УРОК 29 ДАТА ПРОВЕДЕННЯ_____________
Земля — це колиска розуму, але не можна вічно жити в колисці.
К. Е. Ціолковський
Мета уроку:
Тип уроку: комбінований.
Очікувані результати: учні ознайомляться з наукою астрономією, історією астрономічних досліджень, дізнаються про методи та засоби астрономічних досліджень, удосконалять навички використовувати додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання, набудуть досвід публічних виступів.
ХІД УРОКУ
Учитель. Учений і філософ Еммануїл Кант висловився досить оптимістично: «Дайте мені матерію, і я збудую світ». Усі ті знання, які ви отримали на попередніх уроках, людство накопичувало тисячоліттями. Перші аматорські пізнання поступово оформились у надсучасну науку — астрономію. Її розвиток є пріоритетним завданням найрозвинутіших країн світу. Про це сьогодні ви зробите багато повідомлень, які, сподіваюсь, змусять вас дізнаватися ще більше про Всесвіт.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Прийом «Інтелектуальна розминка»
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Моделі Всесвіту
Розповідь учителя з елементами бесіди
У давнину уявлення людей не виходили за межі Землі. Були найфантастичніші припущення щодо її форми і розташування у просторі. З розвитком спостережень за зорями, які допомагали в орієнтуванні, прогнозуванні природних процесів, сформувалася наука астрономія.
У II ст. до н. е. грецький учений Птоломей створив припущення щодо системи Всесвіту. Він учив, що всі небесні тіла рухаються навколо Землі в порожньому світовому просторі. Вона отримала назву геоцентричної.
Твердження про те, що Земля обертається навколо Сонця, а не навпаки, висловив великий польський учений М. Коперник (1473-1543 рр.). Він після тривалих спостережень і завдяки складним математичним розрахункам довів, що Земля є не центром Всесвіту, а лише однією з планет, що обертаються навколо Сонця. Ця модель Всесвіту отримала назву геліоцентричної.
Мислителя переслідувала інквізиція, але його висновки розійшлися серед учених. Цю працю прочитав й італієць Д. Бруно (1548-1600 рр.), який присвятив своє життя захистові вчення Коперника, доповнюючи й поглиблюючи його. Він вважав, що Всесвітне має центра й меж. Вагомий внесок у розвиток учення про Всесвіт зробив Галілео Галілей передусім завдяки телескопічним спостереженням. Сучасні дослідження довели, що Сонце є лише центром Сонячної системи, і вона належить до складу більш складних систем Всесвіту.
Методи та засоби астрономічних спостережень
Розповідь учителя з елементами бесіди
З давніх часів, спостерігаючи за небом, люди використовували різні прості вимірювальні прилади, які дозволяли визначити місце розташування і час перебування тіл на небосхилі. Найпершим і найпростішим приладом був гномон. Він складався зі стрижня, установленого на горизонтальному майданчику. Спостерігаючи за довжиною та напрямком тіні стрижня, можна було визначити висоту Сонця й інші астрономічні дані.
Пізніше були сконструйовані квадрант, за допомогою якого вимірювали кути між зорями, та астролябія — прилад, за допомогою якого визначали висоту зір над горизонтом. Перший прилад, що збільшував зображення в ЗО разів, сконструював італійський професор астрономії та математики Галілео Галілей у 1609 році. Це телескоп, назва якого означає «далеко дивлюсь». За допомогою цього приладу вчений побачив у десятки разів більше зір, ніж неозброєним оком, виявив, що Молочний (Чумацький) Шлях — це скупчення незліченної кількості зір, відкрив чотири супутники Юпітера та виявив плями на Сонці, розглянув поверхню Місяця та багато інших небесних тіл.
З тих пір головним методом астрономії залишається спостереження. Його головними супутниками є закони фізики та надсучасні математичні розрахунки.
Освоєння космосу людиною
Прийом «Логічний ланцюжок»
Завдання. Складіть логічні ланцюжки «Сходинки людини у вивченні космосу», «Моя адреса у Всесвіті».
Прийом «Роблю висновок»
Опрацювати параграфи підручника: § , повторити §