Логопедичне заняття "Прийменники. Хто людям добра бажає, той сам його здобуває».

Про матеріал

Логопедичне заняття з учнями-дисграфіками 3-4 класів. Мета заняття: закріпити навички вживання та написання прийменників зі словами; формувати вміння добирати потрібний прийменник у словосполученні та реченні, узгоджувати слова за допомогою прийменників. Збагачувати словник з морально-етичної теми, добирати синоніми, антоніми.

Перегляд файлу

Логопедичне заняття з учнями-дисграфіками 3-4 класів.

        Тема:    Прийменники.

             «Хто людям добра бажає, той сам його здобуває».

Мета:

Корекційна: закріпити навички вживання та написання прийменників зі словами; формувати вміння добирати потрібний прийменник у словосполученні та реченні, узгоджувати слова за допомогою прийменників.

Граматична: формувати вміння правильно писати відмінкові закінчення та узгоджувати слова.

Розвиваюча: розвивати слухову та зорову  пам'ять, увагу,  мислення, зв’язне мовлення.

Лексична: збагачувати словник з морально-етичної теми, добирати синоніми, антоніми.

Обладнання: таблиця прийменників, картки, м'яч, «Скринька добрих справ».

 

Хід заняття

І. Орг. момент.

А) Психологічна настанова:

  Буду я уважно слухати,

 Все, що треба пам’ятати,

 Чітко, вірно говорити,

 Намагатись більше знати.

Б) Артикуляційна гімнастика.

ІІ. Основна частина.

  1. Аналіз тексту, написаного на дошці.  (прийменники в тексті пропущені)

Миколка … татком повісили … вікном годівничку. … неї постійно злітались птахи. Вони були вдячні людям … піклування.

     Бесіда за текстом.

  • Які слова треба дописати для кращого розуміння тексту?
  • Прочитайте цей текст з прийменниками. (по ходу читання вставляються прийменники)
  • Який текст більш зрозумілий? Чому? (щоб правильно побудувати  речення, необхідно пам'ятати про маленькі, але дуже важливі слова, без яких речення втрачає зміст)
  • Як називаються ці слова?

Мета: Сьогодні на занятті ми повторимо, які є прийменники, для чого вони служать , як пишуться зі словами. Будемо вчитися правильно вживати їх в усному та  писемному мовленні. Запишіть тему.

Ще ми сьогодні поговоримо про добрі вчинки і складемо « Скриньку добрих справ». Девізом заняття будуть слова: «Хто людям добра бажає, той сам його здобуває».

- Як поставилися Миколка з татком до пташок?

Отже, перший добрий вчинок – піклування про пташок ( запис прикріпляється до скриньки).

Для того, щоб наповнити нашу скриньку, пригадаймо все про прийменники.

  1. Повторення відомостей про прийменники.
  • Що таке прийменники?
  • Які прийменники ви знаєте? (таблиця) Зверніть увагу на написання складних прийменників із-за, з-під.
  1. Вправа на розвиток уваги «Хто найуважніший?». Порахуйте, скільки прийменників ви зустрінете у картці. (індивідуальні картки)
  2. Вибірковий диктант. Виписати прийменники зі словами з тексту.
  • Бесіда за текстом.

На околиці села жили дідусь і бабуся. Вони часто хворіли. Настала зима.       Біля хати понамітало багато снігу.

Якось у двері хтось постукав. Це учні прийшли допомогти хворим. Петрик, Сашко побігли по воду, Юрко – за ліками. Оленка прибрала в кімнаті. Кожного дня навідувались діти до стареньких. Вони приносили тепло і радість у дім.

  • Яку добру справу зробили діти?
  • Чому вчить цей текст? (доброму відношенню до літніх людей, доброзичливості, чуйності)
  • Продовжуємо складати «Скриньку  добрих справ». Отже, наступний добрий вчинок – допомога людям, чуйність.
  • Я читаю речення, а вам треба виписати прийменники зі словами, до яких вони відносяться.
  • Як ви будете писати прийменники з наступними словами? Пояснюємо ланцюжком.
  1. Щоб зрозуміти, для чого служать прийменники, виконаємо наступну вправу. Зв'яжіть слова у словосполученні за допомогою прийменників. (словосполучення з пропущеними прийменниками написані на дошці, малюнки)

Пароплав … море

Кіт … стіл

Гніздо … дерево

Їжак … паркан

Місяць … небо

  • Для чого служать прийменники? (пов'язують слова у словосполученні і реченні). Це службова частина мови.
  1. Гра «Поле пригод». Діти крутять стрілочку, яка зупиняється на малюнку. За  цим малюнком  потрібно скласти речення з прийменником.
  2. Робота в парах.  Вставити потрібний прийменник у вірші.

Змайстрував мій братик Гриць

Гарну хаточку … птиць.

Он … дереві вона

… садку … вікна.  (у, для, біля, на)

 

… рецепту на базарі

Дятел вибрав окуляри.

Натягнув собі … ніс,

Полетів трудитись … ліс.  (на, в, по)

 

Проти ночі … травиці

… курник повзе лисиця.

Напоролася … вила,

Цілу ніч … болю вила.  (по, на, від, у)

 

Песик шишку … лісу ніс

І поранив собі ніс.

Довелось Трезора звати,

Щоб наклав пов'язку … вати.  (з,з)

  1. Фізхвилинка. Гра з м'ячем «Скажи навпаки». (діти добирають прийменники-антоніми)

У школу – зі школи

До дошки – від дошки

Під столом – над столом

За воротами – перед воротами

Із дупла – в дупло

Від дверей – до дверей

На коробку – під коробку

  1. Виправити смішні речення.

а)Дід у печі – дрова на печі.

На столі чобітки – під столом огірки.

Вівці в морі – риба в полі.

Мишка на вікні – а кішка у норі.

На столі Івась – під столом карась.

Діти вчаться в полі, а комбайн працює в школі. .

 

б) «Плутанина»

Геть усе, усе на світі

переплутав хлопчик Вітя.

Каже: «Діти вчаться в полі»,

а комбайн працює в школі,

всіх людей стрижуть в лікарні,

а лікують – в перукарні,

ми книжки берем в аптеці,

ліки – у бібліотеці».

От який Вітьок дивак!

Ти ж бо знаєш – це не так!

Діти, звісно, вчаться …,

а комбайн працює …,

ми лікуємось …,

стрижемося …,

ліки беремо …,

а книжки – … .

(Г. Малик)

 

  1. Самостійна робота.  (за картками)

Послухайте текст про цікавий випадок з дикої природи. Читання тексту( або можна подивитись відео).

Крокодил підстеріг антилопу  на озері .Він міцно вчепився їй за ногу і потягнув  у воду. Бідна антилопа з усіх сил відбивалася від хижака, однак сили покидали її. Крокодил повільно , але впевнено тягнув здобич у воду.  Раптом  із води виплив  бегемот і почав відбивати антилопу від крокодила. Потім бегемот   занурив у воду  свої губи і поніс вологу антилопі.

 Бідна антилопа ледве піднялась на ноги і шкандибаючи пішла з води. Це диво!

 

  • Який цікавий випадок описано у цьому тексті?
  • Що ви можете сказати про поведінку бегемота?  Яке почуття він проявив до антилопи? (бегемот проявив милосердя до антилопи, це милосердя сильної тварини до слабкої)
  • Як ви розумієте значення слова «милосердя»? (милосердя – це робити добро)

Милосердний – який виявляє добре, співчутливе ставлення до кого-небудь.

Милосердя – добре, співчутливе ставлення до кого-небудь, вияв жалості. (словник)

  • До слова милосердя доберіть слова однакові за значенням. (співчуття, милосердя, чуйність, доброзичливість) – таблиця
  • Як називаються ці слова? (синоніми)
  • То чому вчить цей текст? (милосердю і співчуттю)Продовжуємо складати «Скриньку добрих справ».

Переписати текст, вставивши потрібні прийменники, та написати слова у відповідному відмінку.

Крокодил підстеріг антилопу … (озеро). Він міцно вчепився … (антилопа). Раптом … (вода) виплив бегемот. Він занурив  … (вода) свої губи і поніс вологу антилопі.

  1. Твір-мініатюра за поданим початком. Дописати кінцівку текста, використовуючи в реченнях прийменники. Виділити прийменники.

Був холодний зимовий ранок. Хотілося швидше добігти до школи. Та раптом Вірочка з Іванком зупинились здивовані. Перед ними на стежці сиділо мокре кошеня і жалібно нявчало…

-    Вам треба дописати, що далі діти зроблять з кошенятком.

  • Який добрий вчинок зробили діти? (турбувались про кошеня, допомогли йому)
  • А ви допомагали тваринам?
  • Треба проявляти турботу. («Скринька..»: турбота про тварин)
  1. Висновок.

-Подивіться, скільки добра зібрали ми в скриньку ! Щоб робити добрі справи, якими ми повинні бути?

Усе, що є кращого в житті людини, осяяне добром. Отже, давайте завжди творити добро! Хто людям добра бажає, той сам його здобуває.

ІІІ. Підсумки заняття.

  • Яку службову частину мови ми сьогодні повторювали?
  • Для чого служать прийменники?
  • Як вони пишуться зі словами?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Артеменко Руслана Дмитрівна
    Дякую за цікаву розробку.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Логопедія, Розробки уроків
Інкл
Додано
15 листопада 2018
Переглядів
1586
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку