Управління освіти Шосткинської міської ради
Конспект логопедичного заняття
з дітьми старшого дошкільного віку
«У пошуках голосних звуків»
Підготувала
вчитель – логопед
ЗДО №4 «Казка»
Ірина Фетисенко
Логопедична квест – гра
Тема: «У пошуках голосних звуків»
Завдання:
• корекційно-освітні: закріпити графічні образи букв та звуків-символів, вміння чітко артикулювати голосні звуки; удосконалювати навички фонематичного аналізу і синтезу, вміння дітей визначати позицію звука у слові, поглиблювати знання дітей про диких тварин: їх зовнішній вигляд, характерні ознаки, спосіб життя та харчування; уточнити знання дошкільнят про слова - назви домівок лісових мешканців, ознайомити з багатозначним словом голка, формувати вміння складати порівняльні описові розповіді про тварин, прості поширені речення з прийменником «у» та складні речення з протиставним сполучником «а»;
• корекційно-розвивальні: розвивати артикуляційну і дрібну моторику, слухову увагу, фонематичне сприймання, мислення;
• корекційно-виховні: сприяти розвитку самостійності, активності, ініціативності та взаємодії в колективі однолітків.
Обладнання: каса літер, літери, звуки-символи, лист від тітоньки Сови, карта, хлібні палички на кожну дитину, предметні картинки для артикуляційної гімнастики; лісова галявина з дикими звірами; спортивний куточок (обручі, м’ячі); конверт з предметними малюнками до гри «Круги Ейлера»; сенсорний басейн з різними плодами та декоративними прищипками; гра «Місце звука О у слові»; предметні малюнки для ознайомлення дітей з багатозначним словом голка; конструктор (цеглинки різного кольору) та гра «Побудуй башточку»; мольберт з малюнками (ельф, страус Ему, екскаватор, морозиво «Ескімо», екран телевізора, акула); куточок емоцій, «радісний» та «сумний» смайлики; гра «Визнач наголошений звук»; ноутбук, скринька, коробочка з печивом.
Хід заняття:
1. Організаційний момент:
Комунікативне привітання
Вчитель – логопед:
З добрим ранком, оченята! (погладжування повік)
Ви прокинулися? (з’єднати великий і вказівний пальці, зображуючи «бінокль»)
З добрим ранком, вушка! (погладжування вух)
Ви прокинулися? (поплескати в долоні)
З добрим ранком, ніжки! (погладжування стегон)
Ви прокинулися? (потопати ногами)
З добрим ранком, сонце! (розвести руки в сторони)
Ми прокинулися? (широко посміхаємося)
2.Мотивація освітньої діяльності
Вчитель - логопед: Подивіться, будь ласка, уважно навколо себе. Нічого дивного не помічаєте? Зверніть увагу на нашу абетку!
Орієнтовні відповіді дітей: Зникли деякі літери з абетки.
Вчитель - логопед: Так, там бракує деяких літер. Вони зникли ввечері, а вранці на столі я знайшла ось цей лист від нашої давньої подруги.
Вчитель - логопед: Ви здогадались, від кого?
Орієнтовні відповіді дітей: Від тітоньки Сови.
Вчитель - логопед: Так, від тітоньки Сови – розумної голови. Зараз я вам зачитаю листа…
«Вітаю вас, мої любі! Я вирішила трохи порозважатись і заховала від вас деякі літери та звуки - символи. Ви маєте їх знайти. Адже без голосних неможливе мовлення. Сподіваюсь, у вас все вийде. Залишаю вам підказку. Ця карта допоможе знайти літери та звуки - символи, що я заховала. До зустрічі!»
Вчитель - логопед: Ось які справи! Ви готові прийняти виклик тітоньки Сови?
Орієнтовні відповіді дітей: Так.
Вчитель - логопед: Перш ніж розпочати пошук голосних, нам слід підготуватися.
Вчитель - логопед: Які голосні звуки ви знаєте?
Орієнтовні відповіді дітей: А, о, у,е, и, і.
Вчитель - логопед: Чому ці звуки ми називаємо голосними?
Орієнтовні відповіді дітей: Голосні звуки – це звуки, що утворюються за допомогою голосу.
Вчитель - логопед: Так. Молодці!
3. Артикуляційна гімнастика
Вчитель - логопед: Що потрібно, аби ці звуки вимовляти чітко і красиво?
Орієнтовні відповіді дітей: Потрібно виконувати артикуляційні вправи.
Вчитель - логопед: Так, звісно. Сьогодні ми виконаємо незвичайну артикуляційну гімнастику з хлібною паличкою.
«Жабенятко»
Наша посмішка до вушок.
Як у жабок - скрекотушок
Тягнемо сильніше губки –
Буде видно ваші зубки.
Утримувати зубками хлібну паличку.
«Млинці»
Ми млинці приготували,
На тарілочку поклали.
Охолонуть хай вони,
Ох і добрі в нас млини!
Постукувати по широкому язичку паличкою, а потім погладжувати паличкою язичок.
«Хоботок»
Я, як сон у зоопарку,
Губи хоботом тягну.
Трохи так їх потримаю
І на місці поверну.
Утримувати губками хлібну паличку у довжину.
«Годинник»
Йде годинник тіки-так,
Язичком роби ось так.
Наче маятник гойдай,
Нам про все відповідай.
Дотягнутися кінчиком язичка до хлібної палички.
«Гойдалка»
Ми на гойдалку присіли,
Наче в небо полетіли.
Ти уважно подивись:
Язичок угору й низ.
Дотягнутись кінчиком язичка до хлібної палички.
Вчитель - логопед: Тепер ми готові до пошуку літер, що позначають голосні звуки та до пошуку звуків-символів. Час звернутися до карти, яку залишила нам тітонька Сова.
4.Пошукова діяльність дітей
Вчитель - логопед: З чого нам слід починати пошук? Під цифрою «1»ми бачимо ліс. Що це означає?
Орієнтовні відповіді дітей: Нам слід піти до лісу.
Вчитель - логопед: Ось і лісова галявина де вчителює Сова. Який звук вимовляє Сова, коли вітається зі своїми учнями, як ви гадаєте?
Орієнтовні відповіді дітей: Звук у.
Вчитель - логопед: Так. Це звук [у]? Коли вимовляємо звук у, то губи вимальовують маленький кружечок. Давайте знайдемо цей звук-символ. Як ви думаєте, хто із звірів нам допоможе. Чому?
Орієнтовні відповіді дітей: Вовк, бо любить співати саме цей звук.
Вчитель – логопед: А де ж сестричка-літера? Нумо пошукаємо.
Діти шукають звук-символ та літеру у і знаходять у вовка, який бажає пограти з дошкільнятами у гру «Парні малюнки»
Дидактична гра «Парні малюнки».
Діти об’єднуються у команди. Перша команда отримує малюнки із зображенням тварин, а друга – із зображенням домівок. За командою логопеда діти знаходять собі пару. Обґрунтовують свій вибір (вовк, дикий кабан -лігво, лисиця-нора ,ведмідь - барліг, білка - дупло, заєць - кущ, їжак - кубельце). Дошкільнята складають речення з прийменником у.
Вчитель – логопед: Отже, перша літера у нас є. Потрібно вирушати далі.
Знову звернімося до карти. Під цифрою «2» намальований м’яч. Як ви гадаєте, де нам слід шукати другу літеру?
Орієнтовні відповіді дітей: Мабуть, у спортивному куточку лісової школи.
Вчитель – логопед: Так. Рушаймо.
Вчитель – логопед: Діти, як ви вважаєте, на який звук схоже таке спортивне знаряддя, як м’яч, або обруч?
Орієнтовні відповіді дітей: На звук а.
Вчитель – логопед: Тоді шукаймо цей звук. Діти шукають і літеру, і звук-символ. Знаходять конверт у кошику з м’ячами.
Вчитель – логопед: Молодці, ви знайшли конверт. Давайте зазирнемо. Що там сховала тітонька Сова?
Орієнтовні відповіді дітей: Тут якісь картинки.
Вчитель – логопед: Так, діти, це предметні малюнки білочки та лисички. Тітонька Сова хоче дізнатися, що між ними спільного і чим вони відрізняються. Звук а стане нам у нагоді, бо він може бути і звуком, і словом.
Дидактична вправа «Круги Ейлера» (порівняльний опис білочки та лисички)
Орієнтовні відповіді дітей: Лисичку вважають дуже хитрою та красивою, а про білочку говорять, що вона хазяйновита та прудка. Лисичка велика за розміром, а білочка маленька. Білочка всеїдна, а лисичка хижа. Білка живе у дуплі, а лисичка у норі. На зиму білка запасається їжею, а лисичка ні. І білка, і лисичка живуть у лісі, самі добувають собі їжу, вони дикі тварини рудого кольору.
Вчитель – логопед: Маємо вже дві літери. Попереду ще багато роботи. Ну ж бо знову розглянемо карту. Що намальовано під цифрою «3»?
Орієнтовні відповіді дітей: Кімната відпочинку.
Вчитель – логопед: Отже, рушаємо до кімнати відпочинку.
Вчитель – логопед: Як тут затишно і красиво! Діти, який звук ми промовляємо, коли дивуємося?
Орієнтовні відповіді дітей: Звук о.
Вчитель – логопед: Так, це звук [о]. Покажіть мені здивування і знайти звук-символ.
Вчитель – логопед: Зверніть увагу на ящик з різними плодами. Може, спробуємо там пошукати щось?
Діти занурюють рученята і знаходять звук – символ, букву о та прищіпки.
Вчитель – логопед: А знаєте, навіщо тітонька Сова заховала прищіпки?
Орієнтовні відповіді дітей: Ні.
Вчитель – логопед: На столі лежать картки з картинками. Кожному з вас потрібно визначити місце звука [о] у слові та прикріпити до відповідної клітинки прищіпку (лось, козуля, олень, вовк, єнот, сова, борсук, сіно).
Самостійна робота дітей
Вчитель – логопед: Молодці. Впорались із завданням.
Вчитель – логопед: Пригадайте, хто з цих тварин впадає в сплячку взимку? Орієнтовні відповіді дітей: Борсук.
Вчитель – логопед: А які звіри ще лягають спати?
Орієнтовні відповіді дітей: Ведмідь, їжак.
Вчитель – логопед: Що придумали люди, дивлячись на їжака?
Орієнтовні відповіді дітей: Голку для шиття.
Вчитель – логопед: А де ще можна зустріти голки в природі?
Орієнтовні відповіді дітей: На ялинці, сосні.
Вчитель – логопед: Якщо я скажу лише слово «голки», ви зрозумієте, про які голки йдеться?
Орієнтовні відповіді дітей: Ні.
Вчитель – логопед: Це тому, що одне слово має декілька значень. Настав час трохи відпочити і пограти. Під цифрою «4» намальовані ноти, тобто музична пауза.
Фізкультхвилинка « Топ-топ»
Вчитель – логопед: Ну ж бо пограємо з конструктором і побудуємо ось такі вежі. Зверніть увагу, будь ласка, на схему, за якою ви будете складати вежу. Зробіть саме таку вежу, яка на зразку (колір цеглинки відповідає першому звуку у назві предметного малюнку).
Вчитель – логопед: Трохи пограли. Отже, у нас вже три літери. Чудово! Повернімось до карти. Під цифрою «5» намальований мольберт. Куди на вашу думку, ми маємо йти?
Орієнтовні відповіді дітей: Нам варто вирушати до куточку творчості.
Вчитель – логопед: З місцем визначилися, ходімо. Лісові звіри нам можуть підказати, яку літеру нам слід тут шукати. Розгляньте уважно малюнки й спробуйте визначитися, який предмет зайвий і чому саме.
Діти розглядають малюнки (екран, ескімо, Ему, ельф, екскаватор, акула).
Орієнтовні відповіді дітей: Зайва акула.
Вчитель – логопед: Які ви розумні та уважні! Так, звісно, зайва акула. Діти, хто пояснить, чому акула зайва?
Орієнтовні відповіді дітей: Всі предмети, які намалювали звіри, мають звук [е], а в слові акула немає звука [е].
Вчитель – логопед: А тепер поміркуйте, де можна знайти літеру «Е» та звук- символ.
Діти знаходять літеру «Е» за мольбертом.
Вчитель – логопед: Звернімося до карти. Що ми бачимо? Під цифрою «6» намальовані емоції. То куди нам потрібно йти?
Орієнтовні відповіді дітей: До куточку емоцій.
Вчитель – логопед: Рушаймо! Тітонька Сова вже і тут побувала. Залишила нам ось цю скриньку. Ну ж бо подивимось, що там?
Орієнтовні відповіді дітей: Два смайлика.
Вчитель – логопед: Подивіться на смайлики. Один веселий, а другий чомусь сердитий. Це якась підказка. Які звуки ми маємо пригадати?
Орієнтовні відповіді дітей: Звуки и, і.
Дидактична гра «Підбери будинки для тварин»
Діти визначають наголошений звук (и чи і) у назві тварини і обирають відповідний будинок (лисиця, ведмідь, кріт, мишка, білка).
Вчитель – логопед: Здається, у нас усе вийшло. Залишилось знайти ще літери «І» та «И». І де вони можуть бути?
Припущення дітей. Діти знаходять літери.
Вчитель – логопед: Ми знайшли всі букви, які позначають голосні, та звуки-символи. Але, щоб дістатися до абетки та звукового будинку , нам потрібно викласти кольорову доріжку слова ДІМ (будинок, житло, помешкання, хата).
Самостійна робота дітей
5. Підсумок заняття
Вчитель – логопед: Повернімо знайдені звуки-символи та літери до нашої абетки. Молодці, малята. Ми подолали усі перешкоди, впорались з викликом тітоньки Сови.
Вчитель – логопед: Чи можливе мовлення без голосних звуків?
Орієнтовні відповіді дітей: Ні.
Вчитель – логопед: Нагадайте мені, будь ласка, скільки голосних звуків в українській мові?
Орієнтовні відповіді дітей: Шість.
Вчитель – логопед: Так, дійсно, шість.
Вчитель – логопед: Подякуємо одне одному. Добре, коли поряд друзі. Разом ми сила! Сова вами задоволена і залишила для вас сюрприз. Ось він!
Діти розкривають коробочку і знаходять там печиво у вигляді літер.
Вчитель – логопед: На все добре!