М.Стельмах. «Гуси-лебеді летять».
Єдність світу природи і дитячої душі у творі.
Символічне значення образу гусей-лебедів
Розробка уроку української літератури в 7 класі
Мета:
Учні знатимуть:
Учні вмітимуть:
Тип уроку: урок формування і засвоєння нових знань.
Методи, форми, прийоми:
Обладнання:
Хід уроку
І. Мотиваційний етап.
Учитель. Дмитро Павличко писав: «Дитинство - це земля, з якої виростають дерева людських талантів і характерів. Якими високими і широкими ці дерева не були, там, у дитинстві, сховане коріння, що живить і тримає їх». Як ви розумієте ці слова? (Відповіді учнів).
(Дочитати фрагменти повісті, вміщені в підручнику. Записати в зошит, які думки викликав твір після прочитаного, починаючи словами: «Коли я прочитав твір, то відчув...» Намалювати пейзаж із твору, пояснити, чому ви обрали саме цей уривок - відповіді учнів).
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
1. Оголошення теми та мети уроку.
2. Визначення індивідуальних цілей, ознайомлення із загальними.
III. Опрацювання навчального матеріалу.
Повість – прозовий розповідний твір , за обсягом більше ніж оповідання, у якому розповідається про одну або декілька подій одного чи кількох головних героїв протягом тривалого часу.
ми з'ясували, що в образі Михайлика автор зобразив себе у дитячі роки)
Учитель.
Учитель.
« ...Досі з глибини віків озивається голос батька, який одного ранку поставив мене, малого, радісного і схвильованого, до плуга, а сам став біля коней. Дома він про нашу працю говорив, як про щось героїчне: «Хмари йдуть на нас, громи обвалюються над нами, блискавки падають перед нами і за нами, а ми собі оремо та й оремо поле...».
Завдання 1.
( показ фрагмента фільму. Відповіді учнів)
Завдання 2.
Пейзаж — один із композиційних компонентів художнього твору: опис природи, будь-якого незамкненого простору зовнішнього світу.
(Демонстрація репродукції картини Артура Орленова «Український пейзаж»)
(Це засіб розкриття внутрішнього стану героя, показ рис характеру).
Завдання
1 група:
1. «Враз я нахиляюсь до кружечка ніздрястого снігу… Щось, наче пальцем, пробило сніг, я розгортаю його і бачу ніжну, ще зачохлену голівку підсніжника… Виходить, уже не мертвий ліс, бо лебеді принесли на своїх крилах весну та життя» (Замріяний, фантазер, закоханий у природу та життя»);
2. «І так мені хочеться піти в лісову далечінь, побачити з якогось незнайомого берега отих, наче зі срібла вилитих лебедів, подивитися на їхні співучі крила, що в теплому ірію захопили весну та принесли нам.» (Допитливий, шукач пригод);
3. «Птиця також боса ходить і не журиться», - сміючись, відповідаю я. ( Життєрадісний, кмітливий).
2 група:
«Прямо над нашою хатою пролітають лебеді. Вони летять нижче розпатланих, обвислих хмар і струшують на землю бентежні звуки далеких дзвонів. Дід говорить, що так співають лебедині крила. Я придивляюся до їхнього маяння, прислухаюся до їхнього співу, і мені теж хочеться полетіти за лебедями, тому й підіймаю руки, наче крила. І радість, і смуток, і срібний передзвін огортають та й огортають мене своїм снуванням.»
Червоною ниткою проходить у творі образ гусей-лебедів. Вони виносять хлопчика з біди у його казці... Перед тим, як ми з’ясуємо, чому саме цього птаха обирає автор, давайте звернемось до літературознавчого словника та з’ясуємо значення поняття «символ» ( учні опрацьовують статтю словника, та записують визначення)
IV. Рефлексія, підсумок уроку.
Учитель
V. Оцінювання навчальних досягнень учнів.
VI. Домашнє завдання
Підготуватися до написання твору на тему «Єдність світу природи і дитячої душі у повісті М. Стельмаха « Гуси-лебеді летять»».
Технологічна карта учня (учениці) 7 кл
________________________________________
М.Стельмах. «Гуси-лебеді летять». Єдність світу природи і дитячої душі у творі. Символічне значення образу гусей-лебедів.
Ґронування
Пам’ятка
Завдання
1 група:
Користуючись цитатним матеріалом або власними прикладами з твору, охарактеризуйте внутрішній світ героя, його риси характеру.
1.«Враз я нахиляюсь до кружечка ніздрястого снігу… Щось, наче пальцем, пробило сніг, я розгортаю його і бачу ніжну, ще зачохлену голівку підсніжника… Виходить, уже не мертвий ліс, бо лебеді принесли на своїх крилах весну та життя» ;
_________________________________________________________________________________________________________________________________
2. «І так мені хочеться піти в лісову далечінь, побачити з якогось незнайомого берега отих, наче зі срібла вилитих лебедів, подивитися на їхні співучі крила, що в теплому ірію захопили весну та принесли нам.»;
______________________________________________________________
3. «Птиця також боса ходить і не журиться», - сміючись, відповідаю я.
__________________________________________________________________
2 група:
Дослідіть, які художні засоби і з якою метою використані у поданому уривку.
«Прямо над нашою хатою пролітають лебеді. Вони летять нижче розпатланих, обвислих хмар і струшують на землю бентежні звуки далеких дзвонів. Дід говорить, що так співають лебедині крила. Я придивляюся до їхнього маяння, прислухаюся до їхнього співу, і мені теж хочеться полетіти за лебедями, тому й підіймаю руки, наче крила. І радість, і смуток, і срібний передзвін огортають та й огортають мене своїм снуванням.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Пам’ятка
Гуси-лебеді у творі символізують_____________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Світу природи автор надає особливого значення. Головний герой перебуває у просторовому зв’язку з нею, намагається осмислити її таємниці.
Домашнє завдання
Підготуватися до написання твору на тему « Єдність світу природи і дитячої душі у повісті М. Стельмаха « Гуси-лебеді летять».