Логопедичний урок "Диференціація ш-ж".

Про матеріал
На даний час різко зросла кількість дітей з загальним недорозвитком мовлення, а показник гарного успішного навчання є правильне розвинене мовлення. Будь-яке порушення мовлення, зокрема вимови звуків, відбивається на діяльності і поведінці дітей. Цілком зрозуміло, що без правильної вимови діти не зможуть здобути міцних і ґрунтовних знань з основних наук. Тому уроки з корекції мовлення мають допомогти оволодіти правильною вимовою звуків та звукосполучень, автоматизації, диференціації та формування комунікативних умінь та навичок їхнього вживання.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

                                                                    

 

                                                                     

 

 

Логопедичний урок

З корекції мовлення

В 1-му логопедичному класі

На тему «Диференціація ш-ж»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виконала Кравченко Анна Анатоліївна

Вчитель-логопед санаторної школи-інтернат №22

Оболонського району міста Києва.

 

 

 

 

 

 

 

Київ – 2023

 

Тема: Диференціація ш-ж у складах і словах.

Урок розвитку мовлення - 1 логопедичний клас для дітей з тяжкими порушеннями мовлення.

 

На даний час різко зросла кількість дітей з загальним недорозвитком мовлення, а показник гарного успішного навчання є правильне розвинене мовлення. Будь-яке порушення мовлення, зокрема вимови звуків, відбивається на діяльності і поведінці дітей. Цілком зрозуміло, що без правильної вимови діти не зможуть здобути міцних і ґрунтовних знань з основних наук. Тому уроки з корекції мовлення мають допомогти оволодіти правильною вимовою звуків та звукосполучень, автоматизації, диференціації та формування комунікативних умінь та навичок їхнього вживання.

Методика логопедичної роботи при порушеннях вимови звуків передбачає формування в дітей умінь і навичок правильного сприймання й відтворення звуків. На уроках корекції мовлення я знаходжу найбільш ефективні шляхи навчання дитини правильної вимови (увагу надаю розвитку артикуляційного апарату, розвитку дрібної та загальної моторики,  фонетичному слуху та психічних процесів).

Основною формою роботи з усунення порушень вимови звуків, їх диференціація є підгрупові уроки з корекції мовлення. Підгрупові уроки з корекції мовлення на диференціацію шиплячих звуків проводяться з невеликою групою дітей два-три рази на тиждень, тривалість уроку 40 хвилин. Мета уроку на диференціацію звуків ш-ж – навчити дітей розрізняти звуки «ш»-«ж» і правильно вживати їх у власному мовленні, розвивати слухове сприймання й диференціювати звуки-замінники «ф», «т», «с», «з». Процес диференціації будується на операціях порівняння, до уроків підбирається доступний за змістом лексичний матеріал для диференціацій звуків, всі вправи проводяться у цікавій, ігровій формі.

 

Мета: формувати правильну вимову звуків «ш», «ж» в складах й словах, вміння чути окремі звуки в слові, виокремлювати звуки в складах і словах, розрізняти на слух звуки мовлення; розвивати фонематичний слух, зорову та слухову пам'ять, увагу, дихання, артикуляційний апарат; продовжувати проводити корекційну роботу з розвитку загальної та дрібної моторики; удосконалювати культуру мовленнєвого спілкування, вправляти в зрозумілому для оточуючих висловленні своїх думок, збагачувати словниковий запас; виховувати бажання правильно вимовляти звуки «ш», «ж», задоволення від позитивного результату.

Обладнання: набір предметних картинок, набір наочності для артикуляційних вправ, артикуляційні профілі звуків «ш», «ж», набір ігор, різноманітний мовленнєвий матеріал, логопедичний зошит, таблиці для читання.

Хід уроку:

І. Організаційний момент

(Нервово-психічна підготовка).

Логопед:

-         Добрий день діти. (Привітання.) Доброго ранку сонце привітне…

- Привітаємося із собою (біля люстерка показувати частини тіла, які називає логопед).

-   Доброго ранку, очки, доброго ранку, вушка, доброго ранку, носику.

-  Доброго ранку, ротику.

-  Доброго ранку, зубки, доброго ранку, шийка, доброго ранку, спинка, доброго ранку, животику, доброго ранку, ніжки, доброго ранку, ручки, доброго ранку, голівка.

-  Ось такий красивий я.

- Дорогою до школи ви звернули увагу, як чудово навколо нас. Скажіть, будь ласка, на що ви звернули свою увагу?

- А яка погода на дворі?

- Яка зараз пора року?

- Який день тижня?

- А який у нас зараз урок? (Урок корекція мовлення)

ІІ. Основна частина.

  1.      Повідомлення теми уроку.

-         Сьогодні на уроці корекція мовлення ми з вами будемо вчитися диференціювати звуки «ш» та «ж». В яку країну звуків ми з вами відправимося? (В країну шиплячих звуків).

-         Молодці діти, але що ми повинні підготувати, щоб гарно вимовляти наші звуки? (Ротики, язички, губки, зубки – мовленнєві органи).

-         Що нам в цьому допоможе? (Казка про язичка та віршик «Щоб красиво розмовляти».)

  1.      Логопедична зарядка.

-         Жив собі Веселий Язичок. Жив він у своєму будиночку. А будиночок цей … (ротик). У кожному будиночку є дверці. І в наших будиночках є дверці і не одні. Перші дверці - …. (губи). Другі дверці - … (зуби). (Діти показують). І стеля в цьому будиночку є, вона називається - … (піднебіння). (Діти піднімають свої язички угору до піднебіння). Коли ми мовчимо, і перші, і другі двері у будиночку зазвичай зачинені і Язичка не видно. Але наші язички не звикли сидіти у темному будиночку, вони то вибігають, то знову ховаються в ньому. А щоб краще відчинялися дверцята, які ми вміємо робити вправи?

 Вправи для губок:

«Посмішка-жабка»

(Логопед читає віршик або рахує до10, діти утримують губи у правильному положенні – посміхнутися широкою усмішкою, щоб було видно зуби, як під час вимовляння звука «і»).

Живуть в болоті жабки,

Зелені скрекотушки,

А посмішки у жабок –

Від вушка і до вушка.

«Хоботок-слоник»

(Логопед читає віршик або рахує до10, діти утримують губи у правильному положенні – губи витягнути трубочкою вперед, як під час вимовляння звука «у», губи й зуби майже зімкнені).

Подивися ти на нас,

Слоненятко любе,

Ми навчились хоботком

Утримувати губи.

«Бегемотик»

(Логопед читає віршик або рахує до10, діти утримують губи у правильному положенні – злегка посміхнутися, повільно відкрити рот, як під час вимовляння звука «а», потримати з напруженням рот відкритий 10секунд і повільно закрити рот, розслабити м’язи губ).

Всім відомо: бегемот

Превеликий має рот.

Ми з тобою, я і ти,

Теж відкриємо роти,

Порахуємо до п’яти

І закриємо роти.

«Слоненятко – жабка - бегемотик»

 (Логопед читає віршик, а діти відтворюють названу вправу, вправу можна виконувати за допомогою картинок-символів у формі гри «Подивись та повтори», або на слух; губи утримують діти в кожній позиції 3-5секунд. Гру можна проводити з озвученням рухів губ (у-і-а) і мовчки).

Хобот тягне Слоненятко,

Посміхнулось жабенятко,

Позіхає бегемот,

Широко відкривши рот.

 

- А вправу і для других дверцят?

«Парканчик»

(Логопед читає віршик або рахує до10, діти утримують губи і зуби в правильному положенні – губи і зуби зімкненні; розімкнути губи, показати при цьому зуби).

Спершу зуби ми стискаємо,

Потім губи розкриваємо:

Ось який парканчик білий

Ми усі зробить зуміли.

«Бублик»

(Логопед читає віршик або рахує до10, діти утримують губи, рот в правильному положенні – рот закритий, злегка витягнути губи вперед і округлити їх, як під час вимовляння звука «о»).

Нам легко бубличок зробити:

Слід тільки губи округлити

Так, ніби звук ми кажем «О»,

Ти губками тримай його.

-         Ось наш Язичок висунув кінчик подивитися, яка погода на дворі. (Діти висовують кінчик язика.) Побачив, що на вулиці світить сонечко, і вирішив вийти на двір погратися в … (годинника), на … (гойдалці, гірці), з … (лопаткою), у (хованки):

«Годинник»

(Логопед читає віршик, а діти виконують відповідні рухи – посміхнутися, трохи відкрити рот, висунути язика якомога далі вперед і робити ним рухи праворуч-ліворуч, торкаючись поперемінно куточків рота).

День і ніч іде годинник,

Відраховує хвилини.

Чуєш, стукає: тік-так, тік-так.

Язичок, зроби ось так:

Тік-так, тік-так, тік-так.

«Гойдалка»

(Логопед читає віршик, а діти виконують відповідні рухи – посміхнулися, показали зуди, відкрили рот, поклали широкий язик за нижні зуби з внутрішнього боку й утримувати у такому положенні до 5. Потім підняти широкий язик за верхні зуби з внутрішнього боку і теж утримувати на рахунок до 5. Так почергово 5-6 разів міняти положення язика ).

Я піду у сад зелений,

Там є гойдалка у мене.

Я, неначе птах, літаю:

Опускаюсь – піднімаюсь.

«Гірка»

(Логопед читає віршик, а діти виконують відповідні рухи – посміхнутися, відкрити рот, кінчик язика поставити за нижні зуби, спинку язика вигнути «Гіркою». Потримати на рахунок 5.)

Гіркою язик тримається –

Так ця вправа називається.

«Лопатка»

(Логопед читає віршик, а діти виконують відповідні рухи – посміхнутися, трохи відкрити рот, спокійно покласти широкий передній край язика на нижню губу. Потримати спокійно широкий язик на нижній губі).

Язик лопаткою тримай,

Поки рахую, не ховай:

Раз, два, три, чотири, п’ять –

Можеш ти язик сховати.

«Хованки»

 (Логопед читає віршик, а діти виконують відповідні рухи –посміхнутися, просунути широкий передній край язика між губами, а потім сховати його за нижні зуби. Повторити рухи 5-6 разів).

Мишка з нірки визирає:

А чи кішки тут немає?

Десь тут поруч хижа кішка -

Заховалась в нірку мишка.

-         Наш Язичок сховався в будиночок. Трохи відпочивши Язичок знову вийшов із будиночка. Вийшов, сидить на ганочку (Діти кладуть широкий кінчик язика на нижню губу). Сидить, дивиться навколо. Побачив, як кошеня п’є молоко, і собі став пити.

«Кішечка п’є молоко»

 (Логопед читає віршик, а діти виконують відповідні рухи – посміхнутися, покласти язик «лопаткою» на нижню губу. Зробити «чашечку». Рухати язиком у форі чашечки вперед-назад, наче кішечка п’є молоко).

Всі малята кошенята

Люблять молочко хлебтати:

Попрацюють язичком,

Посмакують молочком.

-         Потім побачив, як хлопчик поїв варення (Діти показують, як вони їдять варення), забруднив верхню губу і став її облизувати. І собі почав облизувати варення з губи.

«Смачне варення»

 (Логопед читає віршик, а діти виконують відповідні рухи –посміхнутися, відкрити рот і широким переднім краєм язика облизати верхню губу, рухати язиком зверху вниз, ніби затягуючи смачне варення в рот).

-         хлопчик облизавши варення взяв м’яч і почав грати в футбол, і нашому Язичку також захотілося зіграти в футбол.

«Футбол»

(Діти роблять вправу для правильного дихання та відпрацьовування довгого видиху – витягнути губи вперед трубочкою, дмухати на ватну кульку, заганяючи її між двома кубиками, що лежать на столі перед дитиною).

-         Погравши в футбол наш язичок подивився вгору на ясне сонечко і побачив білочку на дереві, він привітався з нею(діти піднімають язички до носика ,ніби вітаються з ним), подивився вниз і побачив крота в нірці, також з ним привітався(діти опускають язички до підборіддя). Знову почувши стук, подивився вгору і побачив дятла на дереві, який щось вистукував(діти наслідують стук дятла д-д-д-д), він привітався з дятлом(діти підняли знову язички до носика). Знову допитливий Язичок подивився вниз, побачив в траві коника - стрибунця, який співав пісеньку «Голосних звуків» (діти роблять голосову вправу «Голосні звуки», співають голосні звуки на видиху з логопедом, потім по черзі кожний). А в травичці Язичок побачив ще комашок, які співали свої пісеньки, комарик (діти починають промовляти твердий звук з-з-з-з-з), маленький комарик (діти промовляють м’який звук з’-з’-з’-з’-з’), муху (діти починають промовляти звук ж-ж-ж-ж-ж), а до них повзла змія (діти промовляють звук с-с-с-с-с). Здійнявся на дворі сильний вітер (діти починають промовляти звук ш-ш-ш-ш-ш), а наш Язичок і так стомився, закривши всі двері він ліг спати.

  1.      Вивчення нового матеріалу.
    1.           Диференціація звуків «ш», «ж» в ізольованій вимові.

(діти відтворюють звуконаслідування: як шипить змія; як шелестить листя та ін.).

-         Дітки, давайте згадаємо як шелестить в лісі листя? (діти починають тихо вимовляти звук «ш»).

-         А, коли в лісі здіймається сильний вітер? (діти починають голосно вимовляти звук «ш»).

-         Згадаємо, де знаходиться наш язичок при вимові звука «ш», в якому положенні ротик, що нам допомагає у вимові цього звука?(діти дають відповіді на запитання, логопед показує артикуляційний профіль – губи розкриті несильно, кінчик язичка не торкається верхніх зубів, бокові краї язичка торкаються бокових зубів, за допомогою повітря; губи незначно витягнуту вперед, зуби розімкнені, передній край язика при верхній артикуляції піднімається до твердого піднебіння, утворюючи з ним щілину, бокові краї язика притиснуті до верхніх зубів. При нижній артикуляції передній край язика відтягується назад, вигинаючи й потовщуючи спинку язика, утворює з піднебінням щілину, бокові краї прилягають до бокових зубів.)

-         Молодці діти, згадали як ми вимовляємо звук «ш». А зараз послухайте віршик.

Шепче вітер: «Ша-ша-ша!»

Шубку білочка знайшла!

Шелестить трава похила:

«Шубку білочка купила!»

Шепчеш ти, і вірю я:

«Шубка в білочки своя».

-         Який звук ми найчастіше чуємо в віршику? ( Звук «ш»).

-         Послухайте наступний віршик:

Жив жучок між бур’янами.

Жив без тата і без мами.

Жив і жив, і не тужив –

Жовтим листям ворушив.

Жаба квакнула6 «Попався!» -

Жук завмер, так налякався.

-         А в цьому віршику, який звук ми найчастіше чуємо ? (Звук «ж»)

-         Хто у нас жужить? (жучок, муха).

-         Як ? (Діти починають вимовляти звук ж-ж-ж-ж).

-         Давайте згадаємо, як ми вимовляємо звук «ж»? (логопед показує артикуляційний профіль, а діти дають відповіді – губи незначно розімкнені, через невелику щілину між широким кінчиком язика й піднебіння та включенням голосових зв’язок видихуємо теплий струмінь повітря ).

-         На що схожа буква «ж»? (На жучка).

  1.           Диференціація звуків «ш», «ж» у складах, словах.

(Логопед називає склади, потім слова, якщо діти чують звук «ж» вони хлопають в долоні, якщо звук «ш», вони тупають ногами).

-         А зараз ми пограємо в гру «Який звук я чую», якщо ви почуєте звук «ж» ви хлопаєте в долоні, а звук «ж» ви тупаєте ніжками:

Ша, жа, ши, жи, жба, жби, шо, жо, ошо, аш, ажа, ожо, ож, ши, иш, жу, шу, ше, же;

Шафа, жаба, жук, шум, шия, жир, жар, шар, кожух, шуба, парашут, жуйка, жетон, кошеня, шепіт, жирафа, машина, ожина.

-         Молодці діти, а тепер ми прочитаємо склади і слова, чітко вимовляючи звуки «ш» і «ж». Взяли таблиці для читання і прочитали разом зі мною. (Спочатку логопед читає сам, потім разом з дітьми, потім окремо кожен учень).

-         Ми порівняли як вимовляються ці два звуки, а тепер порівняємо, який вигляд мають ці дві букви на письмі. На що схожа буква Ж, з яких елементів складається? На що схожа буква Ш, з яких елементів складається? Взяли в руки ручки, в зошиті пропишемо гарно букву Ж, Ш та слова – жаба, шпаки (діти разом з логопедом розповідають на що схожі ці букви та прописують їх у зошиті – хвилинка каліграфії).

  1.           Повторити чистомовки, чітко вимовляючи звуки «ш», «ж».

Ша – ша – ша, ша – ша - ша – мишка в гості поспіша.

Шу – шу – шу, шу – шу – шу – яблук натрушу.

Ашка – ашка –ашка – підгоріла кашка.

Аш – аш – аш – я купив гуаш.

Жа – жа – жа, жа – жа – жа – бачив я вужа.

Жу – жу – жу, жу – жу – жу – правду я кажу.

Же – же – же, же – же – же – заховався вже.

Жи – жи – жи, жи – жи – жи – тепер біжи.

-         Молодці, всі гарно старалися промовляти чистомовки. А тепер в зошитах зробимо дві колонки, в першу колонку ми будемо записувати слова з звуком «ш», а в другу з звуком «ж». (Логопед диктує слова, діти записують їх у відповідну колонку,  в процесі роботи логопед слідкує за правильністю виконання завдання).

Жаба, шапка, штани, жар, шар, желе, шахи, шишка, ніж, ожина, вантаж, шоколад.

Фізкультхвилинка: пальчикова гімнастика.

-         Втомилися наші ручки? Зробимо пальчикову гімнастику:

Вправа «Щучка»

(Діти простягають долоні й рухають зап’ястями вправо-вліво).

Щука здобич виглядає,

А карасик не дрімає,

Швидко хвостиком махає

І від щуки утікає.

Вправа «Коза»

(діти ставлять долоні  донизу. Вказівний палець та мізинець виставлені вперед. Середній та безіменний пальці протиснуті до долоні та обхоплені великим ).

Кізонька рогата,

Сива й бородата,

Розкажи нам, де була?

Що ти їла, що пила?

Подружись із нами,

Та не бийсь рогами! М-м-ме.

  1.      Закріплення вивченого матеріалу.

Вправа «Послухати і чітко вимовити скоромовку»

 

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Розробки уроків
Інкл
Додано
25 жовтня 2023
Переглядів
565
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку