формувати правильну вимову звуків [л], [л] і [в]у складах, словах і реченнях; розвивати фонематичний слух, зорову та слухову пам´ять, увагу; виховувати правильну вимову [л], [л] і [в].
Тема: Диференціація звуків [л], [л`] і [в], у складах, словах і реченнях
Мета: формувати правильну вимову звуків [л], [л] і [в]у складах, словах і реченнях; розвивати фонематичний слух, зорову та слухову пам´ять, увагу; виховувати правильну вимову [л], [л] і [в].
Обладнання: набір малюнків, схеми, фішки, вірші.
Хід заняття
І. Організаційний момент (-1-2 хв.).
ІІ. Основна частина (15-20 хв.).
1. Повідомлення мети заняття. Бесіда логопеда з дітьми (1-2 хв).
2. Логопедична зарядка.
Дихальні вправи
Методична порада: Вправляти в спрямованому струмені видихуваного повітря під час виконання вивчених дихальних вправ.
Тренування нижньодіафрагмального дихання
Вправи «Здування легких предметів», «Хто вище?», »Фокус».
«Хто більше скаже слів без зупинки?».
Виконання: з вихідних позицій: стоячи, сидячи, у русі.
Вироблення цілеспрямованого струменя видихуваного повітря
Вправи «Подути на широкий язик».
«Здування з кінчика язика» (можна покласти паперову кульку, сніжинку тощо),
«Здування паперових смужок» (паперові смужки, «дощик» піднести до рота та н..
Артикуляційна гімнастика
Методична порада: Виконувати вивчені вправи для зміцнення органів артикуляції, вдосконалення їхньої рухливості й координації.
Методична порада: Самостійно утримувати верхнє положення язика й утворювати щілину між боковими краями язика й корінними зубами.
Вправа «Зробити широкий язик» Мета: виробляти вміння утримувати язик в розслабленому положенні.
Вправа «Смачне варення» Мета: виробляти рух широкого переднього краю язика вгору.
Вправа «Пароплав гуде» Мета: виробляти підйом спинки язика вгору.
Виконання: розкрити рот і вимовляти звук [и] (як гуде пароплав).
Вправа «Індик» Мета: виробляти підйом язика вгору і рухливість його передньої частини.
Виконання: робити рухи вперед-назад кінчиком язика, спочатку повільно, потім прискорювати темп, поки не почуються звуки [бл-бл…].
Вправа «Гойдалка» Мета: виробляти вміння швидко міняти положення язика, необхідне при поєднанні звука [л] з голосними звуками [а], [и], [о],[у].
Вправа «Клацання кінчиком язика» Мета: укріплювати м’язи язика і виробляти підйом язика вгору.
Вправа «Беззвучне клацання кінчиком язика» Мета: виробляти рух язика вгору й допомогти визначити місце його під час вимови звука [л].
Голосові вправи
Методична порада: Виконувати вивчені вправи на поєднання голосу, видиху та артикуляційної позиції.
Вправа «Відгук» Мета: укріплювати голосові зв’язки. Зуби, губи зімкнені. Виконання: відгукуватися на звернення логопеда коротким звуком [м-м-м].
Вправа «Микання» Мета: укріплювати голосові зв’язки. Зуби, губи зімкнені. Виконання: відгукуватися на звернення протяжним звуком [м-м-м….].
Вправа «Мугикання» Мета: укріплювати голосові зв’язки. Зуби, губи зімкнені.
Виконання: відгукуватися на звернення логопеда протяжним звуком [мг-мг].
Вправа «Голосні звуки» Мета: укріплювати голосові зв’язки.
Виконання: повторити протяжно на видиху за логопедом [а-а-а, е-е-е, о-о-о].
Вправа «Хор голосних звуків» Мета: укріплювати голосові зв’язки.
Виконання: повторити протяжно на видиху за логопедом [а-е-о, а-е-о, а-е-о] та інші голосні звуки.
3.Вивчення нового матеріалу.
3.1. Порівняння правильної артикуляції звуків [л], [л´] і [в],
3.2. Визначення на слух звуків [л], [л´] і [в] на фоні звуків, складів, слів:
а)[в], [л], [с], [п], [м], [л´], [в], [к] та ін.;
б)ве, ло, лу, льо, ув, лу, лю, ва, лі та ін.;
в)вік, вата, ліг, канава, ліки, поля, вазелін, земля, люк, полюс, вазон.
3.3. Диференціація вимови звуків [л], [л´ ] і [в], у складах:
ві-ву-лі-лу |
-ув-лі-ул-лі-ул |
льо-вю-льо-вю |
ву-лю-лу-вю |
ля-вю-вя-лю |
яв-ля-яв-ля |
вю-льо-вю-льо |
вя-ва-ля-ла |
лю-ву-лю-ву |
юв-вю-юл-лю |
ві-ів-лі-іл |
вю-льо-лу-ві |
ві-лу-ві-лу |
ул-ві-ув-лі-ул |
льо-вю-вьо-лю |
ув-юв-ул-юл |
3.4. Диференціація вимови звуків [л], [л´ ] [в] у словах.
3.4.1.Логопед просить дітей придумати слова зі звуками [л] і [в].
Ті діти, які називають слова, сідають за столи. Логопед вішає на дошці предметні малюнки. Усі діти визначають перший звук у словах: веселка, лелека, вовк, віник, лижі, листя, лопата, вінок.
3 .4.2. "Запам´ятай і повтори". Віз, ліс, ваза, лоза; упав, дятел, котел; звук, балет, сова, голка.
3.4.3. "Додай слово".
Логопед читає початок речення, а діти повинні його закінчити:
Квіти ставимо у... (вазу).
Після дощу на небі з´явилася... (веселка).
З дерев опадало... (листя).
Ґудзики пришивають... (голкою).
3.4.4. "Складання речення з опорними словами´.
Схеми речень: Василько, мамину, впустив, ваза. Вова, велосипед, на. їхав. Квиток, автобус, в, кондуктор, дав. Лимон, стіл, на, лежав. Відлига, березень, в, почалася. У, заболіло, вушко, Тані.
4. Фізкультхвилинка з елементами самомасажу.
- Уявімо, що зараз холодно, мороз, і в нас дуже замерзли ручки. Ми розітремо кожен пальчик, розігріємо ручки, а потім вдягнемо рукавиці (виконуються вправи самомасажу рук за наслідуванням рухів логопеда):
5. Закріплення нового матеріалу.
5.1. Послухати й переказати з опорою на малюнки і запитання логопеда оповідання "Веселка в небі".
Над ставком у хмарі грає веселка. Від сонця до землі барвистий міст. Це сонечко п´є воду. Воно й збудувало веселку. Бо сонечко таки стомилося, і йому хочеться пити.
(В. Сухомлинський)
5.2. Вивчити вірші.
* * *
Літом ластівка літає,
Ластів´ят малих навчає:
- Не лінуйтесь, ластів´ята,
Вчіться літечком літати.
Бо як літо відлітує,
Ми за море помандруєм.
* * *
Вовк до школи не ходив,
Вовк уроків не учив,
Не читав і не писав,
І по нотах не співав,
Так, нічого він не знав.
5.3. Запам´ятайте прислів´я та поясніть їхній зміст:
Глянь у воду на свою вроду.
Під лісом живу, а соломою топлю.
Маєш голову, май же й розум.
Ластівка день починає, а соловей кінчає.
5.4. "Навпаки".
До поданих слів доберіть слова з протилежним значенням (добрий - злий) і складіть із ними речення: великий, чистий, товстий, чорний, високий, широкий, довгий, глибокий, дорогий, теплий, темний, гострий, веселий.
5.5. "Кому який подарунок?".
Логопед пропонує дітям подарувати своїм друзям Валі та Лілі іграшки-подарунки (предметні малюнки). Лілі - ті, в назві яких є звук [л], а Валі - зі звуком [в].
III. Підсумок заняття.