Урок "Петро Попельський і Евеліна"

Про матеріал
План-конспект на тему "Петро Попельський і Евеліна", 6 клас. У конспекті є різноманітні завдання.
Перегляд файлу

Тема уроку: Петро Попельський і Евеліна

Предметні компетентності: дає визначення поняття «художня деталь», знаходить художні деталі та встановлює їхню роль у тексті; вирізняє в окремих епізодах підтекст, визначає прихований зміст висловлювання, обґрунтовує свою думку, зіставляє літературні твори з їхніми ілюстраціями.

Очікувані результати: визначає актуальні проблеми у прочитаному творі, висловлює своє ставлення до порушених питань, виявляє особливості сюжету і композиції твору, визначає кульмінаційні моменти; характеризує ставлення персонажів до світу, природи, людей, мистецтва; пояснює вчинки персонажів, мотиви їхньої поведінки; розкриває внутрішні порухи, поривання, мрії й прагнення персонажів.

Ключові компетентності: розуміє залежність людини від навколишнього середовища; усвідомлює цінності життя, розуміє небезпеку потрапляння в критичні ситуації.

Обладнання: презентація, ілюстрації, роздавальний матеріал.

Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.

Зміст уроку

I. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

1. Робота з малюнками учнів.

2. Перевірка учнівських міні-творів.

3. Чайнворд.

Знайдіть вісім слів, які стосуються теми, що ми вивчаємо.

п

О

п

е

л

ь

с

ь

к

и

й

ф

М

е

в

В

Ц

и

г

б

ш

о

в

Й

б

е

Є

г

о

р

і

  й

х

о

А

с

л

І

П

и

в

т

ю

и

а

Ь

у

і

м

а

м

а

л

т

м

р

А

м

н

Н

Й

р

о

м

а

н

в

Ч

м

а

к

с

и

м

м

в

м

с

Т

а

в

р

у

ч

е

н

к

и

 

1) Хто такі Попельські?

2) Що вам відомо про Йохима?

3) Що ви можете сказати про матір Петруся?

4) При яких обставин ми познайомились з Романом, Єгорієм?

5) Ким є Евеліна для Петруся?

6) Хто такі Ставрученки?

7) Який за характером дядько Максим?

4. Літературний конкурс «Дай правильну відповідь"

 Якщо дитина відповідає правильно, то отримує фішку.

1) Де народився  Володимир Короленко? (у Житомирі, нині Україна)

2) За жанром твір «Сліпий музикант» … (це повість)

3) У якій сім’ї народилася сліпа дитина? (у багатій сім’ї)

4) Сліпоту немовляти помітили … (відразу)

5) Спочатку дядько Максим увагу на сліпу дитину… (не звертав)

6) На якому інструменті грав Йохим? (на скрипці)

7) Помітивши захоплення сина музикою, мати придбала … (скрипку)

8) У підготовці Петруся до життя велика увага приділялася …(фізичним вправам і їзді на коні)

9) Ім’я доброго дзвонара ... (Роман)

10) Петро  разом з сліпими жебраками вирушив … (до Київської лаври)

11) У кінці твору Петро Попельський  став ... (талановитим музикантом)

12) Петро й Евеліна згодом ... (одружилися)

Ми маємо продовжити роботу над повістю В. Г. Короленка «Сліпий музикант». Письменник Володимир Короленко своєю творчістю, своєю громадською безкорисливою діяльністю допомагав людям не зневіритися, мужньо долати життєві проблеми, несправедливість,  не опускати руки,  підтримував їх в прагненні до щастя. Тож і ми сьогодні дізнаємося, чи будуть Петро та Евеліна щасливі разом попри всі негаразди.

II. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

1. Оголошення теми.

Тема уроку –  Петро Попельський і Евеліна. 

 2. Робота в зошитах.

 Тож запишіть тему нашого уроку: «Петро Попельський і Евеліна.»

3. Завдання уроку.

Сьогодні на уроці ми охарактеризуємо образи Петра і Евеліни, закцентуємо увагу на красі їх стосунків, з′ясуємо значення Евеліни у житті Петра, спробуємо зрозуміти внутрішній світ головних героїв повісті «Сліпий музикант», духовні пошуки Петра Попельського, його взаємовідносини з Евеліною.

III. Сприймання й усвідомлення  нового матеріалу.

1. Запитання до учнів.

– Що нам відомо про Петрика Попельського? Хто він? Який він?

– Що ви дізналися з тексту твору про Евеліна? (Ровесниця Петруся, що підростала у сусідньому маєтку.)

– Чому Петрусь прогнав Евеліну, коли та зненацька натрапила на нього, почувши чарівні звуки сопілки? (Він звик бути самотнім, не звик гратися з кимось.)

– Чому Петрусь був спантеличений такою реакцією Евеліни, коли він доторкнувся до її обличчя? (Він уперше зрозумів, що його сліпота може викликати не лише самий жаль, а й біль. Він зазнає приниження каліки, бо сліпота і є каліцтво. Він страждає, бо ще не розуміє всіх відчуттів. Петрусь усе ще соромиться говорити про свою сліпоту, але зворушений добротою Поліни, він врешті зізнається, що він сліпий.)

1.1. Коментар учителя.

Ми бачимо, що під час їхньої зустрічі у серці кожного з них з′являються нові відчуття. Такі, котрих вони не відчували раніше. У серці Петруся – це почуття болю, приниження каліки, він довідався, що його фізична вада може викликати не самий жаль, а й ляк. Він ще не міг усвідомити тяжкого почуття, пекучий біль підступав йому до горла і він плакав. Евеліна теж уперше у своєму житті зіткнулася зі словом  «сліпий». І це слово завдало незгладимого удару в її маленьке жіноче серце. Вона не втрималась на висоті своєї солідності й сама гірко і безутішно заплакала.

– Яка, на вашу думку, головна риса вдачі Евеліни? (Співчутливість, доброта)

– Яким характером Евеліна дивувала рідних? («Дорослим»)

– Що, на вашу думку, зближувало Петра і Евеліну? (Вони обоє були оточені надзвичайною любов’ю своїх близьких. Обоє вони не знали життя, жили в замкненому світі своїх маєтків.)

– Який момент у житті був переломним для Евеліни? (Зустріч із братами Ставрученками. Вона вперше відчула, що існує інший світ, невідомий і тривожний.)

– Вона поринула в той інший світ, у якому не було місця для Петра чи залишилася разом з коханим? (Вона вибрала Петра.)

 – Як на вашу думку, чи було жертовним рішення Евеліни залишитися з Петром? ( З боку Евеліни це був вияв щирої і дуже самовіданної  любові.)

– Яку роль відіграла  Евеліна в житті Петра? (Вона стала його ангелом-охоронцем. Евеліна вносила в їхню дружбу «свій спокій, свою тиху радість, повідомляла сліпому нові відтінки навколишнього життя», а він «давав їй своє горе».)

– У що переросла їхня дружба? (У кохання)

– Який талант мав Петрусь? (Талант до музики)

– Хто розвивав талант хлопчика? (Дядько познайомив його з музикою простого селянина Йохима, який грав на сопілці. Мати — із серйозною класичною музикою. Саме вона захопила його грою на фортепіано.)

– Чим стає музика для Петра Попельського? (Сенсом його життя)

З ваших записів випливає, що сліпота і музика –  речі несумісні,  у випадку з історією нашого героя вони поєднані. Музикою займається людина з тонкою душею, відчуттям прекрасного; вона не бачить, але все  відчуває.

– Петро сказав Евеліні: «Мені тільки здається, що я зайвий на світі». Чому у героя виникали ці думки? Чи згодні ви із цими словами Петра?

Евеліна сказала мудру фразу: «У кожного своя дорога в житті». Молоді Ставрученки висловлювали свої думки із цього приводу, їхні слова стривожили душу Петра. Окрім того, знання про те, що поза стінами маєтку існує інший світ, теж стривожило героя. Його мучило відчуття своєї неповноцінності, викликаної сліпотою. Петро цілком поринув у морок, в особисте нещастя, замкнувся у собі.

– Як розвивалася дружба Петруся та Евеліни з роками?

Діти, а згодом молоді люди зустрічаються щодня. Турботлива увага дівчинки допомагала й підтримувала Петра. Їхня дружба збагатила обох, а з часом переросла у кохання. Петро кохає Евеліну, але не зізнається у цьому, боячись зіпсувати майбутнє дівчини. Тоді Евеліна робить «тихий подвиг любові» –  вона перша говорить про своє почуття й рішення створити сім’ю. Це її вибір.

2. Літературна гра «Упізнай героя»

1) Замолоду він славився всюди «небезпечним забіякою» і виправдав цю характеристику: поїхав в Італію, де поступив в загін  Гарібальдіа. (Максим Яценко)

2) Ця красива дівчинка, спокійна і розсудлива, випадково знайомиться з Петром на прогулянці. Спочатку вона не здогадується, що хлопчик сліпий. (Евеліна)

3) Сліпий юнак грає на фортепіано перед гостями. Усі приголомшені і передбачають йому популярність. Уперше юнак усвідомлює, що і він здатний щось зробити в житті. (Петро) 


4) У садибу хлопець повертається зовсім іншою людиною, душа його сціляється. Мати гнівається на нього за обман, але скоро прощає. Герой багато розповідає про свої мандри. (Петро)


5) Він дійсно їде до Київа і звідти пише додому заспокійливі листи. (Максим Яценко)

6) Коли лікар повідомив, що дитина поза сумнівом, зрячий, батька охоплює така радість, що на декілька митей йому здається, ніби він сам усе бачить: небо, землю, своїх близьких. (Петро)

7) Був такий, як тисячі інших сільських поміщиків Південно-західного краю: він був добродушний, мабуть, навіть, добрий, пильно наглядав за робітниками і дуже любив будувати й перебудовувати млини. (Батько)

8) Невелика дівчинка, з довгою русою косою й голубими очима, що вражала всіх при першому ж знайомстві якоюсь дивною солідністю. (Евеліна)

9) Один із синів був студентом Київського університету на модному тоді філологічному факультеті. Другий вивчав музику в петербурзький консерваторії. (сини Ставрученки)

10) З натури він був дуже жвава й рухлива дитина, та місяці збігали місяцями, і сліпота дедалі більше накладала свій відбиток на темперамент хлопчика, що починав визначатися.(Петро)

11)  Її губи шепотіли щось, і на блідому обличчі з лагідними, майже дитячими ще рисами з’явилася гримаса нетерпеливого страждання, як у пещеної дитини, що відчуває незвичне горе. (Мати)

12) Обличчя його було широке, подзьобане віспою і надзвичайно добродушне. Заплющені повіки ховали ямки очей, на губах грала добродушна усмішка. (Роман)

3. Складання асоціативного куща. (запис у зошити)

Які асоціації виникають у вас, коли чуєте ім’я Евеліна та Петрусь?

Петрусь – талановитий, наполегливий, цікавий, цілеспрямований, життєрадісний, здібний, щирий, щасливий.

3.1. Довідка учителя.

На долю головного героя випало велике випробування: він сліпий від народження, і повинен поступово прийти до розуміння своєї цінності і необхідності в цьому світі. Спочатку йому складно спілкуватися з однолітками, але поява в його житті Евеліни приносить йому чимало приємних хвилин: він знаходить подругу, близьку людину. По суті, Петро хоче знайти своє місце в житті, але спочатку йому потрібно прийняти факт власної сліпоти. Довго він не може змиритися з тим, що не такий як всі, що не бачить світ. Він повинен прийти до розуміння того, що володіє великим талантом, і захотіти його розвинути до високого рівня. Багато в чому досягнення цієї мети сприяє вплив дядька Максима, який вигадує для племінників нові випробування. Ми бачимо, як з недовірливого і невпевненого юнака Петро поступово стає сильною людиною, люблячим життя. Коли він перестає жаліти себе і починає дихати на повні груди, результати не змушують на себе чекати: і ось Петро вже сліпий музикант.

Евеліна – упевнена, весела, життєрадісна, вірна, справедлива, надійна, щира, сердечна.

Це була мудра і добра дівчинка, розвинута не по роках. При першому знайомстві можна помітити її незворушність і спокій, з яким вона дивилася на звичайні речі. По відношенню до Петра вона ласкава і прониклива. Недарма в ній одній у дитячі та юнацькі роки сліпий бачив відраду і втіху. Евеліна – перший і єдиний друг Петра, згодом його кохана. Їхні стосунки гармонійні, з часом вони тільки міцнішають. Евеліна завжди сприймала біль Петра як свій власний. Момент, коли вона дізналася, що він сліпий, запам’ятався їй на все життя: вона плакала над цією обставиною так, немов хлопчик був її близьким родичем або другом.

4. Робота з роздатковим матеріалом.

Установіть послідовність подій у повісті Володимира Короленка «Сліпий музикант»

1. Знайомство з Евеліною –А

2. Подорож до річки – Б

3. Народження сина – В

4. Мандрівка зі сліпими кобзарями – Г

5. Блискучий дебют музиканта - Д

6. Весілля Евеліни й Петра – Е

7. Їзда на коні – Є

Ключ до завдання: 1Б, 2А, 3Є, 4Г, 5Е, 6В, 7Д.

5. Виразне читання   епілогу повісті Володимира Галактіоновича Короленка «Сліпий музикант» учнями.

Ст.168-169

Чи допомогла музика сліпому хлопцеві жити, радіти і бути щасливим?

 В епілозі ми бачимо молодого чоловіка, який виступає в Києві в великому концертному залі. Про нього говорять різне, придумують романтичні історії. Він оточений загадковістю. Супроводжує його біла красуня. Гра музиканта заворожує слухачів.

IV. Узагальнення і систематизація набутих знань і вмінь.

1. Складання сенкану.

1) Петрусь

Егеїстичний, сильний ( духом)

Намагається, старається, не зупиняється

Петрусь стає відомим музикантом

Музикант

2) Петро

Сліпий, розумний

Вчиться, грає, любить

Живе у своєму світі

Музикант.

3) Евеліна

Молода, самотня

Співчуває, поважає, розуміє

Здатна пожертвувати своїм життям

Подруга

V. Підведення підсумків.

1. Літературний диктант за твором В.Г. Короленка «Сліпий музикант»

1. Закінчи фразу В. Короленка «Письменник передусім має бути …» (людиною)

2. Сліпий Петрусь народився в сім’ї поміщиків…( Попельських)

3. Дядько Максим приєднався в Італії до( Гарібальді)

4. Мати почала займатися з хлопчиком музикою й придбала…(фортепіано)

5. Йохим співав Петрусеві пісню…(«Ой на горі та й женці жнуть»)

6. Максим подарував племінникові на шостому році…(конячку)

7. Хлопчик познайомився з дівчинкою, яку звали…(Евеліна)

8. У монастирі товариство зустріло сліпого…(дзвонаря)

9. Дядько Максим переконав племінника вирушити зі сліпими жебраками      до…( Почаївської лаври)

10. У житті Петра й Евеліни сталася приємна подія- це...(одруження)

11. Свій концерт Петро Попельський давав у…(Києві)

12. Петро прозрів і замість егоїстичної муки, він почуває людське горе і людську радість і зуміє нагадати щасливим про…( нещасних)

2. Підсумкове слово вчителя.

Отже, головний герой замість сліпого, егоїстичного страждання знайшов у душі відчуття життя. «… Він став відчувати і людське горе і людську радість».

Повість Володимира Короленка «Сліпий музикант»  вчить нас бути милосердними до оточуючих, людяними, терпимими до людського страждання та як прожити гідне і повноцінне життя.

3. Оцінювання і мотивація.

VI. Осмислення домашнього завдання.

1. Повтор. ст. 156-170, знати сюжет, уміти характеризувати образи.

2. Написати твір на одну із запропонованих тем (обсяг 1.5 ст).

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Карагічева Вікторія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 березня 2020
Переглядів
15627
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку