«Людина + рослина = здоров’я»

Про матеріал
Розробки інтегрованих уроків рекомендовані для проведення у 3- 4 класах під час вивчення тем: «Рослини - джерело поживних речовин», «Родина вітамінів і мінералів» .
Перегляд файлу

 

Авторський урок

учителя початкових класів

Лебедєвої Інни Анатоліївни

 

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\руки-заботы-природы-eco-дружелюбные-любят-логотип-дерева-пар-132328760.jpg

 

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\природа-книги-23089076.jpg

Авторський урок учителя початкових класів Лебедєвої Інни Анатоліївни

Тема: «Людина + рослина = здоров’я»

Природознавство «Рослини - джерело поживних речовин»

Основи здоров’я « Вибір їжі та страв. Культура харчування»

Абетка харчування «Родина вітамінів і мінералів»

Мета:

     формувати в учнів цілісний світогляд про навколишній світ;

     продовжувати формувати уявлення про значення рослин у природі та цінність рослин для людей, про види рослин;

     ознайомити учнів та їх батьків із правилами збалансованого харчування, що буде позитивно впливати на стан здоров’я усієї родини;сформувати в учнів знання про значення рослинної їжі як джерело мікроелементів та вітамінів; ;

     викликати інтерес до теми, її дослідження;активізувати  пізнавальну діяльність,стимулювати допитливість;

     формувати навички самостійної роботи школярів з додатковою довідковою літературою, таблицями, опорними схемами;

     підвищити якість засвоєння сприйнятого матеріалу;

     вчити працювати в команді, залучити  учнів до обговорення нової інформації;

     формувати уміння самостійно виконувати практичну роботу, узагальнювати та робити висновки;

     виховувати навички культури ті гігієни харчування; виховувати компетентних дітей, які вміють дбайливо ставитись до свого організму, прагнуть бути здоровою людиною, дотримуються правил здорового способу життя.

Обладнання: таблиці, зошит « Абетка харчування», мультимедійна презентація,«Значення рослин у житті людини»,мультфільм «Фотосинтез»,  картки для  групової роботи,відео  рецепти здоров’я та  корисного харчування,вислови видатних людей, екран.

Хід уроку

“Людина була й завжди залишається дитям природи,

і те, що ріднить її з природою,

                 має використовуватися для її прилучення

                                до багатств духовної культури” В. Сухомлинський.

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\85954203_3986017_x_7444b531.jpg

  1. Організація класу

1.Хвилинка спостереженьза погодою та власними рослинами. Записати   дослідження у таблицю зошита.      

II. Актуалізація опорних знань ( Виклик)

  1. Гра «Природнича естафета»

-         Найдавніша рослина на землі?(морські водорості)

-         Найстарше дерево на планеті?( сосна - понад 4 тис. років)

-         Чому зелені рослини потрібно мати вдома?

-         Які рослини можна вирощувати вдома чи на городі?

-         Яка з рослин найсмачніша?

-    Яка з рослин є королевою краси?

  1. Пізнавальне відео «Значення рослин у житті людини»
  2. «Мозкова атака»  (робота в групах)

-         Чому рослини називають «Зелене диво планети»? ( 1 група)

-         Чому без рослин не було б життя на Землі? ( 2 група)

-         Як людина використовує рослини у житті? ( 3 група)

-         Чому потрібно дбайливо ставитися до  рослини ? (4 група)

Рослини - безцінний дар природи. Їх значення важко переоцінити. З давніх-давен історія людства пов'язана з ними. Рослини годують, одягають, зігрівають, лікують, рятують,надихають, піднімають настрій. У піснях, казках, прислів’ях, легендах оспівані їх магічні властивості .  Завдяки рослинам триває життя на планеті.

  1. Діаграма Вена( робота в парах)

-         Що спільного та відмінного у рослин?

III. Усвідомлення змісту. Мотивація навчальної діяльності.

Повідомлення теми і мети уроку

  1. Завдання для ля допитливих.Малюнковий кросворд

-         Скласти слово з перших букв рослин.

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\скачанные файлы.jpg

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\depositphotos_227512232-stock-illustration-sedge-bulrush-color-image-a.jpg

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\скачанные файлы (1).jpg

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\depositphotos_225948908-stock-illustration-green-gooseberry-brunch-vector-illustration.jpg

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\55ccb610cf1f2.png

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\unnamed.jpg

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\s76997138.jpg

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\74632353_1a_akacija_belaja_clip_image002.jpg

бузок

очерет

Топінам-бур

аґрус

нагідки

ірис

конвалія

акація

  1. Ботаніка - це наука про рослини, їх будову, життєдіяльність, поширення і походження. Цей термін походить від грецького слова "botane", що означає "трава", "рослина", "овоч", "зелень"

Ботаніки - це вчені, які досліджують рослини та агрономи

(займаються вирощуванням культурних рослин).

 

  1. Учені-біологи

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\slide-2.jpg

Гіппократ

(бл. 460 р. до н. е. - бл. 370 р. до н.е.)

   Давньогрецький лікар Гіппократ став першим ученим, який поставив медицину на наукову основу. Його справедливо називають "батьком медицини".

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\ivan-vvladimirovich-michurin-2.jpg

Мічурін Іван Володимирович -

розробив численні методи схрещування рослин. Він створив понад 300 сортів вишень, яблунь, груш та інших культур.

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\9e68d71ae2db866aeff8728c32aa4953.jpg

 

   Ілля Мечніков– біолог, зоолог, бактеріолог, імунолог, творець еволюційної ембріології, теорії імунітету і запалення

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\05_clip_image002.jpg

Микола Феофанович Кащенко

(1855–1935)

Його називали чарівником.У результаті наполегливої праці український учений вивів цінні сорти яблуні, аґрусу, дині, кукурудзи.

-         Ми з вами систематично досліджуємо на шкільному подвір’ї сезонні зміни природи,їздимо до екоцентру, висаджуємо рослини, слідкуємо як вони розвиваються, доглядаємо за кімнатними рослинами.

  1. Стратегія «Взаємні запитання»«Майбутні науковці»

- Як називаються рослини?

- До яких груп рослин належить кожна з них (дерева, кущі чи трави)?

- Які з цих рослин культурні, а які дикорослі?

- Яке значення для життя людини має кожна рослина?

- Яка з рослин вам сподобалася найбільше? Чому?

- Як ми можемо допомогти цим рослинам?

  1. Створення ситуації успіху.

Впізнати рослину на малюнку. Яка рослина зайва? Чому?

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\726_html_2e6b3e30.jpg

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\unnamed.jpg

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\55cca6478bdd7.png

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\b3f25f67fa7662dec75e006a97770e6c.jpg

 

-         Калина, ліщина, липа,смородина,малина. (Липа - дерево, а не кущ)

Довідкове бюро: Липа - символ краси, привабливості, ніжності,миру та спокою)

-         Волошка, подорожник,троянда, ромашка, материнка(Троянда - кущ, а не  трав’яниста рослина)

Довідкове бюро: Троянда - королева квітів, урочистої краси. Цю чудову квітку вживають при втомі очей, захворюваннях серця.

-         Сосна, ялівець, дуб, ялина, кедр, модрина? (Дуб - не хвойна рослина)

Довідкове бюро: Дуб - символ сонця,дерево життя, гордості, сили, здоров’я.

-         Груша, сосна, яблуня, слива, черешня,осика ( Сосна - це хвойна рослина.)

Довідкове бюро: Хвоя сосни виділяє в повітря летючі фітонциди, що маютьсильну бактерицидну дію. Прогулянки в соснових лісах, борах і парках вельми корисні для здоров’я.

-         Вправа « Мікрофон»

-         Чому рослини називають «легенями»  планети?

(Рослини називають «легенями» планети, адже вони поглинають шкідливий для людини вуглекислий газ і виробляють кисень. Усе це відбувається завдяки процесу фотосинтезу. Головний герой стрічки – Доктор Бінокль розкаже про цей важливий процес, використовуючи прості та зрозумілі приклади.)

-         Мультфільм «Фотосинтез»

 

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\pic77.png

-         За схемою розкажіть про дихання та живлення рослин

-         Коли рослини виділяють кисень? А коли вбирають?

-         Стратегії критичного мислення « Кластер»

 

- Як розмножуються рослини?

насінням

цибулинами

бульбами

живцями

вусами

 

-         Стратегія « Бортовий журнал»(Робота в парах)

 

 

Рослина

До якої групи належить(дерево, кущ, трав’яниста рослина)

Спосіб розмноження(насінням, живицями, вусами, бульбами, цибулинами, кореневищами)

Пристосування до життя

(Вологолюбна, тіньовитривала посухостійка, світлолюбна.)

Тривалість життя

(Багаторічна, однорічна, дворічна.)

Як використовує людина у житті?

 

пшениця

 

 

 

 

 

цукровий буряк

 

 

 

 

 

ялина

 

 

 

 

 

соняшник

 

 

 

 

 

полуниця

 

 

 

 

 

яблуня

 

 

 

 

 

-         Чому потрібно берегти ліси?

-         Чому соснові ліси вважають цілющими?

-         Рухавка « Вітання»

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\26634006.png

- Вітаю свої вушка (торкаються своїх вушок )

- Вітаю вушка сусідів (торкаються вушок сусіда по парті або в колі)

- Вітаю свої щічки (торкаються щічок )

- Вітаю щічки сусідів (торкаються щічок сусідів )

- Вітаю свій носик (торкаються носика)

- Вітаю носик сусіда (торкаються носика сусідів)

- Вітаю своє тіло (обводять тіло руками ).

- Вітаю тіло сусіда(обнімаються з другом)

IV. Обґрунтування навчання

1. «Мозкова атака»

- Як ти розумієш вислів«Єдина краса, що я знав – це здоров’я» Г. Гейне

2.«Хакатон»(марафон)на тему«Людина + рослина = здоров’я»

(Робота в групах)

Вчитель:  Овочі та фрукти не лише дуже смачні, а ще й неймовірно корисні. Уявіть себе справжніми агрономами і розкажіть про ті рослини, які вас зацікавили.

Звіт дослідження(Діти заздалегідь поділилися на групи  і опрацювали інформацію про користь споживання рослинної їжі)

1група « Травинка»

Із давніх-давен люди знали і використовували користі та цілющі властивості рослин. У наш час лікарські рослини широко використовуються у медицині: сушені трави, настоянки, таблетки і мікстури.

 

Корисні властивості трав’янистих рослин

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\maintanos-1.jpg

Петрушка зміцнює кровоносні судини і капіляри;нормалізує роботу травної системи, підвищує апетит;забезпечує кисневий обмін і працездатність головного мозку;поліпшує зір;зміцнює ясна.

 

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\shpinat_korisni_vlastivosti.jpg

Шпинат збагачує організм поживними речовинами, виводить шлаки та токсини. Лише у моркві є більше каротину ніж у шпинаті, а завдяки великому вмісту заліза, шпинат допомагає гемоглобіну активніше живити клітини киснем; він покращує метаболізм і допомагає організму виробити більше енергії.

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\valeriana_likarska_1.jpg

Валеріана росте  по всій Україні. Корені валеріани  заспокоюють, при безсонні,  болях у животі.

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\zverob1.jpg

Звіробій звичайнийпоширений по всій території України. У медицині використовують при кашлі, проносах, для укріплення ясен.

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\225.jpg

Календула лікарська Рослина виявляє бактерицидну, протизапальну, ранозагоювальну та заспокійливу дію, прискорює обмінні процеси у печінці.

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\Kropyva-dvodomna-sklad-roslyny.jpg

Кропива Застосовують кропиву як тонізуючий засіб, для збудження апетиту. Тамує зубний біль.

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\55cca532d3951.png

М'ята Листя м'яти входить до складу заспокійливого чаю. М'ятна вода для полоскання ротової порожнини.

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\romashka.jpg

Ромашка лікарська Відвари використовують для полоскання рота, примочок, обмивання гнійних ран.

 

2 група «Зернятко»

 

 

3 група « Яблунька»

 

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\depositphotos_16253697-stock-photo-apricots-with-leaves.jpg

Абрикос - «жерделя» ( золотий плід)Один з найбільш корисних фруктів. Містить фосфор, калій, залізо, вітаміни А, В1, В2, РР.  Абрикос покращує роботу серцево-судинної системи, сприяє лікуванню від бронхітів і захворювань нирок, а також виводить з організму надлишки води.

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\85793482-727x522.jpg

Найближчий родич абрикоса - персик - містить вітаміни А, В, С, бета-каротин. Добре підвищує імунітет і сприяє обміну речовин в організмі, очищає кров і укріплює нервову систему, ефективний з метою профілактики онкологічних захворювань.

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\depositphotos_6870353-stock-photo-two-perfect-sweet-cherries-with.jpg

Черешня і вишнябагаті вітамінами С, В1, В2, В3, каротином, залізом, магнієм, калієм, фосфором, кальцієм, цинком, глюкозою, кумарином, зміцнює імунітет і кровоносні судини, знижує підвищений артеріальний тиск і згортання крові. Чим вишня темніше, тим корисніше.

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\cded6b5b-8b96-414a-9d8a-e2b3f45357ea_610x375_fit.jpg

Сливаскладається з каротину, вітамінів В1, В2, Р, цукру, фруктози, глюкози, сахарози. Вона володіє очищаючим ефектом. Сприяє роботі серцево-судинної системи.

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\скачанные файлы (1).jpg

Груші - містять вітаміни А, С, Е, групи В, фолієву кислоту, калій, кальцій, натрій, магній, фосфор, залізо, йод, цинк, фтор. Груша зміцнює стінки кровоносних судин.

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\3bfc864aa80bf1b9f8307d083530fd97.jpg

Яблука - король фруктів. Яблука  покращують роботу мозку. Знімати шкірку з яблук не надто корисно. Справа в тому, що саме в ній міститься корисна для нашого організму клітковина.

4група «Ягідка»

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\скачанные файлы (1).jpg

Ягоди - природне джерело енергії. Плоди швидко бадьорять, додають сил і піднімають настрій. Ягоди — для гостроти зоручорниця.

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\20036554.jpg

Ягоди покращують травлення. Завдяки високому вмісту клітковини, ягоди нормалізують роботу травної системи і допомагають знизити рівень холестерину. Усього одна жменя ягід є приблизно чвертю добової норми клітковини.

   Ягоди — на сторожі вашої пам'яті . У темних ягодах  містяться антоціани, які є відмінним стимулятором роботи мозку. Ягоди — для красивої шкіри, швидко позбавляють організм від шлаків і токсинів

 

5 група «Гарбузик»«Ходить гарбуз по городу»

 

-         Всім нам з дитинства говорять, що овочі корисні і пропонують їсти їх не пояснюючи, навіщо вони потрібні нашому організму.

-         А цікаво чим?

Капуста - найкорисніша з овочів. Велика кількість клітковини, яка потрібна для обміну речовин. Має  вітаміну С більше, ніж у мандаринах та лимонах. Найголовніше те, що капуста служить для профілактики вірусних захворювань

Броколі - як і білокачанна капуста містить вітамін С, а ще калій, кальцій, фолієву кислоту, антиоксиданти і клітковину. Вибирайте брокколі, якщо стежте не тільки за фігурою, але і за харчуванням взагалі. Цей овоч благотворно впливає на кишківник і навіть допомагає поліпшити колір обличчя.

Морква — дуже корисний овоч, чиє унікальне чудове властивість полягає в тому, що при температурній обробці він не тільки не втрачає, а навпаки, збільшує свої корисні властивості. Так, наприклад, відварна морква містить багато бета-каротину (вітаміну А) — головного вітаміну для здоров'я шкіри і гостроти зору.

Буряк — потужний антиоксидант, що сприяє зниженню рівня " поганого холестерину. Він багата магнієм, вітаміном С і фолієвою кислотою, містить багато заліза, магнію і цинку. Буряк контролює рівень цукру в крові, очищаючи її, і краще за інші продукти допомагає при анемії.

Баклажан на Сході називають "овочем довголіття". Шкірка цього овоча містить сильні антиоксиданти,які впливають на роботу мозку і покращують пам'ять.

КабачокУ м'якоті кабачка містить лютеїн, вітамін С, бета-каротин, які надають комплексний вплив на наш організм, захищаючи його від різних захворювань.

Часник - дуже корисний овоч, антибактеріальний і антивірусний  засобі. Підтримка здоров'я, імунної системи організму.

Картопля - багата вітамінами С і В, містить корисний крохмаль, який представляє собою важливий для нашого організму пребіотик, стимулюючий зростання корисних бактерій. Містить калій і магній, що сприяють циркуляції крові.

6 група «Дослідники» Українські традиції харчування

 

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\59aec3a729720 (1).jpeg

  Наші предки вживали в їжу багаті вітамінами і білками екологічно чисті продукти. У літній період в раціон харчування завжди входили вирощені і зібрані трави, які,потім, заготовляли і на зиму, збирали десятки видів рослин. Ранньою весною наші предки їли кропиву. Її ошпарювали, а потім поїдали м'яке листя, що містить повний набірвітамінів.

У лісах збирали ягоди, дикі груші та яблука, коріння і велику кількість лікарських рослин, гриби, ягоди, горіхи.

Основними стравами наших предків були борошняні і круп'яні вироби з жита, пшениці, ячменю, вівса, проса. До столу завжди подавалися каші, кашами називали не тільки круп'яні вироби,а й взагалі всі страви з подрібнених продуктів.

У період Київської Русі найпопулярнішим блюдом була каша: пшенична, житня, гречана, пшоняна. Готували її по різному - вимочували, запарювали, варили, змішували різні крупи. Крім цього, каші варили з гарбузом, яблуками, а взимку додавали сушені сливи або сушені гриби.

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\unnamed (1).jpg

За часів козацтва в Україні дуже популярним був куліш.

 Багатовіковий досвід наших предків залишив нам принципи здорового харчування.

 

Лист від козаків

 

 

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\1406637098_1614253024.png

 

1.Їжа повинна бути максимально простою і

натуральної.

2. Їсти потрібно те, що вирощене своїми руками і на

своїй землі

3. Харчуватися потрібно відповідно до пори року.

    Улітку треба харчуватися в основному легкою,

рослинною їжею.

4.Завжди прислухатися до свого організму.

5. Їсти потрібно тільки в спокійному настрої.

Потрібно пам'ятати, що ідеальна їжа - це їжа рідного дому, що передається з покоління в покоління. Це і буде ідеальним харчуванням для здорової людини.

V. Рефлексія

     1.     «Мікрофон»

-         Яку користь отримує людина від овочів та фруктів?

-         Продовжте речення: Овочі та фрукти містять …( велику кількість вуглеводів, вітамінів, клітковини, води, неорганічних речовин).

  1. Гра «Готуємо разом»(Діти працюють у групах.  «Приготуй другий корисний сніданок школяра»

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\1000x667_0xd42ee42d_17663529131435877110.jpeg

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\скачанные файлы.jpg

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\17851-ed4_wide.jpg

вівсянка з фруктами

сирна запіканка

млинці з йогуртом та ягодами

сирна запіканка

зі сметаною та ягодами

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\b662467a (1).jpg

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\pizza_300.jpg

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\8ba51db570c0e0098c3d23cc6fe66e8c.jpg

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\620x414_1_6ee2f519541b012614f70a1ce2e2d138@1000x667_0xd42ee42d_585965031435877110.jpeg

Омлет зі шпинатом

бутерброд з помідорами, сиром та яйцем

омлет з овочами

омлет з фруктами та сиром

 

  1. Стратегії критичного мислення «Кошик ідей»

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\240_F_24074272_Yrrks6FoycqJMRZOibiwq0Hesp3Tkyc9.jpg

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\depositphotos_17428745-stock-illustration-baskets.jpg

 

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\lanch_boxy_zavtrak.jpg

 Із переліку продуктів, що на столі, обери ті, з яких можна приготувати ланч - бокс. 

Правила для створення збалансованого ланч - боксу:

  1. Їжа має бути різноманітною
  2. Їжа має бути безпечною для здоров’я
  3. Їжа має бути зручною для вживання.
  4. Їжа має виглядати привабливо
  5. Не варто з’їдати весь вміст ланч -боксу за одну перерву.
  6. На перерві рекомендовано спочатку їсти фрукти
  7. Доповніть  свої правила харчування

-         Спробуйте самостійно скласти меню ланч - боксу .(Робота в групах)

Прислів’я «Людина не живе, щоб їсти, а їсть, щоб жити»

-         Як ви розумієте прислів’я?

Недоїдання та переїдання шкідливі. Тому потрібно з’їдати стільки їжі, скільки її необхідно для росту, зігрівання організму, роботи м’язів, енергії.

Творче завдання додому: Разом з батьками скласти свій рецепт здоров’я.

Наприклад:«Добре працювати й активно відпочивати»

 Висновки

  1. Рослини - безцінний дар природи. Їх значення важко переоцінити. «Єдина краса, що я знав – це здоров’я» Г.Гейне
  2. Вивчайте природу, зберігайте її багатства, щоб бути здоровим.
  3. Здоров’я - це найбільша краса людини, яку примножує наша МАТІНКА ПРИРОДА!

 

 

ДОДАТОК

 

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\урок\zdorovoe-pianie.jpg

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Я досліджую світ, Інтегровані уроки
НУШ
Інкл
Додано
26 жовтня 2023
Переглядів
224
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку