Літературно-музично-живописний салон за творчістю Тараса Шевченка

Про матеріал

Інтегрований урок з використанням елементів живопису, малярської спадщини Тараса Шевченка, елементи інсценізації а також музики. Ознайомлення учнів з різними техніками виконання малярських робіт поета.

Перегляд файлу

Гірницька загальноосвітня школа І-ІІ ступенів №19 Селидівської міської ради

 

 

 

 

 

Літературно – музично – живописний

салон

(за творчістю Тараса Шевченка)

Презентація знань в області літератури, музики і живопису

 

 

 

 

 

Підготувала:

Оганесян Валентина Анатоліївна

Вчитель вищої категорії

 

 

 

 

Гірник- 2018

Тема. Літературно-музично-живописний салон
           (презентація знань за творчістю Т.Шевченка)

 

Мета: перевірити знання учнів за творчістю Т.Шевченка виробляти вміння виразного читання, монологічного та діалогічного мовлення, ідейно-художнього аналізу ліричних творів, вміння обговорювати і вільно висловлювати свої думки і почуття, виховувати повагу і любов до творчості великого Кобзаря.

 

Тип уроку: комбінований (література + музика + живопис)

 

Обладнання: виставка творів Т.Шевченка в області живопису,
                       картина української хати, вишневий садок, емблеми команд.

 

І. Мотивація навчальної діяльності учнів.

 

  1. Оголошення теми та мети уроку.
  2. Визначення основних завдань.

 

Нетрадиційний початок

 

У кожного Кирилівка своя,
Шевченко свій у кожного,
Їй -  Богу:
В Кирилівці не був ніколи я -
та до Шевченка знав завжди дорогу.
Покійний брат, малим співав мені,
про думи, що блукають попідтинню,

Як сироти, голодні і брудні
роздягнуті, від холоду аж сині…
У нас в селі багато тих сиріт,
Я теж не пам’ятаю свого тата -
Та ще в колисці вивчив «Заповіт»,
Хоча не знав читати і писати …
Село моє!
Кирилівка моя!
І мій Шевченко там живе їй-Богу
Бо ж у Кирилівні не був ніколи я,
і до Шевченка знав завжди дорогу

 

 Наш урок носить незвичайну форму. Ми знаходимось у літературно-музично-живописному салоні. Слово – «салон» – французького походження – зала спеціального громадського призначення для демонстрацій чогось.

 Ми – громада, Ми – народ. Тож нехай сьогодні на подіумі будуть наші знання і вміння, наша творчість і духовність.

 Розглянемо творчість Т. Шевченка в трьох аспектах:
Шевченко – поет
Шевченко – художник

Шевченко і музика
 

МОТИВАЦІЯ Чому ж саме звернулися до цієї теми?
 

 Нинішнє покоління хоче повернутись до справжнього Шевченка, але вже не вміє його читати. Немає сили пройти за частокіл стереотипів. Однобічність освіти, естетичний примітивізм і духовна глухота стоять скляною стіною між нами і Шевченком. Ми хочемо впізнати його і побачимо в тій скляній стіні себе, свій власний образ.

  Давайте шукати Шевченка від залізних стовпів, на яких він стоїть. Шевченко знайшов ті стовпи: то духовна основа світу. Знайдемо нашого, справжнього Шевченка.

 Сьогодні ми будемо виразно читати його поезії, аналізувати його ліричні та графічні твори, висловлювати свої думки. Що значить для Вас Шевченко особисто.

 Вшануймо пам'ять великого Кобзаря, бо Шевченко і Україна – не роздільні.

 Дозвольте мені бути Вашим консультантом, разом з помічниками, опонентами та спеціалістом в області музики і співів.

 У нас діє три творчі групи: (захист команд, емблеми).

  1. «Білі лілії» – у Т.Шевченка є одноймена поезія «Лілія».
    Це символ краси і красномовства. Нехай вона сьогодні зацвіте.
  2. «Тополеньки» - образ тополі – це жіночий образ, а хлопці нехай будуть наші явори.
  3. «Пташечки» - «Пташечка тихне, поле німіє»…

Птахи приносять щастя і весну, до якого прагнув Шевченко. Хіба це не умиротворення!?

 

ІІ. Сприйняття і обговорення вивченого матеріалу. 

 

І ТУР. «Жива ілюстрація» (впізнати епізод з життя в творчості Т.Шевченка).

Сильні учні (дати лаконічну відповідь)

 

 В цей час два мудреці проводять гру «Літературна суперечка».

 До нас завітали два мудреці і хочуть з вами провести гру «Літературна суперечка». У них нестерпний характер, їм тільки дай посперечатися. Розсудіть їх, діти. Дайте правильну відповідь.

  1. Я ось думаю, чому у біографії Шевченка згадується і Кирилівка, і Моринці. Де ж вів все ж таки народився?
  2. Ти не знаєш, чому у родині Шевченків згадується прізвище Бойко?
    - Та то, мабуть, сусідка.
    - Та ні, то ж дівоче прізвище матері Тараса (Катерина Бойко).
    - А ви, діти, як думаєте?
  3. У вас в родині скільки дітей? А в Шевченка
    а) шестеро
    б) семеро
    в) п’ятеро
  4. Яку роль в житті Шевченка відіграли Брюллов і Жуковський?
    а) викупили з кріпацтва
    б) влаштували на роботу
    в) вони пани
  5. Як називається перша збірка Шевченка
    а) «Кобзар»
    б) «Титар»
    в) «Кавказ»
  6.  Що означає ім’я Тарас
    а) Я – Катерина (діти розповідають про свої імена)
    б) Я – Ярина
    в) А Тарас – «Бунтар»
  7. В якій галузі мистецтва, крім літератури, прославився Т. Шевченко?
    а) різьблення
    б) скульптура
    в) фотографія
     

ІІ ТУР. «Асоціативний ланцюжок»

(Повторення вивчених творів)

Впізнай героя
- хлопчик, сирота, ягнята, хата;
- садок, груші, вечеря, хата;
- панщина, пшениця, жала, задрімала;
- рай, хата, сади, пані лукаві;
- село, писанка, веселочка, Дніпро;
- лани широкополі, Дніпро кручі;
- пташка, поле, садочок на Україні.

ІІІ ТУР. «Велике Коло» (Питання в конверті. Обговоріть його разом)

 Це ідейно-художній аналіз ліричного твору. Створіть ланцюжок думок за алгоритмом.

Алгоритм:  Коли твір написаний за яких обставин до якої лірики відноcиться                              тема ідея художні особливості зв'язок твору з сьогоденням (балада «Тополя», поезія «І виріс я на чужині», «Заповіт»).

Додати:  Власні вірші про долю України.
В «Заповіті» звучать мотиви суму, але їх перекриває гордість за прийдешнім, завойоване повсталим народом.

 

     При обговоренні балади «Тополя» (зв’язок з сьогоденням)

Суїцид – дівчата або хлопці, не розібравшись з почуттями, накладають на себе руки із-за нещасливого кохання.

 Учні читають напам'ять свої власні вірші про долю України!!!

 Слово рецензентам – аналізують відповіді учасників команд (Можна використати знання з факультативного курсу «Етнографія і фольклор») про первісні втручання людей (осика, сосна, липа, чорногуз, корова, ведмідь).

 Забуваються усі лиха з многотрудного Тарасового дитинства, але чомусь назавжди запам’ятовується той епізод, коли він, малий і босий, вийшов за село і пішов до обрію – шукати залізні стовпи, що підпирають небо. Мабуть, ця пригода була символічним початком його життя.

 Невеличка  інсценізація уривку О. Іваненко «Тарасові шляхи» у виконанні наших акторів (Дід Іван, Тарас, автор). Елемент розвантаження.

 

Автор:  Село! І серце одпочине.
Село на нашій Україні 
неначе писанка, село.
Зеленим гаєм поросло.
Цвітуть сади, біліють хати,
а на горі стоять палати,
неначе диво. А кругом
широколистії тополі,
а там і ліс, і ліс, і поле,
і сині гори за Дніпром.
Сам Бог витає над селом.
Садок  вишневий  коло  хати,  
Хрущі  над  вишнями  гудуть,
Затихло все…

 

Вечір.   Виходить дід, курить люльку дивиться на небо.
 

Дід  (сам до себе). Боже! Яка чудова ніч усе затихло, ані шелесне, тілько соловейко витьохкує. Весна…
 

До діда підкрадається Тарас

Дід:  А чого це ти не спиш, Тарасику? 
Тарас:  Та якось не спиться, оце почув, що ви з сіней вийшли, і до Вас.
Автор: Малого Тараса все переслідувала одна думка, що там далі за селом, і чи справді небо на величезних стовпах держиться, за тою високою козацькою могилою. Він уже давно мріяв під ти за село і подивитись на ті стовпи, побачити, де кінець світу, та якось боязко. І вирішив він з дідусем поговорити, а вже тоді податися в мандри.

 

Тарас: Дідусю, а в скільки тих шляхів на світі, і куди всі вони ведуть?

Дід: Багато внучку, ой як багато, уся земля ними поснована, ба, навіть на небі шлях є, он бачиш білий, Чумацьким зветься?

 

Тарас: А, справді білий, і не хмаринки, чи як? І чого він дідусю, Чумацький зветься?

Дід: Та він з давніх часів білий. І не хмаринки то Тарасе, а сіль.

Тарас: Як то сіль?

Дід: То шлях, по якому чумаки з далекого Криму сіль возять. В дорозі всякі пригоди трапляються, і вози ламається, і мішки розриваються, ось і сіль розсипається, а за віки стільки розсипалось, її, що й на небі біла дорога сталась і зоветься вона – Чумацький шлях.

Тарас: Дідуню, про козаків розкажіть, про гайдамаків.

Дід: Про гайдамаків, кажеш,  слухай і запам’ятовуй. Слухай і запам’ятовуй. щоб своїм дітям і онукам переказав. Поляки знущалися над народом, а українці боролися, і був у сан орел-отаман Максим Залізняк. Бачив його…

Автор: І босі ноги кріпака Тараса ступили на тернисту дорогу свого життя. Ох ті терни! Вони болюче ранили, впивались своїми колючками не тільки у тіло, а й душу Шевченка.

 

 Якою ж дорогою була Шевченка в живописі.

 Переходимо до живописного салону.

 На дошці слова з області живопису.

Сепія – рід морських молюсків, сіро-коричнева прозора фарба, яка не змінюється під впливом світла і повітря. Справжня сепія виходить із виділення чорнильної залози морських молюсків. Штучно виробляються із чорних і коричневих барвінків.
Сепія – це малюнок виконаний цією фарбою. Використовуються найтонші градації коричневого кольору. Для цих малюнків характерні легкість, артистизм у відтворенні архітектурного пейзажу, в передачі світла і тіні, точність мазка й тонової плями, що міняють обсяг і передають простір, красу самої техніки виконання.

Чільне місце в творчості Шевченка останнього періоду заслання посідає серія «Притча про блудного сина», що є найвищім досягненням критичного реалізму в українському мистецтві середини 19 століття. Окрім аркуші серія виконані сепією, інші бісером і тушшю.
Досягнення Шевченка в застосуванні цієї техніки збагатили українське мистецтво новими виражальними засобами.

Естамп – відтиск, знімок з гравюри.

 

Офорт – (від французького) – «Міцна горілка» - вид гравюри на металі, в якому заглиблені елементи зображення виходять шляхом травлення металу кислотами. Витравлені місці заливають фарбами і роблять відтиск на папері. Є штриховий офорт.

Я хочу запросити до виставки творів Т.Шевченка екскурсовода, яка дасть короткий огляд картин.

Серед картин слід виділити картини, намальовані на засланні в Казахстані:
Це «Казашка Катя», «Байгуші» (сепія).
Жіноча тематика – «Циганка – ворожка», «Катерина» (олія, акварель).
Краєвиди України – «У Києві», «Видубецький монастир».
Солдатська тематика – «Серед товаришів на засланні».
Автопортрет – сам Шевченко малював себе, дивлячись у дзеркало.

 

Шевченко – інтелігент

Він не мужик, хоч з мужиків,
Вдивляйтеся в автопортрети!
Широкий розмах чорних брів,
Чоло художника й поета 
Інтелігентських скільки рис!
Ще молодість у бакенбардах
Його увічнити взялись минулі і майбутні барди.
А він себе залишив нам
Таким, як був, до чого прагнув
Це не образа мужикам, це ще одна про нього правда.

 

Чому ж Шевченко отримав срібну, а не золоту медаль, коли закінчив Академію мистецтв. Він же був найкращим художником? (Тому, що він не намалював жодної картини на релігійну тематику).

 Ще коли Тарас Григорович жив у Києві, то там він малював картини. Він буд відомий художник. От до його зайшов один відомий господин, великий пан і просить, щоб він його змалював.

Балакаючи з цим паном, Тарас Григорович моментально накреслив олівцем його портрет.

От пан став питать Тараса Григоровича:
- А скільки ж буде коштувати, коли змалювати мій портрет фарбами?
Тарас Григорович запросив з нього 150 карбованців.
А пан йому каже:
- Що це ви так дорого хочете?
- Дорого? – каже Тарас Григорович,
- Тоді, це буде стояти усього 300 карбованців.
Пан розсердився і пішов від нього.

А Тарас Григорович узяв портрет, що накидав олівцем з того пана, не став фарбувати, а так і відніс у магазин, попередньо домалювавши до його ослині вуха, і сказав продавцю:

- Постав цей портрет на вітрині, і  хто захоче купити, той хай заплатить 500 карбованців.

От іде раз пан вулицею, дивиться – на вітрині стоїть його портрет точ – у – точ, тільки з ослиними вухами.

Він до продавця, а там один покупець питає:
- Скільки стоїть осел, що на вітрині?

Продавець каже:
- 500 карбованців.
Пан підійшов і каже:
- Цей портрет я заберу!
Вийняв 500 карбованців і заплатив.
А покупець на те:
- Хороший осел, та не мені попався.

 Зверніть увагу на малюнки дітей, до творів Шевченка. Серед них є навіть дружні шаржі, які дають змогу зрозуміти, що ви добрі люди і вмієте радіти успіхам інших людей, переживати за них. Це не тільки історичні данні, це й почуття, це те, що за кулісами життя.

 На уроках я завжди підкреслюю зв'язок твору з життям, бо без цього не може бути літератури.

 Давайте підведемо підсумок.

 Уявіть ситуацію. вам доручили створити титульну сторінку до «Кобзаря» в сучасній інтерпретації, щоб ви намалювали? (Безліч червоних троянд, лілей, життя квітів вічне – як вічний і Шевченко).

 Цю пропозицію можна надіслати до видавництва, що займається випуском художньої літератури. Мені вона подобається, і нею можна скористатися. Ви дуже добре володієте словесним малюванням.

РЕФЛЕКСІЯ

  • А як би Шевченко зустрівся вам зараз, про щоб ви його запитали?
  • Які почуття пережив, коли залишився сиротою?
  • Чи важко переживати розлуку з рідною країною?
  • Як до нього ставився пан Енгельгардт?
  • Чи любив Шевченко, і якою була його любов?

Висновок – Шевченко наш, він справжній. Життя Шевченка – це подвиг.

 

Шевченко і музика 

 

  • Інно Миколаївно, чому не можна Шевченка відокремлювати від музики?
  • Як ці пісні можна об’єднати?
  • Діти, які ви знаєте вірші Шевченка, покладені на музику?
  • За допомогою музики теж можна висвітлити думки, почуття, об’єднати їх певною тематикою.

(Інна Миколаївна виконує пісню «Садок вишневий»).

Без сумніву артисти, рецензенти, лідери, екскурсоводи отримують високий бал за творчий пошук.

 

Оцінювання (лідери в групах демократично виставляють бали).

Побажання:

Якщо ви увібрали в серце його
Рядки поезії, пісень – значить
Ви живете в ногу з часом.
Забуття -  не для Вас. – Лишайте
в серці  добро і живіть для людей,
як жив і творив Тарас – великий
Кобзар

 

Головне, щоб кожен з вас найшов свого Шевченка.
 

Закінчуємо традиційно урок
«Молитвою до України»
 

Навіть на останнім рубежі
Промінь віри в нас ще не погас.
Боже, Україну збережи.
Господи! Помилуй нас
Помилуй, Господи
Помилуй Господи,
Господи, помилуй нас.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
29 жовтня 2018
Переглядів
1179
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку