Маленькі секрети мотивації навчальної діяльності на уроках української мови та літератури
Людина, що не знає нічого,
може навчитися, справа тільки в тому, щоб запалити в ній бажання вчитися.
Д. Дідро
Проблема мотивації навчальної діяльності є однією з найактуальніших в сучасній педагогіці. Адже учні поступово втрачають мотивацію вчитися, це пов’язано із багатьма чинниками: місце в колективі, ставлення до навчання, підтримка та зв'язок з учителями та батьками.
Час швидкоплинний, тому ми, педагоги, маємо шукати нові форми проведення уроку,які б захопили , принесли задоволення та закарбувалися в пам’яті учнів. Ян Коменський вважав інтерес основою навчання, адже оригінальна форма пізнання допомагає уникнути одноманітності, шаблонності, сприяє ширшому застосуванню ефективних методів та прийомів засвоєння учнями нових знань та формування в них творчих здібностей.
Наша держава потребує високоосвічених, інтелектуально розвинених, а особливо відданих своїй державі громадян, що легко і вільно можуть спілкуватися між собою, утверджуючи статус української мови як рідної й державної.
Свідомість, міцність і глибина знань учнів з української мови та літератури перебувають у прямій залежності від активної зацікавленості предметом, бажанням досконало знати його, тобто від рівня мотивації учнів до вивчення предмета. Саме від рівня мотивації учня залежить його успішність, бажання і здатність навчатися протягом усього життя. А це важливо, адже згідно із сучасними дослідженнями, результати діяльності людини тільки на 20% залежать від інтелекту, а на 70-80% - від рівня мотивації.
Мотивація є фактором, що формує компетентності учнів.
За новим Державним стандартом освітньої галузі «Мови та літератури» сказано: «Формування стійкої мотивації до вивчення української мови і літератури, любові до української мови і культури є одним із пріоритетним завдань». На уроках української мови та літератури формуються такі предметні компетентності, як мовленнєва, мовна, соціокультурна, діяльнісна, літературна, комунікативна. Надпредметна – комунікативна компетентність.
Саме тому мотивація на уроках української мови та літератури – це потреби, інтереси, прагнення, емоції, переконання, ідеали, установки, які спонукають учня до діяльності. Мотивація сприяє появі в учнів навчальної ініціативи й любові до предмета, спонукає їх діяти з максимальною енергією в різних навчальних ситуаціях. Висловлюючись образно, мотивацію в навчанні ми можемо вважати вершиною під назвою УСПІХ.
Наприклад, вивчаючи тему «Власна назва в іменниках» (6 клас), на початку уроку вчитель запитує
Далі пропонуємо розв’язати проблемну ситуацію. Наприклад , діалог ( життєва ситуація) з використанням смайиків, яких дуже люблять діти.
Прочитайте діалог і розкажіть, через що виникло непорозуміння.
У супермаркеті.
Касирка: З Вас 700 рублів.
Покупець: Але я не маю рублів.
К: А як можна було йти до магазину без грошей?
П: А гривнями розрахуватися можна?
К: (з обуренням): Ви знущаєтесь? Не морочте мені голову. Давайте сюди свої гривні!
Наприклад, вивчаючи творість Тараса Шевченка, пропоную створити його фейсбук сторінку, додавши QR-код. Або буклет із цікавими фактами, паспортом творів.
Кроссенс.
Кроссенс – головоломка нового покоління, побудована на асоціаціях.
Слово «кроссенс» означає «перетин значень» і придумане за аналогією зі словом «кросворд».
Наприклад, вивчаючи біографію Тараса Шевченка
Народився Т. Шевченко 9 березня, в селі Моринці, в 11 років став круглою сиротою.
Разом з паном Енгельгардтом переїхав до Санкт-Петербурга, зустрівши однодумців, намалювали картину Жуковського
Продали картину, за 2500 рублів викупили із кріпацтва, звільнившись , випустив збірку «Кобзар», яка стала відомою на всю Україну.
Ейдос конспект.
Ейдос-конспект — це роздуми, породжені образністю тексту, які супроводжуються створенням власних образів на основі цитат твору.
Візуалізація.
Візуалізація - це процес побудови графічного образу даних, що допомагає у процесі загального аналізу даних вбачати аномалії, структури.
Наприклад, вивчаючи тему «Іменник. Рід незмінюванних іменників», запропонувати намалювати до правил малюнки.
Або 8 клас «Типи односкладних речень».
Хмарка тегів(слів).
Хмара слів – це візуальне відтворення списку слів, категорій, міток чи ярликів на єдиному спільному зображенні.
За допомогою хмар слів можна візуалізувати термінологію з певної теми у більш наочний спосіб.
Це сприяє швидкому запам'ятовуванню інформації.
Наприклад, вивчаючи тему «В. Винниченко «Федько халамидник» (6 клас), учитель пропонує наступне завдання: охарактеризуйте поведінку й риси характеру Федька за хмаркою тегів і запишіть у зошит.
Мнемонімічні фрази
Мнемоніка (з грецької mnemo – пам’ять) -це сукупність технік для запам’ятовування інформації.
Тоні Б’юзен казав: «Якщо ти хочеш запам’ятати щось нове, тобі потрібно всього лише знайти асоціативний зв’язок із чимось уже відомим».
Вивчаючи тему «В. Рутківський . Джури козака швайки» (6 клас), учитель пропонує прочитати епіграф «Степ та воля – козацька доля».
- Як епіграф стосується нашого уроку?
- Як ви розумієте ці слова?
Отже, мотивація є основною рушійною силою учня до навчання. Використовуючи на уроках інноваційні методи навчання, які є зрозумілими й близькими для учня, ми збуджуємо пізнавальний інтерес та пізнавально-пошукову діяльність.
Список використанних джерел