СЦЕНАРІЙ
літературно-мистецького свята, присвяченого
210-річчю від дня народження
Т.Г. ШЕВЧЕНКА
«Борітися – поборете!
Вам Бог помагає!
За вас правда, за вас слава
І воля святая!»
ОФОРМЛЕННЯ: У центрі – портрет Т.Г. Шевченка, прикрашений рушником, біля портрета – квіти, книжкова виставка, присвячена життю і творчості Шевченка.
НА ЕКРАНІ: назва заходу, фото № 1
Вступне слово вчителя. 9 березня – День народження великого поета, людини світлого розуму, чистих помислів і трагічної долі Т. Г. Шевченка. 10 березня – це той день, коли людство вшановує пам’ять генія, що увійшов у безсмертя.
Ці дві дати злилися в одну – Шевченківські дні. Протягом недовгих літ життя Тарас Григорович зорав свою ниву і засіяв її словами добра, любові, правди та волі. Тож давайте і ми кинемо чисті зерна великої вдячності на Шевченкову ниву.
ЗВУЧИТЬ пісня «РЕВЕ ТА СТОГНЕ ДНІПР ШИРОКИЙ»
Учитель. Зі слів: «Реве та стогне Дніпр широкий» з поеми «Причинна» розпочинається «Кобзар» великого Тараса. З цих слів йде початок Шевченка, як поета. Такі прості, доступні і водночас геніальні рядки стали і відомою народною піснею, (композитор Д. Крижанівський) і символом України, , яку знають у Європі і в усьому світі. Але по-особливому світ вслухається в ці слова у цей час, коли відзначається 210-річчя від дня народження славетного сина України – великого поета і художника Тараса Григоровича ШЕВЧЕНКА, у час, коли наш народ виборює свою незалежність.
(В. Гарбузюк – читає учень 3 класу Коробченко Діма )
До мене сьогодні всміхнувся Шевченко
З картини, що там на стіні.
Читає вірші його залюбки ненька,
Розказував батько мені:
Як вівці він пас – ще малий був хлопчина,
А виріс – великий дав дар:
Для всіх поколінь, для всієї Вкраїни,
Цю книгу, що зветься «Кобзар»
Буду й я любити Вкраїну рідненьку,
То може й мені ще не раз
З портрету ласкаво всміхнеться Шевченко,
Наш батько, великий Тарас.
НА ЕКРАНІ: фото № 2, 3.
Ведучий . Дитинство Тараса було невеселим, кріпацька доля, рання смерть батьків, прислужування в пана-кріпосника Енгельгарда, злидні, голод. Та навіть терплячи велику нужду, юний Тарас був цілеспрямованим. В лихолітті не огрубіла душа Тараса, а навпаки – проймалася любов’ю та співчуттям до знедолених земляків. Це – чи не найбільша його наука, урок для всіх нас і для прийдешніх поколінь.
( Вірш «Не називаю її раєм» - читає учениця 8 класу Дяченко Інна)
НА ЕКРАНІ фото № 4, 5
НА ЕКРАНІ ВІРШ: (Звучить пісня «Думи мої… у виконанні учителя музики)
Думи мої, думи мої,
Лихо мені з вами!
Нащо стали на папері
Сумними рядами?..
Чом вас вітер не розвіяв
В степу, як пилину?
Чом вас лихо не приспало,
Як свою дитину?..
ВЕДУЧИЙ: Життєвий шлях Шевченка був дуже важким. Ви тільки вдумайтесь у ці цифри!: із прожитих ним 47 літ він 24 роки був кріпаком, 10 років провів у засланні, у військовій муштрі, без права писати і малювати.
3 роки з гаком поет провів під постійним наглядом поліції, і лише 9 років – він прожив вільною людиною. Все життя його – то важкий труд, де було так мало місця для щастя. Але великий поет понад усе любив свою Україну.
НА ЕКРАНІ: № 5 (Пісня «Зоре моя вечірняя» 5клас)
(Вірш «Садок вишневий коло хати» читає учениця 5 класу Коробченко Надія)
(Перегляд мультфільму створеного за допомогою штучного інтелекту «Садок вишневий коло хати»)
ВЕДУЧИЙ: Доля Тараса і доля України – невіддільні. Шевченко жив Україною, за неї страждав, для неї гартував свою волю, для її пробудження і визволення писав своє неопалиме безсмертне пророче слово, утверджуючи віковічне прагнення українського народу до волі.
Шануючи сьогодні Кобзаря як символ українства, вклоняємось йому за те, що він – єдиний поет-художник в усій світовій культурі, який врятував націю від виродження в умовах колонізації російською імперією. Сьогоднішня Україна, без перебільшення, постала завдяки шевченківському незламному духу, його думкам і українському слову.
(«Свою Україну любіть…» читає учениця 8 класу Коробченко Ліда)
НА ЕКРАНІ:№ 6, 7, 8
ВЕДУЧИЙ: З дитячих років у Тараса прокинувся талант художника. Це було незвичайне дитяче захоплення. Вугіллям, крейдою, олівцем він малював скрізь, де тільки міг. Ходив по селах в пошуках учителя. То було важке навчання у дяках, малярах. Але сталося так, що пан Енгельгард все ж таки відсилає Шевченка до Петербурга на навчання.
«Застав при малюванні раз
У Літньому саду Сошенко,
Поміг, щоб вільним став Тарас,
Щоб вчитись став Шевченко».
ВЕДУЧИЙ: Українські та російські діячі мистецтва і літератури Іван Сошенко, Євген Гребінка, Аполлон Мокрицький, Василь Григорович, Василь Жуковський, Олексій Венеціанов та Карл Брюллов відчули його не аби який творчий потенціал і викупили Тараса з неволі (25.IV.1838). З цією метою Карл Брюллов написав портрет Василя Жуковського – вчителя і вихователя царських дітей. Цей портрет купила цариця – дружина Миколи I, яка дуже поважала Жуковського. На ці гроші було викуплено Шевченка у пана Енгельгардта. Це дало можливість талановитому юнакові вчитися в Академії мистецтв, де він здобув великих успіхів.
Спливав третій рік, як він жив вільною людиною – один з кращих років його життя. Як художник, він нагороджений двома срібними медалями Академії мистецтв. Тарас Шевченко зумів піднятися від раба-кріпака до академіка гравюри Петербурзької академії мистецтв.
НА ЕКРАНІ: фото № 9 - 11
ВЕДУЧИЙ: Його мистецька спадщина як художника вражає! Вона налічує 835 творів: живописних полотен, рисунків, офортів та ескізів. Із них 270 не знайдено. Шевченко був першокласним акварелістом – відомо його 210 акварелей-пейзажів, які за рівнем досконалості стоять у ряду світових здобутків художньої культури; він також був блискучим портретистом-психологом, про це свідчать написані ним 150 портретів.Переважну більшість своїх творів Шевченко намалював не в Україні, але маючи з дитинства феноменальну пам’ять, зумів і на чужині виразити, відтворити духовний стан свого народу на важкому драматичному етапі української історії.
Навчаючись в академії до нього вперше прийшла слава і як поета: тут у Петербурзі, явився світові найперший його «Кобзар» 1840 року, в який спочатку увійшли всього 8 його творів. А взагалі творчий спадок Шевченка — поета налічує 240 віршів, балад, поем, драму, 9 повістей, Щоденник, автобіографію, археологічні замітки. Повне зібрання творів Шевченка це 12 великих томів.
НА ЕКРАНІ: фото № 12- 22 (слайди картин Т. Г. Шевченка)
ВЕДУЧИЙ: «Кобзар» в нашій історії – це не просто книга, це сплав непримиренності до катів і неприйняття духовного рабства. Вона призначена «для пробудження усіх синів у всі століття», як сказав поет. Недарма її називають українською Біблією, яка створює навколо себе таку духовність, в якій мають виростати всі покоління народу. Сам народ визнав «Кобзаря» своєю безсмертною книгою. У творах поета переплелися долі кріпачок з долею неньки – України, боротьба гайдамаків та козаків з боротьбою народу за щастя і волю. Духовну велич і красу Кобзар підніс на найвищу височінь, чим збагатив увесь світ.
(Вірш «Зацвіла в долині» читає учениця 1 класу Кривошапка Вікторія)
НА ЕКРАНІ: фото № 23 - 27
ВЕДУЧИЙ: Особливо вражає в творчості Шевченка тема жіночої долі. «Наймичка», «Катерина», «Тополя», «Відьма», «Сова», «Слепая», «Мар’яна — черниця», «Марина», «Титарівна» — самі назви говорять про трагічні образи жінок-страдниць. Великий Кобзар бачив у жінці духовну красу, обожнював материнство, уславлював вірність і щирість, не прощав аморальності і жорстокості.
(Уривок з поеми Шевченка «Катерина» читає Коробченко Антоніна)
Немає у світовій літературі іншого поета, який би так ніжно, з любов’ю оспівав у своїй творчості жінку-матір усієї Землі, берегиню, продовжувачку роду. Його невмирущі слова
«І на оновленій землі
Врага не буде, супостата,
А буде син і буде мати,
І будуть люди на землі»
є ідеалом для багатьох поколінь і для нас нині, коли ми взялися за будівництво власної хати – держави Україна, бо як казав незабутній Тарас:
«В своїй хаті своя й правда,
І сила, і воля»
НА ЕКРАНІ: фото № 28 -30
ВЕДУЧИЙ: Навесні 1847 р. за участь у Кирило-Мефодіївському товаристві (метою якого було знищення самодержавного кріпосницького ладу і об’єднання всіх слов’янських народів у єдину державу), Шевченка заарештували і відправили спочатку з України до Петербурга, потім на заслання. При арешті вилучили поему «Сон», за яку Шевченка звинувачено в політичному злочинстві і жорстоко покарано.
(Уривок з поеми «Сон» читає учень 11 класу Остапченко Руслан )
НА ЕКРАНІ: фото № 31
У період найбільшого занепаду національного життя, і з’явився Шевченко, як посланець Божий, слово якого було наділене величезною енергетичною силою, здатною відродити Дух нації.
«За тебе марно я в чужому краю
Караюсь, мучуся, але не каюсь!..»
Правда і воля для нього – добро найкращеє в світі. Боротьбі за них він присвятив усе своє життя.
Тільки у серпні 1857 року залишив Шевченко свою каторгу.
НА ЕКРАНІ: фото № 32
(Ліна Костенко «ПОВЕРНЕННЯ ШЕВЧЕНКА» читає учень 7 класу Данілов Костянтин)
Заслання, самота, солдатчина. Нічого.
Нічого — Оренбург. Нічого — Косарал.
Не скаржився. Мовчав. Не плакав ні від чого.
Нічого, якось жив і якось не вмирав.
Вернувся в Петербург, і ось у Петербурзі -
після таких років такої самоти! -
овацію таку йому зробили друзі! -
коли він увійшов. І він не зміг іти.
Він прихилився раптом до колони.
Сльоза чомусь набігла до повік.
Бо, знаєте… із каторги в салони…
не зразу усміхнеться чоловік…
НА ЕКРАНІ: фото № 33
Він пройшов «похмурий, тернистий шлях, не зрадивши себе, не поганьбивши своєї людської гідності». Але свічка його життя догорала. Фізично знищений, поет відчував, що мрії про одруження, сім’ю, хатину над Дніпром – залишаться нездійсненними. Тільки муза поезії зігрівала змучене серце, дарувала радість творчості. 10 березня 1861 р. в холодній майстерні будинку Академії мистецтв на 47 році – він пішов із життя. Спочатку його поховали в Петербурзі, а згодом, тіло його було перевезено в Канів і поховано на Чернечій горі. Але лишилися його твори, його заповіти-мрії тобі, мені, усьому українському народові.
(Пісня «Заповіт» виконують усі учасники)
НА ЕКРАНІ: фото 34 до фіналу.
ВЕДУЧИЙ: Шанують і вивчають Великого Кобзаря усі покоління українського народу: від посивілого великопомного покоління до молодших нащадків
(Вірш про Шевченка читає учениця 2 класу Кацай Саша)
«Я, маленька українка,
Вісім років маю.
Про Тараса Шевченка
Вже багато знаю.
Він – дитя з-під стріхи,
Він – в подертій свиті,
Він здобув нам славу,
Як ніхто на світі.
А та наша слава
Не вмре, не загине.
Наш Тарас Шевченко –
Сонце України»
Учитель.
Сьогодні, ми знову виборюємо справжню Незалежність, про яку мріяв великий кобзар Т.Г. Шевченко і яку вже ніхто не зможе сказати, що воля і свобода далися Україні надто легко.
Найкращим пам’ятником Вел икому Кобзареві буде Перемога і будівництво нової, вільної, очищеної кров’ю боротьби, УКРАЇНИ.
(Звучить пісня «Україно, панно синьоока»)