«М’які навички як основа організації якісного освітнього процесу»

Про матеріал
Сьогодні світовий ринок вимагає, крім розвинених технічних навичок (Hard Skills), розвиток м’яких навичок, які стали основними для роботи у групі, команді. Якщо ви хочете, щоб вас визнали в конкурентному середовищі, необхідно володіти вміннями, які дозволять вирізнятись серед інших.
Перегляд файлу

 

 

 

https://stud-point.com/wp-content/uploads/2022/11/Red-Modern-The-Most-Atractive-Youtube-Thumbnail-1024x576.png

 

ПРОЄКТ на тему:

 

 «М’які навички

як основа організації якісного

освітнього процесу»

 

 

 

 

Підготувала:

вчитель початкових класів

Оленівської гімназії

Фастівської міської ради

Стеблюк Л.В.

      

 

 2                                        

                                                    

                                                  ЗМІСТ

І. Вступ…………………………………………………………………..3

     ІІ. 1. Роль м`яких навичок у становленні особистості дитини ……...4-5

          2. Яких навичок вимагатиме від дітей майбутнє …………………6-7

     3. Характеристики основних soft skills ……………………………8-10

          4. Найпоширеніші міфи про м’які навички ……………………….11-12

     ІІІ. Висновки…………………………………………………………….13

     ІV. Література…………………………………………………………...14

      V. Додатки……………………………………………………………....15-18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                           3                 

 ВСТУП

     Вперше визначення Soft Skills з'явилося наприкінці 90-х, але вивчення цієї області проводилося вже у 60-х роках минулого століття. Стрімкий розвиток технологій та необхідність підлаштовуватися під нову реальність показали, наскільки важливі та потрібні софт скілз сучасній людині.

     Soft Skills – це набір не технічних навичок, які вважаються необхідними для кожної людини у повсякденному житті. Вони включають те, як ви взаємодієте з оточуючими людьми, із самим собою. Дослівно перекладаються як — м`які навички. Власне м`якість полягає у вмінні ними оперувати.

     Сьогодні світовий ринок вимагає, крім розвинених технічних навичок (Hard Skills), розвиток м’яких навичок, які стали основними для роботи у групі, команді. Якщо ви хочете, щоб вас визнали в конкурентному середовищі, необхідно володіти вміннями, які дозволять вирізнятись серед інших.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

               

     4   

             Роль м`яких навичок у становленні особистості дитини

    М’які ( гнучкі)  навички треба розвивати із самого дитинства. На даний момент, у сьогоднішніх умовах емоційна складова така ж важлива, як і інтелектуальна. Можливо, має навіть більше значення, бо ж soft skills – не ті навички, які діють в якійсь певній сфері, вони розповсюджуються на різні аспекти життя.

Завданнями сучасної педагогічної технології є:

-         виховувати інтелектуальну розвинуту особистість (цінити людину за розум, її ділові та людські якості);

-         виховувати свідомих громадян незалежності України;

-         формувати творчу особистість для праці в майбутніх ринкових відносинах, з почуттям гідності, розумінням суті приватної та державної власності;

-         виховувати почуття потреби для одержання високих професійних якостей у майбутньому, вміння при необхідності змінювати професію.

   Досягнути найбільш ефективної організації навчання можливо при застосовані таких методів навчання, які активізують учня, замість переказування інформації, відірваної від життя і суспільного досвіду учнів. Досягнення цих результатів можливе при застосуванні активних (інтерактивних) методик.

    Технологія інтерактивного навчання - це така організація навчального процесу, за якої неможливо не прийняти участь у процесі пізнання, бо кожен учень має конкретне завдання, за виконання якого він має публічно відзвітуватися, або від його діяльності залежить якість виконання поставленого перед групою завдання.

       Науковий аналіз проведений вченими США у 80х роках XX ст. засвідчує, що інтерактивне навчання вможливлює різке збільшення відсотка засвоєння

 

5

матеріалу, бо впливає не лише на свідомість учня, а й на його почуття, волю, дії, практику.

     Отже сучасні уроки повинні:

-         навчати критично мислити, приймати рішення, розв'язувати проблеми;

-         вчити спілкуватися, ставити запитання, представляти різні позиції.

-         заохочувати до співпраці, вчити досягати компромісу;

-         створювати ситуації, в яких учні безпосередньо визначають і розв'язують конкурентні суспільні проблеми та ситуації (особливо проблеми своєї місцевості, найближчого середовища та інших груп, до яких належить учень).

    Молодший шкільний вік є періодом життя, коли закладається підґрунтя соціального розвитку – відбувається становлення духовних цінностей, ставлення до оточення, досвід просоціальної поведінки. Саме тому вже на етапі навчання в початковій школі в учнів мають формуватися основи soft skills – м`яких навичок, які також називають надпрофесійними.

     Саме м`які навички дозволяють дитині адаптуватись до різних життєвих ситуацій, успішно взаємодіяти з іншими людьми та бути максимально ефективним.   

     Soft skills являють собою комплекс неспеціалізованих, надпрофесійних навичок, які відповідають за успішну участь у робочому процесі, високу продуктивність і, на відміну від спеціалізованих навичок, не пов'язані з конкретною сферою.

           

 

 

 

 

 

6

                       Яких навичок вимагатиме від дітей майбутнє

    Інтерактивна методика проведення уроків та виховних заходів забезпечує розвиток наступних умінь та навичок учнів, які в майбутньому їм допоможуть, а саме:

-         критично аналізувати інформацію;

-         аргументувати, дозволити та висловлювати власні погляди;

-         описувати, аналізувати та зіставляти процеси й явища суспільного розвитку;

-         вдаватися до ненасильницьких методів розв'язання проблем;

-         брати на себе відповідальність;

-         давати власну оцінку та формулювати належні судження;

-         робити вибір займати власну позицію;

-         впливати в майбутньому на політику та процес прийняття рішень;

-         створювати власні центри, студії;

-         об'єднуватися з партнерськими організаціями;

-         вміти вести переговори, досягати компромісу та консенсусу;

-         брати участь у соціальних та політичних процесах ( членство в політичних партіях, громадських організаціях, голосування, політичне обговорення, писання листів, проведення демонстрацій тощо);

-         впливати на процес прийняття рішень,

-         толерантно вирішувати конфлікти.

    При такій методиці створюється максимально демократична атмосфера, учні самостійно діють, сприймаючи рішення на свою відповідальність. Працюють виключно усі учні, досягається висока ефективність засвоєння матеріалу. Учитель стає зразком демократичних відносин. Уроки організовуються на демократичних принципах і стають моделлю демократичного суспільства.

  

7

     Ставлю перед собою мету – створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність. На уроках учні поринають в світ знань за допомогою інноваційних технологій,

переглядають відеоролики, відеопрезентації, уривки з мультфільмів, з дитячих фільмів, слухають аудіозаписи оповідань, музичних творів тощо.

    Діти вчаться працювати в парах, групах, що в майбутньому надасть їм впевненості у висловлюваннях, роботі в колективі, вміння зайняти правильну позицію в житті, що принесе успіх, досягнення цілей правильним шляхом.

    Сьогодні передусім важливо володіти  soft skills — вмінням працювати в команді, вирішувати проблеми і знаходити творчі рішення.

    Щодня навчання у моєму класі розпочинається із ранкової зустрічі, де учні діляться своїми враженнями, настроєм, щоденними новинами. Це дуже важливий елемент, спрямований на розвиток співпраці, емоційного інтелекту і вміння працювати в команді.

    Учні класу беруть активну участь в різноманітних акціях: « Посадимо дерево перемоги», « Смілива гривня» - збір коштів для воїнів ЗСУ, збір коштів на дрон, акція « З турботою про братів наших менших», допомога людям похилого віку, створення рою « Оленівські соколята» з проєктом  «Слава і шана воїнам світла та добра. Наші воїни захищають наше право на життя», аби усіма силами допомогти нашим захисникам здобути перемогу.  

      Всі ці заходи здійснюються колективно, вчать бути відповідальними, приймати рішення та вирішувати поставлені проблеми.

      У майбутньому будуть затребувані навички, які можна віднести до «гнучких»:

  • здатність до лідерського та соціального впливу;
  • комплексне бачення та здатність знаходити рішення складних задач;
  • емоційний інтелект.

 

     

                                                                                                                                                         8

                                 Характеристики основних  навичок  soft skills

До основних належать:

-         навички комунікації

-         гнучкість

-         емоційний інтелект

-         вміння концентруватися

-         критичне мислення

-         креативне мислення

-         самоорганізація

-         адаптивність

     Спілкування з людьми - комунікація, можна вважати однією з найголовніших навичок.  В наші дні освіта та розвиток – безперервний процес. І дитина засвоює це вміння, якщо постійно бачить приклади самонавчання і розвитку дорослих, які її оточують, – у школі та у сім’ї.  Вчителі мають показувати дітям, що вони теж разом навчаються чомусь новому, демонструючи, що ніхто не може бути носієм усіх знань світу.

     Комунікативні навички

-         вміння слухати співрозмовника;

-         вміння вести переговори, домовлятися, переконувати;

-         розуміння невербальних сигналів і комунікації;

-         самопрезентація;

-         вміння говорити на публіку;

-         навички листування ( письмове спілкування).

    Основи критичного мислення закладаються у дитинстві, коли малеча у пошуках відповідей ставить багато запитань. Тому тут завдання батьків – підтримувати допитливість. Також вчіть дитину чітко доносити свою точку зору, аргументувати та відстоювати її.

 

 

 9

Критичне мислення

-         логічне мислення;

-         вміння спостерігати і виявляти суть;

-         навички нестандартного мислення;

-         спритність, винахідливість, креативність;

-         адаптивність, здатність позитивно сприймати зміни;

-         вміння комплексно підходити до вирішення проблем.

    Найкращий спосіб допомогти дитині у цьому – реалізувати ідею або задум на практиці за вашого супроводу як дорослого. Так тренується навичка пошуку розв'язання проблем, прийняття рішень й відповідальності за результат. Тому дитині потрібен творчий простір та умови для експериментів й пізнання себе. Це можуть бути місця, де передбачаються різні формати вільного спілкування. Вона має право на помилку, на свободу вибору і можливість зробити щось по-іншому, в інший спосіб і на свій розсуд. Має право на те, щоб спробувати себе у чомусь новому.      

     Швидко знаходити вихід з нестандартної ситуації й бачити оптимальний варіант рішення – адаптивність. Ця навичка не формується в умовах навчання «за інструкцією». Адаптивність – це про відкритість до нового, про здатність бачити складну ситуацію не як проблему, а як можливість розвитку. Сучасний світ – найкращий тренер з адаптивності, тому що саме життя штовхає нас до зони постійного розвитку.

    Емоційний та соціальний інтелект – новий вид лідерства. Тут важливими аспектами є уважність та самоусвідомлення, співчуття до себе та інших, вміння взаємодіяти з іншими, вміння довіряти та говорити відверто і без критики.

  Лідерські якості

-         вміння уникати або вирішувати конфлікти;

-         вміння створювати домовленості, союзи;

-         навички ефективного делегування;

10

-         навички обговорень або пошуку рішення проблем;

-         навички менеджменту (співбесіди або переговори);

-         менторство і здатність навчати.

Емоційний  інтелект і позитивне мислення

 Це не обов'язково визначається характером. Сюди ми відносимо:

-         емоційний інтелект;

-         позитивне мислення;

-         чемність і ввічливість;

-         вміння виявляти дружелюбність;

-         стресостійкість і здатність приймати рішення в нестандартних умовах;

-         здатність до емпатії.

Уміння працювати в команді

     Роботу в команді зазвичай виділяють в окрему категорію.

     Але насправді, це той же комплекс з комунікативних навичок, лідерських якостей і емоційного інтелекту, який дозволяє дитині  успішно виконувати свою частину роботи в команді, взаємодіяти і спілкуватися з іншими на належному рівні  і прагнути  єдиного результату.

Самоорганізація

Це такі навички, які дозволяють ефективно вибудовувати власну роботу, все (ну майже все) пам'ятати і встигати:

-         самодисципліна, самоконтроль (і взагалі майже все з приставкою само -);

-         вміння концентруватися;

-         вміння знаходити і працювати з інформацією;

-         а ще бажання вчитися і постійно розвиватися.

 

 

 

                                                                                                                                  11

         Найпоширеніші міфи про м’які навички

 

    М’які навички існували завжди. Проте на них не так сильно наголошували та не об’єднували в одну категорію. Звідси й виникло чимало міфів про розвиток та формування soft skills.

  1. Soft skills — це вроджене, цього неможливо навчитися.

     Коли мова заходить про Soft skills, найчастіше можна почути, що деяким людям просто щастить народитись комунікабельними чи співчутливими. От згадай, як часто можна почути, що той чи інший знайомий просто харизматичний ще зі школи й тому отримав хорошу посаду в престижній компанії? 

     Насправді усе не так просто. Часто саме так говорять люди, які бояться виходити зі своєї зони комфорту. Адже розвивати софт скіли можна як і будь-які харди. Проте іноді це супроводжується більшими обсягами роботи. Адже тут потрібно багато пересилювати себе, пам’ятаючи заради чого ти змінюєшся. 

  1. Cофт скіли актуальні для вузького переліку професій.

    Часто здається, що софт скіли потрібні лише людям, які працюють у вузькому переліку сфер, як от в менеджменту чи продажу. І зовсім не актуальними вони є для фрилансерів чи дизайнерів. Але це далеко не так. От згадай хоча б одну професію, де можна не володіти навичками самоорганізації, такими як управління часом, вміння зосередитися, бажання вчитися та змога опрацьовувати нову інформацію? 

     Отже, можемо зробити простий висновок, що для кожної сфери володіння м’якими навичками точно потрібне, і для деяких сфер вони можуть бути специфічними. Проте є й певний список універсальних софт скілів, як от: 

-         комунікація; 

-         тайм-менеджмент; 

-         чемність та ввічливість. 

 

12

  1. М’які навички не потрібні технічним  спеціальностям .

     Ми вже обговорили, що софт скіли сьогодні потрібні усім спеціальностям. Проте дуже часто люди, які працюють у технічних сферах, до прикладу в IT, вперто ігнорують цей факт. Вони вважають, що тут рулять лише харди. Дійсно фундаментальні знання та навички є дуже важливими, коли ти працюєш в технічній сфері, але м’які навички теж вкрай необхідні.

  1. Жодний HR або рекрутер не читає графу soft skills у твоєму резюме.

     При складанні резюме кандидати частіше більше уваги приділяють графі про хард скіли та здобутий раніше досвід. А для софт скілів просто копіюють список з Інтернету, адже гадають, що це жодним чином не впливає на рішення роботодавця. Проте хочемо переконати в протилежному. Досвід, знання та навички дійсно є важливими для омріяної посади. Але двері у будь-яку компанію відкривають саме софт скіли. Навіть ​​у звіті про дослідження LinkedIn Global Talent Trends вказано, що 8 з 10 опитаних талант-менеджерів вважають, що м’які навички кандидата важливіші за харди. Саме вони допомагають швидше адаптуватися до нового місця та колективу, ефективно виконувати робочі завдання, та сприяють високій вмотивованості працівника.

    Тому не варто недооцінювати м’які навички, потрібно працювати над їх удосконаленням та постійним покращенням. 

  1. Софт скіли ніколи не є вирішальним критерієм, коли питання стосується підвищення, бо м’які навички жодним чином не можна оцінити.

    Керуючись таким міфом багато кандидатів починають писати неправду у своїх резюме та на співбесідах про soft skills. І саме це є однією з найбільших помилок!

     У цифрах: 85% кар’єрного успіху пов’язано саме з розвитком soft-skills, і тільки 15% – з професійними навичками.

 

13

ВИСНОВКИ

   Soft Skills – це надпрофесійні навички, які не прив'язані до конкретного виду діяльності. До них належать: уміння спілкуватися, слухати та чути інших, приймати рішення, брати відповідальність, бути самостійним, емпатичним, швидко навчатися, будувати стосунки з людьми та багато іншого.

    Отже, м`які навички дозволяють дитині адаптуватись до різних життєвих ситуацій, успішно взаємодіяти з іншими людьми та бути максимально ефективним. Soft skills являють собою комплекс неспеціалізованих, надпрофесійних навичок, які відповідають за успішну участь у діяльності, високу продуктивність і не пов'язані з конкретною сферою. Цілеспрямований розвиток soft skills в освітньому процесі є основою соціалізації особистості дитини, що передбачає підготовку школярів до вирішення різноманітних життєвих проблем та ситуацій.

     Важливими факторами для формування м`яких навичок є родина та освітній заклад, як основні середовища перебування дитини.

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14

 ЛІТЕРАТУРА

  1. Концепція Нової української школи. Міністерство освіти і науки України.
  2. Горлова А., Калашнікова Ю. Шляхи розвитку soft skills як передумова формування соціальної компетентності майбутнього вчителя початкової школи. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Вип 47, том 2, 2022. с.183-189.
  3. Горлова А.В. Використання освітнього потенціалу медіа в процесі соціалізації молодших школярів. Підготовка сучасного педагога дошкільної та початкової освіти в умовах розбудови Нової української школи: збірник матеріалів Всеукраїнської з міжнародною участю науково-практичної конференції.– Херсон: ТОВ «Борисфен-про», 2018. – 393 с.
  4. Савченко О. Я. Уміння вчитися як ключова компетентність загальної середньої освіти. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи. К.: К.І.С., 2004. С. 34-46 
  5. Soft skills: універсальні навички європейського рівня. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://studway.com.ua/soft-skills/ 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
8 квітня
Переглядів
119
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку