План-конспект логопедичного заняття тема:
«Великодня історія»
Батькам рекомендується
Дати дитині початкове уявлення про святкування Великодня; ознайомити з писанкою та крашанкою, запропонувати показати чи назвати їх. Разом з дитиною роздивитись ілюстрації, промовляючи все побачене: Це пасочка, це крашенка, це кошик та ін.
Запропонуйте малюку показати: Де пасочка? Покажи писанку та ін.
Далі ви пропонуєте принести все те, що дитина побачила на картинці.
Роздивляючись сюжетні малюнки озвучуйте всі дії людей. Запитайте дитину:
Де дівчинка? Що вона робить? Де іде? Де несе?
Мета: Формувати у малюків переконання через відродження
національних звичаїв, обрядів; ознайомити зі скарбницею усної
поетичної творчості, підтримувати бажання вчити уважно слухати,
імітувати рухи дорослого, грати в народні ігри, малювати пальчиками,
називати (показувати) та звуконаслідувати свійських тварин.
Розвивати мовний апарат, правильну вимову, чітке мовлення, робити артикуляційні, пальчикові, дихальні вправи.
Обладнання: Магнітофон, ілюстрації до свята, кошик з писанками, малюнки із зображеннями курочки, каченяти, собачки, козлика, котика, біле яйце, стіл, на якому паска, свічка, яйця, хустинка, велике біле яйце з паперу.
Хід заняття
На столі паска, крашенки, писанки, гілочка верби, вода.
Дітина уважно слухає розповідь дорослого, та розглядає разом з батьками ілюстрації.
Звучить запис співу птахів та журчання струмочків.
Гей, Великдень!
Гей, весна!
Що несе мені вона:
Сонце, квіти і в додаток
Ціп’яток курчаток,
Пташеняток у садку,
Зайченяток у ліску,
На голівоньку вінок,
А у кошик-крашенок.
Дорослий: Сьогодні у нас святкове заняття, бо до нас йде велике свято Великдень. Це свято завжди настає навесні. Люди готуються до нього, прибирають гарно в хаті, печуть смачний хліб — паску, фарбують та розписують яйця.
Багато людей на це свято йдуть до церкви, несуть святити паску, яйця, потім приносять їх до дому, і починають сніданок з того, що принесли.
А у нас дома є пасочки та крашенки? Коли люди йдуть до церкви, то чують, як там дзвонять дзвони. Послухаймо!
В аудіозаписі звучить пасхальний дзвін. Покажи на малюнку, що звучало?
Дорослий: Пропоную тобі пограти в гру «Я печу, печу, печу…»
Дітина відтворює рухи дорослого під українську народну мелодію
Варіант 1. Гра-імітація «Я печу, печу, печу…»
Я печу, печу, печу
Діткам всім по калачу.
Маком я їх потрушу,
В піч гарячу посаджу. Шусть!
Випікайтесь, калачі
У натопленій печі!
Буду друзів пригощать,
Калачами частувать.
Варіант 2. Гра-імітація «Я печу, печу, печу…»
Я печу, печу, печу
Гарну пасочку спечу
Ой печу, ой печу
Гарну пасочку спечу
(Перекладання долоньки на долоньку)
Вправи на дихання
Дорослий: Добре, пасочку спекли. Вона гаряча (ааааа), треба її остудити
(дмухання). А тепер понюхаємо, яка вона духмяна, запашна, солоденька!
Артикуляційна вправа « Смачненька пасочка» (Облизати губки)
Дорослий:. А тепер повертайся на місце.
Дитина сідає на місце. Дорослий показує писанки та крашенки.
Дорослий: Поглянь, що у кошику є? (Яйця).
Скільки їх? (Багато). Які вони? (Різнокольорові).
Поглянь, які гарні писанки та крашенки!
Розмальовують їх так гарно тільки в Україні. Коли яйця фарбують в один колір — червоний, синій, жовтий, тоді називають крашенками.
А коли розписують різними візерунками, тоді називають писанками.
Мовна розминка «Великодні писанки»
Дорослий: Я знаю казочку про писанку.
Хочеш послухати? Умощуйся зручніше, слухай уважно!
КАЗОЧКА
(театр малюнків)
Одного разу курочка (малюнок) знесла яєчко, таке гарне, біленьке (малюнок).
Бабуся побачила, поклала його до кошика, щоб зробити писанку, а сама пішла до хати.
Яєчко не захотіло лежати в кошику та покотилося.
Тут його побачило каченя. Каченя здивувалося, та й питає: «Що це за диво таке?».
А яєчко говорить, що бабуся його до кошика поклала, щоб воно писанкою стало. А каченя каже: «Щоб писанкою стати, треба спочатку тебе пофарбувати». Згадаймо, як розмовляє каченя? (Кря-кря!).
Воно змахнуло своїми крильцями, яєчко стало жовтеньким. Ось таким!
А потім до яєчка наблизилося козеня (малюнок).
Воно на яєчку намалювало свій малюнок ріжками. Як козеня розмовляє? (Ме!).
За козенятком прийшло цуценя. Воно також намалювало малюнок. Як цуценя розмовляє? (Гав!).
А потім прибіг маленький котик, він теж намалював свій знак. Як котик каже? (Няв!).
А бабуся прийшла і побачила, що яєчко стало писанкою, бо його спочатку каченя пофарбувало, потім свої малюнки намалювали козлик, цуцик і котик.
Ось так яєчко перетворилося на писанку.
Дорослий: Гарна казочка! Тобі сподобалася? Пограймо!
Зараз я тебе навчу, як можно гратися з писанками. Писанки можно крутити ось так, щоб дізнатися, чия писанка довше крутиться. А можно постукатися, щоб визначити, яка писанка є найміцнішою. А ще писанки можно котити. Чия писанка далі відкотиться? Ось так! (Показує). Хочеш погратися?
Гра «Доповзи (дотягнись) до писанки»
Гра «Чия писанка далі покотиться?»
Дорослий: Дуже весело ми грали!
Тобі подобається яйце? Гарну можно з нього зробити писанку. Я тобі пропоную зробити гарну писанку разом, як у нашій казочці маленькі звірята. А коли зробимо свою писанку, то ми її покажемо нашим бабусям та дідусям. Добре? Тоді мершій до роботи.
Дрібна моторика
Малювання пальчиками «Великодні писанки»
Звучить запис пісні «Розмалюю писанку»
Обладнання: Фарби 4 кольорів ( жовта, червона, синя, зелена).
«Яйце» вирізане з білого картону чи аркушу паперу, вологі серветки.
Поради батькам.
Спочатку покажіть, як опустити вказівний пальчик у фарбу, а потім зробити відбитки подушечкою пальця і обережно відірвати його від аркушу паперу.
Відбитки, незалежно від кольору та фону паперу, можуть відтворювати різні предмети (ягідки,зірочки, сліди). Якщо дитинці знадобиться допомога, обхопіть його руку своєю та допоможіть.
Дорослий: Ти добре працював, молодець! Сьогодні ти познайомився зі святом Великодня та його традиціями. Ще розмальовував гарні писанки-подарунки для дідуся та бабусі.
Рекомендовано виконувати:
Додаток