ЗАКЛАД ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ (ЯСЛА-САДОК) КОМБІНОВАНОГО ТИПУ «СОНЕЧКО»
БРОВАРСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ БРОВАРСЬКОГО РАЙОНУ КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Підготувала та провела:
вчитель-логопед
Павлюк Тетяна Сергіївна
м. Бровари
2023р.
Мета: розширити і поглибити знання дітей про красу і силу української мови; продовжувати формувати поняття про те, що кожна дитина має право розмовляти своєю рідною мовою; навчати дітей розуміти і збагачувати рідну мову, формувати розуміння того, що українська мова – наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна, як держава; розвивати навички декламування віршів; виховувати бажання спілкуватись українською мовою; викликати інтерес до заняття.
Матеріали: колиска з лялькою, аудіозапис колискової «Тиша, вечір на дворі», набір ілюстрацій до українських казок, дидактична гра «Наша мова», фішки до гри зі звуками, вірші про мову.
Хід
Логопед. Добрий день, шановні діти! Ми раді вітати вас на нашому святі! Присвячуємо сьогоднішнє свято чудовій, багатій, мелодійній українській мові та правильному мовленню.
Бог нам гарну мову дав,
Щоб ми не мовчали,
А всі звуки і слова
Гарно вимовляли.
Кожна літера—це знак,
Кожна загадкова,
Вони з’єднуються так,
Що виходить слово.
Мова—наш душевний код,
Даний нам від роду,
А без мови наш народ
Не був би народом.
Через відстані віків,
Як сила могутня,
Мова наших прабатьків,
Лине у майбутнє.
Дитина. Українка я маленька,
Українці—тато й ненька.
І сестричка, братик милий
В Україні народились.
(український танок)
Логопед. Як у кожної людини є одна мама, так мова рідна – лиш одна. Людина може знати дві, три або більше мов, але рідною залишається материнська мова. Цілий світ визнає, що українська мова – чудова, мелодійна, багата.
- Діти, а чи потрібна нам мова? (Так)
- Для чого? (Щоб спілкуватись з іншими людьми)
Логопед. А ви хотіли б потрапити до країни мови? То ж вирушаймо. (Музика)
(Звучить музика колискової пісні)
Діти, що ми чуємо? Цією мовою мама співала колискові, коли ви були ще зовсім маленькі. Пригадайте, діти, мамину колискову пісню.
Спів колискової дітьми «Тиша, вечір надворі»
Рухаємося далі. (музика)
Неможливо уявити українську мову без казки. Немає в світі людини, яка б не любила їх. А ви любите казки?
Гра «З якої казки уривок?»
- Я по засіку метений, Я на яйцях печений… («Колобок»)
- Мій котику, мій братику, Несе мене Лиска за крутії гори, За бистрії води… («Котик і Півник»)
- Ходи, Мишко, не сиди, Нам Ріпку витягти допоможи. («Ріпка»)
- Тупу-тупу ногами, Сколю рогами, Ніжками затопчу, Хвостиком замету… («Коза-Дереза»)
- Гуси-гуси-гусенята, візьміть мене на крилята… («Івасик-Телесик»)
Які ж ви молодці. Рухаємося далі. (музика)
Діти, пропоную об’єднатися нам у 2 групи. На столах є картки, які позначають, яка наша мова. Давайте назвемо, яка ж вона!
Вправа «Яка наша мова?»
Тож бачите, діти, яка чудова наша мова - співуча, ніжна, мелодійна, лагідна та сонячна.
Пропоную перепочити у таночку.
Логопед. Гра зі звуками весела завітала до оселі. Посміхніться – раз, два, три! Назвіть звуки голосні. (Діти називають голосні звуки)
- Скільки ж їх голосних? Забувати не треба.
В моєму чарівному мішечку є фішки, якими позначаються звуки мови (голосні та приголосні). Кожен бере собі одну фішку.
Гра «Заспівай так, як уміє голосний»
Правила гри: «Співає лише той, у кого фішка голосного».
- Чи заважали Вам органи мовлення? (Ні) Вірно, голосні звуки вимовляються легко, голосно. Але в нас є ще фішки приголосних звуків. Ця рисочка перешкоджає струменю повітря, яку влаштовують губи, зуби, язик. Приголосні звуки можуть «фиркати», «шипіти», «скрипіти», але тільки не співати.
Вправа: Вітерець у полі – ш-ш-ш-ш! Їжачок пофиркував – ф-ф-ф-ф! Ми запросимо тишу – ц-ц-ц-ц!
Логопед. Ще наша мова багата на фразеологізми. Це такі влучні вирази, дотепи, жарти, які пов’язані з обрядами, звичаями, побутом і характером народу. Кожен вираз щось означає. Я впевнена, що ви їх теж не одноразово чули та розумієте. Ось декілька із них:
набрати в рот води (помовчати);
бити байдики (лінуватися);
водити за носа (обманювати);
намотати на вус (запам’ятати);
держати язик за зубами (мовчати);
ловити гав (бути неуважним);
берегти як зіницю ока (пильнувати);
переливати з пустого в порожнє (повторювати одне й те саме).
Підсумок. Ми є носіями української мови, усього того багатства, що дісталось нам від попередніх поколінь. Наше завдання — берегти цей неоціненний скарб, примножувати його, не засмічувати чужими і брудними словами, не забувати і щиро любити. Мова людини – показник її вихованості.
Отже, треба намагатися так учити рідну мову, щоб розмовляти нею правильно і красиво. Про рідну мову, її велике значення для кожного з нас, про її багатство та красу можна говорити безкінечно.
Діти розповідають віршики про мову.
Дитина 1 Яка ж багата рідна мова!
Увесь чарівний світ у ній!
Вона барвиста і чудова,
І нищити її не смій!
Дитина 2 Вона про все тобі розкаже,
Чарівних слів тебе навчить,
Усе розкриє і розкаже,
Як правильно у світі жить.
Дитина 3 Тож мову вчи і прислухайся
До того як вона звучить.
І розмовляти так старайся
Щоб всім її хотілось вчить.
Дитина 4 Вона у нас така багата,
Така чарівна, як весна.
І нею можна все сказати,
Без мови в світі нас нема!
Логопед. Лети, наша мово, прекрасна над світом
У казці, у пісні, у прозі й віршах!
З любов’ю і ніжним привітом
Лишися у добрих і щирих словах!