Цей виховний захід було проведено у 5 класі. Дана тема відповідає віковим інтересам п'ятикласників та є для них доволі актуальною. Саме в цей період є періодом формування у дітей даної вікової категорії почуттів та моральної поведінки. Це період коли важливо сформувати підвалини,необхідні для подальшого розвитку всесторонньо розвиненої особистості. Однією із стрижневих складових формування доброї вихованості учнів є розвиток їхньої моральної свідомості, яка полягає у відображенні в свідомості дитини принципів добра, моральності, тобто норм поведінки, що регулюють ставлення дітей один до одного, до суспільства. Цей процес має базуватися на основі загальнолюдських цінностей: ідеалів правди, добра. Утвердити в кожній дитині доброту, сердечність, чуйність до всього живого й красивого, - писав В.Сухомлинський, - елементарна азбучна істина шкільного виховання, з цієї істини починається школа. Справжнє виховання полягає у тому, щоб моральний ідеал добра, правди, честі, духовної краси жив у кожному юному серці, утверджувався в активній діяльності як невід'ємна частина власного єства, власної думки, почуттів». На даний виховний захід покладено виконання саме таких завдань. А обрана форма проведення заходу сприятиме розвитку мислення, уваги, уяви. Сприятиме вихованню в учнів любові до самопізнання та толерантного ставлення одне до одного. Дана етична бесіда присвячена обговоренню та визначенню таких термінів як людяність, доброта, гуманізм, щирість.
Тема « Чарівна мандрівка в країну Ввічливості та Доброти»
Дана тема відповідає віковим інтересам п’ятикласників та є для них доволі актуальною. Саме в цей період є періодом формування у дітей даної вікової категорії почуттів та моральної поведінки. Це період коли важливо сформувати підвалини,необхідні для подальшого розвитку всесторонньо розвиненої особистості. Однією із стрижневих складових формування доброї вихованості учнів є розвиток їхньої моральної свідомості, яка полягає у відображенні в свідомості дитини принципів добра, моральності, тобто норм поведінки, що регулюють ставлення дітей один до одного, до суспільства. Цей процес має базуватися на основі загальнолюдських цінностей: ідеалів правди, добра. Утвердити в кожній дитині доброту, сердечність, чуйність до всього живого й красивого, - писав В.Сухомлинський, - елементарна азбучна істина шкільного виховання, з цієї істини починається школа. Справжнє виховання полягає у тому, щоб моральний ідеал добра, правди, честі, духовної краси жив у кожному юному серці, утверджувався в активній діяльності як невід’ємна частина власного єства, власної думки, почуттів».
На даний виховний захід покладено виконання саме таких завдань. А обрана форма проведення заходу сприятиме розвитку мислення, уваги, уяви. Сприятиме вихованню в учнів любові до самопізнання та толерантного ставлення одне до одного.
Мета Узагальнити знання учнів про правила поведінки вдома, в школі, в громадських місцях. Поглибити знання учнів про добро, :Сформувати уявлення учнів про ввічливість, як про основу вихованості. Сприяти розвитку мислення, уваги, уяви. Виховувати любов до пізнання, толерантне ставлення один до одного. шанобливе , доброзичливе та людяне ставлення до старших, до батьків, вчити учнів виявляти піклування про молодших, слабших.
Завдання заходу:
Форма проведення: урок - мандрівка
Обладнання: лист професора Будьласки, карта подорожей з зупинками, конверти з завданнями, картки червоного та зеленого кольору, ключ від країни Ввічливості та Доброти розрізаний на п’ять частин.
Організація підготовки і проведення заходу: виховний захід готувався протягом 2 тижнів за цей період було зібрано та систематизовано увесь матеріал необхідний для проведення заходу, було складено конспект позакласного заходу та виготовлено всі роздаткові матеріали. Учням було повідомлено тему позакласного заходу, надано додаткову літературу та вірші які вони вивчали. На позакласний захід було запрошено вчителя етики Ніколайченко О. А., завуча з виховної роботи Павліченко І.В., класного керівника 5 класу Футорнюка Є.М. За пів години до початку заходу було розкладено необхідний для роботи реквізит.
Хід заходу
І. Вступна частина
Вступна бесіда вчителя
Учитель: Доброго дня шановні п’ятикласники. Сьогодні ми з вами поговоримо про ввічливість. Ввічливими люди не народжуються, а стають, опанувавши знання і правила хорошого тону. Ввічливість – це шанобливість, доброзичливість, прагнення не завдавати неприємностей іншим, готовність своєчасно прийти на допомогу ближньому.
Мотивація навчальної діяльності
Учитель: Сьогодні ми з вами помандруємо до країни, де проживають люди сповнені саме таких моральних якостей, до країни якої, на жаль, не має на географічній карті світу, але яка повинна існувати в серці кожної людини. Ця країна чарівна вона має назву «Країна Ввічливості та Доброти». Але, зачекайте, як же ми туди потрапимо, якщо як я сказала, цієї країни не існує на карті світу. як же ми туди дорогу знайдемо, невже ми так і не познайомимось з жителями цієї чудової далекої країни. Як же нам туди потрапити, діти, може ви підкажете?
Учні: Висловлюють свої міркування, як же їм потрапити в цю країну
(поки учні висловлюють міркування чується стук у двері)
Учитель: Цікаво хто це до нас завітав? Так- так заходьте, будь- ласка
(до класу заходить листоноша)
Листоноша: Доброго дня!
Учні: Доброго дня!
Листоноша: Це кабінет етики, де проходить заняття у 5 класі
Учні: Так.
Листоноша: Тоді вам лист.
Учитель: Дякуємо вам! До побачення.
Учитель: Цікаво, хто це нам з вами листа прислав. Ну що ж давайте відкриємо конверт та прочитаємо його.(Просить одного з учнів прочитати листа).
Учень: Читає листа: Доброго дня, діти! Мене звати професор Будьласка, я президент країни Ввічливості та Доброти. Нещодавно міністр закордонних справ моєї країни пан Вибачайко повідомив мені, що ви хочете потрапити до нашої країни, але не знаєте шляху до неї. Я висилаю вам карту. Шлях до моєї країни буде, нелегким. Пройти його можна лише підтримуючи одне одного. Але й це ще не все. Країна наша закрита брамою, що захищає її від злих та невихованих людей і потрапити туди зможе лише той хто одержить ключ від цієї брами. На кожній зупинці ви будете отримувати частини від ключа, який потім ви складете і отримаєте можливість ввійти до нашої країни. Бажаю успіхів. Професор Будьласка.
Учитель: дістаючи карту: Ой як чудово. Тож не будемо витрачати часу і якнайшвидше вирушатимемо в подорож.
ІІ. Основна частина
Учитель: ось і перша наша зупинка,вона називається «Екзамен з вихованості». (два учні перевдягнуті у Знайку(вчитель) і Незнайку,(учень) сидять за столом один навпроти одного)
Учитель: Ой погляньте,діти, а хто це? Так це ж Знайко і Незнайка. Так, що це Незнайка екзамен здає. Ану давайте подивимось.
Сценка: «Екзамен вихованості»
Знайко. Незнайку, якщо ти сидиш у кімнаті на дивані, як потрібно привітати вчителя або дорослу людину, що входить до кімнати?
Незнайко
Вмощусь я на дивані,
Місце тут нагрію.
Зайдуть старші —
Привітатись,
Сидячи, зумію.
А навіщо підійматись?
Клопоти сусідам,
Та й ноги болітимуть,
Як в старого діда.
Знайко. Це небачено! Скажіть, будь ласка, як потрібно вітати до-рослих і як вітати свого однокласника в шкільній їдальні, транспорті або на вулиці?
Незнайко
Привітаннями дорослі
Дітей допікають.
Тож нам краще відповісти
— А я Вас не знаю!
Як побачиш свого друга
У шкільній їдальні,
Кричи, ніби в лісі,
Слова привітальні.
Знайко (знявши окуляри). Які правила щодо рукостискання ти знаєш?
Незнайко
Як учителя побачиш,
Усміхнись йому привітно,
Праву руку, а не ліву,
Простягни йому.
От здивується учитель,
Ще й похвалить він тебе.
Знайко (обурено.) А як слід вітатися?
Незнайко
Як знайомого зустрінеш,
Руки швидше у кишені
Ти засунь по самі лікті,
Голову схиливши долу
Учитель: Незнайко! Ну як тобі не соромно? Ти навіть правил вітання не знаєш, відразу видно, що уроки етики ти прогулював. А ось наші діти, ні, і тому вони залюбки допоможуть тобі, виправити ті помилки, яких ти щойно припустився. Діти . Як би ви оцінили відповіді Незнайка? Чи можна назвати його вихованим?
Учні відповідають на запитання вчителя.
Учитель: Виправте його помилки: розкажіть, як слід поводитися в цих ситуаціях.
Учні: аналізують помилки Незнайки і допомагають йому виправити їх.
Учитель: Ну що Незнайка, зрозумів які існують правила вітання.
Незнайка: Зрозумів.
Учитель: Ну, а якщо ти зрозумів , то і наші діти справились із поставленим перед ними завданням, навчити тебе. І в нагороду отримують першу частину від ключа країни Вихованості і Доброти. А ми продовжуємо свою мандрівку.(фонограма руху поїзда)
Учитель ось і наступна наша станція, діти подивіться на карті, як вона називається?
Учні: читають, що станція називається «Містечко вихованих людей»
Учитель: - У цьому містечку побував хуліган. Він переплутав усі їхні правила, і життя зіпсувалося, усе тепер переплуталося. Діти, допоможемо жителям цього містечка виправити помилки?Я зачитаю вам вірш, а ви коли почуєте правило неввічливої поведінки плескайте в долоні.
Прибери мерщій в кімнаті,
І чистим, вмитим, за сніданком
Привітайся до матусі:
— Рідна, з добрим ранком!
Потім радісним, привітним
Поспішай до трав, до квітів,
А щоб день пройшов немарно —
З усіма поводься гарно.
У дівчаток гарні кіски,
Але надто вже малі.
А щоб більше виростали,
Ми їх тягнем до землі.
Без запрошення йди в гості,
Не вітайся там ні з ким.
І нізащо слів «Будь ласка»
І «Пробачте» не кажи.
Не вмивайтеся ніколи
І не мийте навіть рук.
Не потрібне це заняття,
І не варте стільки мук.
Друг в біді не лишить,
Щирим словом потішить,
— Отакий він, не зрадливий
Справжній друг!
Галасуй, пищи, гукай,
Коли хтось відпочиває!
Не роби комусь зле,
Якщо цього ніхто не бачить.
Усміхнися сонечку: «Здрастуй, золоте»,
Усміхнися квіточці — хай вона цвіте!
Усміхнися дощику: «Лийся, мов з відра».
Друзям усміхнися, побажай добр
Учні:плескають в долоні почувши правило неввічливої поведінкию.
Учитель: Молодці, ви гарно впорались з завданням. Жителі міста вдячні вам. За виконану вами роботу і дарують вам другу частину ключа.
Учні: Дякуємо вам, жителі міста.
Учитель: -А далі на нашому шляху «Семафор ввічливості». Тепер залежить від вас, чи дозволить він нам рухатися далі. Червоний колір - забороняю, зелений - дозволяю. У вас на столі лежать сигнальні картки червоного та зеленого кольору. Я зачитаю ситуації, а ви повинні сказати - де правильно поводяться діти, а де ні. Якщо правильно - показуйте зелену картку, неправильно - червону.
Учні: виконують завдання вчителя.
1. - Дайте мені хлібину, - звертається хлопчик у магазині до продавця, (червона)
2. - Вибачте, будь ласка, я штовхнула вас ненавмисно, - каже дівчинка в автобусі. (зелена)
3. - Покличте до телефону Марину. (червона)
4. По коридору йде вчителька. В руках у неї книжки, зошити, сумка. Назустріч їй йде учень. «Добрий день», - і пішов далі. (червона) Що повинен був зробити хлопчик?
5. У шкільному коридорі розмовляють вчителі. Серед них Сергійко побачив свого класного керівника і, проходячи повз нього ввічливо сказав: «Добрий день, Маріє Іванівно». (червоний)
6. Люба бабусю! Я із задоволенням тобі допоможу. (зелений)
7. Я трохи порвала цю книжку, підклейте її самі, - сказала дівчинка бібліотекарю. (червона)
Учитель: Молодці! Ви добре справилися із завданням. І отримуєте третю частину ключа. Семафор показує зелене світло, і ми вирушаємо далі.
Учитель: наступна наша станція називається «Асоціація». Перед вами на дошці написане слово Добро. Ваше завдання створити так званий асоціативний кущ, тобто дібрати слова, які асоціюються у вас з добром.
Учні: добирають слова: справедливість, щастя, любов, дружба, честь, співчуття, милосердя.
Учитель: Записує ці слова на дошці
Учитель: Давайте намагатимемось бути чесними, людяними, ввічливими, порядними саме ці якості зроблять нас життєрадіснішими і допоможуть гідно прожити життя. А ви добре справились з цим завданням і отримуєте 4 частину ключа.
Учитель: наступна наша зупинка «Скринька мудрості». - О, тут трапилася пригода! Діти, розсипалась скринька народної мудрості. Вам треба буде її скласти.
Учні: Діти у конверті отримують завдання. Із слів скласти прислів’я та приказки. І складають завдання. Далі зачитують ці приказки.
ІІІ Заключна бесіда
Учитель: Добре, в отримуєте останню частину від свого ключа і таким чином відкриваєте браму країни Ввічливості та Доброти. І кожен з вас зможе відімкнути її для себе. Молодці діти, ви здолали усі перешкоди, пройшли складний та нелегкий шлях. Тепер відімкнувши країну для себе ви стаєте жителями цієї країни. Ви отримуєте звання ввічливих та добрих людей. Сподіваюсь вий надалі залишитесь такими. А закінчити нашу подорож я хочу побажаннями для вас від давніх жителів цієї країни: Виходять учні, які читають вірші.
:1-й учень Будь ласка, спасибі і будьте здорові-
Слова необхідні і корисні в мові.
Приємно їх чути і в школі і вдома.
Від мами, від вчителя й просто знайомих.
2-й учень: Тож радьмо частіше їх, друзі вживайте,
Даруйте сміливіше радісний настрій!
І кожен свій день, як завжди, починайте
Із слів «Добрий ранок», «Вітаю» і «Здрастуй»!
3-й учень Ти добро лиш твори повсюди.
Хай тепло твої повнять груди
Ти посій і доглянь пшеницю
Ти вкопай і почисть криницю.
Волю дай, нагодуй пташину
Приласкай і навчи дитину.
Бо людина на цьому світі
Лиш добро повинна творити.
4-й учень Не лінуйтесь робити добра,
Лише зла не бажайте нікому,
Бо воно, як велика гора,
Стане вам на шляхові земному.
І заступить навколишній світ,
Зробить серце жорстоким, холодним.
Ви з любов’ю живіть з юних літ,
Будьте чемні, веселі, і добрі.
5-й ученьІ старайтесь робити добро
День і ніч, і у кожну хвилину.
Щоб серденько, як сонце, цвіло.
Це добро робить людину!
6-й учень Хай душа буде світлою в вас
Й промениться завжди добротою.
Йдіть робити добро! В добрий час!
І живіть в цьому світі з красою.
7-й учень Правда в світі є дуже проста:
Сонце Землю теплом зігріває
А людину - її доброта.
І любов у житті прикрашає.
СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
гай.— К.: Б-ка українця, 2000.
3 Панкеев И. Энциклопедия этикета для детей / И. Панкеев.—
М.: ОЛМА — ПРЕСС, 2004.
4 Сухомлинський В. Як виховати справжню Людину: вибрані твори
у 5 т. / В. Сухомлинський.— Т. 2.— К., 1976.
5. Українські народні казки: [для молодшого і середнього шкільного
віку].— К.: Веселка, 1988.
6. Хороший тон: сборник правил и советов на все случаи жизни.—
М.: Терра, 1996
7. Шашенков В. Э. Этикет как важная часть общечеловеческой куль-
туры / В. Э. Шашенков.— М., 1996.
8 Я познаю мир: этикет во все времена: дет. энцикл. / Авт.-сост.
А. Яковлев.— М.: Астрель, Олимп, 2000.
9 Карнеги Д. Как завоевывать друзей и оказывать влияние на людей /
Дейл Карнеги.— Л.: Судостроение, 1991.