Тема. М. Твен «Пригоди Тома Соєра». Складання порівняльної характеристики героїв ( Том Соєр і Гекльберрі Фінн)
Мета: допомогти учням глибше зрозуміти ідейно-художнє значення образів дітей; розвивати образне й логічне мислення, усне й писемне зв'язне мовлення; формувати вміння складати порівняльні характеристики, робити висновки; виховувати почуття гуманізму, дружби, оптимістичне світобачення, любов до художнього слова.
Тип уроку: урок розвитку зв'язного мовлення.
Обладнання: портрет письменника, видання книги, ілюстрації, буктрейлер до повісті, презентація, роздатковий матеріал, схема-пам'ятка.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Рефлексія настрою й готовності до уроку
Учитель. Доброго дня, діти. Скажіть, будь ласка, хто з вас ніколи не бешкетував? А хто чинив такі пустощі, згадка про які викликає у вас посмішку?Я прошу вас закрити очі й пригадати цей момент. Відкрийте очі, але посмішку на обличчі залиште, і не ховайте протягом усього уроку, даруйте її своїм друзям, однокласникам.
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
Звернення вчителя до учнів
Як добре, коли є друзі — вірні, віддані, чесні, порядні, готові підтримати в скрутну хвилину! Навіть якщо людина має одного друга, вона може почуватися впевненою, щасливою. Томові Соєру поталанило: у нього є і Гек Фінн, і Джо Гарпер, і Беккі. Життя друзів сповнене пригод,
і часто ці пригоди самі їх знаходять. Дітям доводиться робити вибір: ризикувати собою й урятувати безневинну людину чи боягузливо змовчати; розгубитися, плакати й чекати на допомогу чи відчайдушно шукати вихід і знаходити його. Хлопці схиляються до останнього, і це робить їм честь.
Наше знайомство із Томом Соєром та його друзями закінчується . Але, на моє глибоке переконання, ви ще не раз згадаєте цього завзятого американського хлопчика, захочете прочитати продовження його пригод, можливо, щось запозичити із його життєвого досвіду. Такий, як у нього, життєвий оптимізм не завадить нікому.
Формулювання мети уроку
А сьогодні ми охарактеризуємо головного героя повісті Марка Твена Тома Соєра та його друга Гекльберрі Фінна й порівняємо їх. (Запис теми)
(Учні формулюють мету)
Яку роль у житті хлопців відіграє дружба, яких правил у стосунках вони дотримуються, які життєві цінності сповідують?
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Учитель. Події повісті відбуваються в основному при світлі сонця, під блакитним південним небом, що створює особливу радісну атмосферу. І справді це осяйна книга світової літератури.
2. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
Запитання: «Які проблеми порушує Марк Твен у повісті “Пригоди Тома Соєра”»?
Очікувані відповіді
Цінності дитинства і цінності дорослого життя;
дружба, взаємодопомога;
стосунки батьків, дорослих і дітей.
3. Яка тема та основна думка повісті?
Тема. Захоплюючі пригоди Тома та його друзів.
Основна думка. Уславлення радісного світу дитинства, дружби, щирості, небайдужості, взаємодопомоги.
Висновок. Твір вчить у будь-яких складних ситуаціях залишатися оптимістом, зберігати спокій, бути готовим прийти на допомогу, уміти радіти із звичайних речей, так як себе ведуть Том і Гек.
IV. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК
Учитель. Спробуємо розгадати загадку дружби Тома і Гека. Це зробити допоможуть самі герої.
Фізкультхвилинка
3. Робота в парах: порівняльна характеристика Тома і Гека (робота з картками)
І пара - порівняйте сімейний стан героїв, матеріальний достаток Тома і Гека.
ІІ пара - порівняйте ставлення героїв до освіти і виховання, ставлення до них інших персонажів(дорослих і дітей).
ІІІ пара - визначте спільні і відмінні риси Тома і Гека , їх ставлення один до одного, роль дружби в їхньому житті.
Учні записують на дошці і в зошиті ключові слова:
Людяність, добро, милосердя,співчуття, турбота, вірність, благородство.
|
Том |
Гек |
Соціальне становище |
Сирота, живе в родині, має тітку, брата і сестру, вважався з "порядної родини". |
Не має родини, батько -п'яничка, вважався неблагонадійним, "поганим хлопчиськом". |
Матеріальне становище |
Чисто одягнений, мешкає в будинку, має їжу. |
їсть те, що дадуть добрі люди або ловить рибу, одягається у недоноски з плеча дорослих, живе в порожніх діжках. |
Зовнішній вигляд |
Чистий, охайний. |
"Не треба було ні митися, ні одягати чисту білизну". |
Виховання |
"Добре вихований", ходить до школи й церкви. |
Лається, "йому не треба ходити ні до школи, ні до церкви, йому нікого було слухатися". |
Стосунки між хлопчиками |
Том завжди грався з Геком, не мав таємниць, завжди ділився своїми враженнями, розповідав про свої пригоди. Дотримується даного слова. |
Бере Тома з собою в нічні мандри. Довіряє Тому, ділиться з ним своїми таємницями. Дотримує обіцянки мовчання. |
Ставлення до інших |
Турботливе, співчутливе, прагне допомогти. |
Турботливе, співчутливе, прагне допомогти. |
Риси характеру |
Добрий, щирий, веселий, життєрадісний, терпеливий, справедливий, співчутливий, кмітливий, винахідливий. |
Добрий, щирий, веселий, життєрадісний, терпеливий, справедливий, співчутливий, кмітливий, винахідливий. |
Мова і вчинки героїв |
Ввічлива, спокійна. |
Лайлива, некультурна, груба. |
Авторська характеристика |
Байдикує, весело проводить час, невгамовний, сумлінний, любить вигадувати й фантазувати, терплячий. |
"Романтичний волоцюга", обідранець, не визнає брехні, дотримується слова, скромний. |
4.Діаграма Вена
Порівняйте образи героїв, побудувавши схему.
- Що для головних героїв було найціннішим? (Свобода, гра, визнання, слава, таємниці,пошуки скарбів, дружба).
Перегляд буктрейлера
V.Закріплення знань, умінь та навичок.
Складання усного твору «Порівняльна характеристика Тома й Гека».
VІ. Підсумок уроку.
Продовжити речення.
Складемо словесну характеристику героїв.
Том– бешкетник, фантазер, чесний, щирий, благородний, кмітливий, винахідливий, життєрадісний, лицар.
Гек- бешкетник, вірить у себе,звичайний хлопчик( йому відомий страх, муки совісті), вірний друг, добрий,має гострий розум.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Як ви гадаєте, чому обидва бешкетники визивають симпатію читачів різних поколінь?
Чому цю книгу називають «Гімном дитинства», «вибухом у дитячій літературі»?
-Над чим головні герої повісті вас змусили задуматись?
2. Скласти «Кодекс дружби».
VІІ. Домашнє завдання.
Придумати свої версії дорослого життя Тома і Гека.
Урок я хочу закінчити словами Й.В.Гете :
« Неможливо увесь час бути героєм, але завжди можна лишатись людиною».