Формувати в дітей найвищі людські цінності: ввічливість, щирість, людську гідність, чуйність, любов, виявляти шанобливе ставлення до старших, піклування про молодших.
Людина – творець добра.
МЕТА: формувати в дітей найвищі людські цінності: ввічливість, щирість, людську гідність, чуйність, любов, виявляти шанобливе ставлення до старших, піклування про молодших; розвивати творчу уяву, мислення, пізнавальний інтерес, потребу робити добро безкорисливо; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати почуття людської гідності, бажання духовно вдосконалюватися, милосердя в душах дітей, здатність боротися проти зла.
ОБЛАДНАННЯ: малюнки: казкові герої, хмарки, сонце з промінчиками, замок, чарівне дерево, квіти, сердечко, грамзапис пісні «Якщо добрий ти», портрет В.О.Сухомлинського.
ЛІТЕРАТУРА:
1. «Виховні заходи. 1-4 класи» Н.Красоткіна, Тернопіль «Мандрівець», 2005, с.105.
2.В.Сухомлинський Вічна тополя. Казки. Оповідання. Етюди. Київ, «Генеза», 2004, с.66, с.184.
ХІД ЗАНЯТТЯ
I.ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА (2хв.)
1.Привітання
Весело у світ дивіться,
Сум од себе проженіть.
Встали вранці – усміхніться,
І добро весь день творіть.
Усмішка, неначе сонце,
Світло і тепло дає.
Як загляне у віконце,
Зразу радісно стає.
2. Вправа «Створення емоційного комфорту»
Учні говорять одне одному з усмішкою: «Привіт. Я радий тебе бачити».
II.МОТИВАЦІЙНА ДІЯЛЬНІСТЬ (3хв.)
1.Обговорення «У чому призначення людини».
Врятує світ краса –
Завжди так говорили.
Тепер врятує світ лиш доброта.
Бо однієї вже краси занадто мало,
Бо стільки всюди зла – людина вже не та.
Тож, люди на землі!
Спішіть добро творити,
Щоб нам не згинути у морі зла,
Щоб кожен міг серед краси прожити
У царстві справедливості й добра.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ВИХОВНОГО ЗАНЯТТЯ (1хв.)
IV. ОСНОВНА ЧАСТИНА (25хв.)
1.Складання павутинки.
- Діти, а чому наше сонечко засмучене?
- Так, воно загубило свої промінчики. Допоможіть сонечку відновити промінці.
- Діти, з чим у вас асоціюється слово доброта?
(На промінчиках діти пишуть з чим у них асоціюється слово добро).
2. Розповідь казки В.О.Сухомлинського «Добре слово».
-Здавна на землі люди цінували праведне життя – життя чесне, щире, відкрите. Треба утримуватися поганих вчинків, лихих намірів. Зло, як відомо, довго не забувається і породжує зло. А от добро помножує добро. Не давайте злу перебороти добро. Щоб люди нас поважали, приязно ставилися до нас, ніколи не забувайте і завжди дотримуйтесь золотого правила вихованості: ставтеся до людей так, як би ви хотіли, щоб люди ставилися до вас.
- Діти, послухайте казку В.О.Сухомлинського «Добре слово» та подумайте чого не вистачало Олі?
Була собі дівчинка Оля. Коли їй виповнилося 7 років, вона занедужала. Простудилася і злягла. Танула дівчинка на очах. До нещасної Олі приходили родичі. Кожен приносив що-небудь смачне і наживне: липовий мед, масло, лісові ягоди та горіхи, бульйон із курячого крильця. Кожен казав: «треба добре харчуватися і недуга втече».
Оля їла, та нічого не допомагало. Дівчинка вже ледве підводилася з постелі. Якось біля її ліжечка зібралися усі родичі. Дідусь Панас і каже: «Чогось їй не вистачає, а чого і сам не збагну».
Коли це відчиняються двері і до хати заходить столітня прапрабабуся Надія. Підійшла вона до ліжечка хворої, взяла Олину ручку в свою зморщену маленьку руку і каже: «Немає в мене ні меду, ні горіхів, ні ягід. Стара я, нічого не бачу. Принесла я тобі, мила моя правнучко один подарунок - щире бажання, аби ти, моя квіточко, швидше видужала».
Така могутня сила любові була в цьому доброму слові, що маленьке Олине сердечко забилося частіше, щічки стали рум’яні, в очах спалахнули радісні вогники.
3.Робота в групах.
(Кожна група на хмаринках записує свою відповіді).
- Діти, ось і з’явилися у нашому місті веселі хмаринки.
4.Фізкультхвилинка
Встало вранці ясне сонце,
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
За промінчики взялися.
Нумо, дружно присідати.
Сонечко розвеселяти.
Встали – сіли!
Встали – сіли!
Бачте, як розвеселили!
Стало й сонце танцювати,
Нас до кола припрошати.
Нумо – разом! Нумо – всі!
Потанцюємо усі!
5. Робота з ілюстраціями «Твори добро».
- Діти, а чи можна прожити без доброти? Чому?
- Навіщо людям доброта?
- На вашу думку, самому потрібно робити добро, чи слід чекати, поки тебе попросять? Чому?
---Діти, розгляньте, будь ласка, ілюстрації.
-Як, на вашу думку, вчинили діти?
- А як вчинили би ви?
- Отже, дітки, добрі вчинки, як зернинки, проростають в інших людях. І що більше їх посіять – то усім нам краще буде.
6. Робота в парах «Оживи дерево добра».
- Діти, подивіться, яке велике дерево росте у місті Добра. Та на ньому немає жодного листочка. «Оживімо» його.
- У кожного з вас на парті лежить кленовий листочок. Пригадайте й запишіть зі зворотної сторони листочка ввічливі слова. Адже добра людина насамперед має бути ввічливою.
-
7. Гра «Посели героїв у будинок».
- Діти, подивіться чудовий будинок розташований поруч чарівного дерева. Не будинок, а справжній казковий палац.
- Як ви вважаєте, хто живе в ньому? Справді, тут поселилися добрі казкові герої. Серед них оберіть, будь ласка, лише тих, хто доброзичливий, має добре серце.
8. Музична скринька.
- Діти, пригадайте, які пісні про добро зустрічаються в казках або мультфільмах.
- Так, пісня Леопольда «Якщо добрий ти», пісня Фунтика «Доброта», «Посмішка», «Твори добро» тощо.
- Любі діти, а давайте зараз одну з цих пісень і заспіваємо.
(Діти виконують пісню «Якщо добрий ти»).
9. Гра «Так чи Ні».
1. Коли вам краще жити,
Коли сміються діти? (Так)
2. А чи тоді, як всі кричать
І їм не можна ради дать? (Ні)
3. Бабусі допоміг хлопчина,
Він, діти, добра є дитина? (Так)
4.Тепер скажіть усі мені,
У сварці добре жити? (Ні)
5. А як немає забіяк,
Тоді усім прекрасно? (Так)
6.А як серця у всіх ясні,
То вам погано, діти? (Ні)
7. Співає хлопчик гарно так!
А вам подобається? (Так)
8. А як обличчя всі пісні,
Похмурі, злі, вам добре? (Ні)
9. Реве і трощить все чудак,
Це теж погано, діти? (Так)
10. Тоді іще скажіть мені,
Як діти б’ються, добре? (Ні)
Звичайно краще в мирі жити
І з усіма дітьми дружити,
Щоб всі веселими були,
У мирі злагоді жили.
V. ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ (4хв.)
1. Декламування віршів про добро.
- Діти, подивіться на місто Доброти та скажіть, а чого не вистачає на зеленій галявині?
- Правильно, квітів. А щоб з’явилися квіти потрібно розповісти вірші про добро.
(Діти декламують вірші про добро, які вивчили, готуючись до виховного заняття.)
«Треба бути чемним, сину,
Люблять всі таку дитину.
Якщо ти когось вітаєш,
Ти йому добра бажаєш!»
Мама так мені казала,
Коли в школу проводжала.
Доброго усім вам дня!
Хочу я усіх вітати,
Хочу всім добра бажати.
Щоб для тих, кого вітав,
День насправді добрим став.
Г.Манів
На доброті існує світ.
Із добротою пахне хліб.
І мирне небо в школу йти
Це також вияв доброти.
І до людей любов свята –
Це чистота і доброта!
Д.Павличко
Сказав мудрець:
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізня від мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара:
Л.Забашта
2. Гра «Скажи добре слово другу».
- Діти, одне одному передають сердечко й говорять добре слово сусідові.
VI.ВИСНОВОК (1хв.)
Залишивши теплий світ в душі
Хай в усьому завжди нам щастить.
Підкоряє хай люб’язність ваша
Доброту не тільки під час свят,
А щоб завжди всі казали: «Дивина,
Що це за діти в школі в нас».
1