Логіко-математичні задачі з фізики та математики

Про матеріал

Логіко-математичними ми називаємо такі задачі, які розв'язуються з використанням логічних умовиводів та математичних дій. Зрозуміло, що ті з них, які можуть бути розв'язані без виконання математичних обчислень, слідвідносити до категорії якісних задач. Всі ж інші належать до категорії розрахункових задач.

Для підтвердження сказаного доцільно спробувати розв'язати самостійно відому задачу.

Перегляд файлу

Логіко-математичні задачі з фізики та математики

Логіко-математичними ми називаємо такі задачі, які розв'язуються з використанням логічних умовиводів та математичних дій. Зрозуміло, що ті з них, які можуть бути розв'язані без виконання математичних обчислень, слід відносити до категорії якісних задач. Всі ж інші належать до категорії розрахункових задач.

Для підтвердження сказаного доцільно спробувати розв'язати самостійно відому задачу.

Задача. Пісочний годинник, у якому весь пісок вже пересипався до нижнього резервуару, урівноважено на вагах. Чи порушиться рівновага ваг, якщо цей годинний перевернути так, щоб пісок почав сипатись з верхнього резервуару до нижнього, та поставити на те ж саме місце?

При здійсненні аналізу процесу розв'язання логіко-математичних задач з метою визначення рівня його творчості, можна формально скористатись тим визначенням творчої задачі, де увага акцентується на тому, що учням не відомий алгоритм розв'язання. В такому випадку творчою для учня буде кожна перша розв'язувана ним задача. Після її розв'язання цей алгоритм стане відомим і тому розв'язання всіх наступних задач ніякої творчості практично не вимагатиме. Саме для цього й розроблені алгоритми, які вказують на послідовність виконання суб'єктом дій, спрямованих на розв'язання задачі. Вони є практично у всіх орієнтованих на навчання розв'язанню задач методичних посібниках. Цілком зрозуміло, що вони сприяють досягненню поставленої мети: навчити розв'язувати задачі певного типу, але тут закономірно виникає протиріччя, яке стосується зниження творчого потенціалу вправ. Усунути це протиріччя вдається шляхом ускладнення постановки задачі, повертаючись від викладеної в умові задачної ситуації до проблемної, що, звичайно, на перший погляд, є не розумним з точки зору споживача, замовника продукту - результату розв'язання задачі. Але це є оправданим з точки зору розвитку творчих здібностей дитини. Отримуючи сформульовану проблемну ситуацію, учень повинен буде спочатку перейти до ситуації задачної, яку він самостійно сформулює у вигляді звичної для нього умови задачі, а потім вже розв'язати цю задачу. Відомі звинувачення у некоректності формулювання умови певної задачі будуть цілком справедливими, але справедливими з точки зору логічно мислячої людини, але не тієї людини, що здатна творити та сприяти розвитку творчих здібностей інших людей.

Варто зауважити, що в існуючих збірниках та посібниках з методики навчання розв'язанню задач є достатня кількість задач, які вимагають від учня творчої діяльності. Відпрацьовані й окремі методи та прийоми (але це не алгоритми), які полегшують процес розв'язання. До позитивного результату іноді може привести використання методу аналогій, методу "зробити навпаки" та ін

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, Матеріали до уроків
Додано
23 жовтня 2018
Переглядів
989
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку