»

Давайте прослухаємо цей вірш і переглянемо презентацію.

(перегляд презентації і читання поезії учителем)

2. Словникова робота.

Палітра-дощечка або пластинка, на якій живописець змішує і розтирає фарби.перен. сукупність кольорів, кольорова гама, характерна для картини або творчості художника.

Маляр- той,хто займається живописом, малюванням.

Маляр-робітник, який фарбує стіни, будівлі загалом

Шати-багате, розкішне святкове вбрання, металева оправа на образах.

3. Створення паспорта поезії(самостійно) (додаток №2)

  Тема: милування рідним краєм.

 Ідея: зображення яскравих фарб природи. Панування осені.

 Основна думка: зобразити мальовничо-пейзажні фони.

Жанр: пейзажна лірика.

Художні засоби: 

Епітети: «палітрою пишною», «красою розкішною», «роси сріблисті», «кольорами дивними», «цілунками переливними», «фарби рожеві, злотисті, червоні», «срібно-блакитне повітря», «Ніжні осінні пісні тихо дзвонні».

  Метафори: «тихо …  кружляє», «осипає красою», «розсипа роси», «тумани розливає», «ліс одягає», «ліс обливає». Уособлення: «ніжно сміється до вітру», «грає цілунками з ним переливними».

 

4. Складання сенкану   на осінньому букеті(додаток №3)

Осінь

Пишна, різнобарвна

Розсипає, кружляє,одягає

Ніжно сміється до вітру

Маляр

 

VІ. Закріплення вивченого.

1 . Перегляд кошику успіху

2. Висловлювання загального враження від поезій М.Рильського та уроку

3. Оцінювання

VІ.Домашнє завдання.

  1. Вивчити напамять один із віршів М.Рильського
  2. Розфарбувати осінь в тих кольорах, які переважають у поезії

 

 

 

 

 

 

Додаток №1Білі села звеселить.

  1. Благодатний  довгожданий

Дивним сяйвом осіяний,

Золотий вечірній гість

Впав бадьоро, свіжо, дзвінко

На закурені будинки

Зголоднілих передмість.

Відкривай гарячі груди,

Мати-земле! Дощ остудить,

Оживить і запліднить,-

І пшеницею, й ячменем,

Буйним повівом зеленим

 

Додаток № 2

Паспорт поезії.

 Назва поезії

 

Автор

 

Рід літератури

 

Жанр

 

Тема

 

 

Ідея

 

 

Художні засоби

 

 

 

 

 

 

Враження

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
1 квітня 2018
Переглядів
8836
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку