М.Коцюбинський "Тіні забутих предків"Образи Івана й Марічки як втілення романтичної ідеї незнищенності кохання

Про матеріал
Інтерактивні форми роботи(«мозкова атака», евристична бесіда, «займи позицію», «мікрофон», літературні шахи), які використано під час уроку, допоможуть учням розкрити образи Івана та Марічки, показати красу їхніх почуттів і взаємної вірності, усвідомити вагу справжніх духовних цінностей у житті людини
Перегляд файлу

Тема: Михайло Коцюбинський. Повість «Тіні забутих предків».

Образи Івана й Марічки як втілення романтичної ідеї незнищенності кохання

Мета: 

  • у процесі аналізу твору допомогти розкрити образи Івана та Марічки, показати красу їхніх почуттів і взаємної вірності, усвідомити вагу справжніх духовних цінностей у житті людини;
  • розвивати в учнів уміння зіставляти, аналізувати й синтезувати вивчене,  висловлювати свої думки  з приводу прочитаного;
  • виховувати взаємну повагу, загальнолюдські цінності.

Тип уроку: формування вмінь і навичок

Обладнання: підручник, текст твору, міні-підручник, ілюстрації до твору, словничок понять, кадри з кінофільму С. Параджанова  «Тіні забутих предків», мелодія Мирослава Скорика «Сопілка»; мультимедійна презентація.

Форми роботи: «мозкова атака», евристична бесіда,

                                   «займи позицію», «мікрофон», літературні шахи.

... Любов, що рушить сонце і світила.

                                                 Данте Аліг’єрі

Хід уроку

І. Організація учнівського колективу

1. Підготовка кабінету до заняття, перевірка наявності учнів.

2. Привітання учнів.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Мотивація навчальної діяльності

1. Вступне слово викладача на фоні музичного супроводу

( мелодія  Мирослава Скорика « Сопілка »)

- Через темряву, відстані, глибину століть пробивається кохання,  до­лаючи будь-які перешкоди, підіймаючи людину до зірок. Пісню кохання не може заглушити навіть смерть. У кожного є своя історія кохання, є і в на­шому житті чимало Ромео і Джульєт, кохання яких долає  родинну ворож­нечу чи інші серйозні життєві проблеми. І той, хто відчував закоханість, і той, хто ще не знав такого почуття, має своє уявлення  про кохання.

 

2. «Мозкова атака».

- А як ви думаєте , що таке кохання? ( Високе почуття , яке спонукає на героїчні вчинки).

 (Учні висловлюють свої думки, користуючись відомими віршами, чи власними словами.)

 

- Тлумачний словник дає таке визначення слову КОХАННЯ

3. Звернення до словничка понять.

КОХАННЯ – почуття глибокої сердечності до особи іншої статі

 

4. Бесіда з учнями

- Сьогодні ми поговоримо з вами про карпатських Ромео і Джульєтту

- Кого ж називають карпатськими Ромео й Джульєттою? (Івана  та Марічку)

- Із якого твору ці  герої? («Тіні забутих предків»)

 

- Отже, творчість якого письменника ми продовжимо вивчати ? (Михайла Коцюбинського)

- Як ви думаєте, як можна сформулювати тему уроку.(Учні формулюють тему, якщо є необхідність, то викладач пропонує її доповнити.)

 

ІІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку

1. Учні записують в зошити тему уроку.

2. Викладач зазначає цілі та завдання уроку (записані на дошці).

- Коли ми вимовляємо "Тіні забутих предків", то в уяві постають сині Карпати, дзвінкі чисті потоки, пахне  смереками й гірськими травами. А серед цього дива живуть лісовики й нявки, щезники й чугайстри. А поряд - люди, що вміють вірити в казку, любити і вірно кохати.

Іванові й Марічці – головним героям повісті - судилось стати українськими Ромео і Джульєттою, утілити в своїх долях гармонію людських душ. Збагнути, відчути високе почуття кохання - значить наблизитись душею до розуміння любові як  великої таїни буття. Отже, метою нашого уроку є:

  1. Проаналізувати образи головних героїв.
  2. Показати красу почуттів карпатських Ромео і Джульєтти

(Івана та Марічки).

  1. Осмислити філософські категорії життя і смерті.

 

3. Звернення до епіграфа уроку.

- Адже недаремно Данте Аліг’єрі говорив, що є ... Любов, що рушить сонце і світила.                                               

4. Стимулююче оцінювання.

Викладач звертає увагу учнів на картки, які знаходяться у кожного на парті.  Учні мають їх підписати.

Прізвище та ім’я учня

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • В ході уроку за кожну правильну відповідь у одній клітинці ви робите позначку. Чим більше цих позначок, тим вищий бал.
  • Отже, у вас є стимул бути активним на уроці.

ІY. Вивчення нового матеріалу

1. Постановка проблемного питання.

- Сьогодні на уроці ми з вами маємо вирішити такі проблемні питання:

Чи могло бути майбутнє у кохання Марічки й Івана?

Чи вірите ви у щасливе завершення їхніх стосунків?

 

- Якою була їх перша зустріч?

Пропоную звернутися до повісті і зачитати. (Хрестоматія 10 кл., ст.387)

2. Робота із текстом твору

Читання уривку із повісті «Тіні забутих предків». «Перша зустріч Івана й Марічки»

- З чого почалася їхня взаємна симпатія — з ворожнечі чи з доброти?

3. Евристична бесіда

  1. За що, на вашу думку, Іван і Марічка покохали один одного?
  2. Що єднало їх у дитинстві і в юності?
  3. Чи можна сказати, що Іванко й Марічка були дітьми пре­красної природи, жили за її законами і ніщо в їхніх стосунках не порушувало природної чистоти? (Діти природи, Іван і Марічка у своїх поглядах на світ і у своєму коханні цілком віддані безпосереднім душевним пориванням. Їхня фізична близькість сприймається не як розпуста, а як природнє продовження їхніх душевних поривань: «…все було так просто, природно, відколи світ світом, що жодна нечиста думка не засмітила їй серця». Гармонія людини й природи, гармонія почуттів і дій — це те, що бачить автор у такому «первісному» житті гуцулів).
  4. Чи була талановитою Марічка? В чому проявлявся її талант? ( Так, Марічка вміла складати співанки та гарно  їх співати.)
  5. А Іванко був талановитим? В чому проявлявся його талант? ( Так, Іванко гарно грав на денцівці (флоярі-сопілці) . Вдало підбирав музику до Марічкових співанок. )
  6. Чи можете ви ствердити, що безтурботні і не обтяжені повсякденними турботами Іван і Марічка були щасливими?
  7. Отже, щасливим закоханим довелося розлучитися. Як на розлучення реагують герої? 

 

Слово викладача.

А допоможуть нам відтворити ці події учні, які підготували невеличку інсценізацію.

Інсценізація уривку із повісті «Тіні забутих предків».

 «Розлука  Марічки з Іваном перед походом на полонину»

  1. Хто з них має дар передбачення?  Чи у кожної людини він є?
  2. Як жив на полонині Іван? (Виконував усю роботу, як і інші робітники. Весь час йому ввижалася Марічка.)
  3. Чому письменник не розповідає про життя Марічки у цей час? (Автор зберігає момент інтриги, дає змогу читачам уявляти свої варіанти її долі й життя, здогадуватися про її смерть.)
  4. Чи згодні ви з твердженням, що закохані душі чують одна одну на відстані. Обґрунтуйте відповідь.
  5. Як Іван переніс смерть коханої? Чи можна сказати,  що зі смертю Марічки скінчилася пісня кохання?
  6. Чому автор «повертає» свого героя до рідних місць тільки через кіль­ка років? Що з ним сталося за цей час? Як він змінився? (Герой змі­нився і зовні, і своїм поводженням.)
  7.  Що спонукало Івана все-таки одружитися?
  8. Чи зрадив Іван Марічку, одружившись на Палагні ? (Одружився, бо цього вимагало саме життя: «Треба ж було ґаздувати». Хотів приспати свою душу господарськими турботами «Тепер він мав коло чого ходити. Не був жадний багатства — не на те гуцул жиє на світі,— саме плекання маржинки сповняло радістю серце. Як дитина для мами — такою була для нього худібка. Весь час, всі думки займала турбота про сіно, про вигоди маржинці».  Іван не кохав Палагну, а тому це була не зрада.)
  9. Порівняйте Марічку й Палагну. Чи була Палагна Іванові па­рою? Обґрунтуйте.
  10.  Якими інтересами він став жити? (Його життя заполонили дрібно­власницькі інтереси.)
  11. Чому в Івана й Палагни немає дітей? (На ньому закінчується рід. Адже він пішов проти традиції свого роду, розірвав усталені стосунки.)
  12. Палагна та Іван мають статок, але їхні добрі стосунки змінюються. Що стало причиною такої метаморфози? (Іван завжди марив Марічкою: спогади про це кохання ніколи не покидали його. Йому навіть здавалося, що з лісу лине Маріччина пісня. Він так і не зміг перелама­ти себе і погрузнути в неприродному дрібновласницькому житті. Крім того, Палагна покохала мольфара Юру, але якоюсь страшною любов'ю: не стільки кохала, скільки боялася.)
  13. Як загинув герой? Чому в Івана й Марічки трагічні життя і смерть? (На перешкоді їхньому коханню з самого початку стояла ворожнеча родів; їхня любов була більшою за життя; як справжні діти природи, вони гинуть від зіткнення з дикою природою — Марічка тоне у Чере­моші, Іван падає у прірву.)

 

4. Робота в парах

Слово викладача.

  • На початку уроку ми з вами говорили, що Іван та Марічка – це карпатські Ромео та Джульєтта. Пропоную вам пригадати твір В. Шекспіра «Ромео та Джульєтта» і подумати, що ж спільне та відмінне в цих двох творах.
  • Запишіть варіанти відповідей в зошитах. Перші дві пари учнів, які виконають швидко завдання,  отримають додатковий бал в картки.

 

Учні працюють в парах. Один учень знаходить відповіді до таблиці «Спільне», а другий – «Відмінне».

Спільне та відмінне в сюжетах творів

В. Шекспіра «Ромео і Джульєтта» і М. Коцюбинського «Тіні забутих предків».

Спільне

Відмінне

Ворогуючі родини.

У ворогуючих родинах є діти, які кохають одне одного.

Головні герої гинуть.

Обидва твори – гімн коханню.

Смерть героїв різна.

Різні мотиви і причини смерті.

Особливість змалювання таємничого казкового світу.

Шекспір змальовує переборну силу кохання, а Коцюбинський шукає його джерело в таїнстві природи, людської душі.

 

Слово викладача.

- Найголовніше, що об’єднує ці два твори – це непідробне кохання,

яке, на жаль, закінчується трагічно.

 

5. «Лінгвістичний контекст»

- Як ви думаєте, чи випадково автор дає своїм героям саме такі імена - Іван та Марічка?

Наука, про значення та походження імен є

окремим розділом лінгвістики і має назву ономастика.

 

Повідомлення учнів про значення імен «Іван» та «Марічка»

Слово викладача.

Іван та Марічка за своїм походженням — найстаріші імена, за поширеністю — найбільш поширені. Крім того, підкреслена їхня «святість». Певно, частка «святості» є і в самих героях, що й прагнув підкреслити і письменник. Форма «Марічка» характерна саме для західної частини України, а також для Закарпаття.

 

 

 

 

 

 

6. Робота з таблицею «Кохання Івана та Марічки»

Прокоментуйте схему.

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. «Займи позицію»

Вирішення проблемного питання

Чи могло бути майбутнє у кохання Марічки й Івана?

Чи вірите ви у щасливе завершення їхніх стосунків?

 

На дошці таблиці у вигляді серця. На одному написано «так», а на другому – «ні»

 

 

 

Інструктаж:

У кожного учня на парті є пластиди – «серця», на яких учні повинні записати 1-2 аргументи  на захист своєї думки. Пластиди необхідно прикріпити до позиції, яку учень зайняв:  «Так» або «Ні».

Y. Застосування отриманих знань

Слово викладача.

- На дошці світлина із зображенням юнака та дівчини. В них ви можете впізнати  героїв із кінофільму «Тіні забутих предків».

- До речі, хто режисер цього кінофільму? (Сергій Параджанов)

- В якому році був створений цей кінофільм? (В 1964 році)

 

Вам було запропоновано скласти вдома сенкан до образів Івана та Марічки.

  • Прошу бажаючих зачитати свої сенкани.

Сенкан - п’ятирядовий неримований вірш, який застосовується як засіб  заохочування учнів до розміркування з  певної теми (фр. мовою означає  "вірш з п'яти рядків")

Під час складання сенканів необхідно дотримуватись правил:

  1. Перший рядок містить слово, яке позначає тему (назва вірша)
  2. Другий рядок - опис теми, який складається з двох і більше слів (який?)
  3. Третій рядок називає дію, пов'язану з митою, складається з трьох і більше слів (що робить?)
  4. Четвертий рядок складається з чотирьох і більше слів.
  5. Останній рядок складається з одного слова (можна підібрати епітети, спільнокореневі слова, синоніми)

 

 

 

 

 

1

Іван

1

Марічка

2

закоханий флояр

2

дочка природи

3

грає, мріє, журиться

3

співає, приваблює, мріє

4

вірно кохає до самої смерті

4

гине, щоб увічнити кохання

5

лебедина вірність

5

пісня кохання

 

2. «Літературні шахи».   (Диференційоване завдання)

А

а 1 Яка проблематика твору?

гармонія між людиною та світом природи;

життя і смерть, добро і зло;

сила кохання і неможливість існування без нього;

вплив мистецтва на людину;

роль праці в житті людей;

стосунки батьків та дітей;

язичество та християнство.

а 2 Визначте тему повісті.

Зображення життя гуцулів, їхніх звичаїв, побуту, фольклору; показ єдності людини і світу природи.

а 3 Назвіть прізвище режисера кінофільму «Тіні забутих предків»

Сергій Параджанов

 

Б

в 1  Доведіть, що дії повісті «Тіні забутих предків» відносяться до кінця XIX - початку XX століття.

в 2 Розкажіть про історію створення повісті «Тіні забутих предків»

в 3 Які гуцульські традиції показав Коцюбинський в повісті «Тіні забутих предків»

 

 

1

2

3

А

 

 

 

В

 

 

 

С

 

 

 

 С

с 1  Роль вогню у повісті «Тіні забутих предків»

с 2  Розкажіть одну із традицій повісті, яка вас найбільше вразила.

с 3  Який погляд на добро і зло автор подає у цій повісті

 

YІ. Підведення підсумків уроку

1. Метод «Мікрофон»

- Чи сподобався вам сьогоднішній урок ?

- Чи змінилися у вас думки про чисте, світле, вірне кохання ?

- Хотілося б вам теж зустріти таку свою половинку, як герої із  повісті «Тіні забутих предків»?

2.  Оцінювання учнів за результатами карток

YІІ. Домашнє завдання

1.Написати лист-подяку М. Коцюбинському,  автору твору «Тіні забутих предків» :

« Над чим мене примусила замислитись повість «Тіні забутих предків» ;

« Спасибі Коцюбинському за … »

2.Творче завдання:

Створити кадри до фільму « Майбутнє Івана  та Марічки».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Міні – підручник

Словник

Кохання - почуття глибокої сердечності до особи іншої статі.

 

Ономастика - наука, про значення та походження імен є окремим розділом лінгвістики.

 

Арідник — нечиста сила, злий дух, чорт;

щезник — за давніми віруваннями гуцулів чорт, що раптово з'являється, раптово зникає, скликає всіх міфічних істот у танок;

мавки (нявки) живуть у лісах. У Галичині місцем поселення мавок вважають Карпати. Мавки символізують душі дітей, які народилися мертвими чи померли нехрещеними;

образ Чугайстра (Чугайстрина, Лісового Чоловіка) невідомий іншим слов'янам. Його знають тільки в українських Карпатах;

мольфар — чарів­ник, ворожбит.

 

 

Робота в парах

Спільне та відмінне в сюжетах творів

В. Шекспіра «Ромео і Джульєтта» і М. Коцюбинського «Тіні забутих предків».

 

Спільне

1

2

3

4

 

 

 

 

Відмінне

1

2

3

4

 

 

 

 

 

А

Смерть героїв різна.

Б

У ворогуючих родинах є діти, які кохають одне одного.

В

Ворогуючі родини.

Г

Різні мотиви і причини смерті.

Д

Особливість змалювання таємничого казкового світу.

Е

Головні герої гинуть.

Є

Шекспір змальовує переборну силу кохання, а Коцюбинський шукає його джерело в таїнстві природи, людської душі.

Ж

Обидва твори – гімн коханню.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сенкан

Сенкан - (фр. мовою означає  "вірш з п'яти рядків") п’ятирядковий неримований вірш.

Під час складання сенканів необхідно дотримуватись правил:

  1. Перший рядок містить слово, яке позначає тему (назва вірша)
  2. Другий рядок - опис теми, який складається з двох і більше слів (який?)
  3. Третій рядок називає дію, пов'язану з митою, складається з трьох і більше слів (що робить?)
  4. Четвертий рядок складається з чотирьох і більше слів.
  5. Останній рядок складається з одного слова (можна підібрати епітети, спільнокореневі слова, синоніми)

 

Домашнє завдання

1.Написати лист-подяку М. Коцюбинському,  автору твору «Тіні забутих предків» :

« Над чим мене примусила замислитись повість «Тіні забутих предків» ;

« Спасибі Коцюбинському за … »

 

2.Творче завдання:

Створити кадри до фільму « Майбутнє Івана  та Марічки».

 

 

 

 

План уроку

І. Організація учнівського колективу

2. Привітання учнів.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Мотивація навчальної діяльності

1. Вступне слово викладача на фоні музичного супроводу ( мелодія «Са­мотній пастух»)

 

2. «Мозкова атака». КОХАННЯ

 

3. Звернення до словничка понять.

КОХАННЯ – почуття глибокої сердечності до особи іншої статі

 

4. Бесіда з учнями. Питання до формулювання теми уроку

 

ІІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку

1. Учні записують в зошити тему уроку.

2. Викладач зазначає цілі та завдання уроку (записані на дошці).

 

3. Звернення до епіграфів уроку.

- Адже недаремно Данте Аліг’єрі говорив що ... Любов, що рушить сонце і світила.                                               

4. Стимулююче оцінювання.

 

ІY. Вивчення нового матеріалу

1. Постановка проблемного питання.

 

2. Робота із текстом твору

Читання уривку із повісті «Тіні забутих предків». «Перша зустріч Івана й Марічки»

 

3. Евристична бесіда

Інсценізація уривку із повісті «Тіні забутих предків». 

«Розлука  Марічки з Іваном перед походом на полонину»

 

4. Робота біля дошки

Спільні та відмінні риси в сюжетах творів В. Шекспіра «Ромео і Джульєтта» і М. Коцюбинського «Тіні забутих предків».

 

5. «Лінгвістичний контекст» ономастика.

Повідомлення учнів про значення імен «Іван» та «Марічка»

 

6. Робота з таблицею КОХАННЯ  ІВАНА ТА МАРІЧКИ

 

7. «Займи позицію»

Вирішення проблемного питання. «Так» або «Ні».

 

Y. Застосування отриманих знань

1. Випереджальне завдання  «Сенкан»

2. «Літературні шахи».   (Диференційоване завдання)

YІ. Підведення підсумків уроку

1. Метод «Мікрофон»

2.  Оцінювання учнів за результатами карток

YІІ. Домашнє завдання

1.Написати лист-подяку М. Коцюбинському,  автору твору «Тіні забутих предків» :

2.Творче завдання.

 

doc
Додано
8 квітня 2023
Переглядів
1701
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку