Тема: Леся Українка «Вечірня година»
Мета: розширити знання учнів про життя і творчість Лесі Українки. Формувати навички виразного читання, вміння відчувати емоційний зміст поезії. Розвивати акторські здібності дітей. Викликати захоплення великою силою волі поетеси.
Корекційна мета: розвивати пам’ять, мислення, мовлення, уяву.
Індивідуальна робота:
Обладнання: підручник, зошити, портрет Лесі Українки, ілюстрації до творів.
Проблемні питання:
1 .Кому Леся Українка присвятила вірш “Вечірня година”? Вірш присвячений Олені Пчілці («Коханій мамі»).
2. Якими словами поетеса описує вечір на Волині? (Прочитати).
3.Знайти пестливі слова.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
Урок читання починаємо,
Гарного настрою всім бажаємо.
Те що вивчили — пригадаємо,
Поміркуємо, почитаємо.
Вправи для очей, вправи на дихання
— Жодна людина не може гарно читати, якщо в неї слабкі легені та очі.
Перевіримо готовність наших органів.
— Наберіть повітря: вдих — видих на звуки:
[а]; [о]; [з]; [к].
— Проведемо вправи для очей:
- вгору — вниз — вгору;
- направо — вліво — праворуч;
- вгору — ліворуч — вгору — праворуч — вгору.
ІІ. Перевірка домашнього завдання. Повторення вивченого матеріалу. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчання учнів.
— Сьогодні ми продовжимо знайомство із творчістю Лесі Українки. Тяжка хвороба переслідувала її усе життя. Іноді цілий місяць доводилося лежати в гіпсі, страшний біль пронизував усе тіло, але Леся терпіла, змушувала себе писати вірші, грати, «крізь сльози сміятися».
ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
1.Словникова робота.
Чувати – чути.
2.Виразне читання вчителем ст 112 – 113.
— Зверніть увагу на те, кому поетеса присвячує вірш. Як вона виявляє своє почуття у творі.
Для Лесі Українки рідний край є найпрекраснішим і найдорожчим. Поезія «Вечірня година» розпочинається із зображення вечора, який надійшов тихо і спокійно:
Уже скотилося із неба сонце.
Заглянув місяць в моє віконце.
Вже засвітилися у небі зорі,
Усе заснуло, заснуло й горе.
Яким же є край, де з приходом вечірньої години засинає людське горе?
Кругом садочки, біленькі хати,
І соловейка в гаю чувати.
... Ніч обгорнула біленькі хати.
Немов маленьких діточок мати,
Вітрець весняний тихенько дише,
немов діточок до сну колише.
Ось таким затишним і щасливим змальовує авторка рідний край. У кожному рядочку вірша відчувається любов поетеси до рідної природи, рідної домівки. Свою поезію «Вечірня година» Леся Українка присвячує коханій мамі, що ще раз переконує читача у глибині почуттів до рідного краю.
3.Фізкультхвилинка.
Встали рівно біля парт.
Починаємо наш старт.
Руки вгору, руки вниз,
Подивились пильно скрізь.
Головою покрутили,
Потім разом всі присіли.
Піднялись, понагинались
І здоровими зостались.
4. Виразне читання учнями.
— Читаючи, зверніть увагу на розділові знаки: якої сили голосу вони вимагають, де слід зробити паузи?
5. Обговорення ідейного змісту.
— Які картини природи зображено у вірші?
— Знайдіть порівняння. З якою метою їх вжито?
— Поміркуйте, чому у вірші вжито так багато слів у зменшувально-пестливій формі.
Тема: зображення краси українського села в місячну, зоряну ніч.
Ідея: уславлення рідного краю – Волині, краса якого – неповторна.
Головна думка – любов до мами, уславлення рідної оселі
Поетичні образи та картини: у вірші постають картини українського села з білими хатками, пишними садками. Дані картини вимальовуються за допомогою поетичних зорових образів сонця, місяця, зір, слухових – соловейка, вітру.
“Вечірня година” художні засоби епітети: біленькі хатки, рідна Волинь, вітрець весняний;
Порівняння: «Ніч обгорнула біленькі хати, немов маленьких діточок мати»; метафора: сонце скотилось, заглянув місяць, заснуло горе, вітрець дише.
6.Вирішення проблемного питання.
V. Закріплення набутих знань.
VІ. Підсумок уроку.
— З творчістю якого поета ознайомилися сьогодні на уроці?
— Що нового дізналися?
VІІ. Домашнє завдання.
Виразне читання вірша ст. 112 – 113.
VІІІ. Оцінювання учнів.