М.Коцюбинський " Дорогою ціною" 8 клас ( літературні диктанти)

Про матеріал

Подані літературні диктанти допоможуть учителеві перевірити знання біографії письмен­ників та змісту творів.

Вони спрямовані на постійну творчу співпрацю, діалог учителя з учнем, створення атмосфери зацікавленості під час навчально-виховного процесу, покращують логічне та асоціативне мислення, пам'ять, дають змогу економно використати час на уроці.

Перегляд файлу

 З УКРАЇНСЬКОЇ ПРОЗИ

 

                   Михайло Коцюбинський  « Дорогою ціною»

Картинки по запросу м. коцюбинський дорогою ціною

 

 

Асоціативний диктант

1876 – 1880рр., товариство «Братство тарасівців», домашній учитель, урядовець, любов до літератури, батько, духовна семінарія, Вінницьке реальне училище, село Лопатинці, «Ялинка», Чернігів, Віра Устимівна Дейша, Чернігівська земська управа, товариство «Просвіта», «Тіні забутих предків», Німеччина, Болдіна гора, 1913р.

Літературний диктант «Продовж фразу»

1.  Тема повісті «Дорогою ціною» – …зображення героїчної боротьби українського народу проти кріпацтва.

 2.У творі підняті проблеми…людської свободи, волі, вірності, справжньої дружби.

  1. Картинки по запросу м. коцюбинський дорогою ціноюОстап утік із села, тому що … пан мав віддати його в некрути.

4. Соломія пішла з Остапом через те…що кохала його.

      5.Перша спроба потрапити за кордон була…зірвана.

6.При другій спробі перетнути ріку Остап був…поранений.

  1. Коли Соломія пішла шукати дорогу й людей, до Остапа…прийшов вовк.
  2. У цей час у плавнях трапилася…пожежа.
  3. Соломія знайшла циган і …врятувала Остапа.

10. Цигани виявилися…злодіями.

11. Остап потрапив у в’язницю, тому що …через поранення дізнались, що він втікач.

12. Головна думка твору – …уславлення самовідданої боротьби українського селянства за волю.

М. Коцюбинський. «Дорогою ціною»

Пролог

1.  Про які часи розповідається в творі? (30 рр. ХІХ ст.)

2. З якою твариною автор порівнює український народ?(З диким туром)

3.  Яку місцевість має на увазі М. Коцюбинський, коли говорить про «гніздо в Туреччині»? (Йдеться про Задунайську Січ)

4.  Чого найбільше боялись пани? (Неспокійного,вільнолюбного духу народного)

5.  Хто стояв на чатах на півдні Бессарабії? (Панське військо)

6.  Як панство стимулювало козаків, щоб ті ловили втікачів?( Платили за кожного певну суму)

7. Яка доля очікувала нещасних, яким не вдалося покинути рідний край? (Оддавало в некрути, заслано в Сибір, катовано канчуками)

8.  Чого ж міг сподіватися від пана повернутий втікач? ( Ще жорстокішої експлуатації)

9. З чим порівнює автор «вкраїнське селянство»,що тікало у вільні степи?( Зталими водами під подихом весни)

10.  Як називається цей художній засіб? (Порівняння, художній паралелізм)

11. Як ви розумієте назву твору? ( «Хоч дорогою ціною можна здобути бажану волю, а ні – то полягти кістками на вічний спочинок»)

 

І глава

1. З якої причини Остап Мандрика тікає з рідного села? ( Пішов проти пана)

2. Яким чином Соломія переправляє коханого на той бік  річки? (Човном, який залишив на березі дід)

3. Які почуття переживав Остап, покидаючи рідне село? (Його обгорнув жаль за батьківщиною)

4. Хто посіяв смуток у душі ще маленького Остапа і розповів про волю? (Дід виховав хлопця у давніх традиціях, опоетизував це слово)

5. Хто такі емісари і з якою метою вони приїздили з Січі? (Агітатори, які пропонували селянам переїзд на вільні землі)

6. Які думки приходять в голову Остапа? Про що він мріє?(Що він стане вільним козаком і разом з побратимами звільнить дідуся і Соломію)

7. Чому Соломія вирішує приєднатися до Остапа? ( Тому що все їй противне: і чоловік – нелюб, і панщина; вона дуже кохає парубка)

8. Яку народну приказку згадує Соломія? (При своїй небозі добре і в дорозі)

9. Чому, прокинувшись, Остап сміявся з Соломії? (Довге волосся дівчини повисмикувалось з –під очіпка під час сну, і вона перестала бути схожою на парубка)

10. Яке рішення стосовно свого довгого волосся приймає дівчина? (Рішуче просить хлопця обрізати його)

11. Який художній засіб використовує М. Коцюбинський, описуючи волосся, що падає з плечей? (Порівняння)

12. Яке нове ім’я отримала Соломія? (Семен)

 

ІІ глава

1. У якій місцевості розпочинається дія другої глави? (Біля річки Дунай)

2. Яким прізвиськом називають парубка по імені Іван? (Котигорошком)

3. Чого найбільше боялись втікачі, що ховались в урвищі? (Козацьких пікетів, що вартували таких, як вони)

4. Від якого лиха втік з дому Іван? (Не так од панщини, як від лютої жінки, що його била)

5. В яких умовах люди чекали перевозу? (Всі були мокрі, не могли рухатись, щоб не привертати увагу, дуже боялися будь – яких  звуків)

6. Яка подія трапилася перед самою переправою? ( На втікачів наскочила козацька сторожа)

7. Чи вдалося Остапові з Соломією переправитись через річку? ( Ні, вони відстали від човнів під час сутички з козаками)

8. Хто обіцяв допомогу втікачам? ( Один мірошник з – над Пруту)

9. Який план запропонував молодятам  Яким? (Зв’язати невеличкий пліт і переплисти у плавні)

10. Що задивна картина явилася перед Остапом і Соломією? ( Горіли плавні)

11. Як парубок і дівчина опинилися за кордоном? ( На плоті перепливли річку, зістрибнули вже на іншому березі)

12. Що трапляється з героями наприкінці другої глави? ( В Остапа влучив козак і поранив його)

 Картинки по запросу м. коцюбинський дорогою ціною

ІІІ глава

1. Які заходи ужила Соломія, щоб допомогти пораненому Остапові? ( Тісно зав’язала рану,зупинивши кровотечу)

2. З якою метою Соломія покидає заслаблого Остапа ? (Пішла в розвідку шукати дорогу)

3. Який вид опису використовує М. Коцюбинський під час подорожі Соломії?

( Пейзаж)

4. Яка жахлива думка раптово прийшла на думку дівчині? (Що вона може не знайти Остапа, бо ніяк не позначала своєї дороги)

5.  Чому на шляху Соломії траплялося багато живих істот? (Бо горіли плавні, і тварини тікали від вогню)

6. Який гість чекав на Остапа, знесиленого пропасницею? ( Голодний вовк)

7.  Кого згадує в тяжку хвилину парубок? (Котигорошка)

8. Чи боявся Остап смерті? ( Ні)

9. До кого були звернені думки вмираючого втікача? (До дідуся та до Соломії)

10. Яке рішення приймає Остап ? (Щоб там не було, він хоче жити; починає повзти)

11. Оптимістичним чи песимістичним можна назвати фінал третьої глави? (Оптимістичним)

 

IV глава

1.  До кого звертається по допомогу Соломія? (До циганської родини, що жила на виселку)

2. У якому вигляді з’являється перед читачем дівчина на початку цієї глави? (Бліда, простоволоса, у подертій брудній одежі, з червоними, наляканими, страшними очима)

3. Який вид  опису використовує М.Коцюбинський, коли змальовує стару циганку? (Портрет)

4.  Як циганка лікувала Остапа? (Поїла зіллям, перев’язувала рану, зігрівала теплом, поїла козячим молоком)

5.  На якому музичному інструменті майстерно грав Гіца? (На скрипці)

6.  Що в цей час робили його родичі? (Пускалися в танок)

7.  Про який циганський «промисел» здогадувався Остап? ( Що цигани займаються розбоєм та грабежем)

8.  Яка пригода сталася, що «сколошкала усе циганське кодло»? (Гіца був поранений, неспокійний)

9.  Заяку роботу взялася Соломія? (Перемивала вовну у заможного болгарина)

10. Чи вдалося їй назбирати трохи грошей? (Ні, бо Гіца почав їх відбирати у неї)

11. Чому Остап був заарештований? (Бо знаходився в одній хаті зі злодіями і грабіжниками)

 

V глава

1.З якими почуттями Соломія пішла купувати Остапові теплу одежу? (Зростала певність, що все скінчиться добре, і вона зазнає щасливого життя)

2. Кого жінка зустріла на базарі? (Котигорошка)

3. Яку історію розповів їй чоловік? (Про те ,як він добре влаштувався у румуна і куди його кличе Савка)

4. Що ж сталося у циганській оселі? (Циган разом з Остапом заарештували)

5. Де жінка знайшла свого коханого? (У конаку- поліцейській дільниці)

6. Чим загрожував жовнір? (Що відішле Остапа до хазяїна на батьківщину)

7.  За допомогою чого Соломія могла б врятувати Остапа?( Якщо б дала бакшиш – хабар)

8.  Який план розробила Соломія, щоб врятувати парубка? (Під час перевозу хотіла відбити чоловіка, придбавши в румунів рушниці для себе і Івана)

9. За допомогою чого Соломія передала потрібну інформацію для Остапа? (За допомогою пісні)

10. Чим закінчується сутичка з турками ? (Івана й Соломію вбито, Остап залишився живим )

11. Поясніть, у чому полягає трагізм тогочасної долі волелюбного українського народу? ( Люди не мали можливості жити і працювати для себе, а не для пана)

Літературний диктант (цитатний)
    І варіант
1. Хто і про кого сказав: «Бунтар, гайдамака! Він мені людей баламутить!...»?

2. Чиї слова: «Не так мені страшно ляха, як злість бере за наших людей: застромив віл шию в ярмо, та й байдуже йому, тягне, хоч ти що...»?

3. Продовжіть речення:«Остап перекинув через тин, за яким стояла Соломія....».

4. Про кого розповідається: «Уявляється йому Дунай, широкий-широкий... За Дунаєм – Січ... Козацтво – як мак»?

5. Про що йде мова:«Остап стояв вагаючись, але, бачачи молодицину упертість, вийняв ніж, поточив його об камінь і...»?

6. Про кого розповідається: «Два дні і дві ночі сиділи вони тут, у вогкості й пітьмі...»?

7. Хто за словесним портретом: «Весела і добродушна вдача не раз ставала у пригоді...»?

8. Чиї слова:«Бодай ти запалалася, триклята країно, з твоїми порядками»?

9. Про що розповідається: «Тут було безліч таємних закутків, скрізь стрічались барлоги диких звірів, вислані кунею та сухим мохом... Вужів було так багато, що Соломія скоро перестала звертати на них увагу»?

10. Хто за словесним портретом«...із останніх сил і наосліп кинкулась в очерети слідком за гадюками, звіриною й усім живим, що, рятуючись від наглої смерті, мчало в перестраху перед наступаючими бурунами вогняного моря...»?

11. Доповніть речення: «Іван скинув весла у перший човен скраю, витяг із-за пазухи... і подав Соломії».

12. Хто за словесним портретом: «Душа рветься до сонця, а тіло тягне до себе чорна безодня. Вона оковує його залізом, обвішує камінням, обхоплює холодними руками»?
Відповідь:

1.Пан про Остапа. 2.Остапа. 3.Сакви. 4.Про Остапа. 5.Про відрізання Соломіїної коси. 6. Про втікачів. 7.Іван. 8.Остапа. 9. Про плавні. 10. Соломія. 11.Старий турецький пістоль. 12. Соломія.

 

ІІ варіант

1.Чиї слова: «Тікаєш... Мене покидаєш... І отеє я лишуся сама з тим осоружним чоловіком...»?

2. Хто сказав: «Ромцю, тікаймо звідси, бо ті хлопи заб’ють нас, як мого діда в Умані»?

3. Продовжіть речення: «Соломія підійшла до ставка, скочила в ... і почала шарити на днищі».

4.Чий портрет: «Був то молодий, безвусий парубок, міцно збудований, у високій сивій кучмі, короткій чугаїнці і з довгим ціпком»?

5. Про що йде мова: «У долині, на виднокрузі, сіріло щось щирокою смугою і розпливалось у пітьмі. То був...»?

6. Хто за словесним портретом: «...наказав усім залазити в комиші, скласти свої клунки і бути напоготові...»?

7. Про кого розповідаєтьтся: «Вони лише пам’ятали, що бігли на одчай, через комиші, через воду, в безпросвітній темряві, з почуттям звірини, за якою женуть собаки»?

8. Чиї слова: «Коли не влучив, тікай собі з Богом!»?

9. Про що йде мова: «...оточали її ворожою юрмою і шептались»?

10. Хто говорить і з ким: «Люди добрі, змилуйтеся, прийміть нас до хати... Я вам оддячу, я вам одроблю...»?

11. Доповніть речення: «Іван підняв весло і з усієї сили спустив його на...»

12. Чиї слова: «Оце ззаду пам’ятка від пана, а спереду між ребрами, маю дарунок від москаля… кругом латаний... з тим і до Бога піду...»?
Відповідь:

1.Соломії. 2. Дружина пана. 3. Човен. 4.Соломії. 5.Дунай. 6. Дід Овсій. 7. Про Остапа та Соломію. 8. Козака. 9. Про комиші. 10. Соломія з циганами. 11.Червоний фез. 12. Остапа.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.7
Оригінальність викладу
4.7
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.8
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Діденко Ірина Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Віра Гребінь
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Савчин Наталія Ярославівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 лютого 2018
Переглядів
86257
Оцінка розробки
4.8 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку