Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть: пояснювати поняття: людська гідність, рівність, рівноправність, дискримінація, цінності прав людини. наводити приклади зв'язку людської гідності і правами людини ; висловлювати власну думку щодо загальнолюдських цінностей, які відображені у правах людини.
Розв'язання ситуативних задач Клас об’єднується у 5 груп. · Опрацювати ситуативну задачу і дати відповідь на запитання: «Що в нижченаведеному випадку дозволило дотриматись прав людини?». 1. Учні отримали право виправити оцінку за твір. 2. У газеті було опубліковано вибачення за наведену недостовірну інформацію. 3. Працівник міліції отримав догану за грубе поводження з правопорушником. 4. Міська влада надала дозвіл на проведення першотравневих демонстрацій комуністам, соціалістам та представникам народного Руху. 5. Адміністрація школи дозволила проведення новорічної дискотеки.
Аналіз ситуативних задач 1. Чи можуть учні безкінечно переписувати твір? 2. Чому газета мала перепросити, адже існує свобода слова? 3. Чому працівник міліції отримав догану, адже він діяв щодо правопорушника? 4. Як повинні поводитись учасники першотравневої демонстрації та учні на дискотеці?
Гідність — це переконаність у тому, що ми можемо організувати життя так, як це відповідає нашому внутрішньому світові: не коритися авторитарному режиму, скинути його; скинути передусім з себе, зі своєї душі. Мирослав Маринович, правозахисник, публіцист, релігієзнавець, член-засновник Української Гельсінської групи Гідність— це мій скарб. Це той мій внутрішній скарб, який я маю у собі як невід’ємну частину мене, прописану на рівні ДНК, яка належить мені по праву народження і яку не можливо в мене відібрати. Це моя спадковість, моє спадкоємство, моє достоїнство, мій капітал, мої надбання, мій ресурс, мій потенціал. Олена Вострова, психолог, лінгвіст, художниця
Їй [гідності] не можна дати визначення, але її можна відчувати. Її має кожна людина. Це — своєрідний лакмусовий папірець, що може подавати знак про можливі порушення прав людини. Коли ми відчуваємо приниження чи біль — страждає людська гідність. Якщо причиною страждання, болю є дії держави — це ситуація порушення прав людини. Сергій Буров, правозахисник Людська гідність пов’язана із самою сутністю людяності, випливає зі самого факту, що хтось є людиною; його має і немовля, яке ще нічого ні доброго, ні поганого в житті не зробило, і найбільший злочинець. Людську гідність потрібно відрізняти від особистої гідності, яке є поняттям, близьким до честі — таку гідність треба «заробити», вона росте, коли ми поводимося благородно і порядно, можна її втратити, якщо чинимо підло. Для прав людини важливим є перше поняття — людська гідність. Марек Новицький, Голова Гельсінського фонду з прав людини у 1990–2003, Варшава, Польща
Загальна декларація прав людини, Генеральна асамблея оон 10 грудня 1948 року (витяг) Преамбула. Беручи до уваги, що визнання гідності, властивої всім членам людської сім’ї, і рівних та невід’ємних їхніх прав є основою свободи, справедливості та загального миру; беручи до уваги, що зневажання та нехтування правами людини призвели до варварських актів, які обурюють совість людства, і що створення такого світу, у якому люди матимуть свободу слова й переконань і будуть вільні від страху і нужди, проголошено як високе прагнення людей; беручи до уваги, що загальне розуміння характеру цих прав та свобод має величезне значення для повного виконання цього зобов’язання… Стаття 1. Всі люди народжуються вільними і рівними у своїй гідності та правах. Вони наділені розумом і совістю і повинні діяти стосовно один одного в дусі братерства. • Як ви гадаєте, чому, відповідно до Преамбули Декларації, саме гідність є основою свободи, справедливості та загального миру? • Чому Декларація підкреслює значення загального розуміння прав і свобод країнами, що до неї приєдналися?
Бесіда. Опрацювати статті Конвенції про права дитини, Конституції України та Закону України про охорону дитинства та дати відповіді на запитання. 1. Чим схожі записані права та в чому різняться? 2. Чи порушували ваші права, передбачені статтями Законів? 3. Що б відбулося з людиною, якби її права не були захищені?
Буквою закону: Стаття 16 Конвенції про права дитини Кожна дитина має право на гідне ставлення до своєї особи. Стаття 10 Закону України про охорону дитинства Кожній дитині гарантовано право на свободу, особисту недоторканність, захист гідності. Стаття 3 Конституції України Визнання людини, її життя і здоров’я, честі й гідності, недоторканності й безпеки в Україні є найвищою соціальною цінністю. Стаття 21 Конституції України Усі люди є вільними і рівними у своїй гідності та правах. Права і свободи людини є невідчужуваними і непорушними.
Аналізуємо ситуацію. Ознайомтеся із запропонованими ситуаціями. Визначте, чи забезпечується у наведених ситуаціях принцип рівності. Поясніть свою думку. Ситуація 1. Етнічна більшість громади міста вирішила, що ті, хто належить до меншини Х, зобов’язані жити в окремому районі населеного пункту. Ситуація 2. Чоловікові відмовили у видачі водійських прав на підставі того, що він має поганий зір. Ситуація 3 В оголошенні про працевлаштування в державну установу, що здійснює охорону правопорядку, сказано, що пріоритет надаватиметься чоловікам у віці до 25 років.
Організуйте фото-флешмоб зі слоганами «Я — людина і маю почуття людської гідності», «Ми з тобою особливі», «Я поважаю вашу гідність», «Я проти дискримінації» та іншими складеними після вивчення теми слоганами. Інструкція для проведення флешмобу Крок 1. Підготуйте слогани-фрази на аркушах А4. Крок 2. Зробіть своє фото з однією чи декількома фразами на роздрукованих аркушах А4 або написаними від руки. Крок 3. Розмістіть це фото на своїй сторінці у соціальних мережах із поясненням мети флешмобу та проханням підтримати вашу активну позицію.