Логопедчне заняття на тему "Диференціація звуків Й-Ї Голосні та приголосні звуки і букви.

Про матеріал
Це заняття розраховане для корекційної роботи з учнми молодших класів, які мають порушення письма і читання. Воно допоможе виявити ступінь засвоєння учнями понятть про голосні та приголосні звуки і букви, вміння їх диференціювати, як в усному мовленні, так і на письмі. Допоможе розвивати в учнівфонематичне сприймання, звуковий аналіз і синтез слів. Закріпити поняття про глухі та дзвінкі звуки. Виховувати любов до рідного краю, рідної мови.
Перегляд файлу

Тема: Голосні та приголосні звуки і букви.

Диференціація звуків і букв «Й» - «Ї».

 

Мета: Виявити ступінь засвоєння учнями поняття про голосні та приголосні звуки і букви.

Розвивати фонематичне сприймання, звуковий аналіз і синтез слів.

Закріпити поняття про глухі - дзвінкі звуки.

Вчити учнів розрізняти букви «й» – «ї» як на письмі, так і в усному мовленні.

Виховувати любов до рідного краю, рідної мови.

 

Обладнання:

   

  1. Схема – план міста правильного мовлення.
  2. Квіточка з пелюстками.
  3. Презентація.
  4. Роздаткові картки.
  5. Сигнальні картки із буквами «Й», «Ї».

 

                                      Хід заняття

                       

              І Вступна частина.

   1.Організація учнів до роботи.

    2. Психологічний настрій учнів.

 Дзвоник пролунав веселий,

Дружно всіх покликав в клас.

І цікаве заняття пропоную я для вас.

Станьте струнко, схаменіться, один – одному всміхніться,

Працювати прийшов час.

--Вітання дітей:

Добрий день, вам, люди добрі.

Щиро просимо Вас в гості!

Ми вас всіх вітаємо, щастя, радості бажаємо!

   3. Мовна розминка:

А зараз просимо тишу –Ц-Ц-Ц-Ц!!

Відженем галасливих птахів—КШ-КШ-КШ!!

Дзюркоче вода у струмку—ДЗ-ДЗ-ДЗ!!

Вітер виє за вікном  У-У-У!!

4.Узагальнення вступної частини.

А ми замовкаємо, заняття розпочинаємо.

  1. Повідомлення теми, мети заняття.

А працювати ми будемо над голосними та приголосними звуками та буквами, та будемо вчитися розрізняти букви «Й» та «Ї». Ця тема вам потрібна для правильного усного та писемного мовлення.

 Отже, сьогодні  в нас незвичайне заняття, а заняття – подорож в країну «Правильного мовлення».

До нас на заняття прийшла дівчинка Женя із казки В. П. Катаєва «Квіточка - семиквіточка» із своєю чарівною квіточкою, яка виконує різні бажання.

       Щоб квіточка виконала будь-яке бажання, потрібно відірвати 1-шу пелюсточку і промовити:

  • Ти, пелюсточко, лети

Через гори і мости.

Облети наш рідний край

І додому повертай.

Лиш торкнешся ти землиці,

Все що хочемо, хай здійсниться.

 

  • Перенеси нас в казкову країну «Правильного мовлення»…

 

 

               ІІ Основна частина

 

  1. Первинне ознайомлення з темою, процесом.
  1. Ознайомлення із схемою міста.

Ось ми з вами і в казковій країні «Правильного мовлення»

   Запрошуємо вас в найправдивішу казку.

У казку відкриється вхід через мить.

Із серцем відкритим, з обличчям без маски

У світ цей чарівний сміливо ступіть…

    -      Перед вами план – схема одного із міст країни «Правильного мовлення».

Головна площа цього міста – площа Голосних звуків, тому що в мовленні голосні звуки відіграють найважливішу роль. Ми завжди робимо опору на них в словах.

  •          А ось вулиці Тиха, Дзвінка, Пауз, Чітка. Що це значить?

Що ми можемо говорити тихо і голосно, весело і дзвінко. Вдих робимо через ніс, видихаємо через рот. Завжди в мовленні необхідно зберігати паузи.

              Про що ми завжди повинні з вами пам’ятати?

  1. Девіз заняття:

     Розмовляємо красиво,

Голосно і неквапливо

Ясно, чітко промовляємо,

Паузи ми зберігаємо,

Звуки в слові розрізняємо,

і писати не поспішаємо.

                3.Робота з голосними.

1) Дидактична гра «Телеграма».   Вставити пропущені букви.

  •  А ось надійшла телеграма від жителів казкового міста. Але ж чи можна її прочитати, якась буква загубилася в дорозі. Ми ж хочемо цю телеграму прочитати, значить знову для здійснення бажання нам потрібно відірвати пелюсточку.
  • Ти, пелюсточко, лети

Через гори і мости.

Облети наш рідний край

І додому повертай.

Лиш торкнешся ти землиці,

Все що хочемо, хай здійсниться.

 

 

 

 

 

Ми рад_  в_тати вас в нашому м_ст_!

 

2)Метод «Мозковий штурм».

          Вправа «Відрізнити звуки».

Якої букви не вистачає? (букви І)

  •            Скажіть, будь - ласка, які голосні звуки ви знаєте? (А, О, У, И, Е, І)
  •            А чому вони називаються голосними?

(тому що їх можна проспівати, вимовляються без  перешкод).

 

Шість звуків можна вільно співати як пісні,

Ці звуки знає кожен. Ми звемо їх голосні!

 

  •            Чим відрізняються звуки від букв?

(звуки ми вимовляємо, букви – пишемо,бачимо, читаємо)

  •            А скільки голосних букв в Українській мові? (10)
  •            Назвіть їх. (А, О, У, Е, И, І, Ю, Я, Є, Ї)

По кількості голосних, що можна визначити в слові? (кількість складів)

 

2. Всебічний аналіз теми.

      1. Робота над складами. Визначення кількості складів у словах.

Дидактична гра « Розсади пасажирів»

До нашого казкового міста у трьох літаках прилетіли гості, давайте подивимось хто у якому літаку прилетів.

- допоможи кожному пасажирові знайти свій літак відповідно до кількості складів у слові (лисиця, тигр, лев, мавпа, слон, заєць, ведмідь). Узагальнити назви.(Дикі тварини).

1 літак—це гості, у назвах яких один склад.

2 літак—це гості, у назвах яких два склади.

  1. літак—це гості, у назвах яких три склади.
  1. Словникова робота.   ВЕДМІДЬ, ТИГР. Звуковий аналіз цих слів.

4.Хвилинка-цікавинка.                          

  Коли ведмідь лягає в зимову сплячку, його серце б`ється повільніше, перетравлювання їжі і  дихання також вповільнюються, а температура тіла падає до 10 градусів. В такому стані ведмідь  поступово

використовує свої запаси жиру, які наскладав за літо. В сплячці ведмідь може знаходитись до декількох місяців.

     А залягають в сплячку вони для того, щоб компенсувати тимчасово відсутню їжу. Якщо ведмедя розбудити під час сплячки, то він може загинути від нестачі їжі, так як для повернення знову в сплячку ведмедеві потрібна буде енергія, якої в нього може уже не бути.

 

                  3.Визначення наголосу у словах. Робота в парах.

Подивіться, будь – ласка, на план міста: в центрі Площі Голосних звуків стоїть Замок Наголосу.

- А чи вмієте ви ставити наголос? Давайте у назвах наших гостей, які живуть в цьому замку, поставимо наголос.

- Лисиця, ведмідь, заєць, мавпа, собака, тигр.

 А допоможе нам в цьому знову пелюстка, яку ми зараз зірвемо.

-Перевірка

     4. Робота над омонімами. Вправа-розминка «Скільки значень у предмета»

а) Порівняти два слова замок – замок і скласти з ними речення.

б) Словникова робота. Замок—укріплена будівля, що поєднує в собі будинок для житла і фортецю для захисту від ворогів.

Замок—пристрій для обмеження доступу будь куди, чи фіксації.

Висновок: від зміни наголосу може змінюватися значення всього слова.

б) Які ще ви знаєте слова, в яких від зміни наголосу міняється значення слова? (дорога – дорога, коси – коси, брати - брати).

             5. Метод «Мозковий штурм». Робота над приголосними звуками.

А ми продовжуємо подорож по місту Правильного мовлення, і перейдемо на вулиці Тиху і Дзвінку.

          -     Крім голосних, які ще є звуки? (приголосні).

  •    Як вимовляються приголосні (з-за допомогою голосу і шуму, на їх шляху є перешкоди).
  •    Які ви знаєте приголосні звуки? (дзвінкі і глухі)
  •    На вулиці Тихій живуть глухі приголосні, а на вулиці Дзвінкій-дзвінкі. А як ми визначаємо дзвінкі і глухі приголосні? (покласти руку на горло, якщо зв’язки вібрують – дзвінкий, не вібрують - глухий).
  •    назвіть, які ви знаєте глухі приголосні (П, Т, Х, Ф, Ш, С, К), а тепер дзвінкі (Б, Д, В, Ж, З, Г + М, Н, Р, Й, Л).
  •    Надійшла пора для здійснення ще одного бажання. На плані нашого міста є парк. Відправимося на прогулянку.  Відриваємо ще одну пелюсточку.
  •    Ти пелюсточко лети, на прогулянку веди.

                                       Фізкультхвилинка.

Повз по лісу їжачок,

В нього шубка з  голочок.

Ніс багато грушечок,

Аж болів йому бочок.

Раз! Два! Три! Чотири! П`ять!

Зупинився спочивать.

        Один на одного подивіться, посміхніться  і за парти поверніться.

3.Виконання завдань і вправ з ціллю уточнення і корекції одержаних знань

  1. Робота над загадкою

          Живе вона у морі синім

та не тюлень це і не морж.

Я підкажу вам – це рибина,

Ну, а звуть цю рибу –…( Йорж).

                Назвіть перший звук у слові (Й).

                Який звук «й»? (м’який, дзвінкий)

Зверніть увагу, як пишеться буква Й.

                       Чи то дощик ллє довкола,

                      Чи лютує завірюха.

                     Буква «й» ніде й ніколи не скидає капелюха. (Додаток 1) 2.Каліграфічна вправа.

Звуковий аналіз слова ЙОРЖ.

3. Словникова робота. Йорж-це прісноводна риба з колючими плавцями.

      4. Вправа «Спіймай звук».  Визначення на слух звука «Й» в тексті.

- Підняти руку, якщо почуєте в словах звук «й».

- Запам`ятати слова із звуком «Й».

 

                     Рідний край.                                      ( В. Гринько)

          Водограй, полів розмай,

  Зелен гай, ліщина…

 Все це рідний, любий край –

Наша Батьківщина.

                       Пам’ятай ,не забувай,

               Батьківську стежину.

              Прикрашай, шануй свій край,

            Дім свій – Батьківщину.

 

     Які слова із звуком «й» ви запам’ятали?

А далі, щоб загадку відгадати, треба квіточку-семиквіточку попрохати. Зриваємо пелюсточку.  ( Арт-терапія. Розвиток пальчикової моторики.)

    

 3)Робота над загадкою

         КРАСИВИЙ, ЩЕДРИЙ

 РІДНИЙ КРАЙ

І МОВА НАША СОЛОВ’ЇНА.

     ЛЮБИ, ШАНУЙ, ОБЕРІГАЙ

   НАШ КРАЙ, ЩО ЗВЕТЬСЯ … (Україна)

4) Метод «Мозковий штурм».

          Вправа « Виділення букви «Ї» в словах»

      - Як називається наша Батьківщина? (Україна)

Запишіть це слово. Яка буква стоїть в середині слова? (Ї)

Як називається столиця нашої Батьківщини? (Київ)

Яку букву ви написали? (Ї)

Підкреслити букву «Ї».

«Ї» - це звук чи буква? (буква, тому що вона позначає два звука «Й», «І»)

Яка це буква? (голосна)

Щоб краще запам’ятати, як пишеться буква «ї», порівняйте її з їжачком (Додаток 2 )

        Їжак яблуками чистить гострі голочки свої.

Наколов він двоє яблук от і вийшла буква «Ї».

 

             4. Осмислення та узагальнення вивченого.

1)Прочитай і запам`ятай.

                             Й—1звук, 1 буква. Коротка вимова

                             Ї--2звуки, 1 буква, Й+Ї, 1 склад, довга вимова.

Гай-гаї  край-краї  соловей-солов`ї

Змій- змі…  герой-геро…

 2)Вправа «Співставлення звука і букви».

-     Я буду читати текст, ви будете показувати букву «Й» чи «Ї».

    Ми живемо в Україні. Київ – столиця України. Наша країна велика. Мій край дуже красивий і багатий. Дніпро -  головна річка нашої країни.

2) Метод «Асоціативний кущ». Вправа «Батьківщина -Україна».

     Отже, коли ми говоримо про Україну, які ще слова, пов`язані з Україною спадають нам на думку?

                 Київ                 край       країна

                            Україна                 

         Батьківщина           мова        Дніпро

  •         Назвіть ще раз слова із буквою «Ї», а потім «Й»
  •         Зробіть їх звуковий аналіз.

 

       3) Вставити пропущені букви      - Завдання від квіточки – семи квіточки . Нам потрібно вставити пропущені букви. А щоб це бажання збулося –ми знову відриваємо пелюсточку.

 

 _жак, по_зд, ма_ка, троле_бус, красиви_, _дальня.

-взаємоперевірка

       4) Словотворча вправа. Дидактична гра «Утвори нові слова»

   У          КРА      Ї        НА

                                              

РОК              Й           ЖАК       РОД

                    ЇНА      ДАЛЬНЯ

                                    ЖА

 

5) Хорове читання вірша.

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Пам`ятай, не забувай

Батьківську стежину.

Прикрашай, шануй свій край,

Дім свій—Україну!

4) Узагальнення основної частини.

До чого закликає нас вірш?

Вірш закликає нас любити свою Батьківщину- нашу Україну,берегти та примножувати її багатства, пам`ятати батьківську хату, дім, місто чи село де ви народились і виросли.

 

                    ІІІ Заключна частина.

     1)Підведення підсумків роботи учнів.

        Ось і закінчилась наша подорож по країні «Правильного мовлення». Ми з вами ще раз переконалися в багатстві і красі рідної мови. То над якими звуками ми сьогодні працювали?

      2) Аргументоване оцінювання знань і умінь учнів.

      Всі ви гарно працювали,

 звуки в слові виділяли,

 вчились слухати,

розмовляти,

букви грамотно писати.

Ось скінчилась наша гра.

Вже до дому нам пора.

      3) Установка на відпочинок.

Відриваємо останню пелюсточку і повертаємося додому

  •            Ти, пелюсточко, лети
  •            Через гори і мости.
  •            Облети наш рідний край
  •            І додому повертай.
  •            Лиш торкнешся ти землиці,
  •            Все що хочемо, хай здійсниться.

Хочемо повернутися додому!!!

  1.     Організоване закінчення заняття.

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Логопедія, Інші матеріали
Інкл
Додано
3 березня 2023
Переглядів
783
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку