Урок " Якими були українські козаки?"

Про матеріал
Конспект уроку, створений за структурою сучасного уроку з технологією розвитку критичного мислення.
Перегляд файлу

Тема « Якими були українські козаки?»

Мета: ознайомитися з історичним минулим української державності; розвивати інтерес до історичних подій, вміння самостійно мислити й аналізувати;  виховувати любов до рідної землі та її захисників.

 

Обладнання: О. Волощенко, О. Козак, Г. Остапенко “Я досліджую світ” 3 клас (частина 1); робочий зошит № 1 “Я досліджую світ”; звичайний зошит; картинки-ілюстрації.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Очікувані результати: після цього уроку діти зможуть:

     Назвати: причини виникнення козацтва.

     Визначити: характер історичної постаті Б. Хмельницького.

     Пояснити: як змінилося життя простих селян з появою Запорізького козацтва.

     Формулювати: власні судження періоду «гетьманщини».

 

ХІД УРОКУ

І. Вступна частина

  1. Емоційне налаштування.

     Вправа «Перлинки»

 Перлина – це символ істини, до якої можна дійти лише докладаючи зусиль, тому що істина захована так само, як перлина в мушлі. За старовинною легендою, кожен колір мушлі символізує певне бажання та допомагає його виконати. Перлини є білого, рожевого, золотого і блакитного кольору. Яка перлину ви б обрали? (діти називають колір перлини)

Біла – сьогодні на уроці вас  чекатиме успіх.

Золота – символізує талант. Сьогодні на уроці ви проявите свої здібності у повній мірі.

Блакитна – символізує розум. А отже на уроці ви отримаєте знання.

Рожева – вас очікує успіх.

                     

     Вправа . Напни вітрила»

 Давайте вирушимо в подорож на вітрильнику. А щоб наша подорож була успішною, нам треба напнути вітрила. Уявімо, що ми надуваємо їх. (Діти імітують губами напинання вітрил).

 

  1. Актуалізація знань (виклик)

 

     Асоціація»

Вчитель пропонує ряд слів: Булава, Січ, Куліш, Гопак, Шабля, Отаман. 

Діти мають зробити свої припущення, як ці слова поєднуються між собою.

-          Поміркуйте і скажіть, з яким явищем нашої історії пов’язані  ці слова?

-          Що може бути темою нашого уроку?

 

     Прогнозування за ілюстрацією                                                       

Запорожці пишуть листа турецькому султану

Запорожці пишуть листа турецькому султану», автор Ілля Репін)

-          Що відбувається на картині?

-          Коли відбуваються події? Чому ви так вважаєте?

-          Як ви це зрозуміли?

-          Що ви відчуваєте, коли дивитеся на цю картину?

-          Що вас дивує на цій картині?

 

 

ІІ. Основна частина

 

     Повідомлення теми і цілей уроку

 

Разом із нашими друзями жевжиками ми продовжуємо мандрувати Запоріжжям, побуваємо на острові Хортиця і дізнаємося нові цікаві факти про життя козаків на Запорізькій Січі.

 

   Робота з підручником . Вправа “Три варіанти” (підр. с. 87, завд. 3).

 

     Розповідь про козаків.

       Колись дуже давно на сході та півдні України пролягав кордон із войовничим татаро-монгольським ханством, яке здійснювало загарбницькі набіги на українські землі. Вони нападали,  грабували, палили майно, забирали в неволю наш народ. Саме тоді з'явилося військо козацьке. Козак означає «вільний воїн». Справді, їх відвазі та волелюбності можна тільки позаздрити. Козаки завжди стояли на обороні рідної землі. Воювали, стерегли кордони, могли пройти і на суші, і на морі.

 

       Січ – невелике деревяне укріплення, яке будували козаки, щоб захищатися від нападників. Згодом вони обєдналися в одну Запорізьку Січ. Близько 1554 року волинський князь Дмитро Вишневецький нижче Дніпрових порогів на острові Мала Хортиця розпочав будівництво форпосту для захисту проти татарської навали. Ця подія ознаменувала заснування Запорізької Січі – козацької фортеці. Це було основне місце перебування козацького коша, який нараховував до 10 тисяч козаків. У Січі був січовий отаман та січова Рада, яка вирішувала найважливіші питання козаків.

 

        Посередині січі була велика площа, по краю якої розташовувались козацькі оселі (курені). В центрі площі стояла велика церква Пресвятої Богородиці, яку козаки вважали своєю Покровителькою. Саме в День Покрови святкується День захисника України.

       Українське козацтво — давнє та унікальне явище, яке не мало аналогів у всьому світі. Вільні та нескорені, козаки боролися за Батьківщину в умовах жорстокого гноблення українського народу.

 

     Перегляд відео. «Історія українських земель. Козаки»

 

https://www.youtube.com/watch?v=9yrZ5vJuonk

 

-         Які факти вас здивували/зацікавили?

-         Назвіть зброю козаків?

-         Який був одяг у козака?

 

     Постать Б.Хмельницького

Засновником козацької держави – Війська Запорозького, більш відомої як Гетьманщина, вважають Богдана Хмельницького.

 Богдан Хмельницький народився близько 1595 року (Чигирин) у сім’ї чигиринського сотника Михайла Хмельницького. Ті, кому пощастило спілкуватися з ним, звертали увагу на тонкий розум, ерудицію, вміння передбачати розвиток подій, сталеву волю гетьмана. Богдан був дуже освічений. Він володів латинською, польською, турецькою та французькою мовою.

Хмельницький був, свого роду, психологом. Він завжди влучно вів переговори, вмів вгадувати та зчитувати емоції співрозмовника. Такі навички не раз ставали в пригоді під час дипломатичної діяльності.

У грудні 1647 року Богдан подався на Запоріжжя. Тут 19 квітня 1648 року був обраний козацькою радою гетьманом. Звідси звернувся він до всіх знедолених виступити на боротьбу з панами. На його заклик з усієї України почали сходитися невдоволені та бідні люди.

Походи 1648 р. Богдана Хмельницького, та особлиовості його перемоги під Жовтими водами та Корсунем, створили умови для формування самостійної Української держави - Гетьманщини.

 

     Робота з підручником  (підр. с. 87, завд. 4,5).

Фізкультхвилинка.

 

У вільний від бойових походів час козаки гарно відпочивали, веселились. Відпочиньте, порухайтесь і ви під веселу українську мелодію.

 

 

     Танок козаків

Козаки не тільки з ворогами билися, а й любили відпочивати. Незважаючи на свою відповідальну роботу, вони дуже цікаво вміли забавлятися. Вони виконували дуже цікаві рухи. Такі рухи міг зробити не кожен. Пізніше такі рухи утворили улюблений танок — гопак.

Гопак – український народний танець, що виник у побуті козаків. Спочатку він виконувався виключно чоловіками, які змагалися між собою у силі й вправності, тому в цьому танці часто зустрічаються трюки – складні акробатичні елементи, що потребують особливої майстерності. Сучасний гопак танцюють також і жінки, однак чоловіча партія залишається важливішою.

     Козацька математика (зош. с. 41, завд. 5).

     Створення сенкана (зош. с. 41, завд. 4).

 

ІІІ. Рефлексія

 

     Завершення визначень.

-          Славетні лицарі, мужні воїни, що залишили вагомий слід в нашій історії – це ... (козаки);

-          Центром українського козацтва була…. (Запорізька Січ);

-          Славетний гетьманом української держави є…(Б. Хмельницький)

-          Слово «козак» означає…(вільна людина);

-          Танок козака …(гопак);

-          Головна зброя козака – це…(шабля).

 

     Закріплення й узагальнення знань.

 

-          Якою була для вас подорож до Запорізької Січі?

-          Що невідоме стало для вас відомим і цікавим?

-          Яка головну думку можна сформувати із теми уроку?

 

     Д/З «Відшукати відомості про традиції козаків»

 

docx
Пов’язані теми
Я досліджую світ, Розробки уроків
НУШ
Додано
21 листопада 2023
Переглядів
395
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку