1 липня о 18:00Вебінар: Шкільна дошка – ігрове поле вчителя

М.Чумарна "Казка про друга".

Про матеріал
В даному конспекті опрацьована кожна частина з твору. Конспект допоможе визначити головну думку твору, також розробка допоможе детально аналізувати твір
Перегляд файлу

Тема. М. Чумарна  «Казка про друга»

Мета. Вчити орієнтуватися в структурі тексту, формувати вміння визначати головну думку твору, порівнювати вчинки й поведінку персонажів. Удосконалювати навички виразного і правильного читання та навички літературного аналізу твору.Збагачувати активний словник школярів. Викликати бажання обирати краще з літературних джерел для самовиховання та виховувати почуття товариськості.

Обладнання: мультимедійні засоби навчання, «Розсипані прислів’я», таблиця передбачень, індивідуальні малюнки рюкзаків.

Тип уроку: ознайомлення з новим твором.

                               Хід уроку

І. Організація класу(1хв).

Встаньте, діти, всі рівненько,

Посміхніться всі гарненько.

Посміхніться всі до мене,

Посміхніться і до себе.

Привітайтесь: «Добрий день!»

Хай гарно розпочнеться урок цей.

-Мене звати Вікторія Юріївна, і сьогодні я проведу у вас урок літературного читання.

II.Вправи для вдосконалення мовного апарату(5хв).

1.Робота над скоромовкою. Гра «Дощик»

-Діти, зараз ми з вами будемо читати скоромовку, але читати її ми будемо за допомогою гри «Дощик». Коли я кажу:

•Дощ пускається сильніше (голосно).

• Злива (дуже голосно).

• Дощ слабшає (тихіше).

• Дощ припинився (читання припиняється).

Сидить сойка на сосні,

Щось посапує у сні.

А на смереку сова

Колискову їй співа.

2. Читання анаграм

іти, зараз вам потрібно прочитати зашифровані слова.

ІКЛАР (лікар)                 

НЕНІЖРЕ (інженер)

ОНРАГМО (агроном)        

ІЛСНКИ (лісник)

ЕПРКА (пекар)                

 

УЛМЯР (муляр)

ЕЧУНЬ (учень)                

ТУНЕСДТ (студент)

-Розумнички, ви добре виконали завдання.

ІIІ. Перевірка якості знань учнів (3 хв)

- З яким твором ви ознайомилися на минулому уроці? («Шурка і Шурко»)

- Хто автор цього твору? (Всеволод Нестайко)

- Хто такі Шурка і Шурко?Що ти про них дізнався з оповідання?

- Як розвивалися стосунки Шурки і Шурка?Чому в хлопчика змінилося ставлення до своєї сусідки за партою?

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності(3хв)

На сьогоднішньому уроці ви маєте попрацювати так, щоб отримати необхідні вам у житті знання.

— Сьогодні ми продовжимо розмову про дружбу. А тему сьогоднішнього уроку ви дізнаєтесь, склавши прислів’я із розсипаних слів.

• Дерево, а, друзями, людина, корінням, міцне.

(Дерево міцне корінням, а людина — друзями.)

- Як розумієте це прислів’я?

3.Значення слова

-Спробуйте пояснити, що для вас означає дружба, за допомогою різних частин мови (робота в групах).

1-ша група — іменник; прикметник; дієслово. (Друг, дружний, дружити)

2-га група — синоніми до слова друг. (Товариш, приятель, побратим). Синоніми  - це слова, які мають близьке або тотожне значення,

3-тя група — антоніми до слова друг. (Ворог, противник, супротивник)

4.«Квітка дружби»

-Діти, у нас з вами, є середина квітки. Для того щоб повернути пелюстки на місце. Нам потрібно дібрати слова які у вас асоціюються з словом дружба.

Д р у ж б а -д о п о м о г а ,  р о з у м і н н я, щ и р і с т ь, б е з к о р и с л и в і с ть, сп р а в е д л и в і с т ь, с и л а ,в і р н і с т ь                                    

III.Сприйняття й усвідомлення нового твору. ( 20-25хв)

1.Підготовка до сприйняття нового твору..

а) Відпочинок

Про дружбу складено багато віршів, казок, пісень, створено безліч фільмів і мультфільмів. Пригадайте мультфільми про дружбу і скажіть:

ким дружив крокодил Гена? (Чебурашка)

– Як звуть друзів із Простоквашино? (Дядя Федір, Матроскин, Шарик)

– Назвіть друзів Вінні Пуха; (П’ятачок, ослик Іа, Сова)

– Молодці, ви добре знаєте мультфільми. Уміння дружити – найголовніша риса людини. Перевіримо, кого можна називати справжнім другом, поговоримо, як треба дружити.  Допоможе нам у цьому твір Марії Чумарної «Казка про друга», (Портрет, біографія письменниці)

-Розгорніть підручник на сторінці 166.

-Казку, яку ми будемо з вами читати написала (показ фото)

-Марія Іванівна Чумарна ( Чепурко ; 19 серпня 1952, село Рекшин Бережанського району Тернопільської області) – українська поетеса, педагог, журналіст. Член Національної спілки письменників України. 1975 року закінчила філологічний факультет Львівського університету. У місті Збараж працювала вчителем, літературним працівником і завідувачем відділу листів районної газети. Від 1991 року засновниця та директор Приватної авторської школи Марії Чумарної. У 2000-2006 роках була директором авторської школи “Тривіта”. Від 2006 року працює редактором і ведучою авторських програм “Літературний Львів” і “Феномен України” на Львівському телебаченні.

б).Вправа «Передбачення»

– За назвою твору і ключовими словами які на дошці, спробуйте передбачити зміст казки.

Друг Сашко, комп’ютер,  космічні подорожі, Компутик, планета Тайн, засумував, справжній друг.

в)Словникова робота. Завдання для роботи у групах.

– З’єднайте стрілкою слова з їх  лексичними  значеннями. (На виконання цього завдання відводиться 15 секунд).

2.Опрацювання першої частини казки.

А) Виразне читання частини казки вчителем.

— Від чийого імені ведеться розповідь у казці?

— Про що розмірковує хлопчик?

— Кого він називає своїм другом?

— Знайдіть опис Компутика.

— Куди потрапив герой разом з Компутиком?

— Як ви вважаєте, чому планета має таку назву?

— Знайдіть її опис.

— Якими були місцеві жителі?

— Що відчув хлопчик, сидячи на горі?

— Про кого він постійно думав?

— Що пригадував?

-А зараз продовжте  фразу «Щоб мати друга треба…»( допомагати йому, підтримувати, слухати його коли йому це потрібно, довіряти йому,говорити правду)

3.Гра «Мячик»

-Будемо читати казку,за моєю вказівкою. В кого на парті буде лежати мячик, той і читає.

4.Опрацювання другої частини казки.

а) Самостійне читання частини напівголосно.

б)Гра «Бджілки». Самостійне читання учнями другої частини напівголосно

— Що трапилося з екраном?

— Які почуття охопили героя?

— Як змінилося небо?

— Що хлопчик побачив високо вгорі?

— Чому йому вдалося впізнати нашу планету?

— Про кого знову згадав хлопчик?

— Від кого сподівався отримати допомогу хлопчик?

— Що розповідав хлопчикові невидимий голос?

— Знайдіть і прочитайте роздуми хлопчика про своє відношення до Сашка.

— Що йому вдалося збагнути?

Фізична хвилинка.

-Діти,ви стомились. Підійміться будь ласка, вийдіть за парта. Станьте зручно.

Я й комп’ютер – друзі гарні,

Але кращі друзі справжні.

З ними можна гарно гратись

І про все поспілкуватись.

-Ось ми відпочили, тепер повератаємося до роботи.

5.Гра « Хто швидше»

– Прочитайте абзаці, у яких є такі речення: «Тепер мені ніхто не допоможе!», « Мій друг дуже гарно малює різних…».

Читання третьої частини казки. Самостійне читання в парах.

– Стисло перекажіть прочитане. ( 2-3 учня)

— Хто повернув хлопчика додому?

— До кого він забіг по дорозі до школи?

— Що йому розповів Сашко?

— Так хто ж справжній друг хлопчика? Доведіть свою думку.

— Що у казці вас вразило, що — здивувало?

— Коли ви хвилювалися найбільше?

— Знайдіть у тексті, який із рядків казки виражає її головну думку, та поясніть свій вибір.

6.Гра «Засічка-кидок» ( 3 рази по 30 секунд учні читають текст від вказаних вчителем слів).

– Дочитайте речення: «Сьогодні ти дізнався…», «Я ображаюсь на нього…», «Напевно, щоб мати…»

Читання заключної частини добре читаючими учнями . (Читання «Дощик –дощ-злива»)

– Так хто ж справжній друг хлопчика? Доведи свою думку?

– Що у казці вас вразило, що – здивувало?

– Коли ви хвилювалися найбільше?

– Знайдіть  у тексті, який із рядків казки виражає її головну думку і поясніть свій вибір.

7.Мікродискусія « Обери позицію»

-Висловте свою думку, чим кращий друг – комп’ютер, а чим – людина?

8.Технологія «Незакінчене речення»

– Підведіть підсумок нашій розмові і закінчіть речення: « Справжній друг той, хто …».

– Що нового дізналися на уроці? Який висновок для себе ви зробили з прочитаної казки?

8.Узагальнююча бесіда. Гра «Мікрофон»

– А тепер я б хотіла дізнатися, чи сподобався вам сьогоднішній урок?

 Чи справдилися ваші очікування?

 Та який настрій у вас зараз? Приклейте саме той смайлик, який відповідає вашому настрою.

ІV. Підсумок уроку (2-3хв)

- Що нового дізналися на уроці? Який висновок для себе ви зробили з прочитаної казки?

– Бережіть друзів, якщо вони є, і шукайте, якщо їх ще немає. І нехай у вас завжди буде вірний товариш, який підтримає вас у горі і радості. Та самі будьте хорошими друзями, так як дерево міцне корінням, а людина – друзями.

V.Повідомлення домашнього завдання (1хв)

Читати казку.Навчитись переказувати казку так, ніби ви стали учасником подій.

Дякую всім за роботу. До побачення!

docx
Додано
10 квітня
Переглядів
910
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку