ПЛАН – КОНСПЕКТ ЗАЛІКОВОГО ІНДИВІДУАЛЬНОГО ЗАНЯТТЯ НА ТЕМУ: «ДИФЕРЕНЦІАЦІЯ ЗВУКІВ [Ш-Ж] В СКЛАДАХ, СЛОВАХ, РЕЧЕННЯХ»
Клас : 2-А
Тема: «Диференціація звуків [ш-ж] в складах, словах, реченнях».
Форма проведення: залікове, індивідуальне.
Мета: вчити диференціювати шиплячі звуки [ш-ж]; закріплювати вимову у складах, словах, реченнях; розвиток фонематичного слуху, зорової памʼяті, логічного мислення; розвиток артикуляційної та дрібної моторики; написання букв ш, ж та їх розрізнення; закріплювати це вміння на письмі.
Обладнання: дзеркало, серветки, султанчик, зошит, роздруківка.
Хід заняття:
1. Організаційний момент.
Добрий день (імʼя дитини)! Як ти чудово сьогодні виглядаєш. Привітання. Мовленнєва вправа: «Дзеркальце, дзеркальце, подивись на мене. Я сиджу перед тобою, ти повторюй все за мною». Діти промовляють вслух за логопедом та дивляться в дзеркала.
Молодець (імʼя дитини)!
2. Логопедичний масаж (обличчя, губ, язика).
Обличчя: похлопування по щокам; пощипування по краю нижньої щелепи; пощипування підʼязикової і глоточно-піднебінній мишці; поглажування шкіряного покрову. Всі ці прийоми чергуємо поглажуванням по обличчю дитини.
Губи: поглажування верхньої а потім нижньої губи; розтягування губ в посмішці; пощіпування губ; витягування губ в трубочку. Всі прийоми чергуємо поглажуванням по губам дитини.
Язик: перетирання в продольному напрямку (від кореня до кінчика) з однієї сторони язика потім з другої; перетирання спіралевідними рухами (від кореня до кінчика язика з однієї та другої сторін); перетирання в поперечному напрямку (з однієї сторони язика та з другої); зжимання язика з бокових сторін; пощіпування країв язика; піднімання кінчика язика вверх-вниз; повертання язика вправо (вліво), злегка витягуючи його; похлопування язика (пя-пя-пя); покусування язика; причісування язика.
Молодець, дуже старався і все в тебе добре виходило. Тепер наш язичок буде добре працювати та все вимовляти.
3. Мімічні вправи (дитина хмуриться, дивується, виконує товстунчика, худунчика, надуття лівої та правої щічок).
Розумничок, в тебе все дуже гарно виходить!
4. Артикуляційні вправи (усмішка, трубочка, хоботок, голочка, лопаточка, чашечка, покараєм неслухняний язичок (пя-пя-пя), покусаєм неслухняний язичок, пропустимо язичок через зубки, годинник, гойдалка, смачне варення, грибочок, гармошка). На сьогоднішньому занятті ми будемо закріплювати вміння правильно вимовляти звуки [ш-ж] в складах, словах, реченнях (дитина виконує вправи, логопед слідкує за правильністю виконання). Скажи, а що ти вже знаєш про звуки [ш-ж]? (дитина називає які це звуки, говоре все що знає про них знає). Логопед слухає, виправляє та уточнює відповіді дитини щодо артикуляції звука [ж], що він (приголосний, дзвінкий, твердий завжди, шиплячий; губи – витягнуті вперед, зуби – зближені; кінчик язика широкий і піднятий до піднебіння, за верхні зуби, голосові звʼязки вібрують; артикуляція звука [ш] така ж, тільки голосові звʼязки не вібрують і він глухий).
Правильно все пригадав і запамʼятав та дещо дізнався для себе цікавого. Розумничка!
5. Основна частина.
Гра називається: «Звук-чарівник» − дитина повинна замінити один звук на інш., щоб утворилося нове слово (шапка (ж), сало (ж), жарко (п), шар(ж), шити (ж), сито (ж) ).
Молодець, добре ми с тобою пограли.
Щось втомились ми сидіти, треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз, на сусіда подивись.
Руки вгору, руки вбоки, пострибай на місці трохи.
Руки ззаду покладемо, головою поведемо.
Дружно ми присядемо і за парту сядемо.
Тихенько сідаємо за парту і продовжуємо наше заняття.
3. А тепер, послухай мене уважно і відгадай загадку: «Довжелезну має шию, дуже вправно крутить нею. Вище всіх вона на вітках соковитий плід помітить…(ЖИРАФА)»; «Пошкребуться тут і там, кішці спокою не дам. Зледачіли б кішки без малої…(МИШКИ)».
Молодець, всі загадки мої намагався відгадати правильно!.
4. Після цього я хочу запропонувати тобі розподілити слова в два стовпчики та записати в перший стовпчик слова в яких є звук [ш], а в другий – слова в яких є звук [ж]. Логопед називає слова (жито, шабля, шар, жатва, жук, шахи, шелест, живопис, шуба, шапка, жаба).
Молодець, добре ти попрацював!
6. Підведення підсумків.
Що тобі найбільше сподобалося сьогодні на занятті і чим? Дитина відповідає: «Мені сподобалося…».
А над яким звуком ми сьогодні працювали? Що ти про нього запамʼятав? Дитина відповідає: « Ми сьогодні працювали над гарною вимовою звуків [ш-ж]».
Молодець! Заняття закінчено, до побачення.