17 липня о 18:00Вебінар: Відеоуроки: як створювати якісний контент для Ютубу

Людина – частина природи. Зміни в природі, що виникають внаслідок природних чинників і діяльності людини.

Про матеріал

Провідною наскрізною змістовною лінією цього уроку є "Екологічна безпека та сталий розвиток", що мотивує учнів до бережних взаємовідносин із довкіллям.

Перегляд файлу

 

Урок 63.

 

Тема уроку.  Людина – частина природи.  Зв'язок людини з природою. Зміни в природі, що виникають внаслідок природних чинників і діяльності людини.

Цілі уроку. Знаннєвий компонент уявлення: про людину – частину природи; чинники неживої і живої природи. Показати  зворотній зв'язок між чинниками неживої і живої природи та людиною.

Діяльнісний компонент: встановлювати причинно – наслідкові зв'язки; застосовувати одержані раніше знання в новій ситуації. Ціннісний компонент: бережне ставлення до природи та її складових частин.

Очікувані результати:  учні називають джерела забруднення навколишнього середовища та наслідки забруднення навколишнього середовища. Учні наводять приклади впливу людини на природу і природи на людину. Учні пояснюють: зв'язок людини з природою; зміни в природі, які зумовлені природними чинниками і діяльністю людини.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Форми роботи: розповідь з елементами бесіди, демонстрація.

Обладнання:   карта світу з позначенням місць походження деяких культурних рослин; рисунки, фотографії, таблиці, що ілюструють  негативні наслідки впливу людини на навколишню природу; презентація « Антропогенні  ландшафти».

 

1. Організація класу до уроку.

2. Актуалізація опорних знань учнів.

Дайте відповіді на запитання:

1) що таке  - природа?

2) які науки вивчають природу?

3) яка наука вивчає зв'язки організмів між собою та з навколишнім середовищем?

4) яке місце людини в природі сьогодні?

5) які чинники викликають зміни в природі?

 

3. Мотивація навчання учнів.

На четверте і п'яте запитання прозвучали різного значення відповіді. Давайте ще поговоримо про місце людини в природі і чинники, які викликають зміни в природі, щоб досягнути єдності в думках.

 

4. Повідомлення теми, мети і  завдань уроку.  

Тема уроку. Людина – частина природи. Зв'язок людини з природою. Зміни в природі, що виникають внаслідок природних чинників і діяльності людини.

Нам необхідно визначити: в чому полягає зв'язок людини з природою; які зміни виникають в природі внаслідок природних чинників і діяльності людини.

 

5. Сприймання і первинне усвідомлення матеріалу.

Отже:  Які чинники викликають зміни в природі?

Вчені розвиток природи Землі поділяють на два етапи: перший – до появи в природі людини; другий -  після появи людини, яка є одним із біологічних видів тваринного світу і складовою суспільства.

На першому етапі зміни в природу вносили лише природні чинники: Сонце, вітер, вода,повітря – постійно діючі чинники. Їх дія на природу була м'якою. Тому рослини і тварини мали змогу пристосовуватися до таких поступових змін. Зрідка природне середовище струшували виверження вулканів, землетруси, падіння небесних тіл. Ці  явища були раптовими, але  багато живих організмів пристосувалися їх передбачати. Вони рятувалися, покидаючи небезпечне місце.

Природа  живе і сьогодні з належними їй змінами . Близько  3,5 млрд років тривають зміни природних систем, їхнє ускладнення і вдосконалення. Одним із головних чинників  природних змін є глобальні кліматичні зміни, що спричиняли чергування періодів материкового зледеніння з міжльодовиковими епохами. Накопичення льоду зумовило зниження рівня Світового океану. Збільшило площу суходолу і як наслідок – глобальне похолодання і сухість.

Що змінилося із появою  людини?

З появою на планеті Земля істоти найвищої організації – людини та її розвитком в природі почали розвиватися процеси особливого характеру. Спочатку ознаки впливу не були помітними.

Гармонійне співіснування людини з природою пояснюється значною залежністю первісної людини від природних благ. Не дивлячись на те, що людина впливала на чисельність окремих видів рослин і тварин, забруднювала місця  свого мешкання продуктами своєї життєдіяльності, загалом її відносини з природою були гармонійними. Первісна людина сприймала світ навколо себе як єдине ціле, відчуваючи себе  його частиною. Добре  знала рослини і тварин, розуміла їх  особливості і призначення. Люди жили, прирівнюючи своє життя до життя рослин і тварин.

Зміни розпочалися із зростанням кількості людей і вимушеним їх розселенням по планеті.

Першого удару по природі людина завдала, почавши інтенсивно розорювати землі і приручивши тварин. Особливо, в період , коли площі для сільськогосподарських угідь  люди почали готувати, випалюючи сотні гектарів лісів. За допомогою вогню люди також полювали на диких звірів, завдаючи величезної шкоди природі.

А розвиток тваринництва супроводжувався виїданням і витоптуванням трав'яних масивів на великих плащах, аж до повного їх знищення. Замість родючих земель з'являлися пустелі.

Далі – більше. Зміни природного середовища стали ще масштабнішими і глибшими. На місці природних ландшафтів стали формуватися ландшафти антропогенні, рушійною силою розвитку яких є людська діяльність.

 Перегляд і обговорення презентації «Антропогенні ландшафти».

Так, все тут говорить про роль технічних досягнень  у покращенні життя людини: рівні дороги, комфортні автомашини, газифікація, водогін, лінії електропередачі, вишка для якісного мобільного зв'язку.

Але... Поверхневе пізнання  сучасними людьми законів розвитку природи і недооцінка її ролі в житті суспільства привели до загострення стосунків людини з природою. Людство сповідувало підхід господаря до природи, яка дана йому задля задоволення власних потреб.

 Навіть, пропагувався девіз:«Ми не можемо чекати милостей від природи. Взяти їх у неї – наше завдання» Звідси – багато непродуманих втручань в природу, недосконалі виробництва, нехтування правилами безпеки, засмічування місця проживання.

На такі дії людини, яка є частиною всього живого, природа відповідає забрудненим повітрям, змілілими річками, пиловими бурями, зсувами грунту, зміною океанічних течій, зникненням видів тварин і рослин.

 

6. Осмислення знань. Ознайомившись із текстом підручника:

1) наведи приклади: а) впливу людини на природу;

                                   б) впливу природи на людину.

2) поясни на підставі яких природних явищ виникло прислів'я :            « Вода камінь точить»

 

 

 

7. Узагальнення і систематизація знань.

 

*Людина є частиною природи і тісно з нею пов'язана.

*Своєю господарською і природоохоронною діяльністю людина значно впливає на природу.

*Природа змінюється під впливом природних чинників (сонця, вітру, води тощо ), а, також, під впливом господарської діяльності людини.

 

 

8. Підведення підсумків уроку.

 

Людина не повинна поводити себе в природі подібно до кози у вірші Платона Воронька  «НЕ БУДЬ КОЗОЮ»:

Іде коза,

Стоїть лоза,

Густа, рясна, зелена.

«Яка краса! —

Кричить коза. —

Це вся лоза для мене!»

І у кози

Аж дві сльози

На радощах повисли.

Тріщить лоза,

Гризе коза

І всю красу погризла.

І ти, мала,

Що в сад пішла

Ранковою порою,

Не рви квіток,

Не псуй гілок,

Не будь, мала, козою

 

9. Повідомлення домашнього завдання:

 

Опрацювати текст підручника: О.Г. Ярошенко, В.М.Бойко «Природознавство. 5 клас»  - § 50,  ( або  Т.В.Коршенюк, В.І.Баштовий «Природознавство,5» - § 47

Провести спостереження за природоохоронною діяльністю людей в своїй місцевості.

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Шафорост Віталій
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Шафорост Віталій
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
18 березня 2018
Переглядів
8520
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку