Мандрівка в казкову країну Прикметника

Про матеріал
узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Прикметник»; розвивати вміння аналізувати мовний матеріал; перевірити рівень навчальних досягнень із даної теми; розвивати творчі здібності школярів; виховувати любов до рідного слова.
Перегляд файлу

Харківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 36

Харківської міської ради

Харківської області

 

 

 

 

 

 

Узагальнення й систематизація вивченого про прикметник

 

(урок-віночок  з  української мови)

6 клас

 

 

                                                              Свидло  О.М.,

                                                   учитель вищої категорії 

 

 

 

                                         2013

Урок № 35

Тема.  Узагальнення й  систематизація вивченого про прикметник (урок-віночок)

Мета:  узагальнити знання учнів про прикметник як частину мови;

     - формувати   вміння правильно й точно вживати прикметники в мовленні, збагачувати  словниковий запас учнів;

     -  створювати умови до прояву самостійності, розвитку  творчих здібностей   учнів;

     - виховувати почуття поваги до  рослинних символів України.

Тип уроку:  урок  узагальнення  та систематизації знань, урок-віночок.

Обладнання:  віночок,  квіти для віночка,  тести, текст.

Хід уроку

І  Організаційний етап (2 хв.)

   Встаньте, діти, всі рівненько,

   Посміхніться всі гарненько,

   Поверніться до гостей,

  Привітайтесь: «Добрий день!»

  А тепер до роботи нам братись пора!

  За парти тихо сідаємо

  Урок української мови розпочинаємо.

ІІ   Установчо-мотиваційний етап

 1. Створення мовленнєвого середовища. Бесіда (4хв.)

             -  Ви вже знаєте, що на наступному уроці писатимете контрольну роботу.  

                Чим  сьогодні  ми будемо займатись?    (Тема уроку )

      -  Чого ви очікуєте від нашого уроку?  (Мета уроку )

           -   Якими повинні бути діти на уроці?  

 

2. Вступне слово вчителя (мотивація)

    Сьогодні наш урок буде незвичайним. У нас були уроки-подорожі, а сьогодні буде урок-віночок. Вінок  – не просто елемент українського костюма, а й оберіг, бо в ньому є така сила, що болі знімає, душу зцілює, сили береже. Наші бабусі знали різні секрети: як плести, де і коли, як зберігати квіти у вінках. Всього в українському віночку 12 квіточок і кожна з них є оберегом. Дівчаткам плели віночки із 7 квіточок. І ми будемо вплітати у віночок по одній квіточці, але квітку ми можемо вплітати, коли виконаємо певне завдання. Допомагати мені  сьогодні  будуть дослідники, які одержали заздалегідь завдання підготувати коротку інформацію про квіти-обереги.    

ІІІ Системно-узагальнюючий етап

Приступаємо до роботи. Запишемо дату й тему уроку.  Напередодні ви одержали завдання систематизувати знання про прикметник, повторивши  відповідні параграфи підручника .

  1.                    Гра «Так-ні» 3хв.

(на уважність – хто помилився, виходить з гри)
1. Прикметник – це службова частина мови? ні
2. Прикметник означає дію? ні
3. Відповідає на питання чий? який?  так
4. У реченні виступає додатком ?ні
5. Прикметник має два ступені порівняння ?так 
6. Прикметник має три розряди ?так
7. Кожен прикметник має повну і короткі форми? ні
8. Ступені порівняння мають дві форми. так
9. Прикметник  змінюється за відмінками? так
10.Прикметник змінюється за числами й родами? так

2. Щоб вплести першу квітку – мак, треба виконати тестові завдання 3хв.

1. Прикметник означає
а) предмет;
б) ознаку предмета та його приналежність;
в) кількість предметів або їх порядок при лічбі
2. Ступені порівняння можна утворити від
а) якісних прикметників;
б) відносних прикметників;
в) присвійних прикметників.

3. Ознаку предмета за його відношенням до часу, місця, матеріалу тощо позначають
а) якісні прикметники;
б) відносні прикметники;
в) присвійні прикметники.

4. На питання чий? чия? чиє? відповідають
а) якісні прикметники;
б) відносні прикметники;
в) присвійні прикметники.

5. Прикметники найвищого ступеня порівняння:
а) новіший, синіший, солодший;
б) більш глибокий, менш вдалий, більш зручний;
в) найприємніший, найбільш тривкий.

6. Короткі форми прикметників – це
а) зеленая, глибокеє, відважнії;
б) молодий, відважний, золотий;
в) повен, рад, золот, зелен.

Взаємоперевірка

Вплітаємо мак. (Слово досліднику).

Мак у віночку – то символ боротьби українського народу за волю. Кожна людина втрачала когось рідного у цій боротьбі і процвітала пролита кров маковою квіткою в українському віночку.

     3. Для того, щоб успішно впоратись з наступним завданням - відновленням деформованого тексту, потрібно у поданих уривках поставити прикметники у потрібній формі, визначити їх відмінок (5хв)

                          Ти постаєш в (ясний) обнові,
                                як пісня, линеш, (рідний) слово.
                                Ти наше диво (калиновий),
                                (коханий) (материнський) мово!                           

                                                                                (Д.Білоус «Рідне слово») 

 

-  Пригадайте, з якого твору цей уривок? Хто його автор?

 Вплітаємо квітку безсмертника.  Безсмертник – дарує здоров’я  роду людському, чи виразки чи ранки дуже гоїть. Квітка смерть перемагає тож ніколи не вмирає. От безсмертником і зветься. На здоров’я нам дається.

 4.  Пригадаємо розряди прикметників і виконаємо розподільний диктант. (5 хв.)

    Подані прикметники записати у три стовпчики за розрядами .

             2 Електричний, 3 риб’ячий, 1 ажурний, 1 широкий, 2 людський, 2 обідній, 3 стельмахів, 1 старий,  1 стійкий, 3 мишачий, 1 тяжкий.

Ключ. З других букв записаних прикметників складеться продовження   народного вислову

           «Віночок вити – …….»

Вплітаємо  волошку.

Волошка – це символ людського прозріння, краса і велич неба. Волошка – лікарська рослина. Відвари з неї п’ють при сильному кашлі.

5. Щоб вплести барвінок, нам потрібно виконати наступне завдання – редагування

Які помилки допущені у реченнях? Виправте їх, запишіть відредаговані речення.

Мак – найбільш красивіша квітка. (3 хв.)

Волошка - моя  найулюблена  рослина..

ХЗОШ №36 - сама краща школа.

Вплетемо  наступну квітку – барвінок.

Барвінок – до людської оселі тягнеться. Взимку відвар барвінку п’ють від простуди, влітку барвінком прикрашають святковий хліб, хату, плетуть весільні віночки, букетики. Цілий рік його шанують, вважаючи символом життя.

 

Фізпауза (2 хв.)

Відпочиваємо з користю:  визначаємо групу прикметника  (тверда група – руки

 вгору, м’яка – плесніть у долоні)

       Осінній, добрий, передранішній, зелений, самотній, сільський, давній, рідний,

 домашній, веселковий, досвітній, щирий, братній, дорожній, кращий, красивий.

 

6. Щоб дізнатись про те, якою буде наступна квітка, виконаємо конструювання 5хв

Утворити словосполучення, добираючи правильно прикметник.

(Любимий, улюблений) предмет, (земляна, земельна) ділянка, (вірна, правильна) відповідь, (добросовісний, старанний) учень, (пожарний, пожежний) сигнал,  (любий, будь-який) сік, (слідуюче, наступне) завдання.

 

За правильно виконане завдання вплітаємо любисток.

Наш журналіст взяла коротке інтерв’ю у  любистку  ( ігрова ситуація).

 

  •     Діти,  в  Україні існувало всього 77 видів вінків. Дівчину завжди по віночку впізнають. І сором  був тій дівчині , у якої стрічки пов’язані недбало або не по порядку.

7 Наступне завдання – робота  з текстом «Стрічки». (3хв.)

Прочитайте, знайдіть складні прикметники і поясніть їх правопис.

 

Стрічки

     Найпершу у віночок – посередині, в’яжуть світло-коричневу – символ землі – годувальниці. Пообіч від коричневої – жовті стрічки - символ сонця, за ними світло-зелені – символ  краси й молодості. Потім голубі, сині – символи неба і води, що дають силу й  здоров’я, далі в’яжуть жовтогарячу – символ хліба, фіолетову – символ мудрості людини, малинову – символ достатку. В’язали до строю  й білу стрічечку, але тоді, коли кінці її були розшиті сріблом і золотом. На лівому кінці вишивали сонце, а на правому – місяць.

 

  Вплітаємо яблуневий цвіт.

Квіти яблуневі – символ материнської любові. То був цілий ритуал, коли батько торкався віночком голівки і промовляв:  «Мати – яблуня моя. Дай моїй донечці здоров’я і долі щасливої».

 

  • Як кажуть у народі, без верби і калини нема України. Отже, щоб вплести символ калини нам потрібно записати речення, визначити граматичну основу і зробити морфологічний розбір прикметника (5 хв.)

 Калина – це символ України, дівочої вроди і краси

 

Вплітаємо калину.

 

ІV  Підсумок уроку, оцінювання. 7хв.

  •                                                                    Чи справдилися ваші очікування від уроку?
  •                                                                    Продовжте речення «Сьогодні на уроці я………»

 

V  Домашнє завдання

Підготуватись до контрольної роботи, написати творчу роботу про будь-яку квітку,  виписати 5  прикметників і зробити їх морфологічний розбір.

 

VI Заключне слово вчителя

Закінчиться зима і настане весна. Не баріться, з весняним сонечком рано-раненько у світлих росах назбирайте   квіту. Для себе, своїх близьких. Чистих Вам рос. Пречистої  думки.(звучить пісня «Мій рідний край»

 

 

 

І.  Тестові завдання

1. Прикметник означає
а) предмет;
б) ознаку предмета та його приналежність;
в) кількість предметів або їх порядок при лічбі
2. Ступені порівняння можна утворити від
а) якісних прикметників;
б) відносних прикметників;
в) присвійних прикметників.

3. Ознаку предмета за його відношенням до часу, місця, матеріалу тощо позначають
а) якісні прикметники;
б) відносні прикметники;
в) присвійні прикметники.

4. На питання чий? чия? чиє? відповідають
а) якісні прикметники;
б) відносні прикметники;
в) присвійні прикметники.

5. Прикметники найвищого ступеня порівняння:
а) новіший, синіший, солодший;
б) більш глибокий, менш вдалий, більш зручний;
в) найприємніший, найбільш тривкий.

 

6. Короткі форми прикметників – це
а) зеленая, глибокеє, відважнії;
б) молодий, відважний, золотий;
в) повен, рад, золот, зелен.

doc
Додано
25 лютого 2019
Переглядів
972
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку