Тема: ЛЮБІТЬ УКРАЇНУ
Мета: Прививати дітям любов до рідного краю, до України, вчити поваги до старших, до себе, до всіх людей, розвивати пам’ять, мислення, увагу, уяву, естетичний смак, допитливість.
Обладнання та оформлення: Музичні файли, ноутбук, квіти, вишивані рушники, серветки, портрети Шевченка і Франка, інших письменників і поетів, діячів культури України, ілюстрації.
Хід роботи:
Ведучий (вчитель): Сьогодні ми з вами поговоримо про любов до рідної землі, країни, до нашої України. Прочитайте, будь ласка, гасло, яке на фліпчарті. (один з учнів читає вголос):
Слова ці знаменом нести до загину,
Слова ці вишневі з запечених уст:
«Любіть Україну! Любіть Україну!»
/ В. Сосюра /
Україна – це наша земля, рідний край з мальовничою природою, історією, чарівними піснями, легендами, казками і мудрими, талановитими людьми. Це велика держава і живуть в ній різні народи. Крім українців нашу землю заселяють люди різних національностей: росіяни, білоруси, поляки, чехи, молдавани, румуни, євреї, греки, інші. І всі вони знайшли у нашому краї свою батьківщину.
Україна – це земля наших батьків, наших предків. Багато століть назад предки українського народу називались антами. А ще їх називали слов’янами (це і українці, і росіяни, і болгари, інші народи, які мають спільні корені). Слов’яни, які жили по Дніпру та в Києві, називалися полянами (від чистих полів); ті, що жили в лісах – древлянами; біля річки Полоти – половчани; по річці Буг – бужани і т.п. Жили вони племенами, вирішували разом свої проблеми.
До цього часу відносять й початок історії міста Києва.
1 учень:Давно це було. Так давно, що й сказати страшно. Розкинулась серед могутніх дерев та буйного різнотрав’я прекрасна квітуча долина, а серед тієї долини
Вилася широка могутня ріка. Коли сонце підіймалось високо над обрієм, долина ця неначе оживала: хилили красиві голови квіти під подувом вітерця,
Тягнулись до сонечка листочки, шепотіла щось лагідно хвиля.
Одного дня на горі край долини з’явились чотири постаті. Це прийшли сюди три брати – Кий, Щек і Хорив з сестрою своєю – Либідь. Замилува –
лися вони казковою красою долини, стояли, неначе зачаровані. І сказав тоді старший брат, Кий:
А невдовзі і справді виросло місто, збудоване руками трьох братів. І назвали те місто на честь старшого брата – Києвом.
Отак і з’явились наші давні предки – слов’яни, оселились на цій благословенній землі і заснували державу – Київську Русь.
Сьогодні вже немає тієї держави, але є наша Україна. А Дніпро, як і тисячі років тому, несе свої води між берегами, на яких розкинувся Київ,
столиця нашої держави.
Ведучий:Багато славних, героїчних сторінок знає історія нашої Батьківщини. Це і Запорізька Січ з гордими довгочубими козаками, це і Галицько – Волинське
князівство, і легендарні опришки з отаманом Олексою Довбушем, і січове стрілецьке військо. А чи знаєте ви, чи чули про велике місто Львів? А чому
воно так називається?! Князь Данило Галицький збудував його і назвав на честь свого сина Лева. А ще на українській землі є древній Галич, Хмель –
ницький, Вінниця, Косів, Тернопіль та багато – багато інших міст і сіл. Славиться наша Україна містами, славиться вона й талантами.
2 учень: Я не мислю України
Поза простором і часом,
Я люблю її долини,
Дніпр, оспіваний Тарасом.
І її гаї веселі,
Що як воїни на чатах,
І оновлені оселі
Понад Бугом і в Карпатах,
Спів на тихій полонині
І гуцула ніжну мову,
Землю ту, де і понині
Пісню чуємо Франкову.
Ведучий: Хто не знає всесвітньовідомого Кобзаря Тараса Шевченка, великого Каменяра Івана Франка? Їхні вірші покладено в основу багатьох пісень. Зараз ми
почуємо кілька уривків з цих віршів – пісень, крилатих фраз.
3 учень: Реве та стогне Дніпр широкий,
сердитий вітер завива;
додолу верби гне високі,
горами хвилю підійма.
4 учень: Як умру, то поховайте
мене на могилі,
серед степу широкого
на Вкраїні милій.
Щоб лани широкополі,
і Дніпро, і кручі
було видно, було чути
як реве ревучий.
5 учень: Книги – морська глибина:
Хто в них пірне аж до дна,
Той, хоч і труду мав досить,
Дивнії перли виносить.
6 учень: Ой ти, дівчино, з горіха зерня,
Чом твоє серденько – колюче терня?
Чом твої устонька – тиха молитва,
А твоє слово остре, як бритва?
Ведучий: Скільки їх є, славних синів і дочок України! Письменники і поети Леся Українка, Ліна Костенко, Софія Русова, Степан Пушик, Котляревський, Ма –
лишко; композитори Лисенко, Січинський; лицарі Богдан Хмельницький, Петро Сагайдачний, Максим Залізняк, Іван Мазепа, Устим Кармелюк. А
актриса Марія Заньковецька, співак Сливоцький, режисер Олександр Довженко, історики Микола Костомаров, Михайло Грушевський…Хіба усіх пе –
рерахуєш?!Воно й не дивно: хіба можна не бути талановитим у нашому благодатному краї, де співає сама природа!
7 учень: Якби не ви, мої ліси і луки,
Якби не ви, джерела поміж трав,
Я б мучився від чорної розлуки,
Я б від черствої спраги умирав.
8 учень: Хвала життю! Хвала джерелам чистим,
Зеленим лукам, травам і лісам,
Що гомоніли наді мною листом,
Що цвіт землі давали небесам.
9 учень: Що дарували голоси і тіні,
Що колисали думи і слова,
Що поруч з нами, в нас, на Україні
Душа і пісня споконвік жива!
Ведучий: Так заспіваймо пісень, якими так багата наша мати – Україна!
(Діти співають пісні, уривки з вивчених пісень)
Ведучий: А скільки легенд, байок народилося на схилах Карпатських гір! Деякі з них ми вам зараз розповімо.
Легенда про гайдуцький скарб
10 учень: Колись жили серед гір гайдуки – люди, що мстили деяким багатіям за знущання з людей. Якось вони підпалили замок одного графа. А в цього графа була дуже вродлива донька. Але вона його ніколи не бачила, бо батько остерігався її і торимав замкненою. Коли замок загорівся, дівчина почала розпачливо кричати, кликати на допомогу. Але граф кинувся рятувати не доньку, а скарб – діаманти, самоцвіти, мішки з золотом. І замок упав на нього. Потім гайдуки знайшли в попелі скарб: вогонь його не зачепив. Та ці багатства були политі невинною кров’ю красуні, яка згоріла. Її білий попіл перетворився на білу квітку з м’якими оксамитовими пелюстками. Та квітка відтоді охороняє скарб, до якого ніхто не має права приступити. Люди назвали цю квітку – едельвейс, шовкова косиця.
Легенда про підсніжник
11 учень: Коли Адам і Єва були вигнані з раю, на землі панував холод, падав сніг. Єва дуже змерзла. Щоб її втішити, подати надію на кращі часи, кілька сні –
Жинок перетворилися у ніжні білі квіти, які Єва назвала підсніжниками.
Легенда про ряст
12 учень: Його ще називають кониками, кокірчиками, кукурічками, півниками.
В одному пралісі жила відьма. Цілими ночами моталася вона на мітлі, а вдосвіта верталася до своєї хатинки на курячих ніжках, щоб відпочити.
Ляже і тільки задрімає, як тут півень закукурікає. Розсердилася відьма на півня, що спати не дає, й перетворила його на квітку, яка ще й тепер схожа
на півникову голову.
Ведучий: От які гарні оповідки знають і бережуть люди нашого краю, нашої батьківщини, імення якій – Україна. Наше минуле писане кров’ю і сльозами, пра –
цею і піснями. Не одні загарбанці хотіли поневолити Україну – бо ж красива, багата, квітуча, - та, слава Богу, воля знову усміхалася нам. А тепер бе –
режімо свій край, бо батьківщина в нас одна, як одне сонце, небо, мати, як одне життя.
13 учень: Є в мене червона улюблена ружа,
Якої не зріже ні спека, ні стужа – Україна!
14 учень: Є в мене колиска і слово ласкаве,
Ім’я мого серця ясне, величаве – Україна!
15 учень: Глумилися з мене, стріляли у мене
За те, що беріг я кохане наймення – Україна!
16 учень: Тепер не боюся вкраїнцем назватись,
Бо вільна навіки зоря моя-мати – Україна!
Лунає пісня «Рости, рости, черемшино». Діти танцюють парами.
Ведучий: Де зелені хмари яворів зупинили неба синій став
На стежині сонце я зустрів, привітав його і запитав:
Де ж найбільший на землі народ? Де найкраще місце на землі?
Сонце усміхнулося здаля: - Правда, все я бачу з висоти.
Всі народи рівні, а земля там найкраща, де вродився ти!