Літературно-пізнавальна гра
«О Гоголь ! Наш безсмертний Гоголь»
Мета:розкрити духовний світ письменника,знайомство з його творами, зацікавити учнів особистістю та творчою спадщиною класика ;
розвивати усне мовлення учнів,уміння вибирати правильну відповідь,висловлювати власну думку; сприяти вихованню любові до рідного народу,формувати патріотичні почуття.
Обладнання:вислови про Гоголя, портретна галерея письменника, ілюстрації до творів, учнівські ювілейні бюлетені,виставка книжок,таблиця «Кольори веселки»,таблиця номерів на кожному столі
(Звучить тихо музика. На фоні музики голос за сценою):
-Знаете ли вы украинскую ночь?
О,вы не знаете украинской ночи!Всмотритесь в нее.С середины неба глядит месяц.
Необъятный небесный свод раздался, раздвинулся еще необъятнее.
Горит и дышит он.Земля вся в серебряном свете:и чудный воздух и прохладно-душен, и полон неги, и движет океан благоуханий. Божественная ночь!Недвижно,вдохновенно стали леса полные мрака, и кинули огромную тень от себя.
Тихи и покойны эти пруды;холод и мрак вод их угрюмо заключен в темно-зеленые стены садов…
(Музика повільно затихає . На сцену виходять ведучі.)
-Доброго дня ,юні друзі!
-Ми раді вітати вас на нашому зібранні. Твір,який ви щойно почули написав чудовий класик із світовим ім ям
-А зібралися ми , щоб відсвяткувати прекрасний його ювілей:210-річницю з дня народження
-Ви мабуть здогадалися,що мова сьогодні піде про Миколу Васильовича Гоголя-видатного російського письменника українського походження.
Все Гоголя про Гоголя питаю-
Яким він був? І в чому таїна ,
Що сам собі усе про нього втаю,
Вночі він ближче,гірше завидна.
Всі таємниці вдень скресають льодом.
Стаєш нікчемним,згірш усіх нікчем,
Люблю його останнім перельотом
І небо замикаю тим ключем.
Душа летить із вирію за Гоголем
В гніздо пречистих і скорботних рук.
Душа моя відчайно незагояна,
Їй лише вслід морозом Басаврюк
А в небі тихо.І немає стелі.
І тільки видно,як віддалеки
Він хмарою химерної шинелі
Нам зігріває різдвяні зірки.
І тільки тужно,бо не доступитись,
І тільки журно,бо нема й нема.
До неба встати.З неба зір напитись.
Душа живе ще,хоч і смерть німа.
І.Драч «До Гоголя»
Гоголь і Україна-у житті і творчості-завжди були разом,збагачували і надихали один одного.
-«Лише на дорогах України душа моя пробуджувалась…»-стверджував письменник
- І не дивлячись на те ,що Гоголь майже все свідоме життя прожив за межами України, серцем і душею він завжди був в рідній Полтавщині.
-Любов і теплота звучить у його рядках про рідну природу, і ви мали змогу переконатися вже в цьому.
-То ж сьогодні всі ,хто любить читати, хто переконаний,що «книги-це діти розуму» святкують ювілей «самого необычного поэта и прозаика,каких только рождало человечество»…
-Людини,яка сміялась ,повчаючи.
Разом:М.В.Гоголя
--Підготовка до святкування розпочалась ще задовго до ювілею. Проходять театральні вистави за творами великого прозаїка, в кінотеатрах демонструються як прем’ єри нових , так і уже добре відомих «Ніч перед Різдвом», «Шинель», та інших фільмів.
-Виставки,літературні читання,вечори і вікторини, відкриття нових пам ятників, випуск ювілейних марок і монет -це далеко не все , як запланували відзначити в Росії ти Україні ювілей письменника.
-Святкують ювілей і в Італіі, де великого класика шанують не менш ніж на Батьківщині.Кожен італієць з радістю проведе вас гоголівськими місцями , покаже будинок,де жив і працював синьор Никола Гогол, кафе «Греко», в якому були написані кращі сторінки «Мертвих душ».
- Звичайно і ми ,учні Черняхівської гімназії ,не можемо не вшанувати пам ять славетного українця.
-Пропонуємо взяти участь в літературно-пізнавальній грі «О Гоголь! Наш безсмертний Гоголь!»
-Взяти участь в грі виявили бажання 7 ерудитів з 9-х класів. Запрошуємо їх на сцену.(названі учні займають свої місця в залі)
-Підраховувати і оголошувати бали після кожного раунду буде наше вельмишановне журі у складі….
Умови гри
-Беруть участь у грі 7 учнів.Запитання розбиті на 7 груп(по 10 у кожній групі), що відповідають якомусь одному кольору веселки. Таблиця «Кольори веселки» у збільшеному вигляді прикріплена до дошки. (В таблиці теми прикриті)
-Кожен учень,на столі у якого лежить аркуш паперу з таблицею номерів запитань,обирає собі «колір» та номер запитання. (Клітинку з номером запитання викреслюють і учні і ведучі).
- Гра складається з 10 раундів. Той ,хто виборов право першого ходу, називає «координати»запитання та дає відповідь,яка коштує 10 балів. Якщо учень відповіді не знає , то право відповісти має супрерник(ціна відповіді 5 балів), продовжує гру другий учасник.
- Наступний раунд починає учень з найменшою кількістю балів.Правила гри зрозумілі учасникам гри? Суддям?
-Тоді вперед до перемоги.
Право розпочати гру надається учневі, який найшвидше дасть правильну відповідь на запитання.
ЗАПИТАННЯ.Хто з великих європейців запропонував термін «всесвітня література» на означення всіх творів красного письменства усіх народів, країн, географічних регіонів з давніх часів до сьогодення?(1825р В.Гюго)
ІІ.Основна частина гри
Червоний колір
«Теорія літератури»
Помаранчевий колір
«М.В.Гоголь «Мертві душі»
1.Вид транспорту,на якому з ‘являється головний герой твору в місто NN?(на бричці)
2. «…он ему на этот раз показался похожим на средней величины медведя.Для довершения сходства фрак на нем был совершенно медвежьего цвета,ступнями ступал он вкривь и вкось и наступал бесперестанно на чужие ноги». Про кого іде мова в цьому уривку?(Собакевич)
3.Злиденне життя наводить героя на думку розпочати бізнес. В чому своєрідність такого бізнесу? (купівля «мертвих душ»)
4.Манілов,Плюшкін,Собакевич,Ноздрьов. Кого з поміщиків ,хто продав «мертві душі» Чичикову? Немає в цьому переліку? (Коробочкіна)
5.Про якого свого персонажа Гоголь каже: «ні те ,ні се,ані в місті Богдан,ані в селі Селіфан» (Манілов)
6.Чичиков «довго не міг розгледіти,якої статі була фігура:баба чи мужик» Хто ж це був ? (Плюшкін)
7.Він хотів зобразити омертвління людської душі і майбутнє її відродження. Спроба «просвітити» своїх героїв закінчилсь трагічно:автор майже 10 років працював над ним і ,закінчивши за 9 днів до смерті , відразу спалив його. Про який твір іде мова? (2том «Мертвих душ»)
8 У «Авторській сповіді»Гоголь розповів про те,що сюжет для написання «Мертвих душ» подарував його товариш. Назвіть прізвище цієї людини.(О.Пушкін)
9.В якому році побачила світ поема «Мертві душі»?(1835)
10. Кому з героїв належать ці слова? «А дозвольте передусім одне прохання…Чи давно ви зволили подавати ревізький реєстр?» (Чичикову)
Жовтий колір
«Життя та творчість письменника»
1.Де народився М.В.Гоголь?(Сорочинці, Полтавська губернія)
2. Де пройшли дитячі роки письменника? (с.Василівка)
3.Родина Гоголів веде початок з старовинного польського роду. Вже у 1376р. в книзі «Польських гербів» згадується це прізвище . Назвіть це прізвище?(Яновські)
4.Предками генія були досить відомі люди,імена яких вказано в «Дворянській грамоті»1788р. Назвіть ці прізвища.(Дорошенки, Скоропадські)
5.Сорочинці,Миргород, Диканька…Ці живописні українські місця оспівані в творах Гоголя. Назвіть твори,в яких згадуються ці географічні назви. («Миргород», «Сорочинська ярмарка»)
6.Цей навчальний заклад був найкращим навчальним закладом на Україні. Його можна було зрівняти з Царськосільським ліцеєм в Росії. Назвіть навчальний заклад ,де навчався Гоголь(Ніжинський ліцей)
7.Твір,який негативно зустріла критика,що змусило автора скупити всі книги.Що це за твір?(«Ганс Кюхельгарден»)
8.З ким із відомих митців ХІХст повязували Гоголя тісні дружні стосунки?(Пушкін,Тургенєв, Жуковський)
9.Яку жіночу роль дуже вдало зіграв юний Гоголь?(роль Простакової в комедії Фонвізіна «Недоросток)
10.Сцена ,якої не існує в світовій драматургії(німа)
Зелений колір «Вечори на хуторі біля Диканьки»
( «Вечори на хуторі біля Диканьки»)
2.Назвіть твори, які увійшли до збірки «Вечори на хуторі біля Диканьки» («Сорочинська ярмарка», «Вечір на передодні Івана Купала», «Травнева ніч,..», «Пропавша грамота»)
3.До якої збірки «Вечорів..» увійшла повість «Ніч перед Різдвом»?(Другої)
4.Хто з композиторів написав опери на сюжет повісті «Ніч перед Різдвом»? (М.Римський-Корсаков та П.Чайковський)
5. Куди відправився Вакула за черевичками для милої Оксани?(до Петербурга)
6.Ким була мати коваля Вакули?(відьмою)
7.На якому виді транспорту добирався Вакула в Петербург?(На чорту)
8.Що викрав чорт в різдвяну ніч?(Місяць)
9.Напередодні якого свята відбуваються події в одному з творів Гоголя? («Ніч перед Різдвом»)
10.Колядки,черевички,мішки,цариця.З яким твором пов язані ці слова?(«Ніч перед різдвом»)
-Ти знаєш,я думаю,що коли б Гоголь більше нічого і не написав крім «Вечорів»,то і тоді б заслужив би право нназиватися класиком літератури.
-Так, цей твір полюбився читачам. А наші аматори-артисти пропонують театралізовану сценку з оповідання «Ніч перед Різдвом»
-Запрошуємо їх на сцену.
Блакитний колір
«Тарас Бульба»
1.До якого різновиду повісті належить цей твір?(історична)
2.Назвіть головних героїв твору?(Тарас,Андрій,Остап)
3.Люлька,буквар, хліб.З якими епізодами твору пов язані ці предмети?
4.На прикладі яких образів повісті розкривається проблема відданості батьківщині?
5З яким періодом історії України повязана повість ?(козаччина)
6.Хто з героїв повісті гине ганебною смертю зрадника?(Андрій)
7.Чому Тарас потрапляє в полон ?(повертається за люлькою0
8. Закінчіть уривок «І батько з сином,замість привітання після давньої розлуки почали садити один одному…»)стусани і в боки, і в поперек,і в груди)
9.Який епізод твору згадується в уривку? «попереду інших мчав рицар,від усіх вродливіший. Так і летіло чорне волосся з-під мідної його шапки; маяв зав язаний на руці дорогий шарф,вишитий руками першої красуні» (Андрій у стані поляків)
10.Хто з синів Тараса з малих літ мріяв про Січ?(Остап)
Синій колір
«Творча спадщина»
1.Сюжети яких творів запропонував О.Пушкін М.Гоголю?(«Мертві душі», «Ревізор»)
2.Яке народне прислівя використав М.В,Гоголь в якості епіграфа до п єси «Ревізор»?(на зеркало неча пенять,коли рожа крива)
3.В кабінеті героя якого твору завжди лежить якась книга, закладена на 14 сторінці.Він має двох синів ,яких вважає дуже талановитими? («Мертві душі»)
4.Хто з героїв Гоголя скуповував «мертві душі»? (Чичиков)
5.Назва твору,події якого розгортаються на ярмарку,де часто трапляються неймовірні історії? («Сорочинський ярмарок»)
6.Герой цього твору одного разу проснувся і помітив, що у нього немає…Орган,загублений персонажем ,збігається з назвою твору?(«Ніс»)
7.Повість про незвичайні події,які відбуваються вночі у церкві? («Вій»)
8.Твір,назва якого співпадає з назвою міста («Миргород»)
9.Твір, який Гоголь знищив? («Мертві душі» ІІ том)
10.Твір , який приніс письменнику неабияку славу? («Вечори…»)
Фіолетовий колір
«Цитатне асорті»
Судді після кожного раунду підраховують бали. Визначають 2 найкращих
Рещта учасників нагороджуються грамотами за участь у грі
-Хто ж переможець?
-А це вирішить фінальний раунд. «Вірю-не вірю»
-На запитання по черзі ви маєте дати відповідь «Вірю»або «Не вірю»
-За кожну правильну відповідь ви лтримаєте 10 балів.
ІІІ Фінал гри.
Чи вірите ви,що…
1.В березні 2оо8 року пошта України випустила серію із 2 поштових марок,присвячених 200-річчю від дня народження М.В.Гоголя?(Так)
2.Що ім ям Гоголя названий літак ?(Ні)
3.Ім ям гоголя названо пароплав? (Так)
4.За мотивами повісті «Вечори..» одна компанія випустила комп ютерні гри? (Так)
5.Гоголь написав історичну повість «Капітанська дочка»(Ні)
6. Що в гімназії Гоголь отримав прізвисько Таємничий Карло? (Так)
7.Що в Москві в нинішньому році відкрито «Будинок Гоголя»?(Так)
8.Що Гоголя поховали іще живим?(Ні)
9.Що до ювілею письменника не вищено в Росії збірки всіх творів письменника?(Так)
10.Коли через 80 років після смерті Гоголя переносили кладовище,виявилось, що серед залишків письменника немає черепа? (Так)
Визначення переможця гри і нагородження.
В його лиці, у погляді, в привіті
Жили душею скульптора зігріті,
Якась печаль,задумливість важка
І усмішка нещадна та гірка.
-Гоголь прожив нелегке життя,але сповнене великого змісту:служіння своєму народу
-Український класик Т.Шевченко писав: «Перед Гоголем слід благоговіти як перед людиною,обдарованою найглибшим розумом і найніжнішою любовю до людей»
-«Мы не знаем ,как могла бы Россия обойтись без Гоголя»-стверджував російський класик Чернишевський.
-І неварто гадати ,якій культурі,російській чи українській,належить творчість Гоголя. Великі митці належать усім.
-Його творчість –це надбання двох культур. Письменник народився на Полтавщині,увібрав у себе дух традицій укр. народу, його співучу мову.
-А от як художник слова сформувався у туманному Санкт-Петербурзі.
-Сподіваємось, що гортаючи сторінки життя та творчості великого Гоголя, нам вдалося увійти у світ письменника,зазирнути у глибини його творчості.
-Але гра нам показала ,що нам є і ще багато над чим попрацювати.
-Нічого.Якщо наша гра не залишила вас байдужими, я пропоную звернути увагу на виставку літератури,де представлені книги про життя та творічсть М.В.Гоголя. Адже краще за все про письменника розкажуть його книги.
-І завершити нашу зустріч хочеться словами самого Класика .
«Женіть геть із душі все каламутне !На ясне ,на свіже повітря! На працю! Сильніше та міцніше створюйте опір в душі своїй всьому,що є нікчемним. Пам ятайте вічно,якої землі громадянином ви є і що ні перед ким нема стільки потреби праці,скільки перед громадянином ціїє землі »
-До побачення !
-До нових зустрічей!