М.Стельмах. «Гуси-лебеді летять». Єдність світу природи і дитячої душі у творі. Символічне значення образу гусей-лебедів

Про матеріал
В розробці пропонуються інноваційні методи та прийоми роботи. Використання технологічних карт вважаю знахідкою в своїй роботі, вони дозволяють не тільки зекономити час, а й суттєво урізноманітнити роботу на уроці.
Перегляд файлу

 

 

М.Стельмах. «Гуси-лебеді летять».

Єдність світу природи і дитячої душі у творі.

Символічне значення образу гусей-лебедів

Розробка уроку української літератури в  7 класі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета:

  • допомогти  учням усвідомити зв’язок головного героя з природою;
  • розкрити символічне значення образу лебедів у творі;
  • формувати вміння обґрунтовувати власне ставлення до прочитаного;
  • розвивати зв’язне мовлення;
  • поглибити відомості з літературознавства;
  • виховувати любов до навколишнього світу.

 

Учні  знатимуть:

  • зміст твору «Гуси-лебеді летять»;
  • особливості опису прекрасного у творі;
  • символічність образу лебедів у фольклорі та літературі.

 

Учні вмітимуть:

  • цитувати уривки з твору відповідно до поставлених завдань;
  • ставити запитання і відповідати на них;
  •  характеризувати внутрішній світ героя, зіставляти відчуття Михайлика з власними;
  • розповідати про враження від прочитаного.

 

Тип уроку: урок формування і засвоєння нових знань.

 

Методи, форми, прийоми:

  • схематичний настрій;
  • евристична бесіда;
  • ґронування;
  • підготовка повідомлення;
  • усне малювання;
  • робота з текстом;
  • робота в групах.

 

Обладнання:

  • фрагмент художнього фільму;
  • проектор;
  • презентація до уроку;
  • паперові лебеді;
  • ілюстрації учнів за змістом твору;
  • технологічні карти;
  • літературознавчі словники.

 

 

 

Хід уроку

І. Мотиваційний етап.

  1. Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань.

Учитель. Дмитро Павличко писав: «Дитинство - це земля, з якої виростають дерева людських талантів і характерів. Якими високими і широкими ці дерева не були, там, у дитинстві, сховане коріння, що живить і тримає їх». Як ви розумієте ці слова? (Відповіді учнів).

  1. Забезпечення емоційної готовності до роботи.
  • Пригадайте, будь ласка, якусь приємну мить зі свого дитинства і зобразіть її на аркуші  схематично (учні виконують завдання).
  • Можливо, хтось хоче показати своє зображення і поділитись приємними спогадами зі свого дитинства? (Відповіді учнів).
  • Я сподіваюся, що схематичні зображення створили вам позитивний настрій і налаштували на активну роботу на уроці. А тепер пригадаймо, творчість якого письменника ми вивчаємо і яке відношення має слово «дитинство» до нашого уроку? (Відповіді учнів).
  • Яке ви отримали домашнє завдання?

(Дочитати фрагменти повісті, вміщені в підручнику. Записати в зошит, які думки викликав твір після прочитаного, починаючи словами: «Коли я прочитав твір, то відчув...» Намалювати пейзаж із твору, пояснити, чому ви обрали саме цей уривок -  відповіді учнів).

  • А коли я перечитувала твір, то відчула, як у моїй душі прокидаються лебеді дитинства. І відразу згадала слова з казки: « ...Гуси-гуси, лебедята , візьміть мене на крилята, віднесіть мене до матінки, піднесіть мене до батенька...» З якої це казки слова? («Івасик- Телесик»),

II. Мотивація навчальної діяльності учнів.

1. Оголошення теми та мети уроку.

  • А тема наша звучить так:  М. Стельмах. Єдність світу природи і дитячої душі у творі. Символічне значення образу гусей -лебедів. Як ви розумієте цю тему? Про що ми будемо говорити на уроці? (Відповіді учнів).

2. Визначення індивідуальних цілей, ознайомлення із загальними.

  • Подумайте, діти, чого ви хочете навчитися і про що хочете дізнатися на сьогоднішньому уроці як читачі? Запишіть на крилах паперових лебедів, що лежать у вас на партах, свої цілі на урок. (Діти записують і за бажанням озвучують).
  • А ось наші загальні цілі: ми дізнаємось більше про внутрішній світ головного героя, про його зв’язок з природою, про вміння бачити і відчувати прекрасне, про тонкощі його дитячої душі  і спробуємо зазирнути у власну душу, з’ясуємо значення образу-символа «гуси-лебеді», будемо продовжувати вчитися висловлювати власне ставлення до прочитаного,розвивати наше мовлення.

III. Опрацювання навчального матеріалу.

  1. Робота з літературознавчими поняттями
  • За жанром твір М. Стельмаха – це… Пригадайте визначення, що таке повість?
  • Що є спільного та відмінного між оповіданням та повістю?

Повість – прозовий розповідний твір , за обсягом більше ніж оповідання, у якому розповідається про одну або декілька подій одного чи кількох головних героїв протягом тривалого часу.

  •    На попередньому уроці ми говорили , що повість М. Стельмаха носить автобіографічний характер. Хто пояснить значення слова  автобіографічний»?
  •    Чому даний твір ми можемо вважати автобіографічним? (Відповіді учнів:

ми з'ясували, що в образі Михайлика автор зобразив себе у дитячі роки)

  1. Словесне малювання.

Учитель.

  • Яким ви уявляєте головного героя? (Відповіді учнів).
  • А ось таким показав його режисер фільму Олександр Муратов, який у 1974(році створив кінострічку «Гуси — лебеді летять» за повістю М.Стельмаха, де головну роль зіграв Володимир Чубаєв (фото на проекторній дошці).
  • Наскільки схожий «ваш» Михайлик з  цим образом? (Відповіді учнів).
  1. Робота з текстом.

Учитель.

  • Давайте ще раз пригадаємо тему уроку. Прочитавши твір, ви, мабуть,
    переконались, що Михайлик дуже любив природу, розумів, відчував її. Для того, щоб відчути єднання природи і душі дитини, ми будемо працювати з текстом. Я зачитаю уривок, а ви спробуйте уявити картину, яку передає автор.

« ...Досі з глибини віків озивається голос батька, який одного ранку поставив мене, малого, радісного і схвильованого, до плуга, а сам став біля коней. Дома він про нашу працю говорив, як про щось героїчне: «Хмари йдуть на нас, громи обвалюються над нами, блискавки падають перед нами і за нами, а ми собі оремо та й оремо поле...».

  •    Про що свідчить висловлювання батька, коли він розповідає, як вони із сином разом уперше орали ?
  • Що відчував Михайлик?
  • А що відчували ви, слухаючи ці рядки?
  • А я відчувала радість за героя, бо він пишався тим, що допомагає своєму батькові.
  1. Асоціювання.
  • Михайлик багато часу проводив на вулиці: допомагав батькам, відпочивав, інколи читав. Часто спостерігав за природою і милувався її красою. Давайте пригадаємо, що оточувало хлопчика. Можете користуватись підручником. (Учитель пропонує дітям назвати поняття разом із епітетами. Укладання грона).

 

  • Як можна охарактеризувати людину,  яка вміє бачити красу природи?
  1. Робота в групах з текстом.                           
  • Для того, щоб детальніше  прослідкувати єднання світу природи  і душі хлопчика, ми попрацюємо у групах.

 

Завдання 1.

  • Згадайте, хто прищеплював  Михайлику любов до тваринного і рослинного світу? Подивіться уривок із фільму (Діалог діда та хлопчика). Охарактеризуйте діда за цим уривком, розкрийте, які почуття до природи і яким чином прищеплює дід.

( показ фрагмента фільму. Відповіді учнів)

 

Завдання 2. 

  • Пригадайте, що таке пейзаж?

Пейзаж — один із композиційних компонентів художнього твору: опис природи, будь-якого незамкненого простору зовнішнього світу.

(Демонстрація репродукції картини Артура Орленова «Український пейзаж»)

  • Як ви гадаєте, з якою метою уводиться пейзаж у художній твір?

(Це засіб розкриття внутрішнього стану героя, показ рис характеру).

 

Завдання

1 група:

  • Користуючись цитатним матеріалом або власними прикладами з твору, охарактеризуйте внутрішній світ героя, його риси характеру.

1. «Враз я нахиляюсь до кружечка ніздрястого снігу… Щось, наче пальцем, пробило сніг, я розгортаю його і бачу ніжну, ще зачохлену голівку підсніжника… Виходить, уже не мертвий ліс, бо лебеді принесли на своїх крилах весну та життя» (Замріяний, фантазер, закоханий у природу та життя»);

2. «І так мені хочеться піти в лісову далечінь, побачити з якогось незнайомого берега отих, наче зі срібла вилитих лебедів, подивитися на їхні співучі крила, що в теплому ірію захопили весну та принесли нам.» (Допитливий, шукач пригод);

3. «Птиця також боса ходить і не журиться», - сміючись, відповідаю я.  ( Життєрадісний, кмітливий).

2 група:

  • Дослідіть, які художні засоби і з якою метою використані у поданому уривку.

«Прямо над нашою хатою пролітають лебеді. Вони летять нижче розпатланих, обвислих  хмар і струшують на землю бентежні звуки далеких дзвонів. Дід говорить, що так співають лебедині крила. Я придивляюся до їхнього маяння, прислухаюся до їхнього співу, і мені теж хочеться полетіти за лебедями, тому й підіймаю руки, наче крила. І радість, і смуток, і срібний передзвін огортають та й огортають мене своїм снуванням.»

Червоною ниткою проходить у творі образ гусей-лебедів. Вони виносять хлопчика з біди у його казці... Перед тим, як ми з’ясуємо, чому саме цього птаха обирає автор, давайте звернемось до літературознавчого словника та з’ясуємо значення поняття «символ» ( учні опрацьовують статтю словника, та записують визначення)

  • Чому саме лебедів для цієї ролі автор обирає, а не інших птахів?
  •  Що вам відомо про символічне значення  лебедів?
  1.   Виступ учня з індивідуальним повідомленням «Гуси-лебеді у фольклорі» (слайдовий супровід із зображенням лебедів).
  •   Яке символічне значення гусей-лебедів у даному творі? (щасливе дитинство, відродження, життя).
  •   Символ лебединої краси — неповторні, швидкоплинні роки дитинства, які роблять цей світ кращим, добрішим, досконалішим. Саме таким його хотів бачити письменник Михайло Панасович Стельмах.

 

IV. Рефлексія, підсумок уроку.

 Учитель

  • Наші дослідження довели, що світу природи автор надає особливого значення. Головний герой перебуває у просторовому звязку з нею, намагається осмислити її таємниці. Сувора дійсність у творі переплітається з чарівною казкою-мрією, що подарувала хлопчику природа, а наскрізним у творі є мотив щирого шанування природи. Тож пропоную вам завершити думку: « Людина повинна любити природу, як її люблять герої повісті М. Стельмаха, тому що…» (метод « Мікрофон»).
  • Отже, наш урок завершується, давайте повернемось до цілей, які ми ставили на початку уроку та визначимо, чи досягли ми їх.

 

V. Оцінювання навчальних досягнень учнів.

 

VI. Домашнє завдання

Підготуватися до написання твору на тему «Єдність світу природи і дитячої душі у повісті М. Стельмаха « Гуси-лебеді летять»».

 

 

http://wildportal.ru/0_images/581/9.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Технологічна карта учня (учениці) 7 кл

________________________________________

М.Стельмах. «Гуси-лебеді летять». Єдність світу природи і дитячої душі у творі. Символічне значення образу гусей-лебедів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ґронування

Памятка

 

 

 

 

Завдання

1 група:

Користуючись цитатним матеріалом або власними прикладами з твору, охарактеризуйте внутрішній світ героя, його риси характеру.

1.«Враз я нахиляюсь до кружечка ніздрястого снігу… Щось, наче пальцем, пробило сніг, я розгортаю його і бачу ніжну, ще зачохлену голівку підсніжника… Виходить, уже не мертвий ліс, бо лебеді принесли на своїх крилах весну та життя» ;

_________________________________________________________________________________________________________________________________

2. «І так мені хочеться піти в лісову далечінь, побачити з якогось незнайомого берега отих, наче зі срібла вилитих лебедів, подивитися на їхні співучі крила, що в теплому ірію захопили весну та принесли нам.»;

______________________________________________________________

3. «Птиця також боса ходить і не журиться», - сміючись, відповідаю я.

__________________________________________________________________

2 група:

Дослідіть, які художні засоби і з якою метою використані у поданому уривку.

«Прямо над нашою хатою пролітають лебеді. Вони летять нижче розпатланих, обвислих  хмар і струшують на землю бентежні звуки далеких дзвонів. Дід говорить, що так співають лебедині крила. Я придивляюся до їхнього маяння, прислухаюся до їхнього співу, і мені теж хочеться полетіти за лебедями, тому й підіймаю руки, наче крила. І радість, і смуток, і срібний передзвін огортають та й огортають мене своїм снуванням.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Памятка

 

 

 

 

Гуси-лебеді у творі символізують_____________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Світу природи автор надає особливого значення. Головний герой перебуває у просторовому звязку з нею, намагається осмислити її таємниці.

Домашнє завдання

Підготуватися до написання твору на тему « Єдність світу природи і дитячої душі у повісті М. Стельмаха « Гуси-лебеді летять».

docx
Додано
15 жовтня
Переглядів
58
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку