Логопедичні дозвілля у корекційній роботі вчителя-логопеда
Пошуки нових форм і методів роботи з дітьми молодшого шкільного віку, що мають мовну патологію, привели до ідеї проведення логопедичних дозвілль як підсумкових занять після вивчення певних тем. Крім того, діти таким чином отримують можливість психологічно підготуватися до публічних виступів на святах, що зазвичай їх лякає і, іноді, стає причиною мовного негативізму, діти стають більш комунікативними, більш впевниними у собі.
Ефективними і цікавими для дітей бувають різні варіанти організації занять з використанням:
Теми і сюжети таких занять можуть плануватися з урахуванням побажань дітей або розвиватися у формі спільної творчості логопеда і дітей при провідній ролі логопеда.
Незвичайна форма занять викликає інтерес у дітей, допомагає узагальнювати і закріплювати отримані знання. Підбираючи матеріал для заняття, логопед враховує мовні можливості дітей. Текст проговорюється на індивідуальних заняттях з логопедом.
Підбір хореографічних елементів, вивчення рухів, а також пісень, музичних жартів здійснюються разом з вчителем музики та педорганізатором на додатковихих заняттях.
Участь дітей з мовною патологією в логопедичних дозвіллях допомагає їм набути досвіду публічних виступів, збагачує їх новими емоціями, вчить виконувати правила спільних ігор або дій, в ігровій формі закріплюються отримані знання, вміння і навички.
Заняття-розвага. Тема: "Звук Л"
Мета: автоматизація звука Л у складах, словах, реченнях та зв’язанній мові.
План заняття
1. Гра "Докажи слівце".
2. Складовий аукціон.
3. Гра "Вгадайка-ка!"
4. Гра "Дізнайся слово".
5. Гра "Відгадай загадку".
6. Гра "Ромашка".
7. Гра "Чий улов більше?"
8. Гра "Дізнайся прислів'я".
9. Конкурс скоромовок.
10. Гра "Поясни вираз".
11. Гра "Хто отримає приз?".
12. Конкурс загадок та віршів.
Хід заняття
1. Гра "Докажи слівце"
Логопед читає вірш, діти хором договорюють слова.
2. Складовий аукціон
Чия команда останньою називає слово з запропонованим складом, та й виграє.
3. Гра "Вгадай-ка!"
За словами, сказаними вразбивку, дізнатися слово: ва, лія, кон - конвалія; па, лам - лампа; па, ло, та - лопата; ло, мо, ток - молоток; ва, го, ло - голова.
4. Гра "Дізнайся слово"
За першими звуками названих слів визначити задумане слово.
5. Гра "Відгадай загадку"
Чия команда більше відгадає загадок, та й виграє. Додаються бали, якщо хтось із дітей загадає загадку, в якій є звук Л.
6. Гра "Ромашка"
Зірвати тільки пелюстки із зображенням предметів, в назві яких є звук Л.
7. Гра "Чий улов більше?"
Виграє той, хто більше виловить слів-картинок зі звуком Л, поки грає музика.
8. Гра "Дізнайся прислів'я"
На столі кілька конвертів, в кожному по дві картинки. Потрібно їх назвати, пригадати прислів'я, в якій вони зустрічаються разом.
9. Конкурс скоромовок
Хто більше раз і без помилок виголосить запропоновану скоромовку.
10. Гра "Поясни вираз"
Хто краще пояснить чому ми так говоримо.
11. Гра "Хто отримає приз?"
Проводиться у вигляді естафети. На підлозі лежать три обруча, всередині першого - іграшки, в другому - картинки, в третьому - приз. Надо вибрати:
а) іграшку, в назві якої є звук Л;
б) картинку, в назві якої є звук Л;
в) вбігти в останнє коло, назвати слово зі звуком Л, взяти приз (іграшку, цукерку).
12. Конкурс читців
Читання віршів, загадування загадок зі звуком Л.
Підведення підсумків, називаються найкраща команда і кращі гравці.