ЛЮДИНА І ВСЕСВІТ. АСТРОНОМІЯ — НАУКА, ЩО ВИВЧАЄ ВСЕСВІТ. МЕТОДИ ТА ЗАСОБИ АСТРОНОМІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ

Про матеріал
Мета уроку: - навчальна: сформувати знання про науки, які вивчають космос, уза¬гальнити знання про історію та досягнення людини у вивченні Всес¬віту, про небесні тіла, які утворюють Всесвіт, значення знань про них ужитті людей; - розвивальна: розвивати уявлення про навколишній світ, формува¬ти науковий світогляд, вміння використовувати додаткові джерела природничих знань, робити інформаційні повідомлення, аналізувати та узагальнювати інформацію, сприяти розвитку абстрактного мис¬лення; - виховна: виховувати повагу до розвитку людських знань, прагнення вивчати і підкорювати далекий простір, гордість, що ми живемо в кос¬мічній державі.
Перегляд файлу

УРОК 29                                                                            ДАТА ПРОВЕДЕННЯ_____________

ТЕМА УРОКУ: ЛЮДИНА І ВСЕСВІТ. АСТРОНОМІЯ — НАУКА, ЩО ВИВЧАЄ ВСЕСВІТ. МЕТОДИ ТА ЗАСОБИ АСТРОНОМІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ

Земляце колиска розуму, але не можна вічно жити в колисці.

К. Е. Ціолковський

Мета уроку:

  • навчальна: сформувати знання про науки, які вивчають космос, уза­гальнити знання про історію та досягнення людини у вивченні Всес­віту, про небесні тіла, які утворюють Всесвіт, значення знань про них ужитті людей;
  • розвивальна: розвивати уявлення про навколишній світ, формува­ти науковий світогляд, вміння використовувати додаткові джерела природничих знань, робити інформаційні повідомлення, аналізувати та узагальнювати інформацію, сприяти розвитку абстрактного мис­лення;
  • виховна: виховувати повагу до розвитку людських знань, прагнення вивчати і підкорювати далекий простір, гордість, що ми живемо в кос­мічній державі.

Тип уроку: комбінований.

Очікувані результати: учні ознайомляться з наукою астрономією, історією астрономічних досліджень, дізнаються про методи та засоби астроно­мічних досліджень, удосконалять навички використовувати додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання, набудуть досвід публічних виступів.

ХІД УРОКУ

  1.  ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
  2.  МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. Учений і філософ Еммануїл Кант висловився досить оптимістично: «Дайте мені матерію, і я збудую світ». Усі ті знан­ня, які ви отримали на попередніх уроках, людство накопичувало тисячоліттями. Перші аматорські пізнання поступово оформились у надсучасну науку — астрономію. Її розвиток є пріоритетним зав­данням найрозвинутіших країн світу. Про це сьогодні ви зробите багато повідомлень, які, сподіваюсь, змусять вас дізнаватися ще більше про Всесвіт.

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Прийом «Інтелектуальна розминка»

  • Коли і як виник Всесвіт?
  • Що являє собою Всесвіт?
  • 3 чого складається Всесвіт?
  • Як людина освоює космічний простір?
  • Які небесні тіла вам вже відомі?
  • Для чого людині досліджувати Всесвіт?
  • Чи може людина потрапити на поверхню зорі? Чому?
  •  Що таке галактика?
  • У якій галактиці перебуває наша планета?

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Моделі Всесвіту

Розповідь учителя з елементами бесіди

У давнину уявлення людей не виходили за межі Землі. Були найфантастичніші припущення щодо її форми і розташування у просторі. З розвитком спостережень за зорями, які допомагали в орієнтуванні, прогнозуванні природних процесів, сформувалася наука астрономія.

У II ст. до н. е. грецький учений Птоломей створив припущення щодо системи Всесвіту. Він учив, що всі небесні тіла рухаються на­вколо Землі в порожньому світовому просторі. Вона отримала назву геоцентричної.

Твердження про те, що Земля обертається навколо Сонця, а не навпаки, висловив великий польський учений М. Коперник (1473-1543 рр.). Він після тривалих спостережень і завдяки складним математичним розрахункам довів, що Земля є не центром Всес­віту, а лише однією з планет, що обертаються навколо Сонця. Ця мо­дель Всесвіту отримала назву геліоцентричної.

Мислителя переслідувала інквізиція, але його висновки ро­зійшлися серед учених. Цю працю прочитав й італієць Д. Бру­но (1548-1600 рр.), який присвятив своє життя захистові вчення Коперника, доповнюючи й поглиблюючи його. Він вважав, що Всесвітне має центра й меж. Вагомий внесок у розвиток учення про Всесвіт зробив Галілео Галілей передусім завдяки телескопічним спостере­женням. Сучасні дослідження довели, що Сонце є лише центром Со­нячної системи, і вона належить до складу більш складних систем Всесвіту.

Методи та засоби астрономічних спостережень

Розповідь учителя з елементами бесіди

З давніх часів, спостерігаючи за небом, люди використовували різні прості вимірювальні прилади, які дозволяли визначити міс­це розташування і час перебування тіл на небосхилі. Найпершим і найпростішим приладом був гномон. Він складався зі стрижня, установленого на горизонтальному майданчику. Спостерігаючи за довжиною та напрямком тіні стрижня, можна було визначити ви­соту Сонця й інші астрономічні дані.

Пізніше були сконструйовані квадрант, за допомогою якого ви­мірювали кути між зорями, та астролябія — прилад, за допомогою якого визначали висоту зір над горизонтом. Перший прилад, що збільшував зображення в ЗО разів, сконструював італійський про­фесор астрономії та математики Галілео Галілей у 1609 році. Це те­лескоп, назва якого означає «далеко дивлюсь». За допомогою цього приладу вчений побачив у десятки разів більше зір, ніж неозброє­ним оком, виявив, що Молочний (Чумацький) Шлях — це скупчен­ня незліченної кількості зір, відкрив чотири супутники Юпітера та виявив плями на Сонці, розглянув поверхню Місяця та багато ін­ших небесних тіл.

З тих пір головним методом астрономії залишається спостере­ження. Його головними супутниками є закони фізики та надсучасні математичні розрахунки.

Освоєння космосу людиною

  1. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ

Прийом «Логічний ланцюжок»

Завдання. Складіть логічні ланцюжки «Сходинки людини у ви­вченні космосу», «Моя адреса у Всесвіті».

  1. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Прийом «Роблю висновок»

  • Астрономія вивчає небесні тіла, які розташовані за межами Землі, їхню будову, походження та взаємодію між собою.
  • Основний метод в астрономії — спостереження.
  • Для дослідження небесних тіл використовують різноманітні прилади та пристрої.
  1.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати параграфи підручника: § , повтори­ти §

 

docx
Додано
5 травня 2020
Переглядів
1089
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку