М.Гоголь. «Ніч перед Різдвом». Народні традиції і звичаї у творі.

Про матеріал
Протягом уроку вчитель готує здобувачів освіти сприймати та розуміти зміст повісті «Ніч перед Різдвом», діти поглиблюють знання про жанрові особливості та ідейне спрямування твору,розкривають роль традицій і звичаїв українського народу ,сенс назви твору, обмінюються точкою зору про майстерність автора у зображенні українських мотивів і національного колориту повісті.На уроці розвиваються дослідницькі вміння,логічне мислення,виховується любов до рідної землі, ії славного минулого.
Перегляд файлу

 

Тема. М.Гоголь. «Ніч перед Різдвом». Народні традиції і звичаї у творі.

 

Мета. Підготувати учнів до сприйняття і розуміння змісту повісті «Ніч перед Різдвом», поглибити знання про жанрові  особливості та  ідейне спрямування твору,розкрити роль традицій і звичаїв українського народу ,сенс назви твору, показати  майстерність автора у зображенні українських мотивів і національного колориту повісті;розвивати дослідницькі вміння,логічне мислення;виховувати любов до рідної землі, ії славного минулого.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Обладнання:портрет М.В.Гоголя,тексти повісті «Ніч перед Різдвом»,ілюстрації до повісті.

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Словникова робота

Повість-це епічний прозовий твір,у якому зображену низку подій із життя головного героя ,а також детально змальовано пов`язаних з ним другорядних персонажів

Скринька запитань

(Учні  відповідають на запитання, які дістають зі скриньки )

 - Як святкують Різдво у вашій родині?

 - Скільки страв повинно бути на столі у Святвечір?

 - Коли починають колядувати?

 - Що означає «коляда»"?

 - Які колядки виконують у вашому селищі?

 - Чому колядники ходять із зіркою?

ІІІ Оголошення теми  та мети уроку.

ІV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.

  1. Робота з підручником:

Виразне читання окремих фрагментів повісті.

  2.Бесіда за прочитаним

- Як починається повість? Зачитайте.

- Як описане небо на початку повісті?

- Як змінюється стан природи протягом різдвяної ночі?

- Яке символічне значення зміни погоди потягом різдвяної ночі?

- Назвіть різдвяні символи, присутні у творі. (Колядки, зірка, пісні…)

- Які з описаних Гоголем звичаїв збереглися до наших днів? Чи знаєте ви колядки?

3.Прийом « Мозкова атака» Аналіз твору.

 - Визначте жанр твору  (казково – фантастична повість)

- Коли відбувається дія твору?(У ніч перед Різдвом і наступного дня)

- Де відбувається дія?(село Диканька Полтавської губернії)

- Який настрій твору? (веселий ,різдвяний)

- Як святкують Різдво в Диканьці? Які різдвяні звичаї описані автором?

(Учні зачитують з тексту)

- Які різдвяні дива відбуваються в Диканьці? Що завадило колядувати    хлопцям та дівчатам?(Поява нечистої сили:чорт украв місяць ,здійняв хуртовину,відьма збирала зорі)

- Ким була відьма і що про неї говорили у Диканьці?(Відьмою була мати коваля Вакули - тітка Солоха. У Диканьці про неї ходили недобрі плітки)

-А яким зображує автор чорта? Знайдіть уривки з тексту.

4.Творче завдання : усне словесне малювання.

 Розгляньте ілюстрації.

 - Чи відповідають гоголівським героям зображені  на ілюстрації відьма і чорт?

 - Як вони зображені? Опишіть їх.

 - Чи викликають вони у вас страх?

 - Чим вони схожі на людей?

5.Проблемне запитання

- Кого чорт боявся найбільше і чому?

- Для чого чорту захотілося викрасти місяць?

 (Учні  відповідають  на запитання, аргументуючи свою відповідь)

6. Коментар учителя

Отже,Гоголь використав поширену в Україні  фольклорну легенду про благочестивого маляра і поєднав її із сюжетами про популярного героя слов`янської міфології-коваля ,якому народ приписував  зв `язок  з нечестивими. У сюжеті повісті  М.В.Гоголя «Ніч перед Різдвом виявилися традиції  українського вертепу  -  народного театру. Діють традиційні персонажі українського вертепу –баба(Солоха.Ткачиха,Переперчиха),дяк.голова,козак.коваль.красуня(Оксана), цариця,кум)

 

V. Рефлексія

1).  «Коло думок»

Чому твір має  назву  «Ніч перед  Різдвом?»

(Кожен з учнів пропонує свою думку,щодо назви твору)

 

2). Продовжте речення:

1.Минув останній день перед….

2.З димаря однієї хати разом з димом вилетіла…

3.Відьма назбирала повний рукав…

4.На одній зі своїх картин,яка була намальована на церковній стіні ,коваль зобразив..

 

VІІ. Домашнє завдання:

1Дочитати повість.

2 Визначити основну думку твору.

 

docx
Додано
3 березня 2020
Переглядів
847
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку