17 липня о 18:00Вебінар: Відеоуроки: як створювати якісний контент для Ютубу

"Лялька - мотанка". Види ляльок та традиції України.

Про матеріал
Лялька - мотанка. Види ляльок мотанок. Історія. Пристосування та виконання послідовності ляльок - мотанок.
Перегляд файлу

                          

 

 

 

 

 

 

 

 

Відкритий урок з трудового навчання

6 клас

Тема: Оздоблення ляльки – мотанки.

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала Довбиш О.О.

 

Тема: Оздоблення ляльки – мотанки.

Мета: розширити знання учнів про способи оздоблення ляльки – мотанки, вчитися оздоблювати ляльку – мотанку, закріплювати навички роботи з тканиною, нитками.

Виховувати почуття прекрасного, естетичний смак.

Обладнання: зразок ляльки – мотанки, тканина, різнокольорові нитки.

Тип уроку: комбінований.

Знати: способи оздоблення ляльки – мотанки.

Вміти: виконувати оздоблення ляльки мотанки.

                                              Хід уроку.

І – Організація класу.

1. Привітання.

2. Підготовка робочих місць до роботи.

ІІ – Актуалізація опорних знань учнів.

Виступи учнів з повідомленнями про ляльку – мотанку.

(На дошці зображення ляльок).

  1. Мотанка – це й іграшка, й оберіг. У дохристиянські часи мотанку робили з найпростішого матеріалу – сіна, клаптиків тканини, ниток, стрічок. Люди знали, лялька не може бути на когось подібна. Мати, створюючи доньці іграшку, ніколи б не наважилась намалювати очі, ніс або губи. Замість людських рис у неї на обличчі хрест – символ сонця.
  2. Лялька – мотанка – це маленький витвір мистецтва. Назва такої ляльки походить від технологічних особливостей її виготовлення. Всі деталі міцно примотуються ниткою, вузлики не зав’язують. Лялька – мотанка втілює ідею оберегу – захисту від злих сил. Народна лялька зроблена власноруч сповнена позитивної енергії, любові та тепла.
  3. Лялька буває різної форми – великою й маленькою. Вважають, що лялька є посередником між живими й тими, кого на цьому світі вже чи ще немає. Обличчя як такого у ляльки немає, воно досить символічне. Вважається, що лялька – мотанка повинна бути безлика, а та, яка служить берегинею – ще й з хрестом замість обличчя. Не можна малювати обличчя ляльці, вона не повинна ні на кого бути схожою, щоб не завдати шкоди.
  4. Чи має бути лялька красивою? Ні. Скоріше внутрішньо змістовною, образною, такою, яка б з’єднувала рід та природу, історію та сучасність. Українці вірили, що зробивши ляльку, можна просити у Вищих Сил дощу, гарної днини чи добрих новин. Коли нездужала дитина, батьки спеціально робили ляльку і клали її під подушку або прикліплювали до хворого місця, сподіваючись, що мотанка прибере на себе недугу.
  5. Лялька – мотанка – хрестоподібна фігура, де єдина об’ємна деталь – це голівка. Її виготовлення – це найважливіший момент процесу створення ляльки – мотанки. Голівка обмотується ниткою, яка викладається у формі хреста. Хрест в даному випадку і є оберегом – символом Сонця, життя і нових починань, і символізує саму людину, гармонію її персонального фізичного світу (горизонталь) і духовного (вертикаль). І обов’язково, вузлова лялька мотається за рухом сонця – тоді вона принесе вдачу та щастя.
  6. Укріїнська народна лялька є втіленням добра і лагідності. Це оберіг людської душі і долі, символ предків. Це символ Великої Матері, яка створила все суще і береже до цих пір народжені нею душі.

ІІІ – Вивчення нового матеріалу.

  1. Повідомлення теми і мети уроку.

Сьогодні на уроці ми будемо вчитися оздоблювати ляльку – мотанку. Тема нашого уроку так і називається «Оздоблення ляльки – мотанки».

Отже, ви повинні знати: способи оздоблення ляльки – мотанки і вміти: виконувати оздоблення ляльки.

  1. Способи оздоблення ляльки.

Розповідь вчителя супроводжується демонстрацією зображень ляльки – мотанки. Загалом прекрасити мотанку можна так, я вам подобається. Єдина обов’язкова умова – вона має бути хрестоподібної форми, щоб не нагадувала собою реальну людину. Для оздоблення можна використовувати різнокольорові стрічки, коралі, готові кутасики, віночок, тасьму для оздоблення, тканину з  українськими візерунками (вишивка).

На голову ляльки можна одягти віночок з кутасиками або стрічками, чи віночком. Шию ляльки можна прикрасити коралями.

ІV – Практична робота. Виготовлення прикрас та оздоблення ляльки  - мотанки.

                                              Послідовність виконання роботи.

1. Обдумайте, як ви прикрасите свою мотанку.

2. Підготуйте матеріали для оздоблення.

3. Виконайте оздоблення ляльки.

4. Самостійна робота учнів.

5. Індивідуальний та фронтальний інструктаж вчителя під час роботи учнів.

6. Дотримання правил безпечної роботи з голкою та ножицями.

7. Використання інструкційних карток під час самостійної роботи.

V – Закріплення нових знань і вмінь учнів.

Робота в парах.

Обміняйтеся виконаними роботами один з одним. Зверніть увагу на те, як ви справилися з роботою. Які недоліки ви побачили у роботі свого напарника. Проаналізуйте роботи.

VІ – Підсумок уроку.

1. Чому ви навчилися сьогодні на уроці?

2. Що вам сподобалося з сьогоднішнього уроку?

3. Відмітити кращі роботи учнів.

4. Виставлення оцінок, мотивація.

5. Д/з: підготувати тканину для виготовлення шитої ляльки - мотанки.

 

doc
Додано
11 травня
Переглядів
108
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку