Презентація "Програма "Ігровий час"/Floortime в роботі з дітьми з РАС"

Про матеріал
Оскільки аутизм - це діагноз тривалістю в життя, тому і дітям, і дорослим допомагають так звані інтервенції, інакше кажучи, терапевтичне втручання, яке сприяє послабленню симптомів і розвитку навичок та умінь. Найкраще розпочати терапевтичне втручання якомога раніше. Однією з таких інтервенцій є "Ігровий час"/Floortime.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Сучасні технології роботи з дитиною з РАС:«Ігровий час» (DIR/Floortime)Зубченко О. О. ФСО ЗО 1 М (1, 4) 1

Номер слайду 2

Що таке РАС?Розлади аутистичного спектра (РАС), або аутизм – загальні терміни для позначення групи комплексних відхилень, пов’язаних з розвитком мозку. Подібні відхилення характеризуються труднощами в соціальній взаємодії, вербальній і невербальній комунікації та моделями поведінки, що повторюються. Крім того, люди з РАС демонструють, принаймні, два типи моделей поведінки з перелічених: постійність повторення дій, стереотипні рухи, відсутність гнучкості відносно встановленого порядку речей, обмежені фіксовані інтереси, гіпер- або гіпоактивність у відповідь на подразники, або ж особливий інтерес до аспектів довкілля тощо. Симптоми можуть проявлятися на сьогодні, або могли помічатися в минулому.

Номер слайду 3

В чому труднощі?Аутизм характеризується труднощами соціальної взаємодії, перешкодами в комунікації та тенденціями до повторення певних моделей поведінки. Проте ці симптоми, а також ступінь їх інтенсивності, мають широке розгалуження в межах трьох названих областей порушень. Результатом усіх їх разом узятих, може бути також і м’яко виражені порушення, які свідчать про високий рівень функціонування обстежуваного. В інших випадках симптоми можуть бути інтенсивнішими, коли повторення моделей поведінки і проблеми з навичками мовлення створюють перешкоди в повсякденному житті. Кажуть, що якщо ти знаєш кого-небудь з діагнозом аутизм, ти знаєш лише одну людину з аутизмом.

Номер слайду 4

Як допомогти?Для надання допомоги при РАС насамперед рекомендовані:• спеціальні програми навчання, які застосовуються в ранньому віці, акцентовані на соціалізації, нав’язуванні комунікації, формуванні передумов шкільних навичок з подальшою академічною освітою, формуванні адаптивної поведінки, реалізовані в найменш обмеженій обстановці співробітниками, які ознайомлені як з особливостями аутизму, так і з особливостями пацієнта;• психоосвітні програми на макросоціальному і мікросоціальному рівнях, що забезпечують хорошу інформованість населення, супроводжуються наданням підтримки суспільством, міжвідомчими службами, які повинні допомагати особам з РАС реалізувати свій потенціал;• забезпечення доступності повного спектра психологічних і медичних послуг, адаптованих до потреб осіб з РАС.

Номер слайду 5

Що робити?Оскільки аутизм - це діагноз тривалістю в життя, тому і дітям, і дорослим допомагають так звані інтервенції, інакше кажучи, терапевтичне втручання, яке сприяє послабленню симптомів і розвитку навичок та умінь. Найкраще розпочати терапевтичне втручання якомога раніше.

Номер слайду 6

Визначено технології втручання, ефективність яких науково доведена. Серед них:поведінковий пакет (Behavioral Package);стратегія «Розвиток спільної уваги» (Joint Attention Intervention);моделювання (Modeling);натуралістичні (природні) стратегії навчання (Naturalistic Teaching Strategies);стратегія «Навчання з однолітками» (Peer Training Package);навчання опорних (базових) реакцій (Pivotal Response Treatment, PRT);структуроване навчання з опорою на візуальну підтримку (елементи Програми TEACCH6);стратегія «Керування власною поведінкою, самокерування» (Self-management);стратегія «Соціальні історії» (Story-based Intervention Package);стратегія «Ігровий час» (DIR/Floortime);комунікативна система обміну зображеннями (Picture Exchange Communication System (PECS);фізичне навантаження та ін.

Номер слайду 7

Що таке «Ігровий час»(Dir/Floortime)?DIR Floortime – це розвивальний підхід до діагностики та терапії великого спектра затримок психічного та мовленнєвого розвитку, який набув найбільшої популярності у сфері корекції аутизму. Підхід враховує особливості розвитку, індивідуальні особливості та систему стосунків. D - Developmental (націлена на створення умов здорового розвитку дитини)I - Individual difference (з урахуванням індивідуальних особливостей дитини, зокрема, особливостей сенсорної інтеграції, стану здоров’я та особливостей сімейного оточення)R - relationship–based (базується на теплих емоційних стосунках з батьками та спеціалістами). Флортайм (Floortime) – в буквальному перекладі «Час на підлозі», але насправді мається на увазі «Гра на рівні дитини».

Номер слайду 8

Хто автор?DIR/Floortime, розроблена професором Стенлі Грінспеном - одним із найбільших у світі фахівців у цій галузі. Методика успішно застосовується у роботі з дітьми з раннього віку, з підлітками та дорослими людьми. Міжнародним визнанням його авторитету в лікуванні психічних розладів дітей та підлітків стала вища нагорода Американської Психіатричної Асоціації за дослідження в галузі психіатрії. В 1981 році він отримав премію ім. Ф.Іттлсона від Американської Ортопсихічної Асоціації за видатний внесок у розвиток американської психіатрії, у 2003 році - премію Марії Сігурні за значний внесок в психоаналіз. Стенлі Грінспен є автором чотирьох книг и сорока монографій, переведених більш ніж на 12 мов світу. Українських перекладів ще немає, поки що видані дві книги російської:"На ты с аутизмом" у співавторстві с Сереною Уідер (2013),"Ребенок-тиран: Как найти подход к детям пяти трудных типов" за участі Жаклін Салмон (2010). Про діяльність Грінспена знято документальний фільм та декілька телевізійних програм. Стенлі Грінспен жив у місті Бетесда (Меріленд), США зі своєю дружиною та співавтором Ненсі Торндайк Грінспен; помер в 2010 році від інсульту.

Номер слайду 9

Наскільки Dir Floortime ефективна?Ефективність підходу підтверджена експериментально численними дослідженнями. Підхід DIR Floortime став всесвітньо відомим саме завдяки тому, що його часто використовували в якості психотерапії при аутизмі і діти/дорослі, які отримували таку допомогу, успішно розвивали такі здібності, як саморегуляція, здатність бути включеним до контакту з іншими, здатність комунікувати, бути спроможними у вирішенні складних ситуацій, здатність розмовляти, символічно мислити, логічно мислити тощо. DIR Floortime - метод, заснований на повазі до особистості дитини, що виключає фізичне та психологічне насильство над нею. В Україні DIR Floortime розвивається з 2014 року, коли Анжела Заєць стала першим сертифікованим флортайм-спеціалістом в Україні.

Номер слайду 10

Що думають спеціалісти? «Підхід DIR Floortime успішно застосовується у 57 країнах світу та переважно відомий як метод психотерапії для дітей з аутизмом. DIR Floortime був ретельно вивчений на предмет його ефективності, а саме: позитивний вплив на ключові проблеми аутизму;комунікація, взаємодія, стосунки; зменшення стресу для батьків (опікунів);поліпшення стосунків «батьки-дитина». (Анжела Заєць, флортайм-спеціаліст)

Номер слайду 11

Які принципи? Floortime містить три основні, незмінні принципи. Перший – ми завжди слідуємо за дитиною. Психолог не займає позицію тренера або вчителя, він займає ігрову, партнерську позицію. Друге – приєднання до інтересів дитини. Вибудовуємо позитивні стосунки, граємось з дитиною, спілкуємось. Третій крок – на основі створених позитивних стосунків з дитиною починаємо давати дитині різні задачі, створювати певні перепони, щоб дитина діяла інакше, по-новому, розв’язувала якісь соціальні задачки. Це і є розвиток, якого ми хочемо.

Номер слайду 12

Яка ключова ідея?Floortime спрямована на розвиток дитини. Дитина проходить певні стадії, сходинки розвитку: від самого народження і до зрілого віку. Для кожної з цих сходинок існують певні уміння і навички, які дитина має засвоїти для того, щоб просуватися сходинками та розвиватися далі. Методика Floortime направлена на те, щоб продіагностувати дитину. Аби подивитися якими навичками та вміннями вона вже володіє, а які уміння з цих сходинок поки що заблоковані. Побачити, де і які навички нам потрібно розвивати.

Номер слайду 13

Скільки стадій розвитку існує? Автор у розвитку дитини виділяє шість стадій:1. стадія інтересу дитини до світу (досягається приблизно до 3-місячного віку),2. стадія прихильності (до 5-місячного віку),3. стадія розвитку двосторонньої комунікації (до 9-місячного віку),4. стадія усвідомлення самого себе (до 1,5-літнього віку),5. стадія емоційних ідей (віком до 2,5 року),6. стадія емоційного мислення (до 4-річного віку).

Номер слайду 14

Як це пов’язано?Методика Floortime дозволяє пройти всі ці стадії розвитку, підлаштовуючись під інтереси та захоплення дитини. Тобто педагогу доводиться щоразу вирішувати важливе завдання – спочатку приєднатися до дитини у його занятті, та а потім акуратно виводити гру нового рівня, послідовно досягаючи мети всіх базових етапів розвитку. Таким чином, це не просто «гра на підлозі». Вивчаючи інтереси дитини, фахівець повинен «включитися» до його ближнього кола, не викликаючи опору, а потім делікатно, але наполегливо пропонувати розширення гри, стежачи за реакцією. Ведеться протокол кожного заняття, де відзначаються всі зміни у поведінці дитини.

Номер слайду 15

Як працює?В психологічно комфортних для дитини умовах під час гри дорослий відповідає на усі сигнали дитини та створює ситуації, які спонукають дитину концентрувати увагу, підтримувати комунікацію, аналізувати актуальну ситуацію та приймати рішення. Треба зазначити, що сенсорна інтеграція (робота із сенсорними особливостями дитини) та ерготерапія (комплексна робота над тим, аби дитина набувала необхідних навичок самообслуговування), є невід’ємною частиною підходу DIR Floortime. Важливою особливістю підходу є те, що діагностування та корекція в DIR Floortime можлива на дуже ранніх етапах розвитку дитини, майже з 3-6 місяців. Автори підходу DIR Floortime були одними з тих, хто розпочав розвиток Програми Раннього Втручання в США.

Номер слайду 16

Як виглядає сесія?Зазвичай, сесія Флортайм – це взаємодія дорослого (мами чи спеціаліста) з дитиною, під час якої дорослий долучається до активності дитини. Найважливіше – звертати увагу на те ж, на що звертає увагу дитина, та ставити собі запитання: «Що саме цікавить дитину? Яка ідея є у дитини?». Підтримування її ідеї сприятиме розвитку спільної уваги, навичок контакту та спілкування. З часом дорослий буде в змозі спонукати дитину до більш складної взаємодії та вирішення складних завдань.

Номер слайду 17

Хто може використовувати?Батьки та спеціалісти (психологи, логопеди, дефектологи, педагоги, сенсорні терапевти, ерготерапевти, музичні терапевти та ін.), які закінчили спеціальні курси підвищення кваліфікації та отримали сертифікат ICDL (США). Сьогодні в Україні цей сертифікат можна отримати, закінчивши навчання онлайн або очно.

Номер слайду 18

Яка інтенсивність занять?Комплексна програма Флортайм створюється з урахуванням індивідуального профілю дитини та у співпраці з батьками і зазвичай складається з таких частин:1) Флортайм-сесії (25 хвилин) зі спеціалістами та з батьками (6-8 разів на день).2) Прикладний Флортайм (заняття з логопедом, корекційним педагогом, сенсорним терапевтом, ерготерапевтом тощо для вирішення спеціальних задач через гру).3) Структуровані заняття (якщо дитина вже готова до них).4) Якщо необхідно, медичний супровід.5) Психологічна допомога та навчання батьків.

Номер слайду 19

Де можна використовувати?Будь-де, будь-коли, за будь-яких умов.

Номер слайду 20

Як дізнатися більше?https://www.floortime.org.ua/articles/floortimehttp://www.psybemol.kiev.ua/stati-medicinskogo-psihologa/dir-floortime-1/dir-floortime-5

pptx
Пов’язані теми
Логопедія, Інші матеріали
Інкл
Додано
3 червня 2023
Переглядів
1273
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку