9 клас
Тема: Магнітні явища. Магнітне поле.
Мета уроку:
Навчальна: сформувати знання учнів про магнетизм як одну із форм існування матерії; домогтися засвоєння учнями основних властивостей постійних магнітів; сприяти формуванню уявлень про магнітне поле Землі; формувати та розвивати пізнавальний інтерес учнів, сприяти виробленню вміння проводити фізичний експеримент, знаходити необхідну інформацію, аналізувати її та застосовувати; Розвивальна: сприяти формуванню світогляду учнів, виховувати прагнення пізнати навколишній світ, вміння критично осмислювати науковий текст
Виховна: стимулювати природний потяг до самоосвіти і самовдосконалення, бажання власноруч пізнавати довкілля.
Обладнання: навчальна презентація, ПК, магнітна стрілка на підставці, магніти полосові, магніти дугоподібні, круглі магніти, металеві ошурки, тіла із пластмаси, сталі, дерева, компас.
Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
Вступне слово вчителя.
(Учні записують тему уроку).
Звучить запис шуму бурі і розповідь:
«Три дні і три ночі не вщухала буря. Іспанський вітрильник, як пір’їну, жбурляє в різні сторони на морських могутніх хвилях. Небо затягнуте чорною пеленою, і жодної зірочки для орієнтування не видно.
Сяо хитро усміхнувся.
Обидва підійшли до бочки з водою, у якій вільно плавав ковшик із поплавком, виготовленим із магнітного залізняку.
Учитель. Як спостережливий Сяо довідався про це? (Учні записують свої думки у зошит).
Учитель. Як ви думаєте всі тіла, які нас оточують володіють магнітними властивостями? Як перевірити, чи є тіло магнітом?
Дослід 1. Притягання магнітом сталевих тіл і не притягання мідних і пластмасових.
(Учні роблять висновки. В зошиті записують, які тіла називаються постійними магнітами).
Учитель. Які є види магнітів?
(Демонстрація штабового, дугоподібного та круглого магнітів).
Учитель. Чи однакові властивості магніту ви різних його точках?
Дослід 2. Дослідження властивостей магніту в різних його точках.
(Учні роблять висновок. В зошиті записують , що таке полюси магніту).
Учитель. Скільки полюсів має магніт?
Дослід 3. Магнітна взаємодія – відштовхування.
(Учні роблять висновок, що однойменні полюси – відштовхуються, різнойменні – притягуються).
Учитель. Коли ви досліджували взаємодію магнітів, то безпосередньо не торкалися одним магнітом до іншого. А взаємодія відбувалася. Тобто магніти взаємодіють на відстані. Чому?
(Учні дають відповіді. Учитель підсумовує. Вводиться поняття магнітного поля).
Учитель. Людина не може побачити магнітне поле, проте можна виявити його існування в просторі за його дією.
Дослід 4. Наочне зображення магнітного поля. (Розміщення залізних ошурків в магнітному полі постійного магніту).
Як розміщуються ошурки у магнітному полі постійного магніту? (Учні записують у зошиті, що являють собою магнітні лінії. Розглядають плакат з графічним зображенням ліній магнітного поля плоского магніту. Учитель робить висновки.
Учитель. Отже, ми з’ясували, що залізні ошурки в магнітному полі намагнічуються і стають своєрідною магнітною стрілкою. Магніт у вигляді стрілки використовується у компасі.
Демонструється сучасний компас, пояснюється принцип його дії.
Учитель. Звідки магнітна стрілка «знає» де перебуває Північний полюс Землі? За рахунок чого виникає магнітне поле Землі?
(Повідомлення учнів).
(Учні опрацьовують підручник і дають відповідь на питання: які особливості Землі, як постійного магніту?)