М. Гоголь „Ніч перед Різдвом”. Народні традиції і звичаї у творі. Тема кохання. Образи Оксани і Вакули

Про матеріал
Презентувати повість „Ніч перед Різдвом”, повідомити про історію створення твору; показати на прикладах опис українських народних традицій у повісті; розвивати в учнів логічне мислення, творчі здібності, навички виразного читання, уважність, вміння логічно мислити; сприяти у школярів читацького кругозору; виховувати інтерес до звичаїв українського народу, до творчості М.В.Гоголя.
Перегляд файлу

6 клас

Тема уроку:   М. Гоголь „Ніч перед Різдвом”. Народні традиції і звичаї у творі.    Тема кохання.               Образи Оксани і Вакули

Мета уроку:  презентувати повість „Ніч перед Різдвом”, повідомити про історію створення твору; показати на прикладах опис українських народних традицій у повісті; розвивати в учнів логічне мислення, творчі здібності, навички виразного читання,  уважність, вміння логічно мислити; сприяти у школярів читацького кругозору; виховувати інтерес до звичаїв українського народу, до творчості М.В.Гоголя.

Очікувані результати: учень (учениця) знає ключові факти про життя і творчість М. Гоголя, про зв’язки письменника з Україною; знає зміст повісті «Ніч перед Різдвом» і може відтворити основні події твору; виявляє національні традиції й звичаї, елементи українського фольклору, що знайшли відображення у повісті (традиційні образи, символи, елементи казки тощо); висловлює власне враження від прочитаного; називає 1-2 твори мистецтва за мотивами аналізованого твору.Обладнання: підручник, хрестоматія, тексти повісті „Ніч перед Різдвом”, портрет письменника, виставка книг письменника, мультимедійний проектор або комп’ютер (для презентації).

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

  •               ІІ. Актуалізація опорних знань

Добрий день! У добрий час!

Рада учні бачить Вас!

Ви  почули всі дзвінок,

Він покликав на урок

Кожен з вас приготувався,

на перерві постарався.

Ми Вам раді, гості любі!

Повернімось до гостей

Привітаймось

  •               Учні: «Добрий день!»
  •               Вчитель:  Ми вітаєм щиро Вас

Та запршуєм ласкаво

   На урок у 6 клас.

  • Як ви вже зрозуміли зустріч наша відбудеться на уроці зарубіжної літератури.

Тому я Вас дуже прохаю не шуміти, руку гарно підіймати, на уроці – не дрімати, а знання мерщій хапати.

  Тож часу не гаємо і урок розпочинаємо!

Демонструється фрагмент фільму (момент колядок)

(За столом сидить дівчина і читає книгу. Входить хлопець).

Сценка Слайд1

 

Хлопець.     Доброго дня, Аня , а що ти читаєш?

Дівчина.     (Продовжує читати) Не заважай! Гоголя.

Хлопець.     Цікаво?

Дівчина.      Дуже! Кажу, не заважай.

Хлопець.    А як називається?

Дівчина.     «Ніч перед Різдвом».

Хлопець.      Казка?

Дівчина.     Звичайно казка. Відвяжися!

Хлопець..   А про що говориться в казці?

Дівчина.     От причепився! Про коваля Вакулу. Як він на чорті з України до             Петербурга літав.

Хлопець.    Аня, давай з тобою разом прочитаємо. Будь ласка!

Дівчина.    Що ж з тобою робити. Сідай. Будемо читати разом.  

Слайд 2

 

Дівчина.   Останній день перед Різдвом минув. Зимова, ясна ніч настала.      Глянули зірки. Місяць велично виплив на небо посвітити добрим людям     та всьому світові , щоб усім було весело колядувати й славити Христа.     Морозило дужче, ніж зранку; але зате так було тихо, що рипіння морозу     під чоботом чути було за півверсти. Ще жоден гурт парубків не з’явився     під вікнами хат; тільки місяць зазирав до них крадькома, ніби викликаючи     дівчат, що прибиралися та чепурилися, хутчій вибігали на рипучий сніг.

 

Учитель  Так розпочинається повість «Ніч перед Різдвом.» А написав її М.В.Гоголь. Він  створив надзвичайно мальовничий портрет України. Якби не Микола Гоголь,  хіба весь світ дізнався б про Диканьку, Великі Сорочинці, про чарівну Українську ніч, велич Дніпра і широкі степи?  Духом української народної творчості проникнута повість. В описах ми бачимо любов до рідної природи і народу, до якого він належить і серед якого він виріс. На тлі прекрасного пейзажу розгортаються картини народного життя.

-Учні, а хто з вас знає, як і чому зустрічали Різдво в Україні?Цю інформацію ви мали підготувати вдома

ІІІ.Оголошення теми й мети уроку, формулювання разом з учнями мети уроку

  • Учитель:- Сьогодні ми з вами продовжуємо вивчати творчість відомого російського письменника Миколи Васильовича Гоголя та його повість «Ніч перед Різдвом».               
  •   Запишіть тему уроку

М. Гоголь «Ніч перед Різдвом». Народні традиції і звичаї у творі. Тема кохання. Образи Оксани і Вакули

  • На цьому уроці ви зможете :
  • 1. пригадати   життя і творчість М. Гоголя;
  • 2. вдосконалити навички виразного читання;
  • 3. вміти аналізувати прозовий твір;
  • 4. вдосконалити усне зв'язне мовлення;
  • 5.       вміти   відтворювати основні події твору.
  • 6. вміти аналізувати вчинки  і  характер  героїв.
  • ІV. Мотивація навчальної діяльності
  • Учитель  Завдяки творам зарубіжної літератури ми з вами маємо можливість подорожувати по різних країнах, поринути у різні історичні епохи, відчути колорит, побут різних народів. Ми розширюємо свій світогляд. Великий українець Т. Шевченко писав:
    І чужого научайтесь,
    Й свого не цурайтесь.
  • Ми маємо найкраще знати свою історію, свою культуру, свою Україну. І саме творчість М. Гоголя допоможе глибше пізнати нашу країну.
  • Тож сьогодні ми доторкнемось до незвичайних подій:  загадкових, фантастичних і, безперечно, романтичних, адже тільки з піднесеним настроєм можна читати «Вечори на хуторі  біля Диканьки».                           
  • Пригадаємо наші знання про письменника переглянувши відеоролик  життя і творчість М.Гоголя
  • Запитання
  • 1.Де письменник провів своє дитинство?
  • 2.- В яких містах України жив і працював М. Гоголь?
  • 3.Про кого Гоголь говорив: «Нічого не робив я, нічого не писав без його ради»?
  • .- Які риси характеру митця ви б визначили як основні?

 

Ви отримали домашне завдання  підготувати повідомлення   про збірку             „ Вечори на хуторі біля Диканьки”(Виступ учня)

Учитель. Сьогодні ми зупинимося на повісті „Ніч перед Різдвом”, адже Різдво – одне з найбільших та найсвітліших християнських свят, яке люди завжди зустрічають з особливим трепетом. Не випадково багато письменників та художників звертаються до теми Різдва.Не залишився байдужим до цієї теми  і Микола Васильович Гоголь.                                   

 

 

Запитання:

  • Давайте пригадаємо як побудовано сюжет повісті  «Ніч перед Різдвом»?     
  • Яка основна думка повісті
  •                               Будова повісті „Ніч перед Різдвом”)

Робота над змістом твору.          

- Що ви дізналися про чорта?( Погляньте  на екран: є сучасна інтерпретація цього персонажа  і з художнього фільму Слайд 5

- Підтвердьте рядками з тексту. (Короткозорий, хоч би він наклав на ніс, замість окулярів, колеса з комісарової брички, і тоді не розпізнав би, що воно таке. Спереду достоту німець: вузенька мордочка, яка безнастанно вертілася на всі боки та нюхала все, що тільки траплялося, закінчувалась, як і в наших свиней, кругленьким п’ятачком; ніжки були такі тоненькі, що коли б такі мав яреськівський голова, то він поламав би їх за першим козачком. А зате ззаду був він точнісінько губернський стряпчий в мундирі, бо в нього теліпався хвіст, такий гострий та довгий, як теперішні мундирні фалди; хіба тільки на цапиній бороді під мордою, по невеличких ріжках, які стирчали на голові, та що увесь був не більший од сажотруса, можна було догадатися, що то не німець і не губернський стряпчий, а просто чорт, якому останню ніч залишилося вештатись по білому світу та під’юджувати на гріхи добрих людей. Завтра ж, тільки-новдарять перші дзвони до утрені, побідить він, не оглядаючись,підібгавши хвоста, до свого барлога.)

- Які народні вірування описуються у творі?

- Хто виступає у повісті в ролі нечистої сили?

-Учитель: За народними повір’ями, у ніч напередодні Різдва активізується нечиста сила. Це час апогею боротьби темних сил із силами добра. Тому поява на сторінках твору образів відьми і чорта, змалювання яких не надто відрізняється від народних уявлень, є цілком умотивованою. 

                                    

  • - А що вам відомо про Вакулу? Слайд 6
  • - Підтвердьте рядками з тексту.

(Коваль, здоровань і хлопець хоч куди козак, що осоружніший був чортові, ніж панотця Кіндрата проповідь. На дозвіллі коваль малярував, і вславлено його за найкращого маляра на всю околицю. Ще як жив покійний сотник , то навіть він навмисне закликав його до Полтави фарбувати дерев'яного паркана коло свого дому. Коваль порозмальовував і всі миски, з яких диканські козаки сьорбали борщ.)

  • - Якими рисами вдачі наділяє автор коваля? Чи вірив коваль у Бога? Підтвердьте рядками з тексту. (Коваль був богобоязлива людина й малював часто образи святих,  і тепер ще можна знайти в  церкві його євангеліста Луку. Але все перевершив він, як змалював у церкві на стіні, у правому притворі, святого Петра в день Страшного Суду, з ключами в руках, що виганяє з пекла нечисту силу.)
  • Учитель
  •  Отже, Гоголь використав у творі поширену в Україні фольклорну легенду про благочестивого маляра і поєднав її із сюжетами про популярного героя слов’янської міфології.
  • Учитель : Однією із сюжетних ліній повісті є кохання Оксани і коваля Вакули. Безнадійне, невзаємне почуття коваля знайшло все ж таки відгук у серці гордовитої красуні. Багато подій сталося перед цим усього за одну ніч. Але не забуваймо. Що ця ніч була Різдвяна.
  • Тепер поглянемо, що робить, залишившись сама, красуня-дочка.                          

 

 

     

 

 

 Інсценізація уривку з оповідання Слайд7

   (Хата. Оксана сидить  перед дзеркалом. Входить коваль Вакула.)

Оксана.  Що людям заманулося говорити , ніби я гарна? Обманюють люди, я зовсім негарна! Невже чорні брови і очі мої такі гарні, що вже рівних їм  немає й на світі? Що тут гарного у цьому носі, і в щоках, і в губах? Ніби гарні мої чорні коси? Їх можна злякатися ввечері: Вони немов довгії змії, переплуталися і обвелися навколо моєї голови. Я бачу тепер , що я зовсім негарна… Ні, гарна я! Ах, яка гарна! Диво!

  (Заходить Вакула).

Вакула. Чудна дівка! З годину сидить, дивиться у дзеркало і не надивиться, та ще й хвалить себе в голос.

Оксана. Чого ти прийшов сюди? Хіба хочеться, щоб випровадила за двері лопатою? Ви всі ловкі під’їжджати до нас. Умить пронюхаєте, коли батьків нема вдома. О! Я знаю вас! Як там моя скриня, готова?

Вакула. Буде готова, моє серденько, після свят буде готова. Коли б ти знала, скільки попрацював я коло неї: дві ночі не виходив з кузні; зате в жодної  попівни не буде такої скрині. Не сердься ж на мене! Дозволь хоч поговорити з тобою, хоч подивитися на тебе!

Оксана. Хто ж тобі боронить, говори й дивись! Але дівчата зараз прийдуть. Час колядувати.

Вакула. Так тобі весело з ними?

Оксана. Та веселіше чим з тобою.

Вбігає Одарка.

Одарка. Дивись, Оксано, у мене нові черевички. А які гарні! Із золотом!

Оксана. Добре тобі Одарко, у тебе є той, хто тобі все купує, а мені нема кому дістати такі черевички.

Вакула. Не сумуй, моя люба Оксано! Я тобі дістану такі черевички, що мало яка панночка носить.

Оксана. Ти? Подивлюся я, де ти дістанеш такі черевички, Які могла б я надіти на свою ногу. Хіба принесеш ті, що носить цариця.

Одарка. Бачиш, яких захотіла!

Оксана. А так! Будь свідком, якщо коваль Вакула принесе ті черевички, які носить цариця, то от вам моє слово, що вийду негайно ж за нього заміж.

Вакула. Прощавай, Оксано, дури кого завгодно, а мене не побачиш більше на цьому світі!

 

      

  Бесіда за змістом. Слайд 8

 

 Чи виконав коваль Вакула свою обіцянку? Хто допоміг йому принести черевички?

  •  
  • Як ви гадаєте, чи піддався коваль злій силі?
  • У яких умовах жила Оксана?

 

  • Що змінило Оксану?

Як ви думаєте, чи подобався Оксані коваль Вакула? Якою Вакула бачив Оксану? Підтвердьте словами з тексту. (Коваль, як і всі закохані, її обожнював, ідеалізував. «Так: це вона! Стоїть, як цариця, і блискає чорними очима. Їй розказує щось показний парубок, мабуть, забавне, бо вона сміється. Та вона завжди сміється»; «Але, Боже ти мій, чому вона така в біса гарна? Її погляд, і мова, і все, ну от так і палить, так і палить …»

  •  
  • Як ви думаєте, чому Оксана змінилася?

 

  • Якими якостями наділяє автор Оксану? Які риси характеру він підкреслює в її образі? Підтвердьте рядками з тексу (Оксана — найвродливіша дівчина, примхлива, манірна, кокетлива, грайлива, погордлива, самовдоволена і тим не менш приваблива, бо, як підкреслює автор, їй пасують навіть її недоліки, які надалі «виліковує» всепереможна сила справжнього кохання).
  •  
  • Як закінчилося оповідання?
  •         

Учитель: Окрім того, Вакула ще й гарно малював і розписав церкву. Добро           перемогло. Таке диво сталося у різдвяну ніч, коли   здійснюються всі          бажання).

 

Фізкультхвилинка. 

  • Давайте перервемо нашу роботу і трохи відпочинемо. Встаньте, будь ласка. Зараз ми з вами виконаємо декілька вправ.
  • 1-а вправа - потягування. Уявіть себе в ролі чорта.  Вам треба зібрати якомога більше зірок. Прямо над собою дістаємо зірку, ліворуч, справа (3 рази)
  • 2-а вправі Наступна вправа - ходьба на місці. Ви - Чуб і кум, що йдуть по зимовому хутору у гості до Солохи.  Отже, почали.
  • 3-тя вправа - дихальна гімнастика. Подув сильний вітер. Видихаємо повітря.  Вітер  став піднімати сніг. Нічого не стало видно. Закрили очі. Відкрили.
  • 4-та вправа - присідання.  Нарешті ви у будинку Солохи. Але постійно в двері її хати хтось стукається. Солоха  вимушена ховати вас в мішок.  А для цього вам потрібно присісти. Отже, виконуємо 5 присідань.

Інтерактивна вправа « Сонечко»

Герой - Вакула.

1.Вакула- вірний, відданий, люблячий, сміливий, спритний.

Оксана.

  1. Оксана- вродлива, горда, вередлива, вимоглива, любляча.

 

Учитель: Коли Пушкін прочитав "Вечори на хуторі біля Диканьки", він сказав: "Що за привабливість ці казки"!.

Які елементи казки зустрічаються в повісті?..

         - Яке українське релігійне свято описує Гоголь?

         - Про які обряди ви дізналися?

Вікторина.

- Давайте перевіримо,  чи вдалося вам зануритися в текст повісті і виявитися спостережливими читачами. 

1) Як називалося село, в якому  жив гоголівський персонаж Вакула?

2) Хто  по спорідненості доводилася відьма Солоха ковалеві Вакулі?

3) Ким по професії був Вакула з повісті "Ніч .".?

4) Назвіть "транспортний засіб" коваля Вакули при польоті в Петербург.

5) Як звати батька Оксани в повісті Гоголя "Ніч".?

6) Предмет домашнього ужитку, в якому зберігали добро.

7) Що сховав біс в кишеню?

8) Чоловік, другим що заглянув у гості до Солохе.

9) За  чим відправився Вакула до цариці?

10) Пісень, які виспівували напередодні Різдва

Гра  „Впізнай героя”.

Учитель. В.Г.Белинский відмічав:  "Гоголь не пише, а малює; його зображення дихають фарбами дійсності. Бачиш і чуєш їх". Тому,  я думаю, ви легко упізнаєте героїв повісті по їх опису.

  • Спереду абсолютно німець, ззаду він був справжній губернський стряпчий в мундирі. Вузенька мордочка, ноги тонкі. ..
  • ".не минуло ще і сімнадцяти років. ...знала і чула все, що про неї говорили, і була вередлива, як красуня" .
  • Чуб говорив " сухорлявому, високому, в короткому кожусі, мужикові з бородою, що обросла."
  • „...мала від народження не більше сорока років. Вона була ні гарна  ні погана собою ” .
  • „... увійшов, покректуючи і потираючи руки, і розповів, що у нього не був ніхто і що він сердечно радий цьому випадку погуляти трохи у неї і не злякався заметілі.” .

І Підведення підсумків уроку.

Учитель. Гоголь  у своїй повісті зумів в жартівливій формі розповісти про звичаї українського народу, при цьому він уміло перемішав фантастику і реальність.  Дія відбувається і на землі і в небі. У небі літають чорти і відьми, які замислюють інтриги на шкоду людям. На землі ж з'єднуються закохані, торжествує добро.

- Який же можна зробити висновок? Де твориться прекрасне? Які сили перемагають?  

Як ви пам'ятаєте,  повість "Ніч перед Різдвом" входить у збірку "Вечора на хуторі біля Диканьки".  У 2012 році у цієї книги був ювілей, їй виповнилося 180 років.

Щоб підвести підсумки вивченого твору ми напишемо міні-твір "Чому нас учить повість Н.В.Гоголя "Ніч перед Різдвом"

Підбиття підсумків.

Всі ви, учні, молодці,

Гарно працювали!

І сьогодні за урок отримуєте бали

(Оцінювання)

Але дзвоник пролунав.

Він мені і вам сказав,

Що урок вже час кінчати,

Треба йти відпочивати.

Тож закінчився наш урок.

За роботу по заслузі

Щиро дякую Вам, друзі. 

Слайд9   VІІ Домашнє завдання.

Високий рівень – придумати питання до прочитаного у вигляді кросворда.

Достатній рівень - відповідати на питання підручника.

Середній рівень -,  намалювати ілюстрації до прочитаного.

 

docx
Додано
10 травня 2020
Переглядів
6398
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку