6 клас
Тема уроку: М. Гоголь „Ніч перед Різдвом”. Народні традиції і звичаї у творі. Тема кохання. Образи Оксани і Вакули
Мета уроку: презентувати повість „Ніч перед Різдвом”, повідомити про історію створення твору; показати на прикладах опис українських народних традицій у повісті; розвивати в учнів логічне мислення, творчі здібності, навички виразного читання, уважність, вміння логічно мислити; сприяти у школярів читацького кругозору; виховувати інтерес до звичаїв українського народу, до творчості М.В.Гоголя.
Очікувані результати: учень (учениця) знає ключові факти про життя і творчість М. Гоголя, про зв’язки письменника з Україною; знає зміст повісті «Ніч перед Різдвом» і може відтворити основні події твору; виявляє національні традиції й звичаї, елементи українського фольклору, що знайшли відображення у повісті (традиційні образи, символи, елементи казки тощо); висловлює власне враження від прочитаного; називає 1-2 твори мистецтва за мотивами аналізованого твору.Обладнання: підручник, хрестоматія, тексти повісті „Ніч перед Різдвом”, портрет письменника, виставка книг письменника, мультимедійний проектор або комп’ютер (для презентації).
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Добрий день! У добрий час!
Рада учні бачить Вас!
Ви почули всі дзвінок,
Він покликав на урок
Кожен з вас приготувався,
на перерві постарався.
Ми Вам раді, гості любі!
Повернімось до гостей
Привітаймось
Та запршуєм ласкаво
На урок у 6 клас.
Тому я Вас дуже прохаю не шуміти, руку гарно підіймати, на уроці – не дрімати, а знання мерщій хапати.
Тож часу не гаємо і урок розпочинаємо!
Демонструється фрагмент фільму (момент колядок)
(За столом сидить дівчина і читає книгу. Входить хлопець).
Сценка Слайд1
Хлопець. Доброго дня, Аня , а що ти читаєш?
Дівчина. (Продовжує читати) Не заважай! Гоголя.
Хлопець. Цікаво?
Дівчина. Дуже! Кажу, не заважай.
Хлопець. А як називається?
Дівчина. «Ніч перед Різдвом».
Хлопець. Казка?
Дівчина. Звичайно казка. Відвяжися!
Хлопець.. А про що говориться в казці?
Дівчина. От причепився! Про коваля Вакулу. Як він на чорті з України до Петербурга літав.
Хлопець. Аня, давай з тобою разом прочитаємо. Будь ласка!
Дівчина. Що ж з тобою робити. Сідай. Будемо читати разом.
Слайд 2
Дівчина. Останній день перед Різдвом минув. Зимова, ясна ніч настала. Глянули зірки. Місяць велично виплив на небо посвітити добрим людям та всьому світові , щоб усім було весело колядувати й славити Христа. Морозило дужче, ніж зранку; але зате так було тихо, що рипіння морозу під чоботом чути було за півверсти. Ще жоден гурт парубків не з’явився під вікнами хат; тільки місяць зазирав до них крадькома, ніби викликаючи дівчат, що прибиралися та чепурилися, хутчій вибігали на рипучий сніг.
Учитель Так розпочинається повість «Ніч перед Різдвом.» А написав її М.В.Гоголь. Він створив надзвичайно мальовничий портрет України. Якби не Микола Гоголь, хіба весь світ дізнався б про Диканьку, Великі Сорочинці, про чарівну Українську ніч, велич Дніпра і широкі степи? Духом української народної творчості проникнута повість. В описах ми бачимо любов до рідної природи і народу, до якого він належить і серед якого він виріс. На тлі прекрасного пейзажу розгортаються картини народного життя.
-Учні, а хто з вас знає, як і чому зустрічали Різдво в Україні?Цю інформацію ви мали підготувати вдома
ІІІ.Оголошення теми й мети уроку, формулювання разом з учнями мети уроку
М. Гоголь «Ніч перед Різдвом». Народні традиції і звичаї у творі. Тема кохання. Образи Оксани і Вакули
Ви отримали домашне завдання підготувати повідомлення про збірку „ Вечори на хуторі біля Диканьки”(Виступ учня)
Учитель. Сьогодні ми зупинимося на повісті „Ніч перед Різдвом”, адже Різдво – одне з найбільших та найсвітліших християнських свят, яке люди завжди зустрічають з особливим трепетом. Не випадково багато письменників та художників звертаються до теми Різдва.Не залишився байдужим до цієї теми і Микола Васильович Гоголь.
Запитання:
Робота над змістом твору.
- Що ви дізналися про чорта?( Погляньте на екран: є сучасна інтерпретація цього персонажа і з художнього фільму Слайд 5
- Підтвердьте рядками з тексту. (Короткозорий, хоч би він наклав на ніс, замість окулярів, колеса з комісарової брички, і тоді не розпізнав би, що воно таке. Спереду достоту німець: вузенька мордочка, яка безнастанно вертілася на всі боки та нюхала все, що тільки траплялося, закінчувалась, як і в наших свиней, кругленьким п’ятачком; ніжки були такі тоненькі, що коли б такі мав яреськівський голова, то він поламав би їх за першим козачком. А зате ззаду був він точнісінько губернський стряпчий в мундирі, бо в нього теліпався хвіст, такий гострий та довгий, як теперішні мундирні фалди; хіба тільки на цапиній бороді під мордою, по невеличких ріжках, які стирчали на голові, та що увесь був не більший од сажотруса, можна було догадатися, що то не німець і не губернський стряпчий, а просто чорт, якому останню ніч залишилося вештатись по білому світу та під’юджувати на гріхи добрих людей. Завтра ж, тільки-новдарять перші дзвони до утрені, побідить він, не оглядаючись,підібгавши хвоста, до свого барлога.)
- Які народні вірування описуються у творі?
- Хто виступає у повісті в ролі нечистої сили?
-Учитель: За народними повір’ями, у ніч напередодні Різдва активізується нечиста сила. Це час апогею боротьби темних сил із силами добра. Тому поява на сторінках твору образів відьми і чорта, змалювання яких не надто відрізняється від народних уявлень, є цілком умотивованою.
(Коваль, здоровань і хлопець хоч куди козак, що осоружніший був чортові, ніж панотця Кіндрата проповідь. На дозвіллі коваль малярував, і вславлено його за найкращого маляра на всю околицю. Ще як жив покійний сотник , то навіть він навмисне закликав його до Полтави фарбувати дерев'яного паркана коло свого дому. Коваль порозмальовував і всі миски, з яких диканські козаки сьорбали борщ.)
Інсценізація уривку з оповідання Слайд7
(Хата. Оксана сидить перед дзеркалом. Входить коваль Вакула.)
Оксана. Що людям заманулося говорити , ніби я гарна? Обманюють люди, я зовсім негарна! Невже чорні брови і очі мої такі гарні, що вже рівних їм немає й на світі? Що тут гарного у цьому носі, і в щоках, і в губах? Ніби гарні мої чорні коси? Їх можна злякатися ввечері: Вони немов довгії змії, переплуталися і обвелися навколо моєї голови. Я бачу тепер , що я зовсім негарна… Ні, гарна я! Ах, яка гарна! Диво!
(Заходить Вакула).
Вакула. Чудна дівка! З годину сидить, дивиться у дзеркало і не надивиться, та ще й хвалить себе в голос.
Оксана. Чого ти прийшов сюди? Хіба хочеться, щоб випровадила за двері лопатою? Ви всі ловкі під’їжджати до нас. Умить пронюхаєте, коли батьків нема вдома. О! Я знаю вас! Як там моя скриня, готова?
Вакула. Буде готова, моє серденько, після свят буде готова. Коли б ти знала, скільки попрацював я коло неї: дві ночі не виходив з кузні; зате в жодної попівни не буде такої скрині. Не сердься ж на мене! Дозволь хоч поговорити з тобою, хоч подивитися на тебе!
Оксана. Хто ж тобі боронить, говори й дивись! Але дівчата зараз прийдуть. Час колядувати.
Вакула. Так тобі весело з ними?
Оксана. Та веселіше чим з тобою.
Вбігає Одарка.
Одарка. Дивись, Оксано, у мене нові черевички. А які гарні! Із золотом!
Оксана. Добре тобі Одарко, у тебе є той, хто тобі все купує, а мені нема кому дістати такі черевички.
Вакула. Не сумуй, моя люба Оксано! Я тобі дістану такі черевички, що мало яка панночка носить.
Оксана. Ти? Подивлюся я, де ти дістанеш такі черевички, Які могла б я надіти на свою ногу. Хіба принесеш ті, що носить цариця.
Одарка. Бачиш, яких захотіла!
Оксана. А так! Будь свідком, якщо коваль Вакула принесе ті черевички, які носить цариця, то от вам моє слово, що вийду негайно ж за нього заміж.
Вакула. Прощавай, Оксано, дури кого завгодно, а мене не побачиш більше на цьому світі!
Бесіда за змістом. Слайд 8
Чи виконав коваль Вакула свою обіцянку? Хто допоміг йому принести черевички?
Як ви думаєте, чи подобався Оксані коваль Вакула? Якою Вакула бачив Оксану? Підтвердьте словами з тексту. (Коваль, як і всі закохані, її обожнював, ідеалізував. «Так: це вона! Стоїть, як цариця, і блискає чорними очима. Їй розказує щось показний парубок, мабуть, забавне, бо вона сміється. Та вона завжди сміється»; «Але, Боже ти мій, чому вона така в біса гарна? Її погляд, і мова, і все, ну от так і палить, так і палить …»
Учитель: Окрім того, Вакула ще й гарно малював і розписав церкву. Добро перемогло. Таке диво сталося у різдвяну ніч, коли здійснюються всі бажання).
Фізкультхвилинка.
Інтерактивна вправа « Сонечко»
Герой - Вакула.
1.Вакула- вірний, відданий, люблячий, сміливий, спритний.
Оксана.
Учитель: Коли Пушкін прочитав "Вечори на хуторі біля Диканьки", він сказав: "Що за привабливість ці казки"!.
Які елементи казки зустрічаються в повісті?..
- Яке українське релігійне свято описує Гоголь?
- Про які обряди ви дізналися?
Вікторина.
- Давайте перевіримо, чи вдалося вам зануритися в текст повісті і виявитися спостережливими читачами.
1) Як називалося село, в якому жив гоголівський персонаж Вакула?
2) Хто по спорідненості доводилася відьма Солоха ковалеві Вакулі?
3) Ким по професії був Вакула з повісті "Ніч .".?
4) Назвіть "транспортний засіб" коваля Вакули при польоті в Петербург.
5) Як звати батька Оксани в повісті Гоголя "Ніч".?
6) Предмет домашнього ужитку, в якому зберігали добро.
7) Що сховав біс в кишеню?
8) Чоловік, другим що заглянув у гості до Солохе.
9) За чим відправився Вакула до цариці?
10) Пісень, які виспівували напередодні Різдва
Гра „Впізнай героя”.
Учитель. В.Г.Белинский відмічав: "Гоголь не пише, а малює; його зображення дихають фарбами дійсності. Бачиш і чуєш їх". Тому, я думаю, ви легко упізнаєте героїв повісті по їх опису.
І Підведення підсумків уроку.
Учитель. Гоголь у своїй повісті зумів в жартівливій формі розповісти про звичаї українського народу, при цьому він уміло перемішав фантастику і реальність. Дія відбувається і на землі і в небі. У небі літають чорти і відьми, які замислюють інтриги на шкоду людям. На землі ж з'єднуються закохані, торжествує добро.
- Який же можна зробити висновок? Де твориться прекрасне? Які сили перемагають?
Як ви пам'ятаєте, повість "Ніч перед Різдвом" входить у збірку "Вечора на хуторі біля Диканьки". У 2012 році у цієї книги був ювілей, їй виповнилося 180 років.
Щоб підвести підсумки вивченого твору ми напишемо міні-твір "Чому нас учить повість Н.В.Гоголя "Ніч перед Різдвом"
Підбиття підсумків.
Всі ви, учні, молодці,
Гарно працювали!
І сьогодні за урок отримуєте бали
(Оцінювання)
Але дзвоник пролунав.
Він мені і вам сказав,
Що урок вже час кінчати,
Треба йти відпочивати.
Тож закінчився наш урок.
За роботу по заслузі
Щиро дякую Вам, друзі.
Слайд9 VІІ Домашнє завдання.
Високий рівень – придумати питання до прочитаного у вигляді кросворда.
Достатній рівень - відповідати на питання підручника.
Середній рівень -, намалювати ілюстрації до прочитаного.