Розробка уроку "Шістдесятники. Ліна Костенко. Роман у віршах «Маруся Чурай»

Про матеріал
Кейс-урок ""Шістдесятники. Ліна Костенко. Роман у віршах «Маруся Чурай» Мистецька складова: живопис Олега Шупляка
Перегляд файлу

Навчальний предмет. Українська література. 11 клас

Розділ. Література ХХ століття

Тема. Шістдесятники. Ліна Костенко.

           Роман у віршах «Маруся Чурай»

Автор: Онищук Олена Віталіївна, учитель української мови та літератури Борівського академічного ліцею Фастівської міської ради

ПРОГРАМА: Українська література 10-11 класи ПРОФІЛЬНИЙ РІВЕНЬ

Авторський колектив:

Г.О. Усатенко, доцент Інституту філології Київського національного університету імені Тараса Шевченка кандидат філологічних наук (голова робочої групи);

А.М. Фасоля, провідний науковий співробітник відділу навчання української мови і літератури Інституту педагогіки НАПН України, кандидат педагогічних наук.

https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv

 

Мета:

  • Узагальнити та систематизувати інформацію, засвоєну за темою «шістдесятництво»;
  • формувати уявлення про яскравий прорив митців-шістдесятників на теренах культури, визначати мотиви їх творчості та загальні ознаки літературної епохи;
  •  допомогти учням зрозуміти особистість Ліни Костенко, осягнути особливості її творчої манери, проблематику лірики Ліни Костенко;
  • допомогти учням усвідомлювати ідейно-художній зміст та особливості роману у віршах «Маруся Чурай»;
  • розвивати навички цілісного сприйняття великого за обсягом художнього твору, виділення ключових епізодів, висловлення власної думки щодо прочитаного;
  • виховувати почуття відповідальності за свої вчинки, прагнення до розвитку духовних якостей.
  • удосконалювати вміння працювати з текстами творів, розвивати образне мислення і творчі здібності, навички дослідницької роботи; виховувати повагу, любов до особистості митця; плекати почуття патріотизму, національної гідності.

Тип уроку: кейс,  комбінований урок: узагальнення та формування вмінь і навичок

Методи, прийоми і форми роботи: бесіда, тестування, лекція, робота з текстом, дослідницькі повідомлення,

Обладнання: мультимедійна презентація, збірки творів Ліни Костенко, підручник.

                                                                    Та пам’ятайте, що на цій планеті, 

                                                                    відколи сотворив її пан Бог,

                                                                   ще не було епохи для поетів,

                                                                    але були поети для епох.

                                                                                                          Л. Костенко

 

 

 

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

Блок: література + живопис

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку, мотивація навчальної діяльності учнів

 

Блок: історія + суспільствознавство

ІІІ. Узагальнення за темою «Шістдесятництво».

1. «Мозковий штурм»

- Хто такі шістдесятники, чому їх так називали?

- Назвіть відомих «шістдесятників»: поетів, прозаїків, перекладачів, публіцистів, літературних критиків, громадських діячів.

- Які теми висвітлювались «шістдесятниками»?

- Скільки хвиль арештів було, коли саме?

2. Доповніть визначення на слайді необхідною інформацією:

3. Встановіть відповідність:

 

 

Блок: філософія, суспільствознавство

 

4. Дайте відповідь на питання:

5. Розташувати (усно) авторів наведених цитат у хронологічному порядку:

Блок: література + живопис

6. Встановити відповідність:

IV. Узагальнення за темою «Творчість Ліни Костенко»

Робота з епіграфом:

        Ліна Василівна Костенко — це мужність і зрілість сучасної української поезії, її безкомпромісність, непоступливість у принципових, доленосних питаннях, небуденний талант у поєднанні з почуттям відповідальності перед минулим, сучасним і майбутнім.

       Для багатьох шанувальників її поезії Ліна Костенко стала загадковою жінкою з легенди. І світло цієї легенди, як світло високої зірки, долинало навіть тоді, коли поетеса вимушена була мовчати «цілу вічність — шістнадцять років».

Мудрими людьми мовлено, що нація, як така, не існує без людей, які уособлюють совість, талант, цвіт усього народу. Слава богу, наш народ має такий цвіт. Але ж як мало його. Як нещадно повбивано його у всі часи. Кривава лапа монстра тоталітаризму нависала над кращими із кращих.

Українській літературі таланить на великих жінок. Поруч з талановитими і легендарними українками (від піснетворки Марусі Чурай до розстріляної фашистами Олени Теліги) постає перед нами ця красива, мудра, мужня, талановита жінка з вічною таємницею в очах...

  1. Висловіть власні асоціації з поезією Ліни Костенко «Крила»:

 

Блок: філософія + літературознавство

 

  1. Вкажіть, якій темі відповідають поезії: «Страшні слова, коли вони мовчать», «Доля», «Українське альфреско», «Життя іде, і все без коректур». 

  1. Доведіть, що прочитана поезія містить ознаки філософської лірики:

  1. Встановіть відповідність, вкажіть автора твору, що виявився зайвим:

Блок: література

 

V. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу

 (Учні записують тему уроку, в ході розповіді роблять короткі записи).

           Роберт Бернс свого часу дуже мудро сказав: "Метою життя є життя з метою".

 

Блок: фольклористика

 Історично-фольклорна основа твору:

      Маруся Чурай — напівлегендарна народна поетеса-піснярка. За переказами, народилася близько 1625 р. в Полтаві в родині козака Гордія Чурая. Через вільнолюбну, горду натуру батько мусив тікати на Січ, брав участь у багатьох протипольських повстаннях. Якось у бою потрапив у полон і був страчений. Вважається народним героєм, оспіваний у думі.

      Маруся виростала з матір’ю, їх обох шанували в Полтаві — через славного батька, а також завдяки Марусиному дару складати й співати чудові пісні.

      Вважають, їй належать такі відомі пісні, як «Засвіт встали козаченьки», «Летить галка через балку», «Віють вітри, віють буйні», «Ой не ходи, Грицю», «Ой Боже ж мій, Боже, милий покидає», «На городі верба рясна», «В кінці греблі шумлять верби» та ін.

       Вона була вродливою дівчиною — стрункою, чорнявою, кароокою, з косою до колін. До неї залицялося багато парубків, особливо упадав за нею Іван Іскра (за деякими даними, син відомого гетьмана Якова Іскри-Остряниці). Але Чураївна любила іншого — Григорія Бобренка… А втім, усі колізії долі дівчини, які доносять  до нас народні перекази, докладно змальовано в романі «Маруся Чурай» Л. Костенко.

      Таємнича постать «дівчини з легенди», трагічна історія її кохання приваблю­вали багатьох митців: Л. Боровиковського («Чарівниця»), С. Руданського («Розмай»), В. Самійленка («Чураївна»), М. Старицького («Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці»), О. Кобилянську («У неділю рано зілля копала»). І все ж найпанорамніше, найбільш історично й психологічно вмотивовано долю Марусі вдалося змалювати саме Л. Костенко.

         Поштовхом до написання роману стала одна з пісень Марусі Чурай — «Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці», за основу якої взято традиційну фольклорно-романтичну колізію: любов — зрада — помста.

 

Блок: література + скульптура

 

Хто ж з письменників в українській літературі розробляв цю легенду?

Блок: теорія літератури

 історичний роман у віршах

Проблематика й композиція:

     Тематично й композиційно роман надзвичайно складний, багаторівневий, багатопроблемний. Він «нагадує кристал, у якому безліч граней» (В. Панченко).

За своєю суттю це — глибоко національний твір. Ліна Костенко здійснила величезну дослідницьку роботу, щоб якомога точніше, зриміше показати, «оживити» Україну XVII ст. Письменниця спершу осягнула, відчула її сама, а згодом, працюючи над романом, відкрила її й для нас, обезсмертила в Слові.

 

 

Блок: літературознавство + історична ретроспектива

 

 

         Широка проблематика роману й зумовила необхідність ускладненої, «багатоярусної» композиції. В основі твору — дві наскрізні взаємопов’язані сюжетні лінії: доля Марусі й доля України. Вони прочитуються не лише в конкретно-історичній площині, а й у понадчасовій:

  Маруся — неповторна, одухотворена, творча особистість, яку намагається поглинути дріб’язковий, егоїстичний, безжальний буденний світ;

  Україна — сильна й прекрасна країна, яка протягом століть прагне здобути свободу, державність, але цьому заважають інтриги сусідів і підступність своїх перевертнів.

        Композиція твору струнка: роман складається з дев’яти розділів, розвиток подій — лінійний, ускладнений ретроспекціями (спогади Марусі). Кожен фрагмент твору стає доповненням великого полотна й водночас не руйнує цілісності.

       Серед порушених у творі проблем:

• таїна, сила й незбагненна, часто безжальна логіка любові;

• фатальне зіткнення духовного й матеріального, піднесеного й приземленого в людському житті; доля як наслідок вибору між цими цінностями;

• шляхетність і вірність як шлях порятунку, пристосуванство й зрада як шлях до загибелі;

• творець і суспільство, нелегка, але висока місія митця в історії свого народу;

• славна й трагічна боротьба народу за свою державність.

 

Блок: публіцистика + живопис

 VI. Підбиття підсумків

 

Блок: проєкт

 

VII. Домашнє завдання. Прочитати історичний роман у «Маруся Чурай».

Створювати базу матеріалів для міні-проєкту

«Кодекс честі - заповідь нащадкам»

Завдання: «критикам» - підготуватися до засідання круглого столу «Чому творчість Ліни Костенко знайшла своїх шанувальників у всьому світі?»; «експертам» - скласти «Кодекс честі» за творами Ліни Костенко.

 

 

                                       Список використаних джерел

 

  1. Костенко, Л. Маруся Чурай / Л.Костенко. – Київ :Абабагаламага, 2018. – 224 с.
  2. Малюк, І. Ліна Костенко “Маруся Чурай”. Сюжет. Композиція. Центральні проблеми[Електронний ресурс] /І.Малюк // Блог. – 2020. –  Режим доступу:  https://school58.org/teachers/%D0%9C%D0%B0%D0%BB%D1%8E%D0%BA%20-%D0%86%D1%80%D0%B8%D0%BD%D0%B0%20/blog/lina-kostenko-%E2%90%9Cmarusya-churay%E2%90%9D-syuzhet-kompoziciya-centralni-problemi
  3. Шупляк, О. Сайт художника [Електронний ресурс] /О.Шупляк // Сайт. – 2022. –  Режим доступу: https://shupliak.art/uk/

 

 

 

docx
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
15 березня
Переглядів
235
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку