КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «ЛІЦЕЙ № 24»
КАМ’ЯНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
ЛІЦЕЙ №24
КОНСПЕКТ
заняття з ознайомлення старших дошкільників
з природним довкіллям та елементами
експериментально-дослідницької діяльності
«МАНДРИ ДО ГЛИБИН ПЛАНЕТИ ЗЕМЛЯ: ВИВЕРЖЕННЯ ВУЛКАНУ»
Підготувала:
Кучкурда О.Ю.
вихователь
м. Кам’янське
КОНСПЕКТ ЗАНЯТТЯ
З ОЗНАЙОМЛЕННЯ СТАРШИХ ДОШКІЛЬНИКІВ З ПРИРОДНИМ ДОВКІЛЛЯМ ТА ЕЛЕМЕНТАМИ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНО-ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Мета: вчити дітей елементарно орієнтуватися на глобусі, формувати допитливість через інтерес до пізнання природи; розвивати уявлення дітей про планету Земля, її надра, ознайомити з професією геолога; надати поняття «корисні копалини»; познайомити дітей з природним явищем – виверження вулкану, розвивати пізнавальну активність дітей в процесі використання досліду за схемою; мислення, творчу уяву, мовленнєву активність; формувати вміння самостійно робити висновки за підсумками експерименту; виховувати вміння працювати в парах; навички соціальної позитивної поведінки, дбайливого ставлення до навколишнього світу, бачити красу і велич природи.
Матеріали: глобус, зразки корисних копалин, ілюстрації різних поверхонь планети, вулкану, відео-презентація «Виверження вулкану», аудіо-запис зі звуками виверження вулкану, макет вулкану, сода харчова, харчові барвники, миючий розчин, оцет, маленькі макети вулканів на кожну пару дітей, схема досліду.
Хід заняття
Вихователь: - Діти, подивіться скільки гостей сьогодні до нас завітало,
давайте привітаємося:
Добрий ранок, діти любі!
Чи усе гаразд у групі?
Ви довкола озирніться,
Одне одному всміхніться,
Щоб ніхто не сумував,
З усіма радів і грав!
Актуалізація опорних знань
Розглядання глобусу, бесіда-розповідь з використанням слайдової презентації та наглядності «Чим багата планета Земля».
Орієнтовні запитання до бесіди:
Що в мене в руках? (Глобус)
Що таке глобус? (Це зменшений макет планети Земля)
Що ми бачимо на глобусі? (Зображення блакитного кольору – це вода, жовтого, коричневого - суша)
Якими кольорами позначається на глобусі суша, а якими вода?
Що таке суша? (Тверда оболонка Землі, яка має різну поверхню – гори, рівнини, поглиблення.)
Вихователь: - А чи знаєте ви, які вчені вивчають тверду оболонку Землі? Це – геологи. Пропоную на деякий час всім нам стати геологами і дізнатися щось нове про надра нашої Землі.
Вихователь демонструє модель розрізу поверхні планети Земля: - Ось так, діти, виглядає в розрізі поверхня нашої планети. В надрах Землі є корисні копалини, такі як залізна руда, нафта, глина, вода, вугілля. Корисні копалини дуже потрібні людям у житті. (Діти розглядають зразки корисних копалин з міні-музею).
- Вчені-геологи постійно займаються дослідженнями, щоб дізнатися, що знаходиться в надрах нашої планети. Допомагають їм у цьому вулканічні викиди. Сьогодні ми з вами вирушимо у геологічну мандрівку в гори, до підніжжя вулкану, та розкриємо таємниці виверження вулкану.
- Чи знаєте ви малята, що таке вулкан? – Так, це велика гора з отвором на вершині, через який вивергається з надер Землі на поверхню попіл та лава. Цей отвір називається кратер. На яку геометричну фігуру він схожий? (Конус).
Тож, рушаймо у мандри. А щоб дістатися підніжжя вулкану, треба пересуватися по камінцях, не наступивши на лаву. (Діти просуваються до вулкану по зображеннях камінців, розташованих на підлозі, виконуючи рухи).
Фізкультхвилинка
Ми у подорож рушаєм,
По камінчиках стрибаєм,
Все цікаве пізнаєм-
До вулкану в гори йдем!
- Ось ми на місці наших досліджень і можемо здалеку поспостерігати, як оживає велетенський вулкан. (Демонстрація відео-презентації «Виверження вулкану»). Вулкани вивергається по по-різному. Іноді вони ніби вибухають, викидаючи магму вгору і в різні боки. Величезна гора трясеться від страшного гуркоту, величезна хмара диму і попелу піднімається над нею, кам’яний дощ обсипає схили. А буває й так, що лава випливає «спокійно».
- А тепер я хочу продемонструвати вам діючу модель вулкану у нашій лабораторії. (Звучить аудіо-запис виверження вулкану). Діти, здається наш вулкан оживає… (Діти спостерігають виверження вулкану на моделі). Цікаво?! Хочете самостійно виконати дослід «Виверження вулкану»? В лабораторії у нас все готово для проведення досліду.
Дослідницька діяльність. Робота в парах
- Перед тим, як почнемо працювати пригадаємо правила поведінки в лабораторії:
Дослід будемо виконувати чітко дотримуючись інструкції за схемою:
Діти спостерігають результат досліду: сода, взаємодіючи з оцтом, дає бурну реакцію – виверження рідини за межі ємкості.
- Молодці, діти! Ви були уважні, працювали акуратно, і у вас вийшло все чудово!
Можливо, коли ви виростете великими, напевно хтось з вас, обов’язково стане вченим! Ви будете вивчати і берегти нашу Землю. А поки що ви здобули право називатися «ЮНИМИ ГЕОЛОГАМИ». Вручення медалей.
Вихователь: - Земля нас годує, одягає, гріє, дає нам все необхідне для життя. Тому і ми повинні любити та оберігати нашу планету!