Заняття-подорож “Пошуки таємниць з Алісою у країні Див”
Тема: Диференціація звуків [К] - [Х]. Лексична тема «Осінь»
Мета: уточнити знання про звуки К і Х, навички правильної вимови і розрізнення звуків у словах, реченнях, зв’язному мовленні; розвивати та корегувати фонематичний слух і сприйняття, звуковий аналіз і синтез;
дрібну і артикуляційну моторику, дихання і силу голосу, зв'язне мовлення шляхом складання речень, описової розповіді; збагачувати знання про довколишній світ та світ уявний, фантастичний; виховувати дружню взаємодію, прагнення допомагати, бути корисним оточуючим
Обладнання: презентація, відеозаписи, таблиця «Дихальні вправи» , дошка з ілюстративним матеріалом, карта подорожі, імпровізовані скриньки з «таємницями», маски, шнурівки-черевики, роз даткові картки в конвертах, планшети для звукового аналізу, мнемо таблиці, картки-схеми
Хід заняття.
І. Організаційний момент
1. Вітання
Логопед:
Доброго дня вам!
Діти:
Доброго дня!
Логопед:
Все навкруг добрим хай буде щодня.
Дорослі і діти, звірята і квіти
Радію я зустрічі з вами щодня!
- Діти, ми привітались з вами, а тепер давайте разом привітаємось з оточуючим світом!
- Добрий день, квіточко! (Пальці рук широко розставлені, утворюють промінці.)
- Добрий день, квіточко! (Долоні притиснути боковими краями, мізинці й великі пальці притиснути один до одного, решта пальників утворюють пелюстки квітки, що розпустилася.)
- Добрий день, пташечко! (Великі пальці переплетені, а чотири інші стиснути до купи, імітуючи крила птаха, який летить.)
- Добрий день, метелику! (Рука кладеться на руки біля зап’ястя, пальці рук притиснуті імітують крила метелика.)
- Добрий день, змійко! (Руки притиснуті одна до другої у вертикальному положенні, імітує змію, яка повзе у траві.)
- Добрий день, зайчику! (Пальці стиснуті в кулак, лише вказівний і середній витягнуті, імітують вушка зайчика.)
- Добрий день, корівко! (Мізинець і вказівний витягнуті, а решта притиснуті до середини долоні.)
- А тепер, будь ласка, привітайтесь з нашими гостями.
2. Робота над уточненням артикуляції звуків
- Візьміть дзеркала і скажіть звуки [К] і [Х]. Які це звуки, чим вони схожі, чим відрізняються?
Діти: Це звуки приголосні. При їх вимові у роті існує перешкода, язичок стає гіркою, струмінь повітря - короткий, переривчастий. Звуки [К] і [Х] - глухі, тверді.
3. Демонстрація відео фрагментів вимови звуків [К] - [Х].
- Звуки ми чуємо і вимовляємо, а бачимо, читаємо і пишемо - що? (Літери).
ІІ. Повідомлення теми і мети заняття
- Діти, сьогодні нас чекає не звичайне заняття, а заняття-подорож, під час якого ми познайомимось з дівчинкою Алісою, яка потрапила у неймовірну пригоду у фантастичній країні Див. Разом з Алісою ми помандруємо на пошуки таємниць, віднайшовши які, допоможемо нашій героїні визволити маленького білого кролика від чарів лихої Червоної Королеви. Разом з тим ми будемо закріплювати навички правильної вимови і розрізнення звуків [К] та [Х] у словах, реченнях, зв’язному мовленні, розвивати дихання, моторику наших ручок, учитись складати речення та описову розповідь. Бажаю вам успіхів, дружної взаємодії та задоволення від результатів нашої спільної роботи.
ІІІ. Основна частина
Знайомство з картою подорожі. Інструктаж, з якого діти дізнаються, що, мандруючи різними станціями та виконуючи завдання від казкових персонажів, їм слід зібрати шість таємниць, які у фіналі подорожі обміняють у королеви на звільнення від чар білого кролика.
(Таємниці у імпровізованих скриньках прикріплені на фліпчарті біля карти подорожі)
Станція «Зустріч з Чеширським котом»
Коментар логопеда:
- Діти, цей незвичайний персонаж дуже любить казки. Отримати таємницю на його станції можна буде лише тоді, коли ми потішимо його казкою.
Артикуляційна зарядка «Казка про неслухняний язичок»
- Молодці, діти ви впорались з першим завданням. Можете отримати першу «таємницю».
Станція «Капелюшник і Химерний заєць»
Коментар логопеда:
- Далі наш шлях веде до двох нерозлучних друзів, які увесь вільний час проводять за чаюванням та бесідами. Але сьогодні вони посварились за володіння таємницею. Наше завдання полягає в тому, щоб їх помирити. Тоді таємниця буде нашою! У вас на партах є маски – капелюхи та вуха кролика. Пропоную вам об’єднатись у дві команди: команду Капелюшників та команду Химерних Зайців. Обирайте маски та попрацюємо в групах.
Але, перш ніж почати, нам треба допомогти Химерному Зайцеві зав’язати шнурівки на його черевиках.
Пальчикова вправа «Зав’яжи шнурівку»
Завдання 1. Сортування слів
Фонематичний аналіз і синтез:
- Розкладіть картинки на дві групи, у відповідні конверти з літерами К та Х
Завдання 2. Звуковий аналіз слова
капелюх (діти виконують на планшетах).
Завдання 3. Продовж речення
- Підніміть картинку, доповніть речення:
По степу мчить вороний... (кінь). На сонечку гріються пухнасті ... (кошенята). Соня читає цікаву ... (книгу). У лісі виріс червоний ... (мухомор). Увечері бджілки сховались у … (вулик). Над морем літає галаслива…(чайка). Насінням ласує рудий…(хом’як)
- Які ж ви молодці! Завдання виконали, героїв помирили. І вони згодні подарувати вам таємницю. (Дитина знімає другу «таємницю»)
Станція «Пляшечка і тістечко»
Коментар логопеда:
- Коли наша Аліса падала в глибочезну нору за кроликом, вона встигла схопити з полиць на стінах дві дуже корисні речі, які дали їй змогу змінювати власні розміри. На станції, яка так і зветься «Пляшечка і тістечко», маємо наступне завдання.
Утворення зменшувально-пестливої форми слів за зразком.
Зразок: Ліжко – ліжечко;
квітка - …;
замок - …;
куток - …;
халат - …;
лантух - …;
пастух - …;
вухо - …
(Після виконання завдання діти отримують третю «таємницю»)
Станція «Синя Гусінь»
Завдання на цій станції – розповісти Синій Гусіні про осінь.
Руханка. Осінній таночок
Лексико-граматична робота.
Складання речень про осінь за допомогою мнемо таблиць
(Після виконання завдання діти отримують наступну «таємницю»)
Станція «Черепаха Квазі»
Опис тварини з використанням прийомів ейдетики
|
|
|
|
|
|
Завдання: Описати тварину(за вибором дітей, використовуючи таблицю, у якій умовні позначення означають:
(Після виконання завдання діти отримують наступну «таємницю»)
Станція «Труляля і Траляля»
Хитрий ховрашок
наносив зерна мішок.
Вліз в комірку ховрашок,
лускає зерна мішок
Станція «Червона королева».
На цьому етапі діти ознайомлюються з текстами «таємниць» та «обмінюють» їх у Червоної королеви на кролика
Завдання: відновити речення, вставивши пропущені букви К або Х
(Після закінчення виконання завдання дітьми на екрані з'являється відео, на якому - маленьке біле кроленя)
ІІІ. Підсумки заняття
Рефлексія