Літературно-мистецьке свято "Борітеся поборете! Вам Бог помагає! За вас правда, за вас слава і воля святая!"

Про матеріал
Ознайомлення учнів зі знанням творчості Т. Г. Шевченка - поборника щастя й свободи українського народу. Виховання почуття любові до світлого образу поета-мислителя. Вшанування творчої спадщини письменника, відродження національної культури.
Перегляд файлу

СЦЕНАРІЙ

літературно-мистецького свята, присвяченого

210-річчю від дня народження

Т.Г. ШЕВЧЕНКА

«Борітися – поборете!

Вам Бог помагає!

За вас правда, за вас слава

І воля святая!»

 

ОФОРМЛЕННЯ:  У центрі – портрет Т.Г. Шевченка, прикрашений рушником, біля  портрета – квіти, книжкова виставка, присвячена життю і творчості Шевченка.

 

НА ЕКРАНІ: назва заходу, фото № 1

     Вступне слово вчителя.   9 березня – День народження великого поета, людини світлого розуму, чистих помислів і трагічної долі Т. Г. Шевченка. 10 березня – це той день, коли людство вшановує пам’ять генія, що увійшов у безсмертя.

      Ці дві дати злилися в одну – Шевченківські дні. Протягом недовгих літ життя Тарас Григорович зорав свою ниву і засіяв її словами добра, любові, правди та волі. Тож давайте і ми кинемо чисті зерна великої вдячності на Шевченкову ниву.

 

ЗВУЧИТЬ  пісня «РЕВЕ ТА СТОГНЕ ДНІПР ШИРОКИЙ»

 

Учитель.   Зі  слів: «Реве та стогне Дніпр широкий» з поеми «Причинна» розпочинається «Кобзар» великого Тараса. З цих слів йде початок Шевченка, як поета. Такі прості, доступні і водночас геніальні рядки стали і відомою народною піснею, (композитор Д. Крижанівський)  і символом України, , яку знають у Європі і в усьому світі. Але по-особливому світ вслухається в ці слова у цей час, коли відзначається 210-річчя від дня народження славетного сина України – великого поета і художника Тараса Григоровича ШЕВЧЕНКА, у час, коли наш народ виборює свою незалежність.

(В. Гарбузюк – читає учень 3 класу Коробченко Діма )

 

До мене сьогодні всміхнувся Шевченко

З картини, що там на стіні.

Читає вірші його залюбки ненька,

Розказував батько мені:

Як вівці він пас – ще малий був хлопчина,

А виріс – великий дав дар:

Для всіх поколінь, для всієї Вкраїни,

Цю книгу, що зветься «Кобзар»

Буду й я любити Вкраїну рідненьку,

То може й мені ще не раз

З портрету ласкаво всміхнеться Шевченко,

Наш батько, великий Тарас.

 

НА ЕКРАНІ: фото № 2, 3.

 

Ведучий . Дитинство Тараса було невеселим, кріпацька доля, рання смерть батьків, прислужування в пана-кріпосника Енгельгарда, злидні, голод. Та навіть терплячи велику нужду, юний Тарас був цілеспрямованим. В лихолітті не огрубіла душа Тараса, а навпаки – проймалася любов’ю та співчуттям до знедолених земляків. Це – чи не найбільша його наука, урок для всіх нас і для прийдешніх поколінь.

( Вірш «Не називаю її раєм»  - читає учениця 8 класу Дяченко Інна)

 

 

НА ЕКРАНІ фото № 4, 5

 

НА ЕКРАНІ ВІРШ:               (Звучить пісня «Думи мої…  у виконанні учителя музики)

Думи мої, думи мої,

Лихо мені з вами!

Нащо стали на папері

Сумними рядами?..

Чом вас вітер не розвіяв

В степу, як пилину?

Чом вас лихо не приспало,

Як свою дитину?..

 

ВЕДУЧИЙ: Життєвий шлях Шевченка був дуже важким. Ви тільки вдумайтесь у ці цифри!: із прожитих ним 47 літ він 24 роки був кріпаком, 10 років провів у засланні, у військовій муштрі, без права писати і малювати.

3 роки з гаком поет провів під постійним наглядом поліції, і лише 9 років – він прожив вільною людиною. Все життя його – то важкий труд, де було так мало місця для щастя. Але великий поет понад усе любив свою Україну.

 

НА ЕКРАНІ: № 5                (Пісня «Зоре моя вечірняя» 5клас)

   (Вірш «Садок вишневий коло хати» читає учениця 5 класу Коробченко Надія) 

  (Перегляд мультфільму створеного за допомогою штучного інтелекту «Садок вишневий коло хати»)

     

ВЕДУЧИЙ: Доля Тараса і доля України – невіддільні. Шевченко жив Україною, за неї страждав, для неї гартував свою волю, для її пробудження і визволення писав своє неопалиме безсмертне пророче слово, утверджуючи віковічне прагнення українського народу до волі.

Шануючи сьогодні Кобзаря як символ українства, вклоняємось йому за те, що він – єдиний поет-художник в усій світовій культурі, який врятував націю від виродження в умовах колонізації російською імперією. Сьогоднішня Україна, без перебільшення, постала завдяки шевченківському незламному духу, його думкам і українському слову.

(«Свою Україну любіть…» читає учениця 8 класу Коробченко Ліда)

НА ЕКРАНІ:№ 6, 7, 8

 

ВЕДУЧИЙ: З дитячих років у Тараса прокинувся талант художника. Це було незвичайне дитяче захоплення. Вугіллям, крейдою, олівцем він малював скрізь, де тільки міг. Ходив по селах в пошуках учителя. То було важке навчання у дяках, малярах. Але сталося так, що пан Енгельгард все ж таки відсилає Шевченка до Петербурга на навчання.

 

«Застав при малюванні раз

У Літньому саду Сошенко,

Поміг, щоб вільним став Тарас,

Щоб вчитись став Шевченко».

 

ВЕДУЧИЙ: Українські та російські діячі мистецтва і літератури Іван Сошенко, Євген Гребінка, Аполлон Мокрицький, Василь Григорович, Василь Жуковський, Олексій Венеціанов та Карл Брюллов відчули його не аби який творчий потенціал і викупили Тараса з неволі (25.IV.1838). З цією метою Карл Брюллов написав портрет Василя Жуковського – вчителя і вихователя царських дітей. Цей портрет купила цариця – дружина Миколи I, яка дуже поважала Жуковського. На ці гроші було викуплено Шевченка у пана Енгельгардта.  Це дало можливість талановитому юнакові вчитися в Академії мистецтв, де він здобув великих успіхів.

Спливав третій рік, як він жив вільною людиною – один з кращих років його життя. Як художник, він нагороджений двома срібними медалями Академії мистецтв. Тарас Шевченко зумів піднятися від раба-кріпака до академіка гравюри Петербурзької академії мистецтв.

 

НА ЕКРАНІ:  фото №  9 - 11

 

ВЕДУЧИЙ: Його мистецька спадщина як художника вражає! Вона  налічує 835 творів: живописних полотен, рисунків, офортів та ескізів. Із них 270 не знайдено. Шевченко був першокласним акварелістом – відомо його 210 акварелей-пейзажів, які за рівнем досконалості  стоять у ряду світових здобутків художньої культури; він також був блискучим портретистом-психологом, про це свідчать написані ним 150 портретів.Переважну більшість своїх творів Шевченко намалював не в Україні, але маючи з дитинства феноменальну пам’ять, зумів і на чужині виразити, відтворити духовний стан свого народу на важкому драматичному етапі української історії.

Навчаючись в академії до нього вперше прийшла слава і як  поета: тут у Петербурзі, явився світові найперший  його «Кобзар» 1840 року, в який спочатку увійшли всього 8 його творів. А взагалі творчий спадок Шевченка — поета налічує 240 віршів, балад, поем, драму, 9 повістей, Щоденник, автобіографію, археологічні замітки. Повне зібрання творів Шевченка це 12 великих томів.

 

НА ЕКРАНІ: фото № 12- 22 (слайди картин Т. Г. Шевченка)

 

ВЕДУЧИЙ: «Кобзар» в нашій історії – це не просто книга, це сплав непримиренності до катів і неприйняття духовного рабства. Вона призначена «для пробудження усіх синів у всі століття», як сказав поет. Недарма її називають українською Біблією, яка створює навколо себе таку духовність, в якій мають виростати всі покоління народу. Сам народ визнав «Кобзаря» своєю безсмертною книгою. У творах поета переплелися долі кріпачок з долею неньки – України, боротьба гайдамаків та козаків з боротьбою народу за щастя і волю. Духовну велич і красу Кобзар підніс на найвищу височінь, чим збагатив увесь світ.

 

  (Вірш «Зацвіла в долині» читає учениця 1 класу Кривошапка Вікторія)

НА ЕКРАНІ: фото № 23 - 27

 

ВЕДУЧИЙ:  Особливо вражає в творчості Шевченка тема жіночої долі. «Наймичка», «Катерина», «Тополя», «Відьма», «Сова», «Слепая», «Мар’яна — черниця», «Марина», «Титарівна» — самі назви говорять про трагічні образи жінок-страдниць. Великий Кобзар бачив у жінці духовну красу, обожнював материнство, уславлював вірність і щирість, не прощав аморальності і жорстокості.

(Уривок з поеми Шевченка «Катерина» читає Коробченко Антоніна)

 

Немає у світовій літературі іншого поета, який би так ніжно, з любов’ю оспівав у своїй творчості жінку-матір усієї Землі, берегиню, продовжувачку роду. Його невмирущі слова

«І на оновленій землі

Врага не буде, супостата,

А буде син і буде мати,

І будуть люди на землі»

 

є ідеалом для багатьох поколінь і для нас нині, коли ми взялися за будівництво власної хати – держави Україна, бо як казав незабутній Тарас:

«В своїй хаті своя й правда,

І сила, і воля»

НА ЕКРАНІ: фото № 28 -30

 

ВЕДУЧИЙ:  Навесні 1847 р. за участь у Кирило-Мефодіївському товаристві (метою якого було знищення самодержавного кріпосницького ладу і об’єднання всіх слов’янських народів у єдину державу), Шевченка заарештували і відправили спочатку з України  до Петербурга, потім на заслання. При арешті вилучили поему «Сон», за яку Шевченка звинувачено в політичному злочинстві і жорстоко покарано.

(Уривок з поеми «Сон» читає учень 11 класу Остапченко Руслан )

 

 

 

НА ЕКРАНІ: фото № 31

У період найбільшого занепаду національного життя, і з’явився Шевченко, як посланець Божий, слово якого було наділене величезною енергетичною силою, здатною відродити Дух нації.

«За тебе марно я в чужому краю

Караюсь, мучуся, але не каюсь!..»

 

Правда і воля для нього – добро найкращеє в світі. Боротьбі за них він присвятив усе своє життя.

Тільки у серпні 1857 року залишив Шевченко свою каторгу.

 

НА ЕКРАНІ: фото № 32                                                 

                                                                                  

(Ліна Костенко «ПОВЕРНЕННЯ ШЕВЧЕНКА» читає учень 7 класу Данілов Костянтин)

 

 Заслання,  самота,  солдатчина.  Нічого.

 Нічого   Оренбург.  Нічого   Косарал.

 Не  скаржився.  Мовчав.  Не  плакав  ні  від  чого.

 Нічого,  якось  жив  і  якось  не  вмирав.

 Вернувся  в  Петербург,  і  ось  у  Петербурзі  -

 після  таких  років  такої  самоти!  -

 овацію  таку  йому  зробили  друзі!  -

 коли  він  увійшов.  І  він  не  зміг  іти.

 Він  прихилився  раптом  до  колони.

 Сльоза  чомусь  набігла  до  повік.

 Бо,  знаєте…  із  каторги  в  салони…

 не  зразу  усміхнеться  чоловік…

НА ЕКРАНІ: фото № 33

Він пройшов «похмурий, тернистий шлях, не зрадивши себе, не поганьбивши своєї людської гідності». Але свічка його життя догорала. Фізично знищений, поет відчував, що мрії про одруження, сім’ю, хатину над Дніпром – залишаться нездійсненними. Тільки муза поезії зігрівала змучене серце, дарувала радість творчості. 10 березня 1861 р. в холодній майстерні будинку Академії мистецтв на 47 році – він пішов із життя. Спочатку його поховали в Петербурзі, а згодом, тіло його було перевезено в Канів і поховано на Чернечій горі. Але лишилися його твори, його заповіти-мрії тобі, мені, усьому українському народові.

 

(Пісня   «Заповіт»  виконують усі учасники)

 

НА ЕКРАНІ: фото 34 до фіналу.

 

ВЕДУЧИЙ: Шанують і вивчають Великого Кобзаря усі покоління українського народу: від посивілого великопомного покоління до молодших нащадків

 

 (Вірш про Шевченка читає учениця 2 класу Кацай  Саша)

«Я, маленька українка,

Вісім років маю.

Про Тараса Шевченка

Вже багато знаю.

Він – дитя з-під стріхи,

Він – в подертій свиті,

Він здобув нам славу,

Як ніхто на світі.

 А та наша слава

Не вмре, не загине.

Наш Тарас Шевченко –

Сонце України»

 

Учитель.

Сьогодні, ми знову виборюємо справжню Незалежність, про яку мріяв великий кобзар Т.Г. Шевченко і  яку  вже ніхто не зможе сказати, що воля і свобода далися Україні надто легко.

Найкращим пам’ятником Вел икому Кобзареві буде Перемога і будівництво нової, вільної, очищеної кров’ю боротьби, УКРАЇНИ.

  (Звучить пісня «Україно, панно синьоока»)

 

docx
Додано
14 березня
Переглядів
81
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку