Логопедична гра-квест "У пошуках голосних звуків"

Про матеріал
Логопедичне підсумкове заняття (гра-квест) для дітей старшого дошкільного віку
Перегляд файлу

                   Управління освіти Шосткинської міської ради

 

 

 

 

Конспект логопедичного заняття

з дітьми старшого дошкільного віку

«У пошуках голосних звуків»

 

 

 

 

 

Підготувала

 вчитель – логопед

ЗДО №4 «Казка»

Ірина Фетисенко

 

 

 

 

 

 

 

                                  Логопедична квест – гра

Тема: «У пошуках голосних звуків» 

Завдання:

 корекційно-освітні: закріпити графічні образи букв та звуків-символів, вміння чітко артикулювати голосні звуки; удосконалювати навички фонематичного аналізу і синтезу, вміння дітей  визначати позицію звука у слові, поглиблювати знання дітей про диких тварин: їх зовнішній вигляд, характерні ознаки, спосіб життя та харчування; уточнити знання дошкільнят про слова - назви домівок лісових мешканців, ознайомити з багатозначним словом голка, формувати вміння складати порівняльні описові розповіді про тварин, прості поширені  речення з прийменником  «у» та складні речення з протиставним сполучником «а»;

 корекційно-розвивальні: розвивати артикуляційну і дрібну моторику,  слухову увагу, фонематичне сприймання,  мислення;

 корекційно-виховні: сприяти розвитку самостійності, активності,  ініціативності та взаємодії в колективі однолітків.

Обладнання: каса літер, літери, звуки-символи, лист від тітоньки Сови, карта, хлібні палички на кожну дитину, предметні картинки для артикуляційної гімнастики; лісова галявина з дикими звірами; спортивний куточок (обручі, м’ячі); конверт з  предметними малюнками до гри «Круги Ейлера»; сенсорний басейн з  різними плодами та декоративними прищипками; гра «Місце звука О у слові»; предметні малюнки для ознайомлення дітей з багатозначним словом голка;  конструктор (цеглинки різного кольору) та гра «Побудуй башточку»; мольберт з малюнками (ельф, страус Ему, екскаватор, морозиво «Ескімо», екран телевізора, акула); куточок емоцій, «радісний» та «сумний» смайлики; гра «Визнач наголошений звук»; ноутбук, скринька, коробочка з печивом.

                                                    Хід заняття:

1. Організаційний момент:

Комунікативне привітання

 Вчитель – логопед:

З добрим ранком, оченята! (погладжування повік)

Ви прокинулися? (з’єднати великий і вказівний пальці, зображуючи «бінокль»)

З добрим ранком, вушка! (погладжування вух)

Ви прокинулися? (поплескати в долоні)

З добрим ранком, ніжки! (погладжування стегон)

Ви прокинулися? (потопати ногами)

З добрим ранком, сонце! (розвести руки в сторони)

Ми прокинулися? (широко посміхаємося)

2.Мотивація освітньої діяльності

Вчитель - логопед: Подивіться, будь ласка, уважно навколо себе. Нічого дивного не помічаєте? Зверніть увагу на  нашу абетку!

Орієнтовні відповіді дітей: Зникли деякі літери з абетки.

Вчитель - логопед: Так, там бракує деяких літер. Вони зникли ввечері, а вранці на столі я знайшла ось цей лист від нашої давньої подруги.

Вчитель - логопед: Ви здогадались, від кого?

Орієнтовні відповіді дітей: Від тітоньки Сови.

Вчитель - логопед: Так, від тітоньки Сови – розумної голови. Зараз я вам зачитаю листа…

«Вітаю вас, мої любі! Я вирішила трохи порозважатись і заховала від вас деякі літери та звуки - символи. Ви маєте їх знайти. Адже без голосних неможливе мовлення. Сподіваюсь, у вас все вийде. Залишаю вам підказку. Ця карта допоможе знайти літери та звуки - символи, що я заховала. До зустрічі!»

Вчитель - логопед:   Ось які справи! Ви готові прийняти виклик тітоньки Сови?

Орієнтовні відповіді дітей: Так.

Вчитель - логопед:  Перш ніж розпочати пошук голосних, нам слід підготуватися.

Вчитель - логопед: Які голосні звуки ви знаєте?

Орієнтовні відповіді дітей: А, о, у,е, и, і.

Вчитель - логопед: Чому ці звуки ми називаємо голосними?

Орієнтовні відповіді дітей: Голосні звуки – це звуки, що утворюються за допомогою голосу.

Вчитель - логопед:  Так. Молодці!

3. Артикуляційна гімнастика

Вчитель - логопед: Що потрібно, аби ці звуки вимовляти чітко і красиво?

Орієнтовні відповіді дітей: Потрібно виконувати артикуляційні вправи.

Вчитель - логопед: Так, звісно. Сьогодні ми виконаємо незвичайну артикуляційну гімнастику з хлібною паличкою.

         «Жабенятко»

         Наша посмішка до вушок.

         Як у жабок - скрекотушок

        Тягнемо сильніше губки –

        Буде видно ваші зубки.

        Утримувати зубками хлібну паличку.

        «Млинці»

        Ми млинці приготували,

        На тарілочку поклали.

        Охолонуть хай вони,

       Ох і добрі в нас млини!

Постукувати по широкому язичку паличкою, а потім погладжувати паличкою язичок.

        «Хоботок»

        Я, як сон у зоопарку,

        Губи хоботом тягну.

       Трохи так їх потримаю

       І на місці поверну.

       Утримувати губками хлібну паличку у довжину.

       «Годинник»

     Йде годинник тіки-так,

      Язичком роби ось так.

      Наче маятник гойдай,

      Нам про все відповідай.

       Дотягнутися кінчиком язичка до хлібної палички.

       «Гойдалка»

       Ми на гойдалку присіли,

       Наче в небо полетіли.

       Ти уважно подивись:

       Язичок угору й низ.

       Дотягнутись кінчиком язичка до хлібної палички.

Вчитель - логопед: Тепер ми готові до пошуку літер, що позначають голосні звуки та до пошуку звуків-символів. Час звернутися до карти, яку залишила нам тітонька Сова.

4.Пошукова діяльність дітей

Вчитель - логопед: З чого нам слід починати пошук?   Під цифрою «1»ми бачимо ліс. Що це означає?

Орієнтовні відповіді дітей: Нам слід піти до лісу.

Вчитель - логопед: Ось і лісова галявина де вчителює Сова. Який звук вимовляє Сова, коли вітається зі своїми учнями, як ви гадаєте?

Орієнтовні відповіді дітей: Звук у.

Вчитель - логопед: Так. Це звук [у]?  Коли вимовляємо звук у, то губи вимальовують маленький кружечок. Давайте знайдемо цей звук-символ. Як ви думаєте, хто із звірів нам допоможе.  Чому?

Орієнтовні відповіді дітей: Вовк, бо любить співати саме цей звук.

Вчитель – логопед: А де ж  сестричка-літера? Нумо пошукаємо.

     Діти шукають звук-символ та літеру у і знаходять у вовка, який бажає пограти з дошкільнятами у гру «Парні малюнки»

Дидактична гра «Парні малюнки».

Діти об’єднуються у команди. Перша команда отримує малюнки із зображенням тварин, а друга – із зображенням домівок. За командою логопеда діти знаходять собі пару. Обґрунтовують свій вибір (вовк, дикий кабан -лігво, лисиця-нора ,ведмідь - барліг, білка - дупло, заєць - кущ, їжак - кубельце). Дошкільнята складають речення з прийменником у.

Вчитель – логопед: Отже, перша літера у нас є. Потрібно вирушати далі.

Знову звернімося до карти. Під цифрою «2» намальований м’яч. Як ви гадаєте, де нам слід шукати другу літеру?

Орієнтовні відповіді дітей: Мабуть, у спортивному куточку лісової школи.

Вчитель – логопед: Так.  Рушаймо.

Вчитель – логопед:  Діти, як ви вважаєте, на який звук схоже таке спортивне знаряддя, як м’яч, або обруч?

Орієнтовні відповіді дітей: На звук а. 

Вчитель – логопед: Тоді шукаймо цей звук.  Діти шукають і літеру, і звук-символ. Знаходять конверт у кошику з м’ячами.

Вчитель – логопед:   Молодці, ви знайшли конверт. Давайте зазирнемо. Що там сховала тітонька Сова?

 Орієнтовні відповіді дітей: Тут якісь картинки.

Вчитель – логопед: Так, діти, це предметні малюнки білочки та лисички. Тітонька Сова хоче дізнатися, що між ними спільного і чим вони відрізняються.  Звук а стане нам  у нагоді, бо він може бути і звуком, і словом.

Дидактична вправа «Круги Ейлера» (порівняльний опис білочки та лисички)

Орієнтовні відповіді дітей: Лисичку вважають дуже хитрою та красивою, а про білочку говорять, що вона хазяйновита та прудка. Лисичка велика за розміром, а білочка маленька. Білочка всеїдна, а лисичка хижа. Білка живе у дуплі, а лисичка у норі. На зиму білка запасається їжею, а лисичка ні. І білка, і лисичка живуть у лісі, самі добувають собі їжу, вони дикі тварини рудого кольору.

Вчитель – логопед:   Маємо вже  дві літери. Попереду ще багато роботи. Ну ж бо знову розглянемо карту.  Що намальовано під цифрою «3»?

Орієнтовні відповіді дітей:  Кімната відпочинку.

Вчитель – логопед:  Отже, рушаємо до кімнати відпочинку.

Вчитель – логопед: Як тут затишно і красиво! Діти, який звук ми промовляємо, коли дивуємося?

 Орієнтовні відповіді дітей:  Звук о.

Вчитель – логопед:   Так, це звук [о]. Покажіть мені здивування   і знайти звук-символ.

Вчитель – логопед:   Зверніть увагу на ящик з різними плодами. Може, спробуємо там пошукати щось?

Діти занурюють рученята  і знаходять  звук – символ, букву о та прищіпки.

Вчитель – логопед:   А знаєте, навіщо тітонька Сова заховала  прищіпки?

Орієнтовні відповіді дітей:  Ні.

Вчитель – логопед: На столі лежать картки з картинками. Кожному з вас потрібно визначити місце звука [о] у слові та прикріпити до відповідної клітинки прищіпку (лось, козуля, олень, вовк, єнот, сова, борсук, сіно).

                                      Самостійна робота дітей

Вчитель – логопед:   Молодці.  Впорались із завданням.

Вчитель – логопед:   Пригадайте, хто з цих тварин впадає в сплячку взимку?  Орієнтовні відповіді дітей:  Борсук.

Вчитель – логопед: А які звіри ще лягають спати?

Орієнтовні відповіді дітей:   Ведмідь, їжак.

Вчитель – логопед: Що придумали люди, дивлячись на їжака?

Орієнтовні відповіді дітей:  Голку для шиття.

Вчитель – логопед: А де ще можна зустріти голки в природі?

 Орієнтовні відповіді дітей:  На ялинці, сосні.

Вчитель – логопед: Якщо я скажу лише слово «голки», ви зрозумієте, про які голки йдеться?

Орієнтовні відповіді дітей:  Ні.

Вчитель – логопед:  Це тому, що одне слово має декілька значень. Настав час трохи відпочити і пограти. Під цифрою «4» намальовані ноти, тобто музична пауза.

                                       Фізкультхвилинка « Топ-топ»

Вчитель – логопед: Ну ж бо пограємо з конструктором і побудуємо ось такі вежі. Зверніть увагу, будь ласка, на схему, за якою ви будете складати вежу. Зробіть саме таку вежу, яка на зразку (колір цеглинки відповідає першому звуку у назві предметного малюнку).

Вчитель – логопед: Трохи пограли. Отже, у нас вже три літери. Чудово! Повернімось до карти. Під цифрою «5» намальований мольберт. Куди на вашу думку, ми маємо йти?

Орієнтовні відповіді дітей:   Нам варто вирушати до куточку творчості.

Вчитель – логопед:  З місцем визначилися, ходімо.  Лісові звіри нам можуть  підказати, яку літеру нам слід тут шукати. Розгляньте уважно малюнки й спробуйте визначитися, який предмет зайвий і чому саме.

Діти розглядають малюнки (екран, ескімо, Ему, ельф, екскаватор, акула). 

Орієнтовні відповіді дітей:  Зайва акула.

Вчитель – логопед: Які ви розумні та уважні! Так, звісно, зайва  акула. Діти, хто пояснить, чому акула зайва?

Орієнтовні відповіді дітей:   Всі предмети, які намалювали звіри, мають звук [е], а в слові акула немає звука [е].

Вчитель – логопед: А тепер поміркуйте, де  можна знайти літеру «Е» та звук- символ.

 Діти знаходять літеру «Е» за мольбертом.

Вчитель – логопед:  Звернімося до карти. Що ми бачимо? Під цифрою «6» намальовані емоції. То куди нам потрібно йти?

Орієнтовні відповіді дітей:  До куточку емоцій.

Вчитель – логопед: Рушаймо! Тітонька Сова вже і тут побувала. Залишила нам ось цю скриньку. Ну ж бо подивимось, що там?

Орієнтовні відповіді дітей: Два смайлика.

Вчитель – логопед: Подивіться на смайлики. Один веселий, а другий чомусь сердитий. Це якась підказка. Які звуки ми маємо пригадати?

Орієнтовні відповіді дітей:  Звуки и, і.

                        Дидактична гра «Підбери будинки для тварин»

Діти визначають наголошений звук (и чи і) у назві тварини і обирають відповідний будинок (лисиця, ведмідь, кріт, мишка, білка).

Вчитель – логопед:  Здається, у нас усе вийшло. Залишилось знайти ще літери «І» та «И». І де вони можуть бути?

Припущення дітей. Діти знаходять літери.

Вчитель – логопед:  Ми знайшли всі букви, які позначають голосні, та звуки-символи.  Але, щоб дістатися до абетки та звукового будинку , нам потрібно викласти кольорову доріжку слова ДІМ (будинок, житло, помешкання, хата).

                          Самостійна робота дітей

5. Підсумок  заняття

Вчитель – логопед: Повернімо знайдені звуки-символи та літери до нашої абетки.  Молодці, малята. Ми подолали усі перешкоди, впорались з викликом тітоньки Сови.

Вчитель – логопед: Чи можливе мовлення без голосних звуків?

Орієнтовні відповіді дітей: Ні.

Вчитель – логопед: Нагадайте мені, будь ласка, скільки голосних звуків в українській мові?

Орієнтовні відповіді дітей:  Шість.

Вчитель – логопед: Так, дійсно, шість.

Вчитель – логопед: Подякуємо одне одному. Добре, коли поряд  друзі. Разом ми сила! Сова вами задоволена і залишила для вас сюрприз.  Ось він!

Діти розкривають коробочку і знаходять там печиво у вигляді літер.

Вчитель – логопед: На все добре!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Полохач Світлана
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Логопедія, Розробки уроків
Додано
26 травня 2023
Переглядів
616
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку