Урок-лінгвістичний бій з теми «Лексика»
Тема : Урок повторення вивченого з теми ,, Лексикологія”
Тип уроку : урок – лінгвістичний бій
Обладнання:Словники, дидактичний матеріал.
Методи, форми, прийоми : наочні, cловесні , практичні , інтерактивні (Робота в групах’’, ,, Робота в парах’’) , індивідуальні, групові, бесіда, повідомлення, робота із словником.
Девіз :
Усім гарно, дружно працювати,
мову рідну добре знати
Перебіг УРОКУ
І Організація класу.
Ми починаємо урок, а на уроці ми..
Уважні!
Розумні!
Організовані!
Кмітливі!
Цілевизначення та планування діяльності.
Подумайте і сформулюйте ціль нашого уроку, скориставшись формулою.
На уроці я:
Дізнаюсь..
Зрозумію…
Навчуся…
А що хочете ви отримати від сьогоднішнього уроку?
Відгадайте загадку і розшифруйте слово-відповідь.
На базарі їх не купити,
На дорозі їх не знайдеш,
Їх не зважиш на терезах
І ціни не підбереш (знання)
ІІ Вступне слово вчителя
Ми з вами вивчили розділ “Лексикологія”. Сьогодні настав час підсумувати вивчене, перевірити, чи все, що від нас вимагалося, ми засвоїли та як уміємо застосовувати наші знання на практиці.
Цей урок пройде в незвичайній формі – у формі змагання. Весь клас ділиться на дві команди, які будуть змагатися за звання кращих знавців лексикології.
ІІІ Мовна розминка
Відгадайте загадки :
Гра «Ланцюжок». Завдання: уважно прослухайте загадки. З відгадками скласти ланцюжок речень так, щоб продовжити думку попереднього учня. Щоб твір видався красивим, використайте у своєму висловлюванні стилістично забарвлену лексику.
IV Тренувальні вправи. Гра“Передай іншому”
Дібрати антоніми до різних значень багатозначного слова
1 команда 2 команда
сухий одяг - чисті руки -
суха погода - чиста совість -
сухий хліб - чисте небо -
суха мова - чистий сніг -
сухе літо - чиста ріка -
свіжий хліб - свіжий журнал
м’який матрац - м’який клімат
Учні, які сидять за першою партою, підбирають 1 антонім і передають завдання на наступну парту.
V. Диктант-завдання
Складіть 2 речення з словами так, щоб ці слова були омонімами :
1 команда 2 команда 3 команда
Ніс, ніс. Бал, бал. Пара, пара.
VІ Творче завдання
До поданих паронімів доберіть слова так, щоб утворилися нормативні словосполучення
1 команда
Виголошувати ( рішення, незалежність, промову ).
Оголошувати ( доповідь, вирок, закон ).
2 команда
Помітка ( цікава, інформаційна, олівцем ).
Примітка ( змістовна, коротка, фарбою).
3 команда
Громадянське ( право, зібрання, повідомлення ).
Громадське ( доручення, засідання, звернення ).
VІІ Робота з словниками .
Виписати зі словника 2 багатозначних слова і 2 омоніми з їх значеннями. Ввести їх у речення.
Фізкультхвилинка
Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити,
Руки вгору, руки вниз,
Руки в боки, руки так
Руки вгору, як вітряк
Вище руки підніміть.
І спокійно опустіть
Плесніть діти, кілька раз
За роботу, все гаразд.
VІІІ Редагування речення
1 команда
Шевченко являється основоположником української літературної мови.
2 команда
Директор школи об’явив подяку учасникам спортивних змагань.
ІХ Творче завдання всім командам.
Написати твір - мініатюру на тему : “Калинова рідна мова ”.
Х. Рефлексія. Підсумок уроку.
Метод «Рюкзак»
Які з тих знань, умінь, способів дій, що отримали на уроці, візьмете із собою для використання на інших уроках, у житті, для тематичного оцінювання..
ХІ Домашнє завдання.
Середній, достатній рівень
Підібрати приказки та прислів’я з синонімами та антонімами.
Високий рівень
Створити лепбук з теми «Лексикологія»