Тема. М. Чумарна «Казка про друга»
Мета. Вчити орієнтуватися в структурі тексту, формувати вміння визначати головну думку твору, порівнювати вчинки й поведінку персонажів. Удосконалювати навички виразного і правильного читання та навички літературного аналізу твору.Збагачувати активний словник школярів. Викликати бажання обирати краще з літературних джерел для самовиховання та виховувати почуття товариськості.
Обладнання: мультимедійні засоби навчання, «Розсипані прислів’я», таблиця передбачень, індивідуальні малюнки рюкзаків.
Тип уроку: ознайомлення з новим твором.
Хід уроку
І. Організація класу(1хв).
Встаньте, діти, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться всі до мене,
Посміхніться і до себе.
Привітайтесь: «Добрий день!»
Хай гарно розпочнеться урок цей.
-Мене звати Вікторія Юріївна, і сьогодні я проведу у вас урок літературного читання.
II.Вправи для вдосконалення мовного апарату(5хв).
1.Робота над скоромовкою. Гра «Дощик»
-Діти, зараз ми з вами будемо читати скоромовку, але читати її ми будемо за допомогою гри «Дощик». Коли я кажу:
•Дощ пускається сильніше (голосно).
• Злива (дуже голосно).
• Дощ слабшає (тихіше).
• Дощ припинився (читання припиняється).
Сидить сойка на сосні,
Щось посапує у сні.
А на смереку сова
Колискову їй співа.
2. Читання анаграм
-Діти, зараз вам потрібно прочитати зашифровані слова.
ІКЛАР (лікар)
НЕНІЖРЕ (інженер)
ОНРАГМО (агроном)
ІЛСНКИ (лісник)
ЕПРКА (пекар)
УЛМЯР (муляр)
ЕЧУНЬ (учень)
ТУНЕСДТ (студент)
-Розумнички, ви добре виконали завдання.
ІIІ. Перевірка якості знань учнів (3 хв)
- З яким твором ви ознайомилися на минулому уроці? («Шурка і Шурко»)
- Хто автор цього твору? (Всеволод Нестайко)
- Хто такі Шурка і Шурко?Що ти про них дізнався з оповідання?
- Як розвивалися стосунки Шурки і Шурка?Чому в хлопчика змінилося ставлення до своєї сусідки за партою?
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності(3хв)
На сьогоднішньому уроці ви маєте попрацювати так, щоб отримати необхідні вам у житті знання.
— Сьогодні ми продовжимо розмову про дружбу. А тему сьогоднішнього уроку ви дізнаєтесь, склавши прислів’я із розсипаних слів.
• Дерево, а, друзями, людина, корінням, міцне.
(Дерево міцне корінням, а людина — друзями.)
- Як розумієте це прислів’я?
3.Значення слова
-Спробуйте пояснити, що для вас означає дружба, за допомогою різних частин мови (робота в групах).
1-ша група — іменник; прикметник; дієслово. (Друг, дружний, дружити)
2-га група — синоніми до слова друг. (Товариш, приятель, побратим). Синоніми - це слова, які мають близьке або тотожне значення,
3-тя група — антоніми до слова друг. (Ворог, противник, супротивник)
4.«Квітка дружби»
-Діти, у нас з вами, є середина квітки. Для того щоб повернути пелюстки на місце. Нам потрібно дібрати слова які у вас асоціюються з словом дружба.
Д р у ж б а -д о п о м о г а , р о з у м і н н я, щ и р і с т ь, б е з к о р и с л и в і с ть, сп р а в е д л и в і с т ь, с и л а ,в і р н і с т ь
III.Сприйняття й усвідомлення нового твору. ( 20-25хв)
1.Підготовка до сприйняття нового твору..
а) Відпочинок
Про дружбу складено багато віршів, казок, пісень, створено безліч фільмів і мультфільмів. Пригадайте мультфільми про дружбу і скажіть:
-З ким дружив крокодил Гена? (Чебурашка)
– Як звуть друзів із Простоквашино? (Дядя Федір, Матроскин, Шарик)
– Назвіть друзів Вінні Пуха; (П’ятачок, ослик Іа, Сова)
– Молодці, ви добре знаєте мультфільми. Уміння дружити – найголовніша риса людини. Перевіримо, кого можна називати справжнім другом, поговоримо, як треба дружити. Допоможе нам у цьому твір Марії Чумарної «Казка про друга», (Портрет, біографія письменниці)
-Розгорніть підручник на сторінці 166.
-Казку, яку ми будемо з вами читати написала (показ фото)
-Марія Іванівна Чумарна ( Чепурко ; 19 серпня 1952, село Рекшин Бережанського району Тернопільської області) – українська поетеса, педагог, журналіст. Член Національної спілки письменників України. 1975 року закінчила філологічний факультет Львівського університету. У місті Збараж працювала вчителем, літературним працівником і завідувачем відділу листів районної газети. Від 1991 року засновниця та директор Приватної авторської школи Марії Чумарної. У 2000-2006 роках була директором авторської школи “Тривіта”. Від 2006 року працює редактором і ведучою авторських програм “Літературний Львів” і “Феномен України” на Львівському телебаченні.
б).Вправа «Передбачення»
– За назвою твору і ключовими словами які на дошці, спробуйте передбачити зміст казки.
Друг Сашко, комп’ютер, космічні подорожі, Компутик, планета Тайн, засумував, справжній друг.
в)Словникова робота. Завдання для роботи у групах.
– З’єднайте стрілкою слова з їх лексичними значеннями. (На виконання цього завдання відводиться 15 секунд).
2.Опрацювання першої частини казки.
А) Виразне читання частини казки вчителем.
— Від чийого імені ведеться розповідь у казці?
— Про що розмірковує хлопчик?
— Кого він називає своїм другом?
— Знайдіть опис Компутика.
— Куди потрапив герой разом з Компутиком?
— Як ви вважаєте, чому планета має таку назву?
— Знайдіть її опис.
— Якими були місцеві жителі?
— Що відчув хлопчик, сидячи на горі?
— Про кого він постійно думав?
— Що пригадував?
-А зараз продовжте фразу «Щоб мати друга треба…»( допомагати йому, підтримувати, слухати його коли йому це потрібно, довіряти йому,говорити правду)
3.Гра «М’ячик»
-Будемо читати казку,за моєю вказівкою. В кого на парті буде лежати м’ячик, той і читає.
4.Опрацювання другої частини казки.
а) Самостійне читання частини напівголосно.
б)Гра «Бджілки». Самостійне читання учнями другої частини напівголосно
— Що трапилося з екраном?
— Які почуття охопили героя?
— Як змінилося небо?
— Що хлопчик побачив високо вгорі?
— Чому йому вдалося впізнати нашу планету?
— Про кого знову згадав хлопчик?
— Від кого сподівався отримати допомогу хлопчик?
— Що розповідав хлопчикові невидимий голос?
— Знайдіть і прочитайте роздуми хлопчика про своє відношення до Сашка.
— Що йому вдалося збагнути?
Фізична хвилинка.
-Діти,ви стомились. Підійміться будь ласка, вийдіть за парта. Станьте зручно.
Я й комп’ютер – друзі гарні,
Але кращі друзі справжні.
З ними можна гарно гратись
І про все поспілкуватись.
-Ось ми відпочили, тепер повератаємося до роботи.
5.Гра « Хто швидше»
– Прочитайте абзаці, у яких є такі речення: «Тепер мені ніхто не допоможе!», « Мій друг дуже гарно малює різних…».
Читання третьої частини казки. Самостійне читання в парах.
– Стисло перекажіть прочитане. ( 2-3 учня)
— Хто повернув хлопчика додому?
— До кого він забіг по дорозі до школи?
— Що йому розповів Сашко?
— Так хто ж справжній друг хлопчика? Доведіть свою думку.
— Що у казці вас вразило, що — здивувало?
— Коли ви хвилювалися найбільше?
— Знайдіть у тексті, який із рядків казки виражає її головну думку, та поясніть свій вибір.
6.Гра «Засічка-кидок» ( 3 рази по 30 секунд учні читають текст від вказаних вчителем слів).
– Дочитайте речення: «Сьогодні ти дізнався…», «Я ображаюсь на нього…», «Напевно, щоб мати…»
Читання заключної частини добре читаючими учнями . (Читання «Дощик –дощ-злива»)
– Так хто ж справжній друг хлопчика? Доведи свою думку?
– Що у казці вас вразило, що – здивувало?
– Коли ви хвилювалися найбільше?
– Знайдіть у тексті, який із рядків казки виражає її головну думку і поясніть свій вибір.
7.Мікродискусія « Обери позицію»
-Висловте свою думку, чим кращий друг – комп’ютер, а чим – людина?
8.Технологія «Незакінчене речення»
– Підведіть підсумок нашій розмові і закінчіть речення: « Справжній друг той, хто …».
– Що нового дізналися на уроці? Який висновок для себе ви зробили з прочитаної казки?
8.Узагальнююча бесіда. Гра «Мікрофон»
– А тепер я б хотіла дізнатися, чи сподобався вам сьогоднішній урок?
Чи справдилися ваші очікування?
Та який настрій у вас зараз? Приклейте саме той смайлик, який відповідає вашому настрою.
ІV. Підсумок уроку (2-3хв)
- Що нового дізналися на уроці? Який висновок для себе ви зробили з прочитаної казки?
– Бережіть друзів, якщо вони є, і шукайте, якщо їх ще немає. І нехай у вас завжди буде вірний товариш, який підтримає вас у горі і радості. Та самі будьте хорошими друзями, так як дерево міцне корінням, а людина – друзями.
V.Повідомлення домашнього завдання (1хв)
Читати казку.Навчитись переказувати казку так, ніби ви стали учасником подій.
Дякую всім за роботу. До побачення!